Communiceren met Chinezen

Aanbevolen berichten

Communicatie met Chinezen op de werkvloer

De cursus gaat in op de verschillen tussen de Chinese en Westerse cultuur in de dagelijkse praktijk.

Kenmerken van de Chinese zakelijke cultuur.

Hoe belangrijk zijn machtverhoudingen.

Hoe moet de Westerse manager zich aanpassen.

Welke problemen ondervindt de Westerse manager.

Hoe wordt dat veroorzaakt.

Hoe kan de Westerse manager zich voorbereiden.

Hoe gedraagt de Chinese werknemer zich.

Wat verwacht de Chinese werknemer van de manager.

Is de Chinese arbeidscultuur aan het veranderen?

Is er een verschil tussen Oude en Jonge Chinese werknemers?

 

Ik woon pas 4 jaar in China, maar gezien de gesprekstof hierboven denk ik dat je een kleine 30 jaar nodig hebt om alle nuances uit te leggen. Het is mijn ervaring dat op de meeste vragen niet een echt antwoord te geven valt omdat de standaard Chinees niet bestaat. Ook standaard gedrag is behalve het spreken van Chinees niet duidelijk aan te wijzen is mijn ervaring.

 

Steeds meer is de trend: minder proberen aan te passen of in te leven in de chinese denkwijzes/patronen maar vasthouden aan de westerse waarden en normen indien dit niet in conflict is met het hogere doel van zakendoen. Uiteindelijk is dit, ervaren veel mensen, de beste manier om zaken te doen in China.

 

Een veelgemaakte fout is het erbij halen van "cultuur", "chinese gewoontes", "wat de chinees van mijn gedrag denkt". Hiermee plaats je je enkel in een zwakkere positie. Tenzij je weet wat je doet EN hier in staat bent voordeel mee te behalen. Zeg maar gerust dat 99% hier niet aan komt.

 

Toch is het denk ik een goed idee wat meer over China, de bedrijfcultuur te weten te komen. Vooral een waardevol inzicht is hoe precies Chinese bedrijven in elkaar steken; wie is er op welk moment nu echt verantwoordelijk, waar worden de beslissingen genomen en op welk moment. Wat betekenen bepaalde antwoorden ? ( denk aan: ja dat kunnen wij! (dat kunne wij... misschien) missien kunnen wij dat (vergeet het maar, ik zeg alleen maar misschien om geen nee te hoeven zeggen) Stilte in communicatie (alarm, er gaat nu iets fout, OF: het antwoord op de vraag is NEE, maar niemand wil dat zeggen)

 

Nou goed, misschien ben ik wel teveel een praktijk man ;)

 

Veel Success!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.