• 0

Zo maak je je homepage klantmagnetisch

Is het je wel eens opgevallen hoe nietszeggend veel homepages van solo-ondernemers zijn? Zo’n homepage begint onmiddellijk over een geweldige dienst X waar de eigenaar van de website lang over heeft nagedacht. Want dat kan hij goed omdat hij opleiding Z heeft gedaan. “Ja, en?”, denkt de gemiddelde websitebezoeker dan. En vertrekt vliegensvlug naar een volgende website.

 

Of homepages zijn zo algemeen, dat de inhoud voor elk bedrijf kan gelden. Dit kwam ik bijvoorbeeld als eerste tegen toen ik in Google zocht op 'coaching':

“Welkom op de homepage van ABC bureau voor coaching & training. Op deze site vindt u informatie over de verschillende diensten die ABC biedt op het gebied van coaching en training. In de agenda treft u de actuele activiteiten aan die ABC organiseert. Onder links vindt u te downloaden brochuremateriaal hiervan. Voor aanvullende informatie, het aanmelden voor een activiteit en voor een oriënterend gesprek kunt u contact opnemen via e-mail en telefoon.”

 

Gaaaaaaapppp!

 

Een te algemene en saaie tekst triggert vrijwel niemand om door te lezen. Een websitebezoeker geeft je slechts een aantal seconden om te bewijzen dat jouw website het lezen waard is.

 

Lukt het je niet om op je homepage duidelijk te maken wat je te bieden hebt, dan vertrekt de bezoeker zonder dat je ooit nog van hem of haar hoort. Waarmee de kans is verkeken dat zo iemand klant van je wordt.

 

Het is van cruciaal belang dat je homepage de interesse van de bezoeker wekt en hem of haar uitnodigt om verder te lezen. Daarvoor is het noodzakelijk dat je in een oogopslag antwoord geeft op de vraag “What’s in it for me?”. Verwacht niet van een gemiddelde bezoeker dat zij de tijd zal nemen om op alle navigatiemogelijkheden te klikken.

 

Het is overigens niet nodig om op je homepage alles te vertellen wat voor de lezer van belang zou kunnen zijn. Een dergelijke overdaad jaagt ook weer mensen weg. Op de homepage wil je slechts interesse wekken, zodat de bezoeker op je andere pagina's dieper op de inhoud in zal gaan. Probeer daarbij om vaktaal te vermijden. Die is voor jou wel logisch, maar voor je potentiële klant (nog) niet.

 

Dit zijn zes tips waarmee je jouw homepage aantrekkelijk en interessant maakt:

 

1. Verplaats je bij het schrijven van de tekst in de schoenen van je potentiële klant. Zij wil op deze eerste pagina onmiddellijk herkennen dat jij haar probleem kunt oplossen.

 

2. Begin met een pakkende titel of koptekst die in één zin vertelt wie hier wat kan halen.

 

3. Beschrijf heel kort iets over je doelgroep. Dit geeft de websitebezoeker de gelegenheid om een gevoel te krijgen of hij of zij al dan niet tot jouw klantenkring zou kunnen behoren.

 

4. Geef in één alinea een kort overzicht van de resultaten die je voor of met je klanten boekt. Idealiter schrijf je deze alinea en die over je doelgroep op basis van inhoudelijk sterke websiteteksten op de andere pagina's. De alinea's op je homepage zijn dan een zeer korte samenvatting daarvan.

 

5. Zorg voor een duidelijke en aantrekkelijke inschrijfmogelijkheid voor je eZine, periodieke tips of artikelen. Deze websitebezoeker weet nu nog niet goed (genoeg) of jij haar zult kunnen helpen. En is daardoor geneigd je site weg te klikken en nooit meer terug te komen. Door de regelmatige ontvangst van je eZine krijgt zij echter een steeds beter beeld van wie je bent en wat je te bieden hebt. Waardoor je een goede kans maakt dat uit dit oorspronkelijk eenmalige contact een warme klantrelatie ontstaat.

