• 0

BTW terugvorderen voor aankoop nieuwbouwwoning (Charles Tijmens arrest)

Op het internet heb ik het een en ander gelezen over het Charles Tijmens arrest, een arrest dat mogelijkheden geeft tot het terugvorderen van de BTW van een woning.

 

Ik heb een eenmanszaak en mij lijkt het dus een handige manier om een rentevoordeel te behalen met behulp van dit arrest.

Het liefst zou ik de BTW dus nu terugvorderen en vervolgens in 10 jaar de BTW weer grotendeels verrekenen met de fiscus.

 

Op het internet kan ik echter onvoldoende concrete informatie vinden over deze situatie, derhalve zit ik nog met de volgende vragen:

 

[*] indien ik de BTW verreken, dien ik dan de woning voor het zakelijke gedeelte of het volledige gedeelte op de balans te zetten?

 

[*] Indien ik de woning volledig op de balans dien te vermelden, krijg ik dan over 10 jaar te maken met een fiscale afrekening zodra ik de woning naar mijn privé vermogen transporteer?

 

ik ben benieuwd of er wellicht een forum-member is die een vakkundig antwoord op mijn vragen kan geven.

Alvast hartelijk dank voor je reactie!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Bisse06,

 

Het BTW-lek dat is ontstaan door het Charles Tijmens arrest is inmiddels al weer enkele jaren geleden gerepareerd door de wetgever. Het arrest is dus achterhaald, Je kunt alleen nog BTW verrekenen voor zover de woning zakelijk wordt gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Odeon, weet je dat zeker? Volgens mij betreft de reparatie het van toepassing zijn geworden van de herzieningsregeling in de vorm van een (fictieve) dienst aan de ondernemer in privé, zoals TS al aangaf. Niets meer en niets minder. Of heb ik iets gemist?

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi JanTax,

 

Je opmerking is terecht. Was iets te snel met mijn reactie :(.

 

De herziening komt er op neer dat je alle BTW van de woning kunt aftrekken, maar dat de BTW op het privé gedeelte geleidelijk wordt gecorrigeerd door middel van een fictieve dienst. Het is dus juist dat je nog steeds een rentevoordeel kunt behalen, zoals TS stelt.

 

Waar TS m.i. een denkfout maakt, is dat hij inkomstenbelasting en omzetbelasting door elkaar haalt. Een woning zakelijk etiketteren voor de BTW wil nog niet zeggen dat je hem ook zakelijk moet etiketteren voor de inkomstenbelasting. Maar daarover is op dit forum ook al genoeg gezegd.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie!

 

Op het forum heb ik inderdaad wat informatie gevonden over het feit dat je voor de BTW en de IB de woning apart kunt kiezen of je ze onder het ondernemingsvermogen laat vallen.

Waarbij de voorkeur uitgaat naar de mogelijkheid om de woning uitsluitend voor omzetbelasting als zakelijk aan te merken.

 

Maar een onbeantwoorde vraag bij blijft wel: hoe ga ik dat in mijn administratie verantwoorden?

Boek je alleen de BTW in de administratie, waarbij je tevens een voorziening aanmaakt voor de terug te betalen BTW?

Link naar reactie
  • 0

Bisse, voordat je e.e.a. in je administratie verwerkt kan je beter even e.e.a. afstemmen met een fiscalist. Klinkt natuurlijk verdacht uit de mond van een fiscalist, maar het is gewoon tricky materie. Want het fiscale belang is vaak erg groot en de fiscus dus erg kritisch. Te laat aankloppen bij een fiscalist betekent in dit geval dus meestal: weg mega BTW-teruggaaf.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

in verband met de recente oprichting van een eenmanszaak ben ik gewezen op het Charles Tijmens arrest.

 

Mijn situatie: Ik ben fulltime in loondienst maar heb onlangs ook een eenmanszaak opgericht. Het zijn onzekere tijden dus voorlopig wil ik mijn dienstverband niet opzeggen. Op termijn wil ik dat wel gaan doen.

 

Ik heb de afgelopen maand de eerste facturen vanuit mijn eenmanszaak verstuurd en verwacht in mijn eerste jaar tussen de 15.000 en 20.000 euro te verdienen als ondernemer.

 

Nu ga ik een huis kopen en wil ik in dat huis de zolderkamer gaan inrichten als werkkamer.

