• 0

De HL woodstove!

OK, deze Philips stove lijkt in niks op de vorige, maar er zitten een paar grote voordelen aan:

 

- lokaal te produceren van eenvoudige middelen in zelfs de meest afgelegen en/of primitieve gebieden.

- makkelijk te begrijpen en ziet er "goed uit".

- technologie eenvoudig overdraagbaar.

- niet erg duur en gaat lang mee.

 

Nadelen:

- er zijn meer van dit soort stoves

- fuel efficiency is niet optimaal

- rookgassen worden afgevoerd i.p.v. opgelost (verbrand)

 

Uit design oogpunt vind ik hem interessant, vanuit technologie oogpunt wat minder.

 

Waarom geen HL wood-stove ontwikkelen?

- uitgaande van makkelijk beschikbaar materiaal (baksteen, olie blikken, golfplaat etc)

- goed doordacht en uiterst efficient met hout *(optimale verbranding realiseren)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ter inspiratie: Een site vol goede (en minder goede) ideeën voor efficiente "efficient bio fuel stoves".

 

Voor mij is het wel duidelijk, dat vooral het fenomeen "secudaire verbranding" veel voordelen bied, maar moeilijk te realiseren is. Een echte "engineering uitdaging" dus.

 

Nog een concept:

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe droog of nat dat hout is, maar als het gortdroog zou zijn bestaat het min of meer uit cellulose.

 

Even op een bierviltje:

 

C6H10O5 + 6 O2 -> 6 CO2 + 5 H2O

 

1 kilo cellose omvat 6.2 mol, verbranden kost dan 37 mol zuurstof, dat weegt 1184 gram. Bij 21% zuurstof, 20 graden en 1 atmosfeer is dat 4.7 kubieke meter. Als er nog een beetje restvocht in het houd zit lijkt me 4 m3 een redelijke schatting.

Link naar reactie
  • 1

Weer een paar plaatjes.

stove1.jpg

 

Wat extra blik van de ijssalon.

Uit een van de blikken heb ik de bodem verwijderd om hem zodanig te vervormen dat ik deze in het midden van het blik kan plaatsen. De brander van versie 1 wordt in deze hergebruikt.

 

 

stove2.jpg

 

Hier zie je de onderdelen van de mechanische ventilatie.

De bodemplaat van het blik is voorzien van een 40 mm ventilator met een luchtopbrengst van 5M3, zal in werkelijkheid minder zijn maar zal nog altijd meer dan genoeg zijn voor een goede aanvoer van lucht voor de verbranding. Overigens is teveel lucht rendementsverlies dus dat wordt zoeken naar een middenweg tussen luchtoverschot en optimale verbranding met een laag CO.

 

Op de deksel van dit blik heb ik een batterijhouder en een klein 6V zonnepaneeltje gelijmd.

De ventilator trekt iets meer als 130 mA/h het zonnepaneel zou volgens specs ongeveer 50 mA moeten kunnen leveren.

Kortom voor een uurtje branden moet de deksel tenminste 3 uur in de zon liggen.

 

Zodra ik weer ga proefdraaien zal ik het filmpje hier weer posten.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoef hem helemaal niet. Elke amateur kan zien dat de rookafvoer niet optimaal is en over de kleine verbrandingskamer, heb ik ook mijn twijfels. Het vorige model leek me beter.

Maar ik heb ondertussen wel een andere kijk op dit fenomeen gekregen. De wereldwijde houtkap en ontbossing is een veel groter probleem. Dat zal door een verbeterd kooktoestel niet tot staan worden gebracht. Als we dat tot staan willen brengen, (en we zullen wel moeten) kunnen we beter eens gaan uitrekenen wat de wereldbevolking voor prijs moet betalen voor al die ontbossing. Misschien kan er dan een programma op gang worden gezet om de voedseloverschotten uit de rijke regio's te gaan conserveren en over te hevelen naar de arme (ontbossende) regio's. In onze EU wordt nog steeds voedsel "doorgedraaid" en dat kost ook geld, en die kosten kun je dan bij de ontbossingskosten optellen. Ik denk dat we dan uiteindelijk goedkoper af zijn en een duurzamere situatie scheppen op deze aarde.

 

Link naar reactie
  • 0

OK, Lets Go!

 

By the way, mijn ouders hadden vroeger een "platte huis kachel" in de kamer staan. Een soort kruising tussen een potkachel en een Chulha.

57384466_1.jpg

 

Ik kan me herinneren dat ik 40 jaar geleden, in primitieve keukens in Indonesie (vooral in oude door Nederlanders gebouwde guesthouses in afgelegen gebieden) constructies gezien heb die lijken op de Chulha, maar dan wat groter en op sta hoogte. Links het vuur met de wajan voor bakken en braden en rechts de stoompan voor de rijst, die leek op een omgekeerde koperen hoge hoed met daarin een puntzak van bamboevezel waarin de rijst gestoomd werd. Ik heb er oude foto's van maar die kan ik nu niet vinden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Maar ik heb ondertussen wel een andere kijk op dit fenomeen gekregen. De wereldwijde houtkap en ontbossing is een veel groter probleem. Dat zal door een verbeterd kooktoestel niet tot staan worden gebracht.

 

ik denk dat ca. 80% van de houtkap op het platte land van Africa en India bestemd is voor kookvuur. Hetzij in de vorm van houtskool, hetzij in de vorm van brandhout.