 

6. Eindig je homepage met een ‘call-to-action’. Bedenk wat de volgende stap is waarvan jij wilt dat de bezoeker die zet. Wil je dat zij de pagina ‘onze klanten’ gaat lezen? Of wil je dat hij zich abonneert op je eZine? Vraag je bezoeker dan rechtstreeks om dit te doen. Veel mensen laten zich graag leiden, dus leidt hen naar datgene waarvan je weet dat dat het beste voor hen is. (Er van uitgaande dat jouw dienst ook inderdaad het beste voor hen is en het dus in hun voordeel is om meer over jou te weten te komen). Vraag in je call-to-action op de homepage overigens nooit om je te bellen of direct van je te kopen. Dat is een beetje als iemand vragen met je te trouwen tijdens het eerste afspraakje.

 

Bedenk daarbij dat veel van je collega’s onaansprekende homepages hebben. Met een paar kleine aanpassingen springt jouw homepage er dus al snel uit. Kun je je voorstellen wat het effect hiervan op je omzet kan zijn?

 

Kortom: Je verliest kostbare potentiële klanten door een saaie en nietszeggende homepage. Realisser je dat websitebezoekers slechts geïnteresseerd zijn in zichzelf. Zorg daarom dat je homepage direct inhaakt op wat je doelgroep zoekt. Verleng dit eenmalige contact door middel van een abonnement op je eZine.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Linda, mooi verwoord deze open deuren die door menig bedrijf toch niet worden ingetrapt. Maar ik ben het toch niet op alle fronten helemaal met je eens.

 

Vooral dat van die eZine lijkt me niet opgaan voor elke soort dienstverlening. Want als ik last van m'n rug heb, ben ik opeens erg geïnteresseerd in wat een fysiotherapeut te vertellen heeft over het voorkomen c.q. snel genezen van rugklachten. Maar als ik nergens last van heb, dan zit ik niet te wachten op eZines van fysiotherapeuten in mijn mailbox.

 

Hetzelfde geldt voor andere dienstverleners waar je (het liefst zo) weinig (mogelijk) gebruik van maakt. Denk aan advocaten, aannemers, loodgieters en psychologen. En fiscalisten niet te vergeten! ;D

 

Ook geldt het mijns inziens voor dienstverleners waar je wel regelmatig opnieuw gebruik van maakt, zoals boekhouders, drukkers, zakenrestaurants, broodjeshuizen, huis- en tandartsen. Want het gaat hier om diensten en producten die vooral gekozen worden op "harde" vaktechnische/inhoudelijke criteria (het moet meetbaar goed/gekwalificeerd/bereikbaar/goedkoop zijn) in plaats van op "zachte" criteria die veel meer met persoonlijke uitstraling en woorden te maken hebben.

 

Persoonlijk geef ik bij de selectie van de genoemde dienstverleners dan ook de voorkeur aan een makkelijk vindbare site waar veel inhoudelijke informatie op staat, want ik wil nog dezelfde dag of week een keuze maken. Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat er op elke sitepagina staat dat je gratis en vrijblijvend kunt bellen naar [...] voor meer info.

 

Marketing en management zijn wat eZines betreft een uitzondering, want dat zijn zaken waar elk bedrijf en elke solo-ondernemer zich welhaast dagelijks mee bezig moeten houden, zaken die op talloos veel manieren kunnen worden ingevuld en waar ook elke keer weer nieuwe inspiratie voor nodig is.

 

Het is dan ook niet verwonderlijk dat adviseurs in deze takken van sport er bij uitstek elke keer weer in slagen om oude wijn in nieuwe zakken te verkopen. Het gaat immers niet om de verkondigde wijsheid op zich (die is immers meestal een behoorlijke "open deur") maar om de wijze waarop deze gebracht wordt. Die zorgt er namelijk voor dat de lezer (ondernemer/manager) er wel of niet door gestimuleerd wordt om deze ook daadwerkelijk toe te passen. Een goed geschreven eZine kan dus wonderen doen voor marketing- en managementadviseurs.

