• 0

overname apparatuur van failliet bedrijf

Beste mensen,

 

Vandaag heb ik voor paar duizend euro een nieuwe oscilloscoop op de kop weten te tikken bij een bedrijf in België.

Het bedrijf was in "faling" zoals die belgen dat noemen, dus kon er geen bon uitgeschreven worden.

Ik heb dus wel de scoop, maar zonder factuur enkel maar een overschrijvingsbewijs.

 

Omdat dit voor mij als ZZPer een aardige smak met duiten is, vroeg ik me af of er met deze constructie fiscaal nog iets interessants is te bereiken?

 

Een vroegere kennis van mij vertelde wel eens dat hij bijvoorbeeld aan het eind van het jaar nog snel even zijn privé gsm invoerde in het bedrijf. Waardoor hij waarschijnlijk aan de KOR grens kwam (daar weet ik het fijne niet van)

 

mod-edit: typo aangepast in titel

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt het gekocht zonder BTW dus?

 

Het lijkt paulianeus handelen, neem aan dat ze dat in België ook hebben. Want ze onttrekken nu iets van de boedel en het idee dat het door jou betaalde geld daar in gaat komen lijkt niet erg waarschijnlijk.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het gekocht zonder BTW dus?

 

Het lijkt paulianeus handelen, neem aan dat ze dat in België ook hebben. Want ze onttrekken nu iets van de boedel en het idee dat het door jou betaalde geld daar in gaat komen lijkt niet erg waarschijnlijk.

 

Niet ongebruikelijk in het curatorwereldje. De kas is ook het eerste wat wordt leeggehaald zodra ze een voet binnen zetten, stel dat dat een faillissement is waar de administratie een wanorde is? Wie controleert de curator? Als je wat wilt rommelen is curator zijn volgens mij een leuke bezigheid.

Link naar reactie
  • 0

De rekening waarnaar het overgemaakt word is wel nog hun bedrijfsrekening.

Lijkt me dat de curator daar mooi gebruik van maakt?

Had hij beter een prive rekening aan mij kunnen geven, toch?

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf was al failliet.

Ze konden mij daarom geen btw bon meer geven.

 

Waarschijnlijk gebruiken ze nog wel hun oude rekening voor de verdere afhandeling

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Spruce.

 

Ik begrijp de commotie omtrent de BTW niet zo.

Bij invoer vanuit België is er m.i. geen sprake van te verrekenen Belgische BTW.

 

Blijft jouw vraag wat te doen met je aankoop.

 

Je dient deze aankoop gewoon op te nemen in de administratie van je onderneming.

(Voor de BTW aan te geven als invoer binnen europa en dus ook weer verrekenen.)

 

Aangezien het een aankoop is van een "paar duizend" euro moet de aankoop geactiveerd worden.

Met als gevolg dat deze aankoop inderdaad in aanmerking komt voor investeringsaftrek en dat er, zoals gebruikelijk, op afgeschreven dient te worden.

 

Ik vermoed dat je boekhouder hier dan ook geen enkele moeite mee heeft.

 

Mocht het je nog niet duidelijk zijn neem dan gerust contact met me op.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Ok even voor alle duidelijkheid, voordat we allerlei dingen door elkaar halen.

 

Ik ben ZZPer en mijn inkomsten worden gezien als "inkomsten uit overige werkzaamheden"

Bovendien doe ik ook de boekhouding, wat soms wel eens lastig en onduidelijk kan zijn.

Vandaar mijn vraag.

 

Het volgende is aan de hand.

- Bedrijf X in belgië is al een tijdje geleden failliet gegaan.

- Op marktplaats tref ik hun meetapparatuur aan en ik informeer telefonisch.

- Wat blijkt, het gaat om splinternieuwe apparatuur dat vlak voor het faillissement door hun is ingekocht.

- Een factuur kunnen ze niet uitschrijven, simpelweg omdat het bedrijf niet meer bestaat.

- Ik accepteer dat en ga over tot aankoop.

- Feitelijk heb ik dus een apparaat van een particulier gekocht en het geld overgemaakt naar Bedrijf x (nog bestaande) rekening.

- Het enige bewijs dat ik heb is een bankafschrift van de aankoop en verder geen bon.

 

Het apparaat kost me daar een duit centen en het apparaat valt nu eigenlijk gewoon onder mijn particulier bezit.

Maar omdat ik het apparaat alleen maar zakelijk gebruik voor de ontwikkeling van elektronica, ben ik opzoek of ik het apparaat kan onderbrengen in mijn bedrijf.

