• 0

De HL woodstove!

OK, deze Philips stove lijkt in niks op de vorige, maar er zitten een paar grote voordelen aan:

 

- lokaal te produceren van eenvoudige middelen in zelfs de meest afgelegen en/of primitieve gebieden.

- makkelijk te begrijpen en ziet er "goed uit".

- technologie eenvoudig overdraagbaar.

- niet erg duur en gaat lang mee.

 

Nadelen:

- er zijn meer van dit soort stoves

- fuel efficiency is niet optimaal

- rookgassen worden afgevoerd i.p.v. opgelost (verbrand)

 

Uit design oogpunt vind ik hem interessant, vanuit technologie oogpunt wat minder.

 

Waarom geen HL wood-stove ontwikkelen?

- uitgaande van makkelijk beschikbaar materiaal (baksteen, olie blikken, golfplaat etc)

- goed doordacht en uiterst efficient met hout *(optimale verbranding realiseren)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor secundaire verbranding is veel lucht nodig. Ik probeer een manier te bedenken die meer "trek" genereert zodat geforceerde ventilatie niet nodig is. Als geforceerde ventilatie nodig blijft, dan is een veer, of een gewicht (grootmoeders klok) inderdaad een mooie oplossing. Heb jij je blikschaar al uit het vet gehaald?

zijn.

 

Er zijn verschillende manieren om trek te generen.

Een wat langer/hoger rookkanaal kan dit bewerkstelligen doordat rookgassen een lagere soortelijke massa heeft dan de omgevingslucht, er ontstaat dan een kolom aan stijgende lucht. Niet alleen zorgt een rookkanaal ervoor dat de rookgassen afgevoerd worden, een rookkanaal is ook van belang voor het ontstaan van trek zodat de kachel of het fornuis lucht aan kunnen zuigen om het verbrandingsproces van zuurstof te voorzien.

Nadeel van dit hoge rookkanaal is om trek te creëren er energie van het verbrandingsproces gebruikt moet worden, oftewel je hebt meer hout nodig voor een goedlopende verbrandingsproces.

 

Zodra er wat wind staat werkt een pijp waar de wind overheen waait ook heel goed, die pijp gaat dan als een venturie werken en zorgt dan automatisch voor onderdruk. Ook zie je wel windvaankappen die de rookgasafvoer zo draaien dat er een onderdruk ontstaat aan de uitvoer.

 

 

Het idee van een gewicht aan een touwtje vind ik geniaal, je kunt dan een hogergeplaatste mechanisch ventilatortje in de rookgasafvoer plaatsten. Als je het principe van katrollen gebruik icm een wat zwaarder gewicht dan kun je er misschien wel een uur of meer op draaien.

Leuke bijkomstigheid is dat dit koord/ketting tevens als mechanische kookwekker kan dienen. De mate waarin het gewicht zakt is immers een kooktijd indicator. Door het gewicht op bepaalde plaats op te vangen zou je de oven zelfs uit kunnen zetten en de restwarmte voor het nagaren kunnen gebruiken.

 

 

Als we even kijken naar het model van het verfblik fornuis dan zie ik het volgende fornuis ontstaan.

 

Je hebt een tegel waarop zich een soort brander bevind, deze zou je kunnen bakken van klei.

Die branderplaat heeft een opstaande rand (ringvorm) met daarin gaten om lucht aan te zuigen voor het vuur.

Over deze ring komt een rooster waarop een pan geplaatst kan worden die voorzien is ribben om het opnemend vermogen te vergroten, verbrandingsgassen worden langs de pan met deze ribben geleid, overdracht van warmte wordt zo verbeterd.

Deze zou natuurlijk ook gewoon een losse ring kunnen zijn die mensen met een klemmetje of ijzerdraad aan hun eigen pan kunnen vastmaken.

 

De oven heeft de vorm van een fles zonder bodem. met onderin gaten die overeenkomen de gaten in de branderplaat. Door de brandergaten minder in lijn met elkaar te brengen is het vuur te temperen. Op deze manier knijp je als het ware de luchttoevoer.

 

Over deze "fles" komt een twee flesvorm. Aan de binnenkant van deze vorm worden enkele keramische afstandhouders aangebracht om de afstand tussen binnen en buitenmantel rondom gelijk te houden. De keramische afstandhouders dienen tevens als isolator tussen binnen en buiten mantel.