 

Dus hoe professioneel en klantvriendelijk gratis eZines ook over komen en hoezeer ze kunnen bijdragen aan versteviging van de relatie met prospects en klanten, volgens mij zijn ze niet voor iedereen het meest geëigende instrument naast een website om meer klanten en omzet te genereren. Velen kunnen de tijd en het geld die erin gaan zitten mijns inziens beter besteden aan andere marketinginstrumenten.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hai Jantax,

 

Ik heb het helemaall met je eens dat een eZine niet voor iedereen geschikt is. Alleen trek je het wat mij betreft wat te snel door naar 'vooral marketing & management'. Er zijn ontzettend veel vormen van dienstverlening waarbij mensen wel geinteresseerd zijn in het onderwerp, (lang) voordat ze een dienstverlener in de arm gaan nemen. Om een voorbeeld te noemen: je loopt ertegen aan dat je kind niet lekker in haar vel zit op school. Je bent helemaal niet op zoek naar een psycholoog of orthopedagoog - je wilt gewoon dat je kind zich beter voelt en je zoekt tips. Je vindt toevallig een artikel van een orthopedagoog die precies beschrijft waar jouw kind last van heeft, inclusief een paar tips. En de mogelijkheid vaker van die tips te ontvangen. Dan vind je dat waarschijnlijk zeer prettig (let wel - je bent nog steeds niet van plan een orthopedagoog in de arm te nemen, want zo erg is het allemaal niet). Je ontvangt elke maand een eZine met tips waar je wat aan hebt. En maanden en maanden later, krijg je van school te horen dat je dochter onderzocht moet worden op dyslexie. Aan wie denk jij dan als eerste om dat onderzoek te laten doen? 10 tegen 1 die orthopedagoog waar je al maanden die handige tips van ontvangt. Iets dergelijks kan - mits goed toegepast - eigenlijk voor vrijwel alle vormen van dienstverlening, mits er een kenniscomponent aan vast zit. De voorbeelden die je noemt zoals boekhouder en advocaat (maar bijv. ook notaris of makelaar) kunnen juist met een eZine laten zien wat ze kunnen - hun expertise tastbaar maken voor potentiële klanten. Waardoor ze inspelen op een deel van de 'harde' eisen die hun potentiële klanten stellen bij hun keuze. Dit hele verhaal geldt ws inderdaad niet voor de loodgieter (maar ik begrijp dat loodgieters uberhaupt omkomen in de klanten ;-) ). En uiteraard zal er altijd een groep mensen zijn zoals jij, die liever direct beslist op basis van de info op de website. Die bezoekers moet je uiteraard óók geven wat ze nodig hebben ;-). Resumerend kan een eZine wonderen doen voor elke dienstverlener die er baat bij heeft om gezien te worden als expert, de drempel wil verlagen om klant te worden, die gebruik wil maken van de kracht van virale marketing, die effectiever wil netwerken en weinig marketingbudget heeft. Maar zoals altijd geldt wat mij betreft ook hier: kies vooral de marketinginstrumenten die bij jou en je dienstverlening passen.

Link naar reactie
  • 0

Linda, met de eerste vier tips help je dienstverleners/ondernemers prima op weg. Inhoudelijk opvallen (positief eruit springen) lijkt het credo. Ik zou het toevoegen van prikkelende informatie over waarom iemand een bredere of diepere kijk op zijn of haar vakgebied heeft daarom graag willen toevoegen. Alsmede het sparren met meerdere personen over opmaak en webteksten (uitbesteden?).

 

Waarom tips 5 of 6 zich grotendeels toespitsen op het uitgeven van ezines, is me een stuk minder duidelijk en dit lijkt me een beperkte weergave van de werkelijkheid. In dezelfde gedachte kun je namelijk ook binnen jouw website gaan bloggen of twitteren (nieuws), doceren en lezingen geven (inclusief onderwerpen en agenda bijhouden) of videoboodschappen (persoonlijke beelden) de wereld in sturen. Dit zijn afhankelijk van de omgeving ook efficiënte manieren van informatie overdracht en alle bieden mogelijkheden om actuele inhoud te integreren in een statische website.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Highio,

 

De reden dat Linda zich richt op die ezines is eenvoudig: dit is nu eenmaal haar ding. Hier komt ze telkens op terug in haar columns en in haar eigen ezine.

 

Linda mag natuurlijk hier zelf antwoorden waarom het haar ding is, maar ik geef alvast een schot voor de boeg: ezines zijn veel effectiever dan bloggen, twitteren en videoboodschappen bij elkaar. Dat is nu eenmaal een wetmatigheid in de online wereld. (hoewel men zegt dat videoboodschappen sterk in opkomst zijn).

 

Ezines zijn wel tijdsintensief om te produceren, maar ligt wat dat betreft ook nog aan de goede kant van het spectrum als je het vergelijkt met twitter of bloggen.