 

Wie weet word ik er dan financieel nog iets wijzer van.

Het heeft dus verder niets met BTW te maken zover ik weet.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat dit wat info oplevert; http://www.pooq.nl/kennisbank/belasting/176/investeringsaftrek-wanneer-en-wanneer-niet/

 

Blijkbaar geldt dat je bedrijfsmiddelen uit privé naar het vermogen van de onderneming mag overbrengen. Dan ben je er volgens mij al. Heb je het betaald met geld van de onderneming, dan verreken je dat simpelweg in de boekhouding. De waarde van het apparaat kan je aantonen, namelijk via het bankafschrift.

 

Maar volgens mij moet je het ook gewoon direct kunnen inboeken, je kan toch ook een tweedehands auto voor de onderneming kopen? Als je die van een particulier koopt of van een handelaar die de margeregeling toepast is er ook geen sprake van BTW.

Link naar reactie
  • 0

dag Spruce,

 

Ook als resultaatgenieter kennen we gewoon inbreng van privé bezittingen die zakelijk gebruikt worden. Je kunt de oscilloscoop dus gewoon in de boeken zetten en in 5 jaar afschrijven.

 

Als resultaatgenieter ken je geen investeringsaftrek (overigens, voor privé ingebrachte zaken ook niet), dus dat gaat aan je voorbij. BTW heb je niet betaald (klopt ook gewoon) dus daar heb je niets mee van doen.

 

In de boekhouding:

 

Activa

aan privéstorting

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En als ik het apparaat weer wil verkopen, dan moet ik simpelweg de afschrijving stoppen.

Omdat ik bij de inkoop niets met btw te maken heb gehad, moet ik dus ook bij de verkoop ervan geen btw afdragen.

 

Klopt wat ik zeg toch?

 

Investeringsaftrek gaat inderdaad niet op door de volgende regel:

Voor welke investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek?

-bedrijfsmiddelen zoals gereedschap die u van uw privévermogen overbrengt naar het vermogen van uw onderneming

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

En als ik het apparaat weer wil verkopen, dan moet ik simpelweg de afschrijving stoppen.

 

Niet persé. Stel je hebt het nu gekocht voor 5000 EUR, en per jaar schrijf je dus 1000 EUR af. Na 2 jaar besluit je het apparaat te verkopen en je krijgt er 2000 EUR voor. Dan kun je in jaar 3 nog die 1000 EUR afschrijven.

 

Omdat ik bij de inkoop niets met btw te maken heb gehad, moet ik dus ook bij de verkoop ervan geen btw afdragen.

 

Klopt wat ik zeg toch?

 

Nee. Jij moet gewoon BTW in rekening brengen.

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Joost ik ben al helemaal geen BTW expert ;) maar dit snap ik toch niet. Als Spruce iets zakelijk verkoopt, moet hij toch BTW daarvoor in rekening brengen, los van het feit dat hij zelf geen BTW betaald heeft?

 

Vergelijk het met een horeca ondernemer die iets inkoopt tegen 6% BTW, daar een product van maakt dat hij met 19% BTW moet verkopen.

 

Verder zou ik het als belastingmeneer ook merkwaardig vinden dat nu iets van privé naar zakelijk gaat, en bij verkoop weer van zakelijk naar privé. Dat ruikt naar oneigenlijk gebruik van de afschrijvingsregels. Maar fiscalist ben ik al helemaal niet. ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

dat is juist het idee, ik maak er even een verhaaltje van:

 

Ik kan een camera van privé in de onderneming brengen, zonder BTW als voorbelasting af te mogen trekken. Immers de camera gekocht als particulier.

 

Als ik die camera vervang door een nieuwe en de oude zakelijk niet meer nodig is, dan kan ik de oude camera weer terug halen naar privé. Dan is het niet nodig om aan privé een factuur te sturen met BTW! Dat zou zelfs ongewenst zijn omdat dan dubbele BTW heffing plaatsvindt (nl. bij aankoop als particulier en bij overgang naar privé naar dezelfde particulier).

 

Overigens is de gedachte achter afschrijven natuurlijk wel dat het activum zakelijk gebruikt is ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vraag is natuurlijk wel of je het als particulier koopt en dan inbrengt in je (btw-)onderneming, of dat de onderneming het rechtstreeks koopt. Lijkt mij dat laatste. Overigens zal die Belg bij de aanschaf wel de btw hebben afgetrokken, dus drukt er nu geen btw op de scoop. Dan kan er dus (in de toekomst) ook geen sprake zijn van dubbele heffing als bij de verkoop btw moet worden gerekend, maar zou er zonder btw te rekenen juist sprake zijn géén heffing. Lijkt me ook niet de bedoeling.

