• 0

Wanneer Winst Uit Onderneming

Waarschijnlijk een simpele vraag :)

 

Ik heb een eenmanszaak, en werk daarnaast parttime in loondienst. Ik heb van de BelastingDienst een " 2009 InkomstenBelasting, Premie volksverzekeringen, Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw Aangiftebrief" ontvangen, welke uiterlijk 1 april 2010 ingeleverd moet worden.

 

Voor mijn eensmanszaak moet ik, neem ik aan, ook IB afdragen over de winst die ik heb gemaakt, "Box1 Winst uit onderneming"?. Wanneer zal ik daarvoor een aangiftebrief ontvangen? Ook zullen ze waarschijnlijk nog moeten vaststellen of ik voor IB wel een "ondernemer" ben, gezien ik pas de laatste week van dec 2008 de onderneming gestart ben, en dus nog eigenlijk startend ben. (Had beter begin jan 2009 kunnen starten, omdat ik dan geen KVK jaarlijkse kosten had hoeven te betalen, maar dat werd helaas niet verteld door de KVK medewerker.)

 

Dus wanneer zal ik voor Winst uit Onderneming een aangiftebrief ontvangen? Of gaat dit in hetzelfde programma als aangifte voor particulieren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Dus wanneer zal ik voor Winst uit Onderneming een aangiftebrief ontvangen? Of gaat dit in hetzelfde programma als aangifte voor particulieren?

 

Heb je je toendertijd aangemeld bij de Belastingdienst als startend ondernemer? Tegenwoordig gaat dat ook via de KvK inschrijving, maar voreger moest dat apart.

 

Als je je hebt aangemeld, moet je al lang een brief hebben ontvangen over je status als ondernemer. Bel je belastingkantoor.

 

De aangifte voor IB ondernemers is een uitgebreidere dan die voor particulieren. In de ondernemersaangifte geef je de winst uit ondernemen op, plus neveninkomsten als je baan.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Heb je je toendertijd aangemeld bij de Belastingdienst als startend ondernemer? Tegenwoordig gaat dat ook via de KvK inschrijving, maar voreger moest dat apart.

 

Als je je hebt aangemeld, moet je al lang een brief hebben ontvangen over je status als ondernemer. Bel je belastingkantoor.

Yep, ik heb me aangemeld bij de KVK, die me automatisch inschreef bij de BD. Voor OB ben ik ondernemer, voor IB ook, alhoewel ze dat nogal onduidelijk hebben verwoord in de eerste brief. Maar ik ga het uren criterium niet halen, omdat ik in principe meer dan 50% besteed aan loondienst, en meer inkomsten haal uit loondienst dan uit onderneming. Dus beschouw ik mezelf niet als ondernemer voor IB.

 

De aangifte voor IB ondernemers is een uitgebreidere dan die voor particulieren. In de ondernemersaangifte geef je de winst uit ondernemen op, plus neveninkomsten als je baan.

Wanneer verstuurd de BD de aangifte brieven door IB voor ondernemers voor 2009?

Link naar reactie
  • 0

Maar ik ga het uren criterium niet halen, omdat ik in principe meer dan 50% besteed aan loondienst, en meer inkomsten haal uit loondienst dan uit onderneming. Dus beschouw ik mezelf niet als ondernemer voor IB.

 

 

En juist dat is dus helemaal niet relevant voor het ondernemerschap. Het helpt wel, maar is enkel beslissend voor zaken als de zelfstandigenaftrek en de FOR. Iemand die maar 400 uur voor zijn onderneming werkt kan ook gewoon IB ondernemer zijn.

 

Wanneer verstuurd de BD de aangifte brieven door IB voor ondernemers voor 2009?

 

Kun je elk moment ontvangen of log even in op belastingdienst.nl.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus beschouw ik mezelf niet als ondernemer voor IB.

 

Dat is niet relevant. Wat relevant is, is hoe de BD jou beschouwt.

 

Wanneer verstuurd de BD de aangifte brieven door IB voor ondernemers voor 2009?

 

Weet ik niet, maar brief of niet, sowieso moet je voor 1 april a.s. aangifte doen. Heb je een login voor de ondernemerssite van de BD? Daarin staat ook als het goed is dat je aangifte moet doen, en kun je de aangifte software downloaden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Delta, het is vooral relevant welk predikaat voor jou per saldo het meest interessant is. Winst uit onderneming geeft meer mogelijkheden tot het benutten van aftrekposten, maar de kosten van je aangifte IB zijn ook al gauw wat hoger dan bij het predikaat ROW. Orden daarom je stukken en ga ermee naar een fiscaal deskundige, of zet even wat globale feiten en cijfers op HL, zodat wij een 1e reactie kunnen geven.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Kun je elk moment ontvangen of log even in op belastingdienst.nl.