 

Wat mij betreft:

1) Goede, informatieve website (zie ook de tips van Linda)

2) Ezine

 

... hele tijd niets...

 

xx) bloggen

xx) twitter

...

 

 

Link naar reactie
  • 0

@pjvdmeer,

 

Linda stelt dat veel websites saai zijn of inhoud missen. Voor een ezine moet eerst ingeschreven worden en dan is het voor ontvanger wachten op het verspreidingsmoment. Het automatisch toesturen van de laatste nieuwsbrief daargelaten.

 

Een website met alleen statische content en een apart ezine helpen niet bij het maken van een goede (EDIT: 'zo best mogelijke' of 'optimale') eerste indruk. Het aspect van integratie van belangrijke historische of actuele berichten in een website en de vele mogelijkheden die daar naast ezines voor beschikbaar zijn, ontbreekt naar mijn smaak in de column.

 

Wat is jullie mening over nieuwsarchieven (klanten/projecten) aanleggen op websites en het doorplaatsen van belangrijkste blogitems of twitterberichten in een periodieke nieuwsbrief? Met bloggen of twitteren leg je in ieder geval al momenten vast. Het gaat volgens mij allemaal om de juiste vorm van (direct) vastleggen en (geregiseerd) beschikbaar stellen van informatie over jouw onderneming.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Linda en pjvdmeer, hebben jullie cijfers waaruit blijkt dat eZines voor bepaalde ondernemersgroepen hét marketinginstrument bij uitstek zijn naast een website? Dus ook beter dan bijdragen leveren aan internetfora? Dat lijkt me de beste methode om sceptici te overtuigen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0
Een website met alleen statische content en een apart ezine helpen niet bij het maken van een goede eerste indruk

 

Opvallend dat je dat zegt. Er vanuit gaande dat de bezoeker eerst op je website komt dan maakt die nou juist WEL de eerste indruk.

 

En dan doe je wat denigrerend over "statische content". Als mensen naar iets op zoek zijn, dan willen ze dat gewoon vinden. Die nuttige informatie moet dus gewoon op je website staan, het liefst statisch (tenzij hij zoekt naar nieuwitems natuurlijk), want dan is het beter vindbaar.

 

Mijn mening over twitteren en bloggen kende je al: dat is tijdrovend. Als je vervolgens in een nieuwsbrief niets meer doet dan die blogs en tweets herhalen, dan voeg je niets toe. Je brengt dan alleen dezelfde content naar een andere platform. Op zijn minst moet je volgens mij de content aanpassen naar het platform (ik moet er niet aan denken, 140 karakter berichtjes in een nieuwsbrief...)

 

Link naar reactie
  • 0

@Jantax: cijfers heb ik niet, zeker niet van verschillende ondernemersgroepen.

 

Maar iedere Internet Marketing Guru hoor je het roepen: Sell from your list!!!

Je list (abonneelijst) is één van je belangrijkste assets.

 

Verder sluit ik me aan bij de post van Linda hierboven (wel een beetje meer lege regels gebruiken Linda, dan leest het wat makkelijker).

 

En nu stop ik met het verdedigen van Linda's column ;)

Link naar reactie
  • 0

De losse elementen uit een periodieke nieuwsbrief zou ik al eerder op een website willen zien als actuele berichten naast een goede, statische inhoud, dat is alles. Ik zou een eerste indruk altijd willen maken op basis van het geheel van blijvende informatie en actuele berichten. Verder ben ik voorlopig ook eerst benieuwd naar een reactie van CS.

 

Als voorbeeld:

Gewerkt voor [willekeurig groot bedrijf weergegeven met alleen een logo] op de website biedt minder referentie dan een geaggregeerd nieuwsbriefartikel: van september t/m december 2009 hebben wij met twee consultants (of heb ik) gewerkt bij [concreet groot bedrijf] aan [concreet beschrijvend project] en dit per datum afgerond. Aanvang, tussentijdse rapportage en afronding van het project waren ook al korte berichten voor de website als dat concurrentie- en klanttechnisch prijsgegeven kan worden. Zelfde handelswijze voor het vervolgproject wat nu loopt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Linda,

 

Goede column. Ik heb deze ook doorgestuurd naar een partner van mij die de opzet moest maken voor webteksten. hij was er enorm mee geholpen. Dus kuddos.

