• 0

Bedrijfsauto voor eenmanszaak.

Als ondernemer in spe blijf ik met een aantal vragen zitten wat betreft de aanschaf van een bedrijfsauto voor mijn toekomstige onderneming. Ik ben al halve middag aan het zoeken en een hoop is mij al duidelijk geworden en hoop dan ook dat ik hier wat hulp kan krijgen met het beantwoorden van mijn laatste vragen.

 

Mijn situatie : ik wil een busje of bedrijfsauto aan gaan schaffen van zo'n €5000,- (met grijs kenteken) en deze niet op de zakelijke balans gaan zetten. Ik zal hiermee zo'n 20.000km per jaar zakelijk gaan rijden en zo'n 5000km privé.

 

De vragen waar ik dan mee blijf zitten zijn als volgt :

 

1. Kan ik wel gebruik maken van het lage (ondernemers) tarief van de motorrijtuigen belasting ?

2. De zakelijke kilometers a €0,19 cent wil ik uiteraard van mijn opbrengst af gaan trekken. Moet ik hiervoor een rittenadministratie bij gaan houden ? Hoe wil de belastingdienst dat ik aantoon wat privé en wat zakelijke kilometers zijn geweest ?

3. Klopt het dat ik van 75% van de autokosten de btw mag aftrekken ? en over welke autokosten hebben we het dan (onderhoud, apk, benzine ) ?

 

Ik hoop dat jullie mij met deze vragen kunnen verder helpen.

Alvast bedankt

 

 

Groet René

 

mod-edit: typo in titel gecorrigeerd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Om in aanmerking te komen voor BPM-vrijstelling en verlaging van MRB bij aanschaf van een nieuwe bestelbus moet je naar mijn weten ondernemer voor de OB zijn, de auto moet op naam van de zaak staan en meer dan 10% van de ritten moet zakelijk zijn. Daarnaast moet de bestelauto aan de daaraan gestelde eisen voldoen. Vanuit dit oogpunt is het dus niet mogelijk om een auto met grijs kenteken en de bijbehorende voordelen niet op de balans te zetten maar privé te houden.

 

2. Voor een kilometervergoeding moet je bijhouden waar je wanneer naar toe bent geweest vanaf welke startlocatie en hoeveel kilometer dit was.

 

3. Ja dat klopt mits een ander percentage van privé-gebruik uit de administratie is te herleiden, dit gaat dan over alle autokosten. Dit staat er op de site van de belastingdienst m.b.t. de 75%-regeling voor de BTW:

 

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je gebruik wil maken van de BTW/BPM ontheffing mag je slechts de auto 500km prive gebruiken p/j. Logischerwijs moet de auto dus ook op de balans worden gezet. Daarnaast moet je officieel ook alle kilometers registreren, ook al doen veel bedrijven dit niet. Er zijn hier wel systemen voor, deze zijn wel redelijk prijzig( +- 500e ) Hier kan je aanklikken als je zakelijk of prive rijd, deze gegevens kan je vervolgens importeren op de computer. Ik heb wel eens gehoord, of dit klopt weet ik niet, is het registreren van kilometers niet nodig als je alleen de bestuurdersstoel in de auto hebt, dus de passagiersstoelen eruit hebt gehaald. Niet erg praktisch, maar het scheelt je wel een hoop administratie.

Link naar reactie
  • 0

Ehhhmm:

 

Art 24b lid 1 MRB:

 

1 In afwijking van art. 24 bedraagt de belasting die voor een bestelauto wordt geheven van een ondernemer als bedoeld in artikel 7 van de Wet op de omzetbelasting 1968 , niet zijnde een persoon die ingevolge artikel 7, zesde lid, van de Wet op de omzetbelasting 1968 met betrekking tot een bepaalde levering als ondernemer wordt aangemerkt, die bestelauto meer dan bijkomstig bezigt in het kader van zijn onderneming (hierna volgt tabel laag tarief MRB)

 

Oftewel: de vraag is of iemand ondernemer is in de zin van de wet OB en dat niet incidenteel is. Daarbij moet de auto meer dan bijkomstig (meer dan 10%) zakelijk gebruikt worden.

 

Dus ja, IMHO kan René wel gebruik maken van het lage MRB tarief.

En nee, de auto hoeft dus niet op de balans van de IB onderneming.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus ja, IMHO kan René wel gebruik maken van het lage MRB tarief.

