• 0

Valpreventie ouderen

Beste mensen,

 

Vallen is een vaak voorkomend probleem onder ouderen.

 

Er zijn een aantal factoren die hierbij een rol spelen:

 

Fysiologische factoren:

 

de spiermassa neemt af, de botmassa neemt af, het reactievermogen neemt af, de flexibiliteit neemt af en de balans neemt af

 

Externe factoren; door verschillende zaken buiten het lichaam is de kans op vallen veel groter:

 

inadequate verlichting, gladde vloeren, losliggende kleedjes, losliggende draden

trappen

 

Interne factoren; door verschillende zaken binnen het lichaam is de kans op vallen veel groter:

 

parkinsonisme, verminderde cognitie, duizeligheid en hartritmestoornis

 


 

Senioren zijn mondig, worden gezonder ouder en zijn veel langer dan in vroeger tijden in staat zelfstandig te blijven wonen.

 

Er zijn al heel veel hulpmiddelen op de markt om ouderen langer zelfstandig te laten wonen. Voor de ouderen die niet gelijkvloers wonen en toch nog thuis willen blijven wonen is er vaak maar één optie om veilig naar een bovenverdieping te komen, namelijk via een traplift.

 

Naast het feit dat ouderen langer zelfstandig willen wonen, willen zij ook zo lang mogelijk mobiel blijven. Een traplift beperkt het zelf naar boven gaan. Om dit tegen te gaan heb ik een idee bedacht, waardoor ouderen alsnog zelfstandig naar boven kunnen gaan met een beetje hulp.

 

In de klimsport komt het weleens voor dat je via een geleidingsrail omhoog kunt klimmen. Mocht deze persoon vallen dan wordt het systeem met touwen geblokkeerd. Ik dacht zoiets moet toch wel te ontwikkelen zijn voor een thuistoepassing.

 

Idee:

traplopen met behulp van een geleidingsrail. De persoon zit via een vest? bevestigd aan dit systeem. De persoon gaat traplopen met de trapleuningen vast. Mocht de persoon door een beweging vallen, dan wordt het systeem geblokkeerd waardoor de persoon niet valt, maar hangt aan het systeem. Door rustig de trapleuningen weer vast te pakken kan de persoon zijn weg vervolgen.

 

Het idee is dus nog niet echt concreet. Ik zou graag van jullie horen, wat jullie van het idee vinden?

 

Achten jullie het idee haalbaar? is het wel echt nodig? zou het te betalen zijn?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael Zandbergen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Michael,

 

Misschien moet je een eenvoudig prototype of een tekening maken en dan een aantal vragen proberen te beantwoorden, zoals:

- kan een oudere zelfstandig zo'n "vest" aandoen (zodat het ook goed en veilig zit)

- hoe werkt het wanneer je de trap opgaat en hoe als je de trap afgaat

- kun je bij eventueel vallen zodanig terechtkomen dat je de leuning niet meer kunt pakken en dus blijft "hangen"

- hoe werkt het systeem zodat je niet kunnen vallen maar wel halverwege om kunt draaien (beide kanten op)

 

Onderaan de trap een tijdje staan "prutsen" om e.e.a. te bevestigen lijkt me geen probleem, maar bovenaan de trap wordt het al een stuk gevaarlijker, zeker voor een oudere met last van duizelingen of parkinson. Dan sta je toch voor een open trap met alle risico's van dien.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Je bedoeld eigenlijk zo'n bergbeklim ding? Als je valt blokkeert het? Een stijgklem?

http://www.rescuetools.eu/?menu=article&categoryID=513544&articleID=6848705

 

Eerste google hit btw: http://www.kennisnetwerkvalpreventie.nl/ er zijn dus vele mensen mee bezig zoals het er naar uit ziet.

 

Meest simpele implementatie lijkt me een kabel die langs de railing loopt, of er onder bijvoorbeeld, waaraan de persoon hangt. Dan hoef je niet een compleet nieuwe leuning te plaatsen. Voor je doel kan een simpel harnas al genoeg zijn, een vest lijkt me niet handig omdat die waarschijnlijk te hoog zit, dan moet je dus een railing op borsthoogte aanbrengen.