 

Als ik het simpel mag samenvatten. Vertel wat de klant/bezoeker wilt weten en niet wat jij wil vertellen.

 

Maar ik wordt wel een beetje iebel van die constante e-zine. Er zijn verschillende hulpmiddelen(tools) om klanten te binden. En de truuk is altijd zoeken naar de toegevoegde waarde. En welk hulpmiddel daar ook voor ingezet wordt maakt niet uit, als hij maar toegevoegde waarde heeft. En zo niet dan helemaal niet.

 

voorbeeld:

Ik wil graag een nieuwsbrief (database, verschillende groepen, lezersresponse, metingen gelezen, metingen doorklik etc). Gekoppeld aan nieuwspagina's welke automatisch gearchiveerd worden en gecategoriseerd. En na 2 jaar, ik heb eigenlijk niks te melden... of het kost wel veel moeite om elke keer wat te verzinnen pfffffffff

 

Ik ben zelf redelijk geïnteresseerd in allerlei dingen online dingen. Maar de enigste waar ik lid van bleef was de bomvol (is nu ook over geloof ik).

 

Een zzp dakbedekker heeft echt veel aan jouw tips. Maar waarschijnlijk niks aan een e-zine (of cms, nieuwsbrief e.d.).

 

Maar wel bedankt voor jouw inzichten.

 

Micha

 

 

 

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn e-zines, nieuwsbrieven en dergelijke inmiddels een beetje uit de tijd. Bij zulke dingen heb ik vooral het idee dat ik me inschrijf voor een lading spam, die vervolgens wel weer goeddeels in de filters blijft plakken.

 

Ik denk dat een call to action vooral moet gaan over daadwerkelijk contact zoeken. Niet in de zin van inschrijven voor een of andere nieuwsbrief, maar meer in het direct opvragen van concrete informatie en pakweg een offerte. Ergens moet een prospect na het zien van je site gewoon weten of het iets voor hem is, of niet. 1 contact met serieuze interesse is waardevoller dan 100 man die je nieuwsverhaal wel willen zien, maar feitelijk geen intentie hebben om concreet zaken te doen.

Link naar reactie
  • 0
Even uit eigen ervaring. Mijn nieuwsbrief gaat maandelijks naar ongeveer 700 mensen en levert eigenlijk altijd wel aanvragen op voor het een of ander, met betrekkelijk weinig moeite

 

En levert jullie Hyves ook wat op? Jullie hebben trouwens een behoorlijk uitgebreide site met een persoonlijke benadering! Misschien wordt het allemaal wat complex. Ik zou het inschrijfproces van de verschillende nieuwsbrieven nog verduidelijken door het thema op de aansluitende pagina's te blijven herhalen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ pjvdmeer bedankt voor het verdedigen ;-).

 

@jantax: goeie vraag, zou ik in de toekomst eens dieper in kunnen duiken. Dit vond ik even snel: "The difficult economic conditions have put a strain on all businesses to find new ways to generate revenue and improve ROI. The good news is that marketers are finding great success with email marketing as a tool to generate high ROI. " Maar... da's geen bewijs want ik heb het onderzoeksrapport waar dit een aankondiging van is, verder niet gelezen ;-). Daarnaast is het inderdaad zoals @pjvdmeer al aangeeft: alle 'guru' zweren bij eZines, nog steeds. Inmiddels ken ik aardig wat dames en heren die miljoenen omzetten, waarbij alle marketingefforts (Facebook, bloggen, twitter, adverteren) gericht zijn op slechts één ding 'built the list'. Zodat potentiële klanten daarna de kans hebben de dienstverlener in kwestie te leren kennen, te ervaren of hij/zij baat zou kunnen hebben bij de dienst, etc.

 

@ Highio Bollgen en twitteren vult een eZine & website uiteraard goed aan. Voordeel van eZine t.o.v. blog is mijns inziens dat je mensen ook bereikt als ze geen gebruik maken van blogfeeds. Vrijwel iedereen leest email wél regelmatig. Zelfs als je eZine niet geopend wordt, is wel je naam voorbij gekomen, waardoor je in gedachten blijft bij potentiele of bestaande klanten. Of, zoals commercieel economen het graag zeggen: je houdt een hoge share-of-mind-position.