 

Geen idee hoe België er overigens tegenaan kijkt, in Nederland maakt het bij mijn weten niet uit of een BV of persoon failliet is, voor de btw blijven het ondernemershandelingen en dus belast. Overigens ook voor de IB/Vpb.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

En als ik het apparaat weer wil verkopen, dan moet ik simpelweg de afschrijving stoppen.

Omdat ik bij de inkoop niets met btw te maken heb gehad, moet ik dus ook bij de verkoop ervan geen btw afdragen.

 

Klopt wat ik zeg toch?

 

Investeringsaftrek gaat inderdaad niet op door de volgende regel:

Voor welke investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek?

-bedrijfsmiddelen zoals gereedschap die u van uw privévermogen overbrengt naar het vermogen van uw onderneming

 

Goede middag Spruce (en anderen die op dit draadje gereageerd hebben)

 

Ik kan het niet goed meer volgen.

 

Om te beginnen ga ik er van uit dat jij, al dan niet als resultaat genieter, BTW plichtig bent.

Jij hebt in België, uit een faillissement, een apparaat gekocht MET HET DOEL OM HET VOOR JE ONDERNEMING TE GEBRUIKEN !

 

M.i. dien je vervolgens dit apparaat aan te geven als invoer (Zie ook mijn vorige bijdrage aan deze discussie)

 

Er is dus wel degelijk sprake van een BTW aankoop.

 

Bij verkoop dient derhalve ten alle tijde BTW in rekening gebracht, en afgedragen, te worden.

 

De optie die Joost voor heeft gelegd t.w. aan privé leveren en dan verkopen is m.i. zeker niet juist. Dan zouden alle margehandelaren dit ook wel kunnen doen !.

 

Daar ik de inhoud van de antwoorden van Joost over het algemeen van goede kwaliteit vind vraag ik mij af wat ik hier niet goed gezien heb ?

 

Of inversteringaftrek mogelijk is, is afhankelijk van de vraag of je resultaatgenieter bent of als ondernemer belast wordt en niet afhankelijk van de wijze van verkrijging.

 

 

Jan van Nistelrooij

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of inversteringaftrek mogelijk is, is afhankelijk van de vraag of je resultaatgenieter bent of als ondernemer belast wordt en niet afhankelijk vna de wijze van verkrijging.

 

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het is ook afhankelijk van de wijze van verkrijging. Mocht het vanuit prive komen dan is er geen investeringsaftrek mogelijk. Ik citeer van de site van de belastingdienst:

 

Voor sommige investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om:

- bedrijfsmiddelen zoals gereedschap die u van uw privévermogen overbrengt naar het vermogen van uw onderneming

Bron

 

Edit: zie dat dit ook al in het stuk staat dat u quote.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred en Spruce

 

Ik ben geen BTW expert, maar volgens mij mag dit zonder BTW eerst terug naar privé (omdat bij de aanschaf ook geen BTW teruggevraagd is) en kan Spruce het daarna zonder BTW privé verkopen.

 

groet

Joost

 

 

 

Formeel is er wel sprake bij de inkoop van BTW namelijk 0% tarief (intracommunautaire levering vanuit België). Het feit dat er geen factuur is doet daar niets aan af. Beschouw je de aankoop in eerste instantie als privé en breng deze dan in (startende ondernemer?) dan is er helaas nog steeds 19% BTW verschuldigd bij verkoop. een uitzondering vormen de z.g. marge goederen. Als je een auto via de marge regeling inkoopt en deze later aan een particulier door verkoopt, dan is er geen BTW 19% verschuldigd.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred en Spruce

 

Ik ben geen BTW expert, maar volgens mij mag dit zonder BTW eerst terug naar privé (omdat bij de aanschaf ook geen BTW teruggevraagd is) en kan Spruce het daarna zonder BTW privé verkopen.

 

groet

Joost

 

 

 

Formeel is er wel sprake bij de inkoop van BTW namelijk 0% tarief (intracommunautaire levering vanuit België). Het feit dat er geen factuur is doet daar niets aan af. Beschouw je de aankoop in eerste instantie als privé en breng deze dan in (startende ondernemer?) dan is er helaas nog steeds 19% BTW verschuldigd bij verkoop. een uitzondering vormen de z.g. marge goederen. Als je een auto via de marge regeling inkoopt en deze later aan een particulier door verkoopt, dan is er geen BTW 19% verschuldigd.

