• 0

failliet en nu wil mijn vrouw scheiden

Failliet met eenmanszaak, en nu wil mijn vrouw scheiden...

 

Ik ben failliet gegaan met mijn eenmanszaak ( ruim 9 ton schuld), nu wil mijn vrouw van mij scheiden, we zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden.

Welke stappen moet ik nu nemen?

Alle bezittingen/schulden, ook privé staan op mijn naam, faillissement is 4 mnd geleden uitgesproken, doch mijn curator onderneemt niets tot weinig daar ik probeer om voor de WSNP in aanmerking te komen, maar deze zaak loopt nog bij de rechtbank.

 

Ik heb geen vermogen, kom in aanmerking voor rechtsbijstand van een advocaat voor onvermogen?

 

Graag advies, raad.

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Ik heb geen vermogen, kom in aanmerking voor rechtsbijstand van een advocaat voor onvermogen?

...

 

Ja, want je hebt geen geld meer. Als je nu een uitkering hebt (sociale dienst bijv) zou je bij hun kunnen vragen hoe dat zit. Kijk ook hier.

 

Voor de scheiding zelf: als je kinderen hebt zul je geen kinderalimentatie kunnen betalen. Partneralimentatie: het is mogelijk dat je a.s. ex jou moet gaan betalen.

 

Grof gezegd komt het er op neer: bezittingen die jullie samen hebben gekocht, kan je a.s. ex overnemen door de helft van de huidige waarde te betalen. Gezamenlijke schulden worden ook verdeeld.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dat jullie op huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn, wil nog niet zeggen dat alles wat op jouw naam staat ook van jou is. Dit geldt alleen als er jaarlijks is afgerekend en dan nog kunnen daar uitzonderingen in zijn. Mijn advies: huur een goede advocaat in (ja, je hebt recht op een advocaat bij onvermogen. Je eigen bijdrage wordt uitgerekend op basis van je draaglast die 0 zal zijn gezien het faillissement.

Sterkte met alles.

Marije

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat jullie op huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn, wil nog niet zeggen dat alles wat op jouw naam staat ook van jou is. Dit geldt alleen als er jaarlijks is afgerekend en dan nog kunnen daar uitzonderingen in zijn. Mijn advies: huur een goede advocaat in (ja, je hebt recht op een advocaat bij onvermogen. Je eigen bijdrage wordt uitgerekend op basis van je draaglast die 0 zal zijn gezien het faillissement.

Sterkte met alles.

Marije

 

Dan ga je er dus vanuit dat er een verrekenbeding in de huwelijks voorwaarden is opgenomen. Zonder de huwelijks voorwaarden gezien te hebben valt er niets over te zeggen.

 

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

 

Dan ga je er dus vanuit dat er een verrekenbeding in de huwelijks voorwaarden is opgenomen. Gr.

Johan

 

Hallo Johan,

 

Ik zit toevallig net tussen alle papieren, en heb er gelijk de HV bijgepakt. Jammer dat deze stukken nog steeds niet in begrijpelijk Nederlands worden opgesteld....

 

Ik kan iets ontcijferen over verrekening maar dan alleen dat dit binnen 12 maanden moet gebeuren.

 

Ik wist voordat ik stopte met de zaak, niet eens dat dit verplicht was namelijk. Tijdens de afwikkeling heb ik van diverse mensen begrepen dat dit dus een jaarlijkse verplichting is. Nu lijk jij te stellen, dat dit specifiek opgenomen moet zijn ?

 

Kun je misschien wat meer duidelijkheid geven ?

 

Groet, Marcel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan iets ontcijferen over verrekening maar dan alleen dat dit binnen 12 maanden moet gebeuren.

 

Eigenlijk komt het er op neer dat als je niet jaarlijks die verreking doet je eigenlijk gewoon in gemeenschap van goederen bent getrouwd en je in het het geval van een echtscheiding alles gewoon op de grote hoop gaat.

Al kun je ook weer niet stellen dat dat voor alle huwelijkse voorwaarden op gaat. Het is immers maatwerk dus er kan nog aardig wat verschil zitten tussen de verschillende voorwaarden.

 

Je zult dus even langs de notaris moeten om de huwelijkse voorwaarden goed uitgelegd te krijgen. Dan pas kun je overzien wat de werkelijke gevolgen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Johan zegt het ook al, huwelijkse voorwaarden zijn in principe maatwerk, al denk ik dat er wel veel standaard is.

Ik herinner mij nog dat we indertijd naar de notaris zijn geweest, vlak voor ons trouwen, en toen allerlei zaken op hebben laten nemen met het idee dat een van beide wel eens een eigen bedrijf zou kunnen beginnen.

Een aantal jaren later hebben we dat ook gedaan met de woning, die kwam op naam van mijn vrouw te staan.

Bij de echtscheiding vond er dan een finale afrekening plaats en wordt, behoudens zaken die uitgesloten zijn, alles dan met elkaar verrekend.

Die jaarlijkse afrekening is vooral bedoeld om in het geval van een faillisement eventuele schuldeisers op afstand te houden van bijvoorbeeld het eigen woning bezit.(mits bedrijf en huis op verschillende namen staat). Zonder die finale afrekening zou het volgens mij betekenen dat alles wat in die jaarlijkse verreking is opgenomen eigendom is van degene op wiens naam het in de boeken staat.