 

Verder is het natuurlijk inderdaad zo dat een eZine echt 'mijn ding' is. Doordat ik in een zeer stugge markt (onderwijs) in relatief korte tijd (1 jr) een expertstatus opbouwde die me klanten, zichtbaarheid & media-aandacht opleverde. En een omzet waar de meeste zelfstandigen pas na een jaar of 3 aan toe omen.

 

Uiteraard zijn er meer wegen die aar Rome leiden. Het good old netwerken & mond-op-mond reclame werkt, twitteren werkt, bloggen werkt. Maar een eZine kan in veel gevallen de lijm zijn die het bij elkaar houdt, zorgt voor synergie tussen verschillende marketingactiviteiten én die het proces versnelt.

 

Daarnaast zijn er nog steeds onwijs veel mensen die niet aan sociale media doen, maar wel hun email lezen.

 

Zelf ben ik geen fan van twitterberichten op een site - dat is een persoonlijke mening. Vaak zijn het weinig inhoudelijke en voor niet-twitteraars 'onzinnige' berichtjes. Het moet dus wel echt bij je doelgroep passen om die berichten door te plaatsen naar je website.

 

De nieuwsbriefarchieven die je beschrijft, hebben vanuit mijn optiek alleen zin als je nieuwsbrief de vorm van een eZine heeft: voor je klant inhoudelijk relevante informatie waar hij/zij onmiddelijk iets aan heeft. Veel 'nieuws' is vaak geredeneerd vanuit het bedrijf. Dan zou ik liever kiezen voor een pagina Case-studies op de website en daarin beschrijven hoe bepaalde projecten zijn verlopen.

 

@Micha van Veen. Graag gedaan, dank voor kuddos! Uiteraard is het belangrijk om altijd te kijken wat bij jou en je doelgroep past. Toch zou ik, ook voor een dakbedekker, een eZine niet te snel afschrijven. Natuurlijk ligt het aan wat je wil bereiken met je communicatie, maar wil je naam maken als 'expert' op jouw vakgebied, dan helpt een eZine daarbij.

 

@Benm Wat uit de tijd is, zijn nieuwsbrieven met 'nieuws' vanuit het bedrijf - waar de klant dus eigenlijk niets aan heeft. Waar je aan voorbij gaat als je zegt dat mensen in 1 bezoek moeten kunnen zien of jij hen kunt helpen is de 7-10 regel: mensen hebben gemiddeld 7 tot 10 keer contact nodig voordat ze 'klaar' zijn om van je te kopen. Als je nu al goed draait alleen op mensen die na 1x websitebezoek direct bellen, dan is de sky the limit voor je als je rekening gaat houden met die regel en via een eZine zorgt voor (meer dan) dat aantal contacten van 7 - 10.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat e-mailmarketing voor een orthopedagoog of dakbedekker niet een hele efficiënte manier is om hun services te verkopen. Je hebt het in je voorbeeld over de ouders die zich ietwat zorgen maken over hun kind. Je zal best gelijk hebben dat deze ouders na een tiental nieuwsbrieven aan "die orthopedagoog met die goede tips" zullen denken, maar de vraag is nog maar of ze zich überhaubt in de buurt bevinden, of misschien biedt de school wel direct een goede persoon aan tijdens een gesprek met de mentor. Ik denk dat een gemiddelde lead voor een orthopedagoog erg duur wordt, vooral qua tijd.

 

Om verder nog feedback te geven over je column in het algemeen - ik denk dat het een goed stuk tekst is voor mensen die nieuw zijn in het online ondernemen. Persoonlijk denk ik dat er wel wat meer nadruk mag komen op de visuele aankleding van een homepage, vooral omdat toch de aller- aller- allereerste indruk komt van de presentatie, en niet zo zeer de tekstjes. Ik denk dat een mooi en professioneel design meer invloed heeft op het "klantmagnetisch" zijn van een homepage dan bijvoorbeeld een eZine.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullende tip: kies voor een website (met CMS) die je als ondernemer op alle onderdelen zelf kunt bijhouden. Rooster een uurtje per week in voor toevoegingen of aanpassingen. In de gedachte van: iemand die enthousiast bezig is met een website, die is én blijft dat ook vast in z'n vak. Volgens mij kunnen (regelmatige) bezoekers al snel dat gevoel krijgen van een beetje onderhoud en actualiteit.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Linda, door jou ben ik toch wel met andere ogen naar mijn website gaan kijken. Ik merk nu dat ik toch wel heel erg veel tekst op mijn site heb staan die niemand zal lezen.

