• 0

overname apparatuur van failliet bedrijf

Beste mensen,

 

Vandaag heb ik voor paar duizend euro een nieuwe oscilloscoop op de kop weten te tikken bij een bedrijf in België.

Het bedrijf was in "faling" zoals die belgen dat noemen, dus kon er geen bon uitgeschreven worden.

Ik heb dus wel de scoop, maar zonder factuur enkel maar een overschrijvingsbewijs.

 

Omdat dit voor mij als ZZPer een aardige smak met duiten is, vroeg ik me af of er met deze constructie fiscaal nog iets interessants is te bereiken?

 

Een vroegere kennis van mij vertelde wel eens dat hij bijvoorbeeld aan het eind van het jaar nog snel even zijn privé gsm invoerde in het bedrijf. Waardoor hij waarschijnlijk aan de KOR grens kwam (daar weet ik het fijne niet van)

 

mod-edit: typo aangepast in titel

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste allemaal,

 

Ik ben hier nieuw, maar de informatiestroom in dit onderwerp deed me prikkelen.

 

Er is 1 basisprobleem waar je tegen aan zult blijven lopen, er is geen factuur. Hier zal de belastingdienst bij het overbrengen binnen de BTW onderneming altijd een probleem van maken, daarvoor is de factuur een must.

 

Je kunt echter wel het apparaat door middel van bedrijfsgebruik "verhuren" aan je BTW onderneming, net zoals een auto die op prive naam staat ook kilometers voor een BTW onderneming kan maken en daarvoor een vergoeding krijgt, alsmede bijvoorbeeld een kantoor thuis dat je kunt doorbelasten naar je BTW onderneming.

 

Groet, Joachim Geerdink

 

Er lopen nu 3 verschillende meningen dor elkaar heen in dit topic.

Ik dacht ik bel gewoon even de belastingdienst zelf, ahum wat een ramp is dat.

Ik verbind u door naar de afdeling die u dat allemaal kan uitleggen. Hallo waar kan ik u mee helpen? Ow dan moet u toch bij de afdeling zijn waar u net vandaan komt. Enz. Zit je bij de afdeling inkomstenbelasting en je laat de term BTW vallen, dan is het gelijk ow dat weet ik niet dan moet ik u even doorverbinden :P

 

Maargoed ik kan toch met het bankafschrift aantonen voor welk bedrag ik de scoop gekocht heb?

Voorlopig heb ik hem als privéstorting zonder btw en afschrijving over 5 jaar in de boeken staan.

 

 

Het verhaal belastingtelefoon laat ik even voor wat het is, maar het kunnen aantonen dat je iets gekocht hebt is onvoldoende en wel

1. Voor de btw is de factuur datum en het op de factuur genoemde bedrag (mits correct berekend) bepalend voor de aftrek. Zonder factuur geen aftrek.

2. Voor eventuele investeringsaftrek heb je eveneens een factuur nodig om specifiek aan te tonen wat de investering i geweest, wanneer e.e.a besteld is (bepalend voor het jaar van investering), al zal dat laatste vaak ook uit een opdrachtbevestiging blijken.

3. De fiscus kan, om kostenaftrek toe te staan, ook een factuur eisen, al is men daar wel vaker geneigd de betaling te accepteren.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal belastingtelefoon laat ik even voor wat het is, maar het kunnen aantonen dat je iets gekocht hebt is onvoldoende en wel

1. Voor de btw is de factuur datum en het op de factuur genoemde bedrag (mits correct berekend) bepalend voor de aftrek. Zonder factuur geen aftrek.

2. Voor eventuele investeringsaftrek heb je eveneens een factuur nodig om specifiek aan te tonen wat de investering i geweest, wanneer e.e.a besteld is (bepalend voor het jaar van investering), al zal dat laatste vaak ook uit een opdrachtbevestiging blijken.

3. De fiscus kan, om kostenaftrek toe te staan, ook een factuur eisen, al is men daar wel vaker geneigd de betaling te accepteren.

 

Ik zie dat niet zo, ik heb ooit een 2e hands auto in Frankrijk gekocht - van een particulier - en deze is keurig opgevoerd in mijn administratie. In 2001 heeft E&Y er wat vragen over gesteld (was een youngtimer) en ook mijn huidige accountant neemt 'm elk jaar netjes mee in de cijfers.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zie dat niet zo, ik heb ooit een 2e hands auto in Frankrijk gekocht - van een particulier - en deze is keurig opgevoerd in mijn administratie. In 2001 heeft E&Y er wat vragen over gesteld (was een youngtimer) en ook mijn huidige accountant neemt 'm elk jaar netjes mee in de cijfers.

 

Ik ervaar het als prettig dat er nu iemand is die mijn mening deelt.

 

Ik verzorg de administratie voor meerdere klanten en het komt regelmatig voor dat er een auto van een particulier gekocht wordt. Natuurlijk is het wenselijk dat er een getekende overeenkomst is doch menig ondernemer is daar niet van op de hoogte.

 

De betreffende auto's worden gewoon in de administratie opgenomen en, tot op heden, heb ik bij geen enkele belastingcontrole hier problemen mee gehad.

 

Dus zoals eerder aangegeven, normaal inbrengen in de onderneming. Boeken als invoer en op de waarde afschrijven.

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.