Call-to-action buttons, het kleine grafische wonder dat ervoor zorgt dat je bezoekers actief worden. Ze nemen contact met je op, plaatsen een bestelling, schrijven zich in voor de nieuwsbrief, etc. Het is dus het belangrijkste designelement van je site!
Hoe maak je nu een knop waar je bezoeker graag op klikt? In deze post geef ik 5 tips hoe je de perfecte call-to-action button ontwerpt.
1. Kleur
De kleur moet eruit springen. Daarom is de knop meestal het felst gekleurde element op de pagina, met een sterk contrasterende kleur.
2. Let op de plaatsing
Plaats de button waar je bezoekers deze verwachten. Boven "de vouw", naast een product of rechts bovenin de paginakop. Zorg ervoor dat de knop makkelijk te vinden is op een voorspelbare plek.
3. Geef je knop de ruimte
Je button moet niet ondergesneeuwd raken door andere elementen op de pagina. Geef de knop genoeg marge zodat je hem kunt onderscheiden en geef de tekst genoeg ruimte (padding) om het makkelijk leesbaar te maken.
4. Wat ze ook zeggen... Formaat is wél belangrijk
Om het overduidelijk te maken dat dit je meest belangrijke knop is en dat je wilt dat iedere bezoeker er op klikt, maak je de button groter dan welke andere navigatie dan ook op de site. Zorg ervoor dat de bezoeker zoveel mogelijk "klik-oppervlakte" heeft, zodat hij hem zeker niet kan missen.
5. Taalgebruik
Het taalgebruik op de button is erg belangrijk. Hou het kort en bondig en begin altijd met een actief werkwoord, bijvoorbeeld: schrijf, download, leg, bestel, registreer, etc.
Denk na over de taal die je klant spreekt en verval niet in jargon op de knop. Enkele voorbeelden:
"plaats een order" of "bestel nu"
"Prijsopgave aanvragen" of "Offerte aanvragen"
"maak een account aan" of "Sla uw gegevens op"
Denk na over of de termen passen bij je doelgroep of product: een koelkast in je mandje leggen is niet écht in verhouding...
Geef je bezoekers ook een extra reden om te klikken, "gratis" is een vooruitzicht dat weinig bezoekers kunnen weerstaan: download het GRATIS e-book.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
moovio.nl
moovio.nl
Call-to-action buttons, het kleine grafische wonder dat ervoor zorgt dat je bezoekers actief worden. Ze nemen contact met je op, plaatsen een bestelling, schrijven zich in voor de nieuwsbrief, etc. Het is dus het belangrijkste designelement van je site!
Hoe maak je nu een knop waar je bezoeker graag op klikt? In deze post geef ik 5 tips hoe je de perfecte call-to-action button ontwerpt.
1. Kleur
De kleur moet eruit springen. Daarom is de knop meestal het felst gekleurde element op de pagina, met een sterk contrasterende kleur.
2. Let op de plaatsing
Plaats de button waar je bezoekers deze verwachten. Boven "de vouw", naast een product of rechts bovenin de paginakop. Zorg ervoor dat de knop makkelijk te vinden is op een voorspelbare plek.
3. Geef je knop de ruimte
Je button moet niet ondergesneeuwd raken door andere elementen op de pagina. Geef de knop genoeg marge zodat je hem kunt onderscheiden en geef de tekst genoeg ruimte (padding) om het makkelijk leesbaar te maken.
4. Wat ze ook zeggen... Formaat is wél belangrijk
Om het overduidelijk te maken dat dit je meest belangrijke knop is en dat je wilt dat iedere bezoeker er op klikt, maak je de button groter dan welke andere navigatie dan ook op de site. Zorg ervoor dat de bezoeker zoveel mogelijk "klik-oppervlakte" heeft, zodat hij hem zeker niet kan missen.
5. Taalgebruik
Het taalgebruik op de button is erg belangrijk. Hou het kort en bondig en begin altijd met een actief werkwoord, bijvoorbeeld: schrijf, download, leg, bestel, registreer, etc.
Denk na over de taal die je klant spreekt en verval niet in jargon op de knop. Enkele voorbeelden:
"plaats een order" of "bestel nu"
"Prijsopgave aanvragen" of "Offerte aanvragen"
"maak een account aan" of "Sla uw gegevens op"
Denk na over of de termen passen bij je doelgroep of product: een koelkast in je mandje leggen is niet écht in verhouding...
Geef je bezoekers ook een extra reden om te klikken, "gratis" is een vooruitzicht dat weinig bezoekers kunnen weerstaan: download het GRATIS e-book.
Wordt fan op http://www.facebook.com/moovio.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25153-5-tips-voor-beter-presterende-call-to-action-buttons-op-je-website/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag