• 0

eigen risicodrager en WW-recht van een (startend) ZZP'er

Beste mensen,

 

In het forum heb ik als newbie wat rondgezocht, maar kon het antwoord niet 1,2,3 vinden. Ik heb de volgende vraag.

 

Mijn werkgever en ik willen - zonder verwijtbaarheid - uit elkaar. Ik wil voor mijzelf beginnen. Mogelijk is er in de reorganisatie die nu gaande is, sws geen plaats meer voor mij.

 

De werkgever is eigen risicodrager. Dat betekent m.i. dat zij, in het geval ik een WW-uitkering zou moeten aanvragen als eigen bedrijf niet lukt, zij de uitkering, via UWV, dienen te betalen. Ik wil natuurlijk geen WW-uitkering, maar het recht op WW wil ik wel behouden. Werkgever geeft aan, dat niet te willen.

 

Welke oplossingen zijn er?

 

 

Dank voor ieders reactie,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is zover mij bekend geen eigen risico dragers regeling voor de WW. Eigen risico dragen kennen we verplicht voor (bijna alle) werkgevers in de ziektewet (104 weken), daarnaast is er het eigen risico dragen voor werkgevers in de WAO (geen nieuwe alleen oude risico's) en de WIA(opvolger van de WAO).

Dit eigen risico beperkt op geen enkele wijze de rechten en "toelating" tot de regelingen, alleen komt de uitkering niet van het Uwv , maar van de werkgever.

 

Voor de WW zal je in eerste instantie aan de eisen (voldoende arbeidsduur in de laatste 26 / 52 weken en 4 uit 5 jaar regeling) moeten voldoen en aan de criteria van onvrijwillig werkloos. voldoe je je daaraan dan zal het UWV een WW uitkering toekennen en ben je verlicht om als werkzoekende te zijn ingeschreven. Daarnaast zijn er, onder voorwaarden, mogelijkheden om vanuit de de WW als zelfstandig onderneming te beginnen. Het Uwv kan je vertellen aan welke voorwaarden je moet voldoen.

In ieder geval succes

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.