 

 

 

Maar over de marge (verschil tussen aan- en verkoop) dient wel 19 % afgedragen te worden.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred en Spruce

 

Ik ben geen BTW expert, maar volgens mij mag dit zonder BTW eerst terug naar privé (omdat bij de aanschaf ook geen BTW teruggevraagd is) en kan Spruce het daarna zonder BTW privé verkopen.

 

groet

Joost

 

 

 

Formeel is er wel sprake bij de inkoop van BTW namelijk 0% tarief (intracommunautaire levering vanuit België). Het feit dat er geen factuur is doet daar niets aan af. Beschouw je de aankoop in eerste instantie als privé en breng deze dan in (startende ondernemer?) dan is er helaas nog steeds 19% BTW verschuldigd bij verkoop. een uitzondering vormen de z.g. marge goederen. Als je een auto via de marge regeling inkoopt en deze later aan een particulier door verkoopt, dan is er geen BTW 19% verschuldigd.

 

 

 

Maar over de marge (verschil tussen aan- en verkoop) dient wel 19 % afgedragen te worden.

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

De auto staat op de balans en is zonder BTW ingekocht (margeverklaring op de faktuur). De margeregeling is verder niet van toepassing. Alleen mag de auto ook weer als margeauto worden verkocht. Voor de BTW is er dus geen afdracht.

Het zou anders zijn als er sprake was van handelsgoederen die werden ingekocht en daarna verkocht, dan is er uiteraard over de winstmarge 19% verschuldigd.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

 

De auto staat op de balans en is zonder BTW ingekocht (margeverklaring op de faktuur). De margeregeling is verder niet van toepassing. Alleen mag de auto ook weer als margeauto worden verkocht. Voor de BTW is er dus geen afdracht.

Het zou anders zijn als er sprake was van handelsgoederen die werden ingekocht en daarna verkocht, dan is er uiteraard over de winstmarge 19% verschuldigd.

 

 

M.i. kunnen activa die op de balans staan niet zonder BTW verkocht worden.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Ik ben hier nieuw, maar de informatiestroom in dit onderwerp deed me prikkelen.

 

Er is 1 basisprobleem waar je tegen aan zult blijven lopen, er is geen factuur. Hier zal de belastingdienst bij het overbrengen binnen de BTW onderneming altijd een probleem van maken, daarvoor is de factuur een must.

 

Je kunt echter wel het apparaat door middel van bedrijfsgebruik "verhuren" aan je BTW onderneming, net zoals een auto die op prive naam staat ook kilometers voor een BTW onderneming kan maken en daarvoor een vergoeding krijgt, alsmede bijvoorbeeld een kantoor thuis dat je kunt doorbelasten naar je BTW onderneming.

 

Groet, Joachim Geerdink

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Ik ben hier nieuw, maar de informatiestroom in dit onderwerp deed me prikkelen.

 

Er is 1 basisprobleem waar je tegen aan zult blijven lopen, er is geen factuur. Hier zal de belastingdienst bij het overbrengen binnen de BTW onderneming altijd een probleem van maken, daarvoor is de factuur een must.

 

Je kunt echter wel het apparaat door middel van bedrijfsgebruik "verhuren" aan je BTW onderneming, net zoals een auto die op prive naam staat ook kilometers voor een BTW onderneming kan maken en daarvoor een vergoeding krijgt, alsmede bijvoorbeeld een kantoor thuis dat je kunt doorbelasten naar je BTW onderneming.

 

Groet, Joachim Geerdink

 

Er lopen nu 3 verschillende meningen dor elkaar heen in dit topic.

Ik dacht ik bel gewoon even de belastingdienst zelf, ahum wat een ramp is dat.

Ik verbind u door naar de afdeling die u dat allemaal kan uitleggen. Hallo waar kan ik u mee helpen? Ow dan moet u toch bij de afdeling zijn waar u net vandaan komt. Enz. Zit je bij de afdeling inkomstenbelasting en je laat de term BTW vallen, dan is het gelijk ow dat weet ik niet dan moet ik u even doorverbinden :P

 

Maargoed ik kan toch met het bankafschrift aantonen voor welk bedrag ik de scoop gekocht heb?

Voorlopig heb ik hem als privéstorting zonder btw en afschrijving over 5 jaar in de boeken staan.

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.