 

Wat betreft bovenaan is het wellicht een idee om de railing gewoon iets verder door te trekken, bijvoorbeeld om een hoekje, zodat je uit de valzone bent.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Onderaan de trap een tijdje staan "prutsen" om e.e.a. te bevestigen lijkt me geen probleem, maar bovenaan de trap wordt het al een stuk gevaarlijker, zeker voor een oudere met last van duizelingen of parkinson. Dan sta je toch voor een open trap met alle risico's van dien.

Goed punt (je andere punten ook, maar dit in het bijzonder). Het moet een on-ge-loof-lijk makkelijk te hanteren systeem zijn om de situatie veiliger in plaats van onveiliger te maken. Dat wordt denk ik een hele dobber!

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

een van de grote problemen bij het ouder worden is niet zozeer dat alles moeizamer gaat, maar dat ouderen het niet beseffen dat ze deze problemen hebben. Ze denken dat ze nog even veel kunnen als vroeger, en ontdekken pas dat dat niet meer zo is als ze onderaan de trap liggen. Jouw doelgroep voor zo'n valbeveiliging is heel groot, maar probeer ze dat maar eens aan hun verstand te peuteren. Ik zie hetzelfde bij onze tilsteekwagen, iedereen kan hem gebruiken, en moet hem eigenlijk gebruiken, maar pas als iemand door zijn rug is gegaan is de noodzaak duidelijk. (Zie mijn profiel)

Lastig probleem als de ontwikkelaar/fabrikant een probleem oplost dat de potentiele klant nog niet ziet.

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt van mij een reus omdat je constructief iets probeert te bedenken voor een bestaand probleem. Ik zou oppassen met openlijk zaken als deze te posten, want het "zorgwereldje" is niet zo groot. Ik bedoel daarmee te zeggen dat je idee door een meelezer kan worden opgepikt en verder uitgewerkt. Aangezien het direct met veiligheid en de zorg te maken heeft, zul je met zoiets heel moeilijk langs de bestaande garde komen. Dat neemt niet weg dat je door moet gaan met ontwikkelen en oplossingen zoeken. Het kan best zijn dat daardoor nog iets opkomt, waarmee je wel kans maakt in die markt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alvast voor de eerste reacties.

 

Er zijn voor mij nog heel veel vragen te beantwoorden.

Normaal werk ik een concept verder uit voordat ik anderen om advies/hulp vraag.

Maar voordat ik veel tijd en energie in dit concept steek, wou ik eerst graag de mening van anderen horen.

 

@ John bedankt voor de aandachtspunten die ik bij het uitwerken goed kan gebruiken. Deze vragen zijn cruciaal voor een juiste werking van het systeem.

 

@ djluc het zou zo'n bergbeklim ding kunnen zijn, of een bepaalde pomp waardoor het systeem blokkeert. dit is ook iets om te onderzoeken. het doorlopen van de rails lijkt mij ook de juiste oplossing voor veiligheid.

 

@ Herman Ik ben het helemaal met je eens dat het moeilijk is om mensen te overtuigen. Ik merk het zelf ook bij mij binnen gezondheidsmanagement. Mensen kloppen pas aan de deur als ze merken dat er echt iets mis is. De drang om van levenstijl te veranderen slaat dan pas echt toe.

 

@ P.J. Odems Bedankt voor het compliment. Ik vind het erg leuk om oplossingen te bedenken voor problemen. Alleen blijft het vaak bij het idee en onderneem ik geen actie. Ja het is altijd afwegen of je iets openlijk moet brengen, maar zonder hulp van anderen kom ik helemaal nergens, vandaar deze keuze.

 

gr Michael

 

Link naar reactie
  • 0

Stel je bent halverwege de trap en je maakt een misstap. Voorkomt de beveiliging ook dat je met een smak tegen de trap aanvalt?

Zeker bij ouderen met hun brose botten is elke klap gevaarlijk. Wanneer ze op straat vallen kunnen ze ook gemakkelijk hun heup breken. De trapbeveiliging zou dit soort klappen ook moeten opvangen.