 

kooksystemen die 4x zo efficient zijn of houtkool productieapparaten die meer houtskool voortbrengen (door het exotherme en het endotherme proces aan elkaar te koppelen) kunnen de belasting op het milieu ernstig terugbrengen. Dat is de moeite van het onderzoeken waard, zeker als je bedenkt dat ca. 800 miljoen mensen aangewezen zijn op hout als primaire energiebron.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Toch denk ik dat het argument van de ontbossing meespeelt en succes van een "stoof" in de weg staat. De ontbossing staat hoog op de agenda van de VN.

 

Hoe bedoel je dat? Een effectieve woodstove is juist het beste wapen tegen ontbossing op dit moment. De ontbossing vind al plaats. Er wordt nu gekookt op hout door 800 miljoen mensen. Die vernietigen hun directe leefomgeving. Door efficientere (en gezondere) kooktoestellen neemt de druk op de directe leefomgeving af (althans zo is de theorie).

 

Die 800.000 mensen leven van 1 dollar per dag of minder. De z.g.n. "Bottom of the Piramid". Die hebben geen geld voor zonneovens, LPG of kerosine. Een eventuele oplossing moet duurzaam zijn en mag niet meer dan 100 dollar kosten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik wel. Dat proces is al eeuwen en eeuwen aan de gang en kan niet gemakkelijk gestopt worden. Het invoeren van een houtbesparend kooktoestel zal wel hout besparen, maar de kap niet stilleggen. En ik ben het met je eens dat er snel moet worden ingegrepen om een catastrofe te voorkomen. Als die bevolkingsgroepen zonder hout komen te zitten, zal er sterfte gaan plaatsvinden. Er zijn allerlei hobbels te overwinnen om zo'n nieuwe kachel tot een succes te maken. De tijd die daarvoor nodig is, is m.i. te lang om die catastrofe af te wenden. Tijd dus om hier het roer om te gooien en anders over voedsel te gaan denken en voedsel dat doorgedraaid wordt, in te zetten voor de armste en meest behoevende mensheid. Dat daarnaast ook aan een kachel gewerkt wordt kan daarna de afhankelijkheid van die mensen weer verminderen.

Link naar reactie
  • 0

Onder het motto alle beetjes helpen, heeft het geen zin om het zoeken naar oplossingen te stoppen omdat er nog veel grotere problemen zijn. Misschien draagt onze oplossing bij aan het winnen van tijd voor het ontwikkelen van een definitieve oplossing.

 

Als je bedenkt dat de productie bij voorkeur lokaal moet plaatsvinden en de oplossing bij de levensstijl van de bevolking moet passen EN niet meer dan 100 dollar mag kosten, dan worden de keuzes aanzienlijk beperkt.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Daar komt nog wat bij. Kachels voor 800 miljoen mensen. Dus het minmum aantal benodigd is 300 miljoen kachels. 100 dollar per kachel en tel daar maar hetzelfde bedrag voor op als nevenkosten, dan kom je op 60 miljard dollar..... Maar ik ben bang dat je het daar niet eens mee redt.....

Link naar reactie
  • 0

Het zwakke punt is dus het hout. Dus waarom niet een "geen hout" oplossing bedenken, of op op zijn minst een minder hout oplossing.

 

Er zijn ook hier behoorlijk wat ontwikkelingen. Nadeel is natuurlijk het ontbreken van zon in de regentijd in de tropen.

 

Dus oplossing aanpassen aan de lokale omstandigheden lijkt me. Daar waar zon en/of wind en/of waterkracht is kan deze ingezet worden. Elders, waar bijvoorbeeld minder zon is maar wel overvloedige plantengroei, een effectieve verbrander of een biogas installatie. Een "one size fits all" oplossing bedenken is leuk maar vooral verloren tijd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zit misschien ook wel wat in, bijvoorbeeld een gecombineerd fornuis met een materiaaldroger. Met een dergelijke installatie is het mogelijk nattere biomassa te verstoken, waardoor het kan werken op sneller groeiende vegetatie (onkruid) ipv bomen die er lang over doen om terug te groeien, met erosie risico in het interim.

 

Een oplossing voor alles is het natuurlijk nooit - natte vegetatie groeit voornamelijk goed in gebieden zonder structureel gebrek aan neerslag. Duidelijk leuker in grote delen van indonesie dan op de rand van de sahara.

Link naar reactie
  • 0

Daar komt nog wat bij. Kachels voor 800 miljoen mensen. Dus het minmum aantal benodigd is 300 miljoen kachels. 100 dollar per kachel en tel daar maar hetzelfde bedrag voor op als nevenkosten, dan kom je op 60 miljard dollar..... Maar ik ben bang dat je het daar niet eens mee redt.....

 

Die mensen betalen dat zelf. Ik geloof helemaal niet in weggeven. Ja, misschien wat knowhow, maar zeker geen spullen of geld.

 

@Hans, alles is geoorloofd, als het maar gebruikt wordt. Solar Cookers zijn niet populair in Africa. Je kan niet gezellig "rond om het vuur" zitten. Verder zijn ze duur en kwetsbaar.

 

Solar cookers zijn niet populair, solar dryers zijn dat wel. Met behulp van zonne energie en een vernuftig systeem wordt fruit en groente gedroogd zodat het bewaard kan worden of verkocht in de stad.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.