 

Toch blijft het ook met de tips van Linda lastig om er iets pakkends van te maken.

 

Van de e-zine vraag ik mij inderdaad af of het ooit wat zal opleveren. Ik heb nu ruim een jaar een nieuwsbrief en ik krijg er hele leuke reacties op. Dat geeft veel voldoening. Ook het schrijven ervan geeft mij veel plezier. Maar of het ook werkelijk nieuwe klanten brengt??? Ik denk dat het belangrijk is dat je het leuk vindt om een e-zine te schrijven want dan komt dat ook over. Als je iedere maand met buikpijn die nieuwsbrief schrijft dan zou ik er niet aan beginnen.

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat e-mailmarketing voor een orthopedagoog of dakbedekker niet een hele efficiënte manier is om hun services te verkopen. Je hebt het in je voorbeeld over de ouders die zich ietwat zorgen maken over hun kind. Je zal best gelijk hebben dat deze ouders na een tiental nieuwsbrieven aan "die orthopedagoog met die goede tips" zullen denken, maar de vraag is nog maar of ze zich überhaubt in de buurt bevinden, of misschien biedt de school wel direct een goede persoon aan tijdens een gesprek met de mentor. Ik denk dat een gemiddelde lead voor een orthopedagoog erg duur wordt, vooral qua tijd.

 

Dat is natuurlijk je goed recht om dat te denken, maar.....voor ons is het een bewezen prima methode, die direct zichtbaar resultaat oplevert. Ik denk dat je onze doelgroep in dat opzicht overschat (niet l**lig bedoeld). De meeste inschrijvers zijn ouders van kinderen, die ooit op onze site terecht gekomen zijn en kennelijk de moeite hebben genomen zich in te schrijven (terwijl ons inschrijfproces verre van ideaal is btw). Deze groep mensen is de viva-lezende, volgensmama-forumschrijvende vrouw (even generaliseren voor het gemak). Deze groep leest inderdaad mails aandachtig en stuurt ze door naar vriendinnen. Het zijn geen doorgewinterde, nieuwsbrief-moeie internetmarketeers.

 

Een nieuwsbrief danwel ezine is wat mij betreft, mits verstandig gebruikt, een hele goede manier om klanten naar je site te krijgen en ze op de hoogte te houden. Als een nieuwsbrief maken mij 1 uur kost. naar 650 mensen gaat, waarvan 1% vervolgens actie onderneemt (gemiddeld 6 tot 8 reacties per nieuwsbrief), is het een zeer goedkope manier om mensen actie te laten ondernemen waarvan je vermoedelijk anders niks meer had gehoord.

Link naar reactie
  • 0

Dat is natuurlijk je goed recht om dat te denken, maar.....voor ons is het een bewezen prima methode, die direct zichtbaar resultaat oplevert. Ik denk dat je onze doelgroep in dat opzicht overschat (niet l**lig bedoeld). De meeste inschrijvers zijn ouders van kinderen, die ooit op onze site terecht gekomen zijn en kennelijk de moeite hebben genomen zich in te schrijven (terwijl ons inschrijfproces verre van ideaal is btw). Deze groep mensen is de viva-lezende, volgensmama-forumschrijvende vrouw (even generaliseren voor het gemak). Deze groep leest inderdaad mails aandachtig en stuurt ze door naar vriendinnen. Het zijn geen doorgewinterde, nieuwsbrief-moeie internetmarketeers.

 

Een nieuwsbrief danwel ezine is wat mij betreft, mits verstandig gebruikt, een hele goede manier om klanten naar je site te krijgen en ze op de hoogte te houden. Als een nieuwsbrief maken mij 1 uur kost. naar 650 mensen gaat, waarvan 1% vervolgens actie onderneemt (gemiddeld 6 tot 8 reacties per nieuwsbrief), is het een zeer goedkope manier om mensen actie te laten ondernemen waarvan je vermoedelijk anders niks meer had gehoord.