Link naar reactie
  • 0

De beste oplossing is die natuurlijk van Twabla.... mét helm nog beter ! ;)

En natuurlijk wordt er al jaren gezocht naar DE oplossing.

 

De afgelopen jaren ben ik bij veel ontwerpers en fabrikanten geweest die een oplossing gevonden hadden en er waren/zijn hele goeie bij.. alleen dan kom je bij het punt wat Herman aanhaalt... die eigenwijze ouderen verrekken het om er gebruik van te maken...

 

In 2007-2008 dachten we dat er door Ruth Amos iets ontworpen was dat zo eenvoudig was dat elke oudere het zou gebruiken.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7375486.stm

 

http://www.youtube.com/StairSteady

 

Niet dus..... Ah,Joh..ik hoef alleen maar even naar boven/beneden... en al hadden ze de Stearsteady ze gebruikten gewoon de vierkante stang als leuning.

Dit model is ook getest met makkelijk aan te brengen rugband die ook gebruikt kon worden naar beneden...dan hing de band iets lager en als men onderuit ging dan zaten ze direct in een band/zitje.

 

Om heup breken te voorkomen zijn er de laatste jaren ook een soort stootkussentjes op de markt die aan de zijkanten in een onderbroek gestopt kunnen worden. Ik heb geen idee of het écht afdoende is.. als men gevallen is en men gebruikt de kussentjes.. en een heup is niet gebroken..dan gaat men er vanuit dat het geholpen kan hebben ( er zijn ook heupen gebroken terwijl de persoon de kussentjes had )

 

@Michael. Het vestje lijkt me nog het grootste probleem... ouderen gan er niet de hele dag mee aanlopen.. en vestje aandoen bij de trap ? 1e haakje of knoop , 2e ... owh.. ff toilet ... ::) en dat gevoel zullen ze ook hebben op de trap... hoe snel "ben ik los " om naar toilet te gaan .. of bel of telefoon gaat waar ze "snel" bij willen zijn.

In de praktijk blijkt dat de hulp / begeleider meestal ook geen zin of tijd heeft om zo’n vestje vast te maken.. ik loop wel even met u mee mevrouw/mijnheer.

Toch wil ik je niet ontmoedigen om er mee door te gaan.. er kan best een heel bruikbaar product uit kunnen komen voor een specifieke markt. De vraag blijft dan nog wel.. hoe groot is die markt en/of is het prijstechnisch haalbaar.

 

Maar welke innovator staat niet voor die keuze ?

 

Succes !

 

Cor

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Het is denk ik ook goed te bedenken dat wanneer je het een probeert te voorkomen, andere potentiele verwondingen misschien verhoogd risico krijgen.

 

Wat normaal misschien een misstap is die eenvoudig met het handje ondersteunt wordt opgelost kan met een verbinding met de leuning tot misschien enge verwondingen leiden.

 

Reden dat ik het zeg is dat je als fabrikant in spe verantwoordelijk bent voor jou produkt, ook wanneer hiermee hier niet van te voren ingeschatte handelingen plaatsvinden.

 

Ik zou het "opblaaspop pak" van hierboven kombineren met een sensor die vrije val registreerd. gasfles erbij en een boel botbreuken zijn voorkomen. De vraag is enkel wie er met zon pak wilt lopen.

 

Goed voorbeeld is mijn oma, helaas vorige zomer overleden op 90 jarige leeftijd; weigerde altijd pertinent enig hulpmiddel, viel regelmatig, ook soms ernstig. Maar tot het einde hield ze de eer aan zichzelf. Ik denk dat vele ouderen er zo over denken en ik later ook denk ik. Er is een bepaald type mens die zich allerlij hulp middellen laat aansmeren alsof of terwijl ze het niet ECHT nodig hebben. Althans in mijn ogen de meesten.

 

Was even in Nederland half Januari, zag weer mensen van 50 jaar in een electrische buggy-ding en ik dacht... zucht..

 

De beste oplossing tegen vallen van trappen is verhuizen naar een gelijkvloerse woning.. Als je (bijna) geen trappen meer kan lopen ligt deze keuze dan niet voor de hand ?

