• 0

BTW Plichtig in UK

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een bedrijf hebt, gevestigd en geregistreerd in Engeland dan zul je daar een BTW nummer moeten aanvragen en ben je daar BTW plichtig voor de geleverde goederen of diensten. De BTW wetgeveing is in principe Europese wetgeving, maar verschillende lidstaten hebben wel afwijkende regels. Er is volgens mij al het nodige geschreven over BTW op HL. Via de zoekfunctie moet je dat kunnen vinden. Anders contact met de engelse Chamber of Commerce wellicht.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij meedelen wanneer je als bedrijf gevestigd te UK een btw-nummer dient aan te schaffen?

 

Evelien,

 

Als je je vraag iets uitgebreider stelt wil ik best een antwoord proberen te geven. Kijk daarvoor even wat mijn voorgangers al gevraagd hebben. Op deze manier blijft het nl. speculeren.

 

Wat ik uit je vraag haal is dat je een Engels bedrijf hebt met een VAT-nummer en dat je je afvraagt wanneer je een Nederlands/Belgisch BTW-nummer moet hebben voor handel in één van deze landen? Klopt dat?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Dank voor de feedback en mijn excuses dat ik niet zo duidelijk ben.

 

Ik schets de situatie als volgt:

 

- Ik ben een zelfstandige gevestigd in belgie met een btw nummer.

- Ik koop goederen aan bij een leverancier in de UK

- Vervolgens krijg ik een factuur, maar beschikken zij niet over een btw nummer.

 

Sommige leveranciers in de UK hebben een btw nummer en sommigen niet.

Weet iemand waarom dit is?

Welke regeling is daaraan verbonden om al dan niet een btw nummer te hebben.

 

Een leverancier bijvoorbeeld is EMPF (www.plasticwatertanks.co.uk)

Zij beschikken niet over een btw nummer,

 

Met dank bij voorbaat voor jullie support

mvg

Evelien

Link naar reactie
  • 0

Smurfin,

 

Handelaren kunnen natuurlijk zwart werken en dan doen ze dat zonder BTW-nummer.

Wel vreemd dat het er blijkbaar zo veel zijn.

 

Als ze aan jou factureren, moet op hun factuur een BTW/VAT-nummer staan. Hebben ze zo'n nummer niet dan zou ik er geen zaken mee doen. Dat kan jou nl. in de problemen brengen.

 

De normale gang van zaken bij leveringen tussen EU-landen is dat de verkopende partij de BTW verlegt naar de koper.

De koper geeft de BTW aan op z'n eigen aangifte en trekt 't vervolgens als voorbelasting weer af.

 

Brengen ze overigens ook geen BTW of VAT in rekening?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Hey,

 

Ja ik dacht ook dat het om zwart werk zou gaan, maar zo is het niet.

Ik weet dat er in de UK een bepaalde regel aangeeft wanneer je al dan niet een btw nummer dient toe te passen als zelfstandige., maar jammergenoeg vind ik die regel niet terug.

 

Ik hoopte dat iemand van jullie mij kon zeggen hoe dit in elkaar zit,

Ik zal het in ieder geval uitzoeken en het antwoord posten, zo weten we het allemaal

 

Mvg

Evelien

Link naar reactie
  • 0

Smurfin,

 

net ff op Google gekeken met de vraag: who needs a VAT number, en daar vind ik deze site: http://www.businesslink.gov.uk/bdotg/action/layer?topicId=1073863071

 

Als je de vragenlijst doorloopt en op de vragen over omzet boven de 68.000 pond 'nee' antwoordt, dan ben je niet verplicht een VAT-nummer te hebben. Er wordt meteen wel bij gezegd dat het voor de uistraling en de geloofwaardigheid van je bedrijf beter is dit wel te doen, maar 't hoeft dus niet.

 

Maar, ff verder lezend staat dat zo'n VAT-nummer onontbeerlijk is als de Brit handel wil drijven met andere EU-landen.

 

Dat laatste zinnetje ziet jouw leverancier blijkbaar over 't hoofd.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Hartelijke dank voor het atnwoord,

 

Maar het is wel raar, want ik werk met verschillende suppliers in UK samen.

Kan ik hierdoor in de problemen komen?

Zou ik een attest aanvragen bij hen waarin bevestigd wordt dat zij geen btw nummer dienen te activeren?

 

Want uiteraard is het zinnejte ]'VAT-nummer onontbeerlijk is als de Brit handel wil drijven met andere EU-landen'

wel belangrijk.

 

hartelijk dank voor je support

Mvg

Evelien

Link naar reactie
  • 0

Smurfin,

 

ik zou aan die Britse leveranciers vragen hoe ze dat doen met andere klanten buiten de UK en binnen de EU?

 

Een eerder vraag va mij heb je nog niet beantwoord en daar ben ik wel benieuwd naar: Brengen ze overigens ook geen BTW of VAT in rekening?

 

Het antwoord kan eigenlijk alleen maar zijn dat ze geen VAT in rekening brengen, omdat ze geen VAT-registratie hebben. Doorredenerend koop jij dan VAT/BTW-vrij in en dat is op zich geen probleem. Verkoop jij de spullen in NL dan breng je wel gewoon BTW in rekening en heb je dus geen aftrek van voorbelasting omdat je die niet betaald hebt.

 

Ik blijf 't een vreemde zaak vinden en ik ga dit eens uitzoeken.

Wordt vervolgd dus ...

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hey John,

 

Op hun facturen wordt er geen btw aangerekend naar mij toe.

Het is inderdaad zoals je zegt een vreemde zaak, of er is iets raars aan.

 

Ik zal eens checken of ik van hun daaromtrent een attest kan bekomen ofzo, want aangezien zij een factuur opmaken naar mij toe UK - BE en dit wordt aangegeven in hun register zouden zij logisch wijzer een btw nummer moeten hebben....

 

Thx for your support

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hey John,

 

Op hun facturen wordt er geen btw aangerekend naar mij toe.

Het is inderdaad zoals je zegt een vreemde zaak, of er is iets raars aan.

 

Ik zal eens checken of ik van hun daaromtrent een attest kan bekomen ofzo, want aangezien zij een factuur opmaken naar mij toe UK - BE en dit wordt aangegeven in hun register zouden zij logisch wijzer een btw nummer moeten hebben....

 

Thx for your support

Maar wat maakt het voor jou uit? Als jij de betaalde bedragen maar kunt verantwoorden, is er niets aan de hand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.