De bodems van beide met elkaar verbonden mantels rusten op de branderplaat en zijn aan de onderkant voorzien van vuurkoord (geen asbest natuurlijk) om valse trek te voorkomen.

 

De lucht wordt aangevoerd door lucht aan te zuigen vanaf de bovenkant van de flessehals. De aangevoerde lucht wordt nu verwarmt door de binnenmantel en is al voorverwarmt zodra de lucht de brander ingezogen word.

 

Nadeel van deze contructie is dat je niet kunt zien wat er met het product in de pan gebeurt. Maar met wat prutsen is het ook wel mogelijk om de oven zo te bouwen dat je een vorm krijgt waarbij je de pan in het fornuis zelf laat zaken.

Bij bepaalde vormen van koken is het niet nodig om regelmatig in de pan te moeten roeren. Het slow cooking proces van bijvoorbeeld de Aga is gebaseerd op infra rood warmte van de oven waarin de pannen worden geplaatst. De oven is zo geconstrueerd dat het voedsel nooit gaat koken en de smaak en voedingsstoffen veel beter tot hun recht komen. Meer voedingsstoffen uit je eten halen lijkt mij trouwens ook wel een fijne bijkomstigheid.

 

Ik ben het met Nils eens dat dit echt een trial on error verhaal is, gewoon wat potten en pannen, wat eenvoudig plaatstaal en een ouderwetse loodgieters werkplaats met een rondwals en knutselen maar.

Het enige moderne wat handig is om erbij te hebben is een rookgasanalyse apparaat en een warmtebeeldcamera die je aan een computer kunt koppelen. Met warmtebeeld kun je meteen zien waar de warmte blijft.

 

Los daarvan is het ook erg handig om te weten wat mensen eten. Een mens blijkt een zekere genetische aanleg te hebben van het spijsverterinsgkanaal voor de mate waarin het voedsel kan verteren. De bereidingswijze kan verschillen in duur en kunnen daarom invloed hebben op het uiteindelijke ontwerp. Misschien kom je zelfs wel uit op meerdere ontwerpen voor verschillende regio's.

Wie opgegroeid is met alleen rijst kun je niet zomaar ineens iets heel anders voorzetten. Dus iemand die op dit specifieke gebied verstand heeft van spijsvertering is ook wel handig om erbij te hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Merkava,

 

Ik heb een schuurtje. Heb jij een soldeerbout? Ik denk jouw verhaal zo lezend en verder speuren op het internet, dat vergassing en secundaire verbranding het beste vuur en het hoogste rendement oplevert en dat de "trek" in de buitenmantel de grootste uitdaging is.

 

We moeten wel met tekeningetjes gaan werken, wat tekst lezen gaat me niet zo goed af.

 

Ik heb vannacht liggen denken, ik ben niet zo'n lasser, dus ik zoek naar bestaande spullen die ik kan gebruiken, Ik heb hier een goedkope RVS thermosfles. Ik ga een kijken of daar een prototype van te maken valt. Zie tekening.

 

Volgens mij is het vooral belangrijk het verbrandingsproces goed te begrijpen. Waar moeten de gaatjes, hoeveel en hoe groot, wat zijn de meest gunstige verhoudingen tussen hoogte, diameter en dikte van de tussenruimte.

 

Bijgaand mijn schets van het "thermoskan prototype"

ScreenHunter_02_Feb._08_10_49.thumb.jpg.21db71d9e549603934fc3441edacff3a.jpg

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@Nils,

 

Volgens mij is dat wel te doen met een dremel, al is RVS soms een kl*materiaal om te bewerken. De onderkant kun je er wel af halen met een zaag/slijpschrijfje. De kleine gaatjes onderin kun je boren zodra de grote gaten in de buitenmantel zitten, en de kleine gaatjes bovenin kun je boren uit de opening. Uiteraard boor je dan onder een goed, maar volgens mij wel onder een wenselijke hoek voor deze toepassing.

Link naar reactie
  • 0

OK, eerst even kijken bij de Aldi en de Makro, of ze goedkope RVS thermoskannen hebben. Toen ik de bodem van onze kan stond los te rukken kwam mijn vrouw in verzet. ;)

 

Iemand oude RVS kannen of pannen in de aanbieding?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nou nee, vrouw vind dat HL al genoeg kost (help mijn man heeft een hobby). Onze inventaris houd ze liever in takt. Ik begrijp het wel.