 

Veel success, misschien is er een markt voor.

Link naar reactie
  • 0

mijn vader is ook regelmatig gevallen. zaterdag nog heup gebroken. greep mis naar de rollator en soms bij kleine stukjes in huis gebruikt hij hem niet terwijl dat wel zou moeten. is niet alleen de eer aan zichzelf houden, maar ook gewoon niet aan denken. een brilliant idee om vallen te voorkomen is er nog niet. proberen in beweging te blijven gecombineerd met lichte "fitness" en balans oefeningen zoals mijn vader volgde zijn vooralsnog de beste keus. een veiligheidsprodukt voor ouderen zal hier ook nooit op de markt komen voordat het uit en te na is getest.

 

v.w.b. 50 jarigen in buggies(scootmobielen) dat lijkt soms misschien overdreven, maar dat kun je pas zeggen als je de medische geschiedenis kent. misschien wel longemfyseem, waardoor elke inspanning al een uitputtingsslag kan zijn. door deze apparaten wordt het deze mensen wel mogelijk gemaakt deel te blijven nemen aan het sociale verkeer.

bovendien zo'n apparaat krijg je van de verzekering echt niet zomaar omdat het wel praktisch is. daar moet een duidelijke medische indicatie voor zijn. of uiteraard zelf particulier kopen.

in China zie je bijna geen gehandicapte mensen, die worden waarschijnlijk weggestopt, uit schaamte??, of je ziet ze op straat bedelend om te overleven. Zo goed is het in China ook niet geregeld. Mijn vrouw komt daarvandaan en door haar heb ik heel wat kennis over China opgedaan die anderen misschien moeilijker kunnen verkrijgen.

 

 

Het is denk ik ook goed te bedenken dat wanneer je het een probeert te voorkomen, andere potentiele verwondingen misschien verhoogd risico krijgen.

 

Wat normaal misschien een misstap is die eenvoudig met het handje ondersteunt wordt opgelost kan met een verbinding met de leuning tot misschien enge verwondingen leiden.

 

Reden dat ik het zeg is dat je als fabrikant in spe verantwoordelijk bent voor jou produkt, ook wanneer hiermee hier niet van te voren ingeschatte handelingen plaatsvinden.

 

Ik zou het "opblaaspop pak" van hierboven kombineren met een sensor die vrije val registreerd. gasfles erbij en een boel botbreuken zijn voorkomen. De vraag is enkel wie er met zon pak wilt lopen.

 

Goed voorbeeld is mijn oma, helaas vorige zomer overleden op 90 jarige leeftijd; weigerde altijd pertinent enig hulpmiddel, viel regelmatig, ook soms ernstig. Maar tot het einde hield ze de eer aan zichzelf. Ik denk dat vele ouderen er zo over denken en ik later ook denk ik. Er is een bepaald type mens die zich allerlij hulp middellen laat aansmeren alsof of terwijl ze het niet ECHT nodig hebben. Althans in mijn ogen de meesten.

 

Was even in Nederland half Januari, zag weer mensen van 50 jaar in een electrische buggy-ding en ik dacht... zucht..

 

De beste oplossing tegen vallen van trappen is verhuizen naar een gelijkvloerse woning.. Als je (bijna) geen trappen meer kan lopen ligt deze keuze dan niet voor de hand ?

 

Veel success, misschien is er een markt voor.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

interessant probleem, misschien wordt het tijd voor een (besloten) Higherlevel crowdsource deel?

 

wanneer je meer wil weten over klimsystemen kan je zoeken naar "toprope rope solo", maar ik kan me zo gauw niks voor de geest halen dat voor deze situatie geschikt is.

bij een systeem dat passief meeloopt zal de rem altijd een bepaalde afstand onder/achter de gebruiker zijn waardoor de val 2x deze afstand is. wanneer het systeem via de muur loopt en je zoals bij een klimgordel in het midden van je heupen bent ingebonden zal je ook een smak zijwaarts tegen de muur maken.

 

daarom vind ik de stang die je eigenlijk voor je uit duwt een erg goed idee, ik vraag me wel af of die het ook doet op een trap met een bocht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.