• 0

Uitkopen uit VOF

LS,

Sinds 1 jaar hebben mijn compagnon en ik een webdesign bedrijf. Het eerste jaar bedroeg de bruto omzet 40.000. De kosten die hier van af gingen waren o.a. salaris, telefoonabonnement en softwarelicenties.

Nu blijkt het dat mijn compagnon en ik niet meer door 1 deur kunnen

 

En heeft mijn compagnon voorgesteld niet meer met mij samen te willen werken. Mijn probleem is dat ikzelf geen webdesign kennis heb. Mijn voornaamste rollen waren verkoop en marketing. Ikzelf kan dus het bedrijf niet overnemen. Nu verwacht mijn compagnon dat ik zonder een buyout uit het bedrijf stap, omdat hij beweert dat het bedrijf en hij geen geld hebben om mij uit te kunnen kopen. Het bedrijf heeft geen vreemd vermogen aangetrokken (dus schulden vrij). En het deel eigenvermogen wat destijds was geïnvesteerd is reeds door ons ontrokken.

 

Na lang getouwtrek komt hij nu met een compromis dat hij mij deel zwart (privé) en deels wit (uit de zaak) een bedrag van 7000 euro wilt betalen. Hij heeft ook nog eens een behoorlijke boekhoudachtergrond en ik dus niet. Ik heb het idee dat mij een oor wordt aangenaaid.

 

Er is ook nog geen jaarrekening, winst en verliesberekening oid opgemaakt. Dus ik weet niets.

Ik heb mijzelf een jaarlang kapot gewerkt en waarschijnlijk krijg ik niets. Wat nu??

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Renato, je weet al wel dat de VOF in 2009 € 40.000 omzet heeft gemaakt. Ik neem aan dat het gaat om een 2-mansbedrijfje en dat jij voor 50% deelt in de winst. Stel dat de winst € 35.000 bedraagt, dan is jouw aandeel € 17.500. Dat is niet veel, zeker niet als je je daarvoor een jaar lang kapot hebt gewerkt.

 

Mijn eerste reactie is dan ook dat de tent vrijwel niets waard is. Maar hij is altijd wel iets waard, alleen al omdat het een lopend bedrijf is met enige naamsbekendheid, iets van een klantenbestand en een portfolio. Wat zoiets waard is, is altijd erg subjectief. Een bedrag ad € 14.000 aan goodwill lopend bedrijf (dus € 7.000 p.p.) voor een 1 jaar bestaand bedrijfje vind ik nog best veel. Maar ja, wie ben ik?

 

Je hebt in principe 2 keuzes:

1. Eindeloos gaan steggelen en zien wie dit het langste volhoudt, of

2. Ga uit van die € 7.000 en probeer er eventueel nog iets meer uit te slepen onder het mom "dan ben je direct van me af".

 

Ik zou kiezen voor optie 2, omdat je dan snel verder kunt met je toekomst en je weinig wordt afgemat wordt door negatief gedoe waarvan de uitkomst zeer onzeker is, maar de kosten waarschijnlijk hoog.

 

Tot slot toch nog maar even een vraagje: staat er niets in jullie VOF-akte over de wijze waarop de vergoeding wordt berekend bij uittreding? Zo niet, hier een volgende keer dus wel aan denken!

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat salaris was de arbeidsbeloning voor jou en je medevennoot? Dat is dan formeel geen salaris, want je bent niet in loondienst. Het is een onttrekking en wordt niet als kosten gezien (bij de waardering van de onderneming wordt normaal overigens wel uitgegaan van een genormaliseerde arbeidsbeloning, maar dat terzijde).

 

Zwart zou ik zeker niet aan beginnen en buiten dat wordt daar verder niet over geadviseerd op dit forum. Wel bestaat er een verschil tussen zwart en uit privé. Je medevennoot kan jou namelijk vanuit privé betalen om jouw aandeel over te nemen. Als dat netjes in de boeken wordt verwerkt (lees: jij vermeld dat op jouw slotbalans en resultatenrekening en in je aangifte inkomstenbelasting), dan is dat zeker niet zwart. Hoe hij het op zijn persoonlijke balans verwerkt zal jou verder een zorg zijn, maar als hij slim is, neemt hij het wel op als investering.

 

Zorg wel dat je zorgt dat alle eventuele bestaande verplichtingen op hem over gaan en dat alle schuldeisers (ook die waar geen geld heen zal gaan, maar die nog een prestatie tegoed hebben) akkoord gaan met de overgang naar je medevennoot, zodat ze jou niet meer aansprakelijk kunnen stellen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.