 

Ben al aan het struinen op het internet. Ze zijn te krijgen voor een euro of zes. Ik zoek echter verschillende modellen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kijk gewoon eens bij de kringloop.

Voor een paar euro heb je wel 15 kooktoestellen ;)

 

Leuk initiatief!

Ik zal er morgen eens over nadenken, misschien komt er nog wat nuttigs uit.

Als jullie het eea op tekening willen hebben, geef maar door. Ik maak wel een 3d schetsje.

 

Edit:

Ik heb even gekeken naar het thermosfles idee.

Je moet gewoon de bodem eruit dremelen.

De 'hals' krijg je los door aan de binnenkant de boel los te slijpen.

 

Het is zowiezo een goed idee om alles in losse delen te maken, je moet het apparaat makkelijk uit elkaar kunnen halen om hem schoon te kunnen maken.

Je stook tenslotte met hout, as en roetvorming is niet te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

ik ben 's zomers altijd erg blij met mijn weber smokey joe bbq

 

deze gebruik je met de deksel erop, in de deksel en bij de bevestigingen van de draagbeugel zitten luchtgaten, die je kan afsluiten met de metalen plaatjes.

de bbq is eigenlijk ontworpen voor briketten en daar zijn de luchtgaten op ontworpen, bij houtskool krijgt hij eigenlijk niet genoeg lucht en moet tussendoor even de deksel eraf, dan wordt hij snel weer warmer.

bij briketten knijp ik hem soms een beetje af, wanneer ik een dikker stuk vlees rustig wil laten garen.

 

wanneer de HL woodstove geschikt moet zijn voor hout, houtskool, droge biomassa, papier pellets, ... moeten er dus instelbare luchtgaten zijn.

 

een groot voordeel is dat het vuur snel dooft wanneer je de luchtgaten sluit, hierdoor doe ik 2 of 3 avonden met dezelfde lading houtskool/briketten.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht te groot, maar waarom niet een oude wasmachinetrommel op zijn kant leggen en gebruiken?

 

Dat levert je een gigantisch bonfire op - heel prettig op een koude avond op het strand of iets dergelijks. Het doet alleen, denk ik, precies het omgekeerde van wat zo'n woodstove moet doen: met een minimum aan brandstof een pot eten koken.

 

Dat rendement verbeteren is te bereiken met een combinatie van effectieve, zo volledige mogelijke, verbranding, EN een goede thermische koppeling aan de pan/pot waarin je iets probeert te koken. Vooral dat laatste is lastiger dan het lijkt, probeer maar eens een fluitketel water te koken op een bbq of in een kampvuur. Dat duurt zeker zo lang dan op een middelformaat pitje van het gasfornuis, maar verbruikt met gemak 10x zoveel vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Kijk gewoon eens bij de kringloop.

Voor een paar euro heb je wel 15 kooktoestellen ;)

 

Ow, wat een goed idee. De kringloopwinkel ;) helemaal niet aan gedacht. Ik ga zo meteen even langs. Die Dremel moet even wachten. Kijken hoever ik kom met de handzaag.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Wellicht te groot, maar waarom niet een oude wasmachinetrommel op zijn kant leggen en gebruiken?

 

Ik heb al jaren een "allesbrander" gemaakt van een wastrommel op pootjes. Ik kook er ook op. Geweldig spectaculair. Je wokmaaltijd is in twee minuten klaar. Maar het ding gebruikt alleen een hele zak hout voor 1 avond koken, buitenzitten en marchmellows poffen.

 

Het is een hele goede vuurkorf, omdat er geen as uit valt en het vuur helemaal omsloten is. De hitteuitstraling opzij valt tegen. Het RVS materiaal geleid niet zo best en de gaatjes zijn niet groot genoeg om de langgolvige IR straling door te laten. De warmte opbrengst naar boven is daarentegen geweldig.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De gaatjes te klein voor IR? Ik weet niet wat ze met jouw wasmachine gedaan hebben, maar thermisch IR loopt tot in de orde grootte van 10 micrometer (1/100e milimeter), dus dat zal wel snor zitten... Wat eerder speelt is dat bij zo'n trommel slechts (pakweg) 20 procent van het oppervlak uit gaatjes bestaat, waardoor er zijwaards 80% minder warmtestraling uit komt vergeleken met een gewoon open (kamp)vuur.