Weet ik niet, maar brief of niet, sowieso moet je voor 1 april a.s. aangifte doen. Heb je een login voor de ondernemerssite van de BD? Daarin staat ook als het goed is dat je aangifte moet doen, en kun je de aangifte software downloaden.

Ik heb ze maar even opgebeld, de brieven worden deze of volgende week verstuurd, pas daarna kan er op de ondernemerssite wat ingevuld worden.

Link naar reactie
  • 0

ik heb voor het eerst aangifte IB gedaan als ondernemer. Op het overzicht wat ik heb teruggkregen staat mijn Winst uit onderneming vermeld, hoewel een heel klein bedrag...

Wil dit zeggen dat ik nu ook VAR WUO zal krijgen als ik dit aanvraag?

In 2009 heb ik dat ook aangevraagd, maar kreeg ik een VAR ROW...en werd mij bij de belastingdienst niet vermeld, waardoor dat kwam. Ik ben in aug 2008 voor mezelf begonnen, naast een dienstverband. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

Nou Ellen. Op basis van deze informatie zal er niet zoveel hulp kunnen komen denk ik. IB-aangifte kun je beter niet zelf doen. Er zijn altijd zaken die je (als starter) niet kent of over het hoofd ziet. Neem gewoon een boekhouder voor de IB-aangifte en je de kennis bij te praten die je nodig hebt om je fin. beslissingen te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Nee, Ellen.

 

Het feit dat de Belastingdienst blijkbaar je aangifte gevolgd heeft waarin winst uit onderneming verwerkt was wil zeker niet zeggen dat je nu een VAR-wuo zult krijgen.

Je zult een aanvraag voor een VAR indienen voor 2010 (voor zover je dat nog niet gedaan hebt). Op basis van de gegevens in dit formulier wordt wel of niet een VAR-wuo afgegeven. Bij de behandeling zal men niet gaan kijken wat in je laatste aangifte IB heeft gestaan.

Zoek even verder op dit forum naar info over de VAR, dit is al vaak aan de orde geweest. Je kunt ook op de betreffende link in mijn handtekening klikken om meer te weten te komen over de verklaring arbeidsrelatie.

 

groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

ik heb voor het eerst aangifte IB gedaan als ondernemer. Op het overzicht wat ik heb teruggkregen staat mijn Winst uit onderneming vermeld, hoewel een heel klein bedrag...

Wil dit zeggen dat ik nu ook VAR WUO zal krijgen als ik dit aanvraag?

In 2009 heb ik dat ook aangevraagd, maar kreeg ik een VAR ROW...en werd mij bij de belastingdienst niet vermeld, waardoor dat kwam. Ik ben in aug 2008 voor mezelf begonnen, naast een dienstverband. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

 

Zolang jij nog in dienstverband werkt, naast je ondernemerschap krijg je een VAR ROW.

Als je weer een VAR verklaring aanvraagt, moet je weer een aantal vragen beantwoorden, en aan de hand van je antwoorden wordt je een VAR verklaring verstrekt. En als je nog een part-time dienstverband hebt, wat dan ook uit de antwoorden zal blijken, zal je weer een VAR ROW krijgen.

 

VAR WUO krijg je m.i. alleen als je volledig voor eigen risico werkt, dus bij vakantie, geen inkomsten, bij ziekte, zelf zorgen voor een uitkering, heb je geen opdrachten, dan ook geen inkomsten.

 

En nu heb je dat nog wel, ook al is het gedeeltelijk, maar wordt het wel verzorgd door je werkgever.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Rick:

En als je nog een part-time dienstverband hebt, wat dan ook uit de antwoorden zal blijken, zal je weer een VAR ROW krijgen.

 

VAR WUO krijg je m.i. alleen als je volledig voor eigen risico werkt, dus bij vakantie, geen inkomsten, bij ziekte, zelf zorgen voor een uitkering, heb je geen opdrachten, dan ook geen inkomsten.

 

Hiermee sla je de plank wel wat mis hoor. Ook naast een dienstverband kan een VAR-wuo worden afgegeven, indien aan alle voorwaarden voldaan is. Ik geef jou hetzelfde advies als dat ik aan Ellen gaf: lees even verder op HL over de VAR.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 1

Zolang jij nog in dienstverband werkt, naast je ondernemerschap krijg je een VAR ROW.

 

Hier ben ik het niet mee eens. Inkomsten uit dienstbetrekking en winst uit onderneming zijn 2 verschillende bronnen van inkomen die elk op hun eigen merites beoordeeld worden. Dus ook als je naast je dienstbetrekking een onderneming hebt, kun je een VAR-WUO krijgen. Bij het al dan niet afgeven van een VAR-WUO zal de fiscus vooral kijken naar het aantal opdrachtgevers en in hoeverre je al dan niet je opdrachten zelfstandig kunt uitvoeren (dus zonder dat er sprake is van een gezagsverhouding).

 

(Edit: Louis was me voor)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.