• 0

Drentse gemeente knijpt ondernemers af

(Novum) - Ondernemers die aan de Drentse gemeente Noordenveld leveren, krijgen hun geld pas na zestig dagen, tenzij zij een korting geven. De gemeente doet dit uit bezuinigingsoverwegingen. De ondernemers zijn verontwaardigd en krijgen steun van MKB-Noord en ondernemersorganisatie VNO-NCW Noord. Het CDA in de Tweede Kamer zou de ondernemers steunen.

 

"Het gaat om honderden leveranciers, van de catering tot de man die het gras maait", zegt een woordvoerder van VNO-NCW Noord. Zij kunnen het geld voor geleverde diensten binnen veertien dagen ontvangen mits zij een korting van twee procent geven. Als zij dit niet doen, moeten zij twee maanden wachten, terwijl een betalingstermijn van dertig dagen als redelijk wordt gezien.

 

Een gemeentewoordvoerder noemt de betalingsconstructie 'een zakelijke opstelling' van de gemeente, waarmee zij hoopt twee ton op te halen. Ondernemers die contracten hadden met de gemeente hebben eind vorig jaar een brief over het plan gekregen. Zo'n tachtig ondernemers hebben vervolgens geklaagd bij de gemeente. Waarna er gesprekken tussen de gemeente en de klagers zijn geweest. Of zij onder de regeling uit kunnen komen is nog onduidelijk.

 

VNO-NCW Noord doet woensdag een brief aan minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PVDA) op de bus. De organisatie hoopt dat zij de gemeente aanspreekt op de omstreden betaalconstructie. Juridische maatregelen hebben volgens de zegsman weinig kans van slagen. Ministeries moeten rekeningen binnen dertig dagen betalen.

 

 

Zou je andersom eens moeten proberen bij bijvoorbeeld de belastingdienst....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Treurig voorbeeld van een inkoopafdeling die nog steeds denkt dat inkopen gelijk staat aan kosten besparen. Immers, wat houd je over aan leveranciers als je ze begint af te knijpen: degenen die bijzonder weinig hun best doen voor je omdat ze of minder geld krijgen van je of langer op hun geld moeten wachten.

 

Kwalitatief goede leveranciers zullen namelijk hun inzet en expertise daar gaan inzetten waar hun afnemers wel aantonen dankbaar te zijn voor hun inspanningen, expertise en leveringen. En dan val je als gemeente buiten de boot, zeker daar de inkopers hier zich waarschijnlijk verkijken op hoe belangrijk ze zijn voor hun leveranciers. Ik kan me zo indenken dat de gemeente in deze echt niet zo belangrijk is voor hun leveranciers als dat zij zich hier opstellen.

 

ik ken nog wel een boek voor ze ;)

Maar ik ben de zoon van de auteur, dus dat pluggen we hier maar niet.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vooral niet als de gemeente 1 van de belangrijkste afnemers is.

 

Als je 1 hele grote afnemer hebt dan ben je zelf een beetje dom denk ik. En was er ook niet iets met een VAR ?

 

@kneuzengever, Kneuzen zijn bedoeld voor ongewenst gedrag, niet voor die keer dat iemand een andere mening heeft.

Link naar reactie
  • 0

VAR gaat toch alleen om diensten?

 

Noem een ondernemer dom, maar soms heb je geen andere keus. Neem de privatisering van bijvoorbeeld de vuilnisophaal dienst. Kan me heel goed voorstellen dat je naast de gemeente hooguit een aantal zakelijke klanten hebt. En dat de gemeente dan heel belangrijk is.

 

Nu is dit maar een voorbeeld, ik weet namelijk niet of de vulnisophaaldienst geprivatiseerd is. Andere voorbeelden kunnen zijn: Groenonderhoud, schoonmaakdiensten, glazenwassers, catering etc.

Link naar reactie
  • 0

ik weet namelijk niet of de vulnisophaaldienst geprivatiseerd is. Andere voorbeelden kunnen zijn: Groenonderhoud, schoonmaakdiensten, glazenwassers, catering etc.

volgens mij zijn de meeste van deze diensten inmiddels geprivatiseerd,

sterker nog: bijna alles is inmiddels uitbesteed. :-\ en er niet goedkoper op geworden.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.