 

Voor de belastindienst ben ik BTW plichtig. Kan iemand me vertellen of ik op basis van het feit dat ik pas net gestart ben en nog in loondienst ben, toch in aanmerking kan komen voor terugvordering van de BTW bij aanschaf van de woning?

Is het feit dat ik facturen stuur en per kwartaal BTW ga afdragen daarvoor voldoende?

 

Of zijn er wellicht eisen mbt duur van ondernemerschap en de hoogte van je winst voordat je voor een dergelijke regeling in aanmerking kan komen?

 

Het liquiditeitsvoordeel zou me enorm kunnen helpen om me volledig op het ondernemerschap te kunnen richten.

 

Zeer benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen.

Bij voorbaat dank daarvoor!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm, nog geen reactie.. :-\

 

Hoop dat er alsnog iemand is die op mijn bovenstaande posting kan reageren.. Het gaat immers om een redelijke grote som geld.. In mijn zoektocht tot dusver kan ik helaas niet achterhalen of het feit dat ik in dienstverband werk en daarnaast werkzaamheden verricht voor mijn eenmanszaak, beperkend is om gebruik te kunnen maken van C.T. arrest.

 

Anyone?

 

vriendelijke groeten,

 

Zig

Link naar reactie
  • 0

 

Voor de belastindienst ben ik BTW plichtig. Kan iemand me vertellen of ik op basis van het feit dat ik pas net gestart ben en nog in loondienst ben, toch in aanmerking kan komen voor terugvordering van de BTW bij aanschaf van de woning?

Is het feit dat ik facturen stuur en per kwartaal BTW ga afdragen daarvoor voldoende?

 

Het feit dat je BTW ondernemer bent, is voldoende.

 

Ga dit overigens niet 'zomaar' even doen. Je hebt te maken met deels zakelijk en deels privé en een herzieningstermijn van 10 jaar. Wat fiscale hulp bij de BTW aangifte lijkt me raadzaam ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Helaas Rembo

 

Het terugvragen van BTW dient plaats te vinden in de aangifte over het tijdvak waarin de ontvangen bouwnota´s vallen qua factuurdatum. Hooguit heb je dan nog 6 weken bezwaartermijn na afloop van de ingediende aangifte.

 

De fiscus zal een jaar na dato verzoeken op grond van het Charles/Tijmens arrest afwijzen als een niet-ontvankelijk (te laat ingediend) bezwaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik zou hier graag een aanvullende vraag over stellen.

Heb sinds 1-4-2010 een BV opgericht, ben daar ook in loondienst.

Het is de bedoeling dat mijn eenmanszaak vanaf 1-4-2010 wordt ingebracht in de BV.

Echter, dit is nog niet afgerond. Uitsluitend de BV is opgericht.

Zou het nog mogelijk zijn om de eenmanszaak toch niet in te brengen, en zodoende mijn nieuw te bouwen woning met kantoorruimte als zakelijke te etiketteren (en zo de BTW terug te kunnen vragen)?

 

Alvast bedankt voor een reactie.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie
  • 0

dag Dirk

 

Sinds 1-1-11 is het C/T-arrest goeddeels geneutraliseerd. Alleen de BTW die ziet op het zakelijk deel van de woning kun je sindsdien nog als voorbelasting in aftrek brengen.

 

Op zich ben je niet verplicht om je EMZ in te brengen nu dit nog niet formeel afgerond is, maar de keuze t.a.v. het pand speelt daarin een kleinere rol dan voor 2011. Daarnaast zijn de kosten voor de BV blijkbaar al gemaakt.

 

En erger nog: als de BV al opgericht is, waarom is dan de inbreng nog niet voltooid? Inbreng van een EMZ ziet juist op het volstorten van de aandelen benodigd voor de oprichting van de BV! Zonder inbreng zal de BV alleen met minimaal 18K opgericht kunnen worden. Pas daarna kan de EMZ verkocht worden aan de BV middels een activa/passiva transactie. Dat sluit echter wel terugwerkende kracht naar 1-4-2010 uit!

 

Je adviseur heeft hier IMHO wel een flinke misser gemaakt. Ik heb ook wel een vermoeden welk kantoor dat is, want deze handelswijze komt me akelig bekend voor >;(

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.