 

Als het uisturen van een nieuwsbrief jou zo veel oplevert, ben ik het 100% met je eens en heb je mij daarin overtuigd. Ik denk echter dat de gemiddelde nieuwsbrief veel meer dan één uur kost, en ik ben bang dat het meestal ook minder oplevert.

Link naar reactie
  • 0
Als een nieuwsbrief maken mij 1 uur kost. naar 650 mensen gaat, waarvan 1% vervolgens actie onderneemt (gemiddeld 6 tot 8 reacties per nieuwsbrief), is het een zeer goedkope manier om mensen actie te laten ondernemen waarvan je vermoedelijk anders niks meer had gehoord.

 

Wow, hoe doe je dát. Ik ben er gemiddeld toch wel een dag mee bezig en de aanmeldingen voor de nieuwsbrief gaan niet zo snel. Zoals gezegd krijg ik leuke reacties op mijn brief maar levert het concreet niet veel op.

Link naar reactie
  • 0

Pak je inschrijfmogelijkheid aan als beschreven in de nieuwsbrieven van Linda. Nu heb je alleen een onduidelijke inschrijfmogelijkheid onder nieuws. Herhaal deze op de homepage en contactpagina (deze en jouw enige (?) publicatie vallen bij mij overigens onder de vouw). Laat direct alle verwijzingen naar oude nieuwsbrieven zien als volledige lijst, als je die al maandenlang structureel schrijft.

 

Groet

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik besteed er niet al te veel aandacht aan vooral en probeer heel concreet te blijven. De nieuwsbrief is over het algemeen kort, krachtig en roept op tot actie.

Voorbeeldje (ik heb de links eruit gehaald):

 

<<<<<<<<<<

 

In deze nieuwsbrief weer een aantal onderwerpen die we kort willen belichten:

 

Ardennen: we hebben momenteel nog 4 plekjes vrij voor ons kamp in de voorjaarsvakantie, van 22 tot en met 26 februari. We hopen dat we kunnen iglo-bouwen en hebben daarnaast een superleuk programma opgesteld. Het ardennenkamp is bedoeld voor jongeren tussen de 12 en 17 jaar oud. Meer info: LINK

Zoals in elke vakantie, organiseren we in de voorjaarsvakantie weer leuke uitjes, onder begeleiding van een orthopedagoog uit onze praktijk. Op maandag gaan we pizza bakken in Almere, op woensdag gaan we naar Kidzcity in Utrecht, en op vrijdag bezoeken we het superleuke Beeld en Geluid in Hilversum. Aanmelden kan via LINK , meer informatie vind je op onze website

Kook-SOVA: op 23 maart begint er weer een nieuwe kook-SOVA. Bij de kook-SOVA gaan de kinderen in groepjes van 4 of 5 aan de slag om fantastische gerechten te maken. Ondertussen wordt extra aandacht besteed aan de sociale aspecten en het leren samenwerken met anderen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Het team van Marlispraktijk

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Op de sites meet ik brochure-aanvragen, vakantiekamp-aanmeldingen, contact-aanvragen. De receptioniste houdt telefonisch bij hoe ze o pde site terechtkomen :-)

 

In mijn branche is het belangrijk om recent, redelijk informeel en niet te commercieel te worden. Tot nu toe, in de laatste 12 maanden geen enkele afmelding gehad :-) Dus ben best een beetje tevreden stiekem!

 

Link naar reactie
  • 0

Pak je inschrijfmogelijkheid aan als beschreven in de nieuwsbrieven van Linda. Nu heb je alleen een onduidelijke inschrijfmogelijkheid onder nieuws. Herhaal deze op de homepage en contactpagina (deze valt bij mij overigens onder de vouw). Laat direct alle verwijzingen naar oude nieuwsbrieven zien als volledige lijst, als je die al maandenlang structureel schrijft.

 

Groet

 

Highio

 

Helemaal eens, staat op de lange lijst :-) thnx!

Link naar reactie
  • 0

Jullie hebben gelijk, zoals ik al eerder zei is mijn website rijp om eens flink aangepakt te worden. Mijn nieuwsbrieven zijn slecht te vinden. Ik ben druk aan het herschrijven.

 

Maar een nieuwsbrief schrijven in één uur?????? Knap hoor. Je mag zeker tevreden zijn

 

En Highio: wat bedoel je met "onder de vouw"?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.