Maar goed, het is alweer een paar jaartjes terug voor mij dat ik die papieren door heb zitten nemen.

Link naar reactie
  • 1

Zoals al aangegeven hoeven huwelijksvoorwaarden geen verrekenbeding te bevatten. Indien er dus ook geen verrekenbeding is opgenomen hoeft er ook niet afgerekend te worden bij echtscheiding en/of overlijden.

Doorgaans blijken dit soort huwelijksvoorwaarden bijzonder oneerlijk voor de niet-werkende echtgeno(o)t(e). Bij echtscheiding staat die met lege handen.

 

In de praktijk kom je om die reden diverse verrekenbedingen tegen. Je hebt een finaal verrekenbeding en een jaarlijks verrekenbeding (Amsterdams verrekenbeding). Beide zien op de vermogensgroei tijdens het huwelijk.

 

Bij een jaarlijks verrekenbeding zullen de echtgenoten onder het genot van een nieuwjaarsborrel moeten verrekenen over de onverteerde inkomsten (inkomsten minus huishoudelijke kosten simpel gezegd). Doorgaans gebeurt dat niet waardoor (meestal) de vrouw een vordering opbouwt op haar echtgenoot. De hoogte van de vordering wordt ook niet vastgesteld, waardoor je bij echtscheiding in de problemen komt met de berekening van de hoogte. Immers zul je misschien wel 30 jaar terug moeten rekenen. Een onmogelijke opgave.

De Hoge Raad heeft beslist dat je de beleggingsleer moet toepassen. De verrekening "strekt zich dan uit over het saldo ontstaan door belegging en herbelegging van hetgeen niet verrekend is, alsmede over de vruchten daarvan".

Een goede peiler daarvoor is m.i. het verschil tussen het vermogen van echtgenoten bij het huwelijk en het vermogen bij echtscheiding. Dat wil dus niet zeggen dat wordt gedaan alsof de echtgenoten in gemeenschap van goederen waren gehuwd, maar het kan er wel sterk op lijken.

De rechtspraak hieromtrent is legio en elke keer bijzonder casusgericht, waardoor een vaste regel moeilijk te geven is.

 

Gepoogd werd de jaarlijkse verrekening te vereenvoudigen door het recht op verrekening na een aantal jaren te laten vervallen (vervalbeding). Aangezien er toch niet verrekend wordt is een vervalbeding zwaar belastend voor de niet-werkende echtgeno(o)t(e). De Hoge Raad heeft om die reden vervalbedingen slechts in uitzonderlijke gevallen in stand gelaten. Doorgaans worden ze van tafel geveegd.

 

Dan zijn er nog regels voor de zaken die op twee namen staan (vaak de eigen woning), dan kom je uit bij de evenredigheidsleer, maar dat is weer een heel ander verhaal.

 

Tip: jaarlijks verrekenbeding in de huwelijksvoorwaarden? Naar de notaris en laat je adviseren.

 

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dat jullie op huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn, wil nog niet zeggen dat alles wat op jouw naam staat ook van jou is. Dit geldt alleen als er jaarlijks is afgerekend en dan nog kunnen daar uitzonderingen in zijn. Mijn advies: huur een goede advocaat in (ja, je hebt recht op een advocaat bij onvermogen. Je eigen bijdrage wordt uitgerekend op basis van je draaglast die 0 zal zijn gezien het faillissement.

Sterkte met alles.

Marije

 

Dan ga je er dus vanuit dat er een verrekenbeding in de huwelijks voorwaarden is opgenomen. Zonder de huwelijks voorwaarden gezien te hebben valt er niets over te zeggen.

 

Gr.

Johan

Goed punt.. :-[

Eindconclusie is wel dezelfde: laat je goed adviseren ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Doctor Ororo is een groot probleem solver die volkeren probleem op te lossen met zijn magische spreuk, Ik heb nooit geloofd mijn man terug zal komen om mij te wijten aan de manier waarop we uit elkaar gingen, maar ik dank God voor het gebruik van dokter Ororo om hem terug te brengen naar mij met zijn ban . Mijn man en ik begonnen hebbend problemen toen ik merkte dat hij was vreemdgegaan me, We altijd vechten en ruzie maken elke keer dat ik vertelde hem om te stoppen met vreemdgaan. Ik probeerde hem te stoppen van vals spelen, maar in plaats daarvan nam hij zijn kleren uit en ging te blijven met zijn vriendin en vertelde me dat ons huwelijk voorbij was, was ik in verwarring tot mijn vriend me verteld hoe Doctor Ororo hielp haar bracht haar man terug met zijn ban, dus ik onmiddellijk contact Doctor Ororo om hulp en hij belooft me dat hij me zal helpen met zijn ban en ik zal zien resulteren binnen 12 tot 16 uur. Ik ben zo blij om aan te kondigen aan de wereld dat Doctor Ororo is als een God op aarde en ook een man van zijn woord, want mijn man terug kwam bij mij op zijn knieën smeken me om hem terug te accepteren. Heeft u hulp van welke aard dan contact Doctor Ororo voor hulp nu via e-mail nodig heeft: (doctorororospelltemple@outlook.com) of website: (http://doctorazuaworldofpowerfulspell.webs.com) of cel: (+ 15086454666)

10387384_10153110429587961_6211125799444166259_n.thumb.jpg.39d943c16767b185bdf0bb5c8bc58ced.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.