Link naar reactie
  • 0

@Benm, heb je wel eens een spatscherm voor de openhaard gezet? Dat houd een groot deel van de straling tegen terwijl het zelf maar weinig oppervlakte inneemt. Wat de oorzaak is weet ik niet, maar zowel een spatscherm als een wastrommel laten maar weinig warmtestraling door.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Verslag experiment 1

 

Hoge thermosfles gekocht bij de blokker (10 euro) Hoog, om meer trek te krijgen.

 

Dremels zijn niet te krijgen in dit dorp, maar en haakse slijptol doet wonderen met de juiste slijpschijf.

 

Het model van de fles is zodanig dat er een mooie dunne tussenruimte onstaat, waarin de lucht kan opwarmen en door de gaatjes bovenin de fles stroomt om te zorgen voor een fenomeen dat "Downdraft" genoemd wordt.

 

Probleem is, dat ik wel kan zaken in RVS, maar niet kan boren. Mijn HSS boortjes gaan drie gaatjes mee en dan zijn ze bot.

 

Anyway, eerst tol in de bovenkant van de mantel gezet en rondom doorgezaagd (wat een fijn geluid maakt die slijptol toch. Gelukkig zijn de buren niet thuis).

 

1e probleem, de fles loopt taps toe en komt niet uit de mantel.

 

Dan maar bodem eruit en dan zie je dat deze flessen echt vacuem getrokken worden. Je komt in de bodem een ventiel tegen.

 

Bovenaan de mantel nog een stuk weggezaagd om de fles er uit te kunnen krijgen.

 

2e probleem, de fles en de mantel sluiten niet meer op elkaar aan.

 

Gaatje geboord onder en bovenin de fles (zoals op de tekening) de zaak in elkaar gezet, geen vuur. Gaatjes beneden zijn te klein, die moeten echt groot zijn. Met de slijptol mooie sleuven gezaagd voor goede ventilatie.

 

Fik erin en ja hoor, dit keer doet hij het. Rookvorming is geweldig (witte rook) secundaire verbranding wil niet op gang komen vanwege gebrek an druk en ik denk ook te kleine gaatjes.

 

Foto 1: ventilatiegaten onderin zijn te klein, door de gaten in de mantel zijn de sleuven in de verbrandingskamer te zien

 

Foto 2: als de rook ontbrandt onstaat er een vrij schone vlam, maar die is geel en niet blauw zoals de bedoeling is

 

Foto 3: hij trekt lekker

 

Foto 4: het hout brand helemaal op

 

Conclusie: hij brand goed, geen secudaire verbranding.

 

Ik wil nog proberen met grotere gaten aan de bovenkant, maar heb niet veel hoop.

 

Hoe krijgen we de gassen (rookgas en lucht) zo gemengd dat er volledige verbranding ontstaat?

 

 

BTW, je gaat wel vreselijk stinken van dit soort experimenten. Alles ruikt naar de rook.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Je moet als je in RVS boort goed koelen en smeren.

Spuit tijdens het boren er eens wat WD40 op, als je dat niet hebt wil spiritus ook wel.

 

Ik vermoed dat de tussenruimte tussen de binnenwand en buitenwand te klein is.

De lucht zal altijd de weg van de minste weerstand zoeken en dat is nu regelrecht de primaire verbranding in.

 

Oplossing:

Gaatjes in de binnenmantel kleiner (minder lucht naar de primaire verbranding.

gaatjes van de secundaire verbranding groter (minder weerstand dus meer lucht)

 

Het mooiste zou zijn om een smallere binnenmantel te gebruiken, om zo de ruimte tussen de binnen en buitenmantel groter te maken.

 

Ik heb zelf nog een oude thermosfles liggen, ik ga vanavond eens dremelen :P

Link naar reactie
  • 0

Zo.. flamboyant experiment!

 

Wat een probleem kan zijn is dat je primaire verbranding eigenlijk te goed verloopt. Feitelijk moet die net op de grens blijven van wel/niet op eigen kracht doorbranden. Juist bij een lagere temperatuur krijg je meer pyrolyse, onvolledige verbranding, en daarmee rookgas dat nog veel brandbare componenten heeft. De secundaire verbranding stookt min of meer syngas (koolmonoxide, waterstof), samen met wat koolwaterstoffen en andere vluchtige 'troep' die uit het primaire verbrandingsproces komt.

 

Ergens zou het handig zijn als je tijdens het branden de diverse openingen kan vergroten en verkleinen om te zien waar het optimum zit... maar dat zal lastig knutselen worden vrees ik!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.