• 0

Hoe fiscaal netjes een verkoop van een concept af te handelen?

Beste HL'ers,

 

Graag zou ik jullie ervaring en kennis willen aanspreken over de volgende kwestie:

 

Binnenkort wil ik een concept verkopen aan het bedrijf waarvoor ik werk. Omdat wij, een vriend en ik, onze kansen willen vergroten op een succesvolle verkoop gaan wij voor een laag aanbod. Wij spelen vrijwel open kaart doordat we dit denken dat we maar een kans met het idee hebben.

Open kaart houdt bij ons in dat we geen NDA opstellen en het ook niet deponeren bij i-Depot (wij gaan er niet vanuit hier een rechtzaak mee te gaan aanspannen, laat staan te winnen).

 

Ons aanbod zal zijn in de trant van 0,50 cent per verkocht product, met een max. van 5000,- wat dus inhoudt dat wanneer men er 10.000 producten van heeft, verkocht het concept van het bedrijf is. Waarom doen we dit?

We hopen erop dat ze het bedrag in een keer willen neerleggen en daarmee de deal sluiten.

 

Onze vraag aan Higherlevel. Hoe last je zo'n wikkel je zo'n deal netjes voor de belastingdienst af?

(NB: ik werk voor dezelfde partij als vakantiekracht met een 0-uren contract; in mijn contract staat geen regeling omtrent de verkoop van mijn idee)

Zelf bedacht opties:

- uitbetalen als loon

- uitbetalen als bonus?

- gift

- eenmanszaak oprichten en hen een factuur schrijven.

- eenmanszaak oprichten en als durfkapitaal inbrengen (ingebracht geld wordt dan gebruikt om een ander idee uit te werken).

 

Het concept beschrijft een product dat kan worden verkocht bij een tuincentrum.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Luc

 

Er staat wellicht geen passage in jouw contract over de verkoop van jouw idee, maar wat staat erin over intellectueel eigendom op zaken ontwikkeld tijdens jouw dienstverband? Is er een personeelsreglement waar dat in kan staan?

 

Vaak behouden werkgevers zich die rechten voor wat kan betekenen dat ze geen cent bieden voor jouw idee omdat het al van hun is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Joost

 

Dank voor je snelle reactie

 

Het contract verwijst vrijwel uitsluitend naar de CAO dus je eerste opmerking gaat niet op.

Voor zover ik weet is er geen personeelsreglement. Ze hebben mij er nooit op gewezen en ik heb er dan ook nooit voor getekend.

Daarnaast is het idee gebaseerd op een gepatenteerd concept van een klant, dat men in opdracht voor hen produceert. Dus je kunt zelfs gaan twisten over de vraag hoe zeer het kennis van mijn werkgever is.

 

Joost, heb je ook verstand van het belastingvraagstuk?

Link naar reactie
  • 0

Beste Luc

 

Voor jouw info, Joost is de beste fiscalist hier op het forum ;D

 

Maar goed, over jouw verhaal toch (heel eigenwijs) nogmaals het volgende: als je iets ontwikkelt in tijd van de baas dan is dit vaak eigendom van de baas. Dit kan heel goed in de CAO staan en zelfs in de wet. Maar goed, dat merk je vanzelf wel.

 

Het gaat nl niet om kennis van de werkgever, het gaat er om dat je als werknemer iets ontwikkelt'. Quote van http://www.xs4all.nl/~advocare/folder56.htm

 

"In het algemeen geldt dat wanneer een werknemer binnen het kader van de werkzaamheden waarvoor hij is aangesteld een prestatie levert die bijvoorbeeld door de Auteurswet, de Rijksoctrooiwet of de Benelux Tekeningen- en Modellenwet beschermd kan worden, de rechten krachtens de wet aan de werkgever toekomen. Daar er twijfel kan bestaan of iets binnen het kader van de arbeidsovereenkomst is verricht, is het vaak aan te bevelen om hierover in een arbeidsovereenkomst een expliciete regeling op te nemen. Daarbij kan dan tevens aandacht worden besteed aan de bescherming van know-how. Bij innovaties worden vaak ook externe adviseurs betrokken of wordt onderzoekswerk geheel of gedeeltelijk aan derden uitbesteed. Als regel brengt dit met zich mee dat die derden dan rechthebbende kunnen zijn, tenzij dit in een overeenkomst duidelijk anders is geregeld. Het is dus verstandig om met allen die betrokken zijn bij een ontwikkeling die in één of meer intellectuele eigendomsrechten kan resulteren schriftelijke overeenkomsten af te sluiten waarin onder meer duidelijk geregeld is wie rechthebbende is."

 

Groeten, Manon

Link naar reactie
  • 0

Beste Manon,

 

Ik trek de reactie van Joost ook niet in twijfel, ben zelfs blij dat er een goede fiscalist naar kijkt.

 

Dan nog terugkomende op het volgende punt dat je maakt Manon:

'een werknemer binnen het kader van de werkzaamheden waarvoor hij is aangesteld' als zaterdaghulp en vakantiekracht ben ik nooit aangenomen om nieuwe concepten te bedenken; dus alleen als het kader heel groot is, kan mijn baas me op dit punt pakken.

Een expliciete regeling afdwingen voorafgaand aan het gesprek is dan nog een optie maar de vraag is; echter wellicht is dat slapende honden wakker maken.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast is het idee gebaseerd op een gepatenteerd concept van een klant, dat men in opdracht voor hen produceert. Dus je kunt zelfs gaan twisten over de vraag hoe zeer het kennis van mijn werkgever is.

 

 

De klant zal er ook blij mee zijn als zijn toeleverancier straks een variant van zijn geoctrooieerde product of een accessoire voor dat product op de markt brengt. Zoals jij het hier hebt opgeschreven, is mijn eerste reactie dat jouw werkgever dit concept niet eens moet willen kopen.

 

Waarom verkoop je het concept niet aan die klant van jullie werkgever?

Link naar reactie
  • 0

Goed opgemerkt. Twee redenen:

 

1) We kennen de werkgever waardoor we beter kunnen inschatten hoe zij zullen reageren. Hierop hebben we onze strategie aangepast.

Het inschatten van de klant van de werkgever is moeilijk omdat we die niet kennen. Bescherming daarbij is lastig omdat NDA tegenwoordig niet meer getekend worden. De kans is dus groot dat de klant met het idee aan de haal gaat doordat we een verkeerde strategie toepassen.

 

2) Het idee wat is bedacht, (met de kennis van de klant van de werkgever), vervult een andere behoefte dan het product van deze klant. Hierdoor past het beter in de strategie van de werkgever dan de klant van de werkgever.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.