• 0

BTW afdragen

Beste,

 

ik ben 100% nieuw met het verkopen via internet en ik heb gezocht op het forum maar de vragen die ik voorbij zie komen zijn allen een stuk geavanceerder dan waar ik naar op zoek ben. Ik hoop dus dat jullie eventjes de tijd willen nemen me dit te helpen begrijpen.

 

Ik wil dus graag een webshop beginnen en heb besloten te starten met dropshippen om de markt te verkennen, alvorens ik investeringen ga doen. De website waarvoor ik drop-ship bied hun producten aan zonder BTW, is het dus correct om het volgende aan te nemen?

 

De leverancier bied het product aan voor 100 euro excl. btw

Ik moet een prijs verzinnen voor het product, ik bereken dan eerst de btw over de 100 euro (119 euro dus) en besluit een winstmarge van 7%, totaalbedrag voor de koper wordt dus 127,33

Vervolgens moet ik dan dus over die 127,33 euro, 19% BTW aflossen (dus 24,20 euro)?

Of moet ik juist BTW aflossen over de 100 euro, dus 19 euro?

 