En nee, de auto hoeft dus niet op de balans van de IB onderneming.

 

Ik dacht het inderdaad al maar las zoveel tegenstrijdige berichten overal. Bedankt voor de antwoorden, maakt de keuze voor mij een stuk makkelijker.

 

Groet René

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik kan een nieuw topic starten of hier op verder borduren.

In juni ben ik gestart met een eigenbedrijf, eenmanszaak.

De bedrijfsauto die ik heb aangeschaft kon volgens de medewerker van het postkantoor niet op naam van de onderneming worden gezet omdat ik een eenmanszaak heb.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met de Belastingdienst en aangegeven dat het een bedrijfsauto is en ik dus voor het lage tarief in aanmerking wou komen en dat de wegenbelasting van de zakelijke rekening moest worden afgeschreven.

 

Allebei geen probleem en kreeg van de Belastingdienst een keuurige brief waarin dit werd bevestigd.

Tevens werd er gewezen op artikel 24b waarover ook hierboven wordt gesproken.

(Dat ik de bedrijfsauto dus voor meer dan 10% van de jaarlijkse kilometers voor de onderneming gebruik)

 

Nu heb ik een aantal weken geleden twee medewerkers van de regionale belastingdienst op bezoek gehad, een soort kennismaking en informatief bezoek.

Deze zeiden echter dat ik een sluitende kilometerregistratie moest bijhouden omdat ik anders bijtelling zou krijgen en dat ik dus maar 500 kilometer prive mocht gebruikt maken van de bedrijfsauto.

 

Mijn vraag is nu: Moet ik aan de hand van de van de brief van de Belastingdienst wel of geen kilometerrigistratie bijhouden?

Meer dan 10% van de jaarlijkse kilometers voor de onderneming rijden of maar 500 km prive is volgens mij tegenstrijdig.

 

Wie weet hoe dit in werkelijkheid gaat.

Link naar reactie
  • 0
Deze zeiden echter dat ik een sluitende kilometerregistratie moest bijhouden omdat ik anders bijtelling zou krijgen en dat ik dus maar 500 kilometer prive mocht gebruikt maken van de bedrijfsauto.

Ja, dat klopt - voor het prive gebruik van een zakelijke auto geldt gewoon dat je bijtelling krijgt boven de 500 kilometer per jaar. Dat staat los van de eis dat je minstens 10% zakelijk moet rijden om de auto zakelijk te kunnen opvoeren.

 

Als je dus geen rittenadministratie bijhoudt, dan krijg je de maximale bijtelling.

Link naar reactie
  • 0

 

Meer dan 10% van de jaarlijkse kilometers voor de onderneming rijden of maar 500 km prive is volgens mij tegenstrijdig.

 

Waarom is dat tegenstrijdig? Als je 15.000 KM per jaar rijdt waarvan minstens 10% zakelijk moet zijn voor het lage MRB tarief, dan moet je de auto dus minimaal 1500 KM zakelijk gebruiken. Dat sluit toch niet uit dat je de auto max. 500 km privé mag gebruiken?!!

 

Als je 14.400 km zakelijk rijdt, dan zit je boven de 10% en rij je maximaal 500 km privé. Dus lage MRB en geen IB bijtelling.

Rij je 14.000 km zakelijk en dus 1.000 privé, dan nog steeds laag tarief MRB, maar wel IB bijtelling.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Deze zeiden echter dat ik een sluitende kilometerregistratie moest bijhouden omdat ik anders bijtelling zou krijgen en dat ik dus maar 500 kilometer prive mocht gebruikt maken van de bedrijfsauto.

Ja, dat klopt - voor het prive gebruik van een zakelijke auto geldt gewoon dat je bijtelling krijgt boven de 500 kilometer per jaar. Dat staat los van de eis dat je minstens 10% zakelijk moet rijden om de auto zakelijk te kunnen opvoeren.

 

Als je dus geen rittenadministratie bijhoudt, dan krijg je de maximale bijtelling.

 

Zou deze uitspraak het bovenstaande niet allemaal overbodig maken?

http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BL5620

 

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Zou deze uitspraak het bovenstaande niet allemaal overbodig maken?

http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BL5620

 

 

LOL dit gaat om een Renault Kangoo van een schilder, die (de auto) zo stinkt en vies is, dat geen bijtelling wegens privé gebruik in aanmerking genomen hoeft te worden. Vraag blijft of TS zijn auto zo wenst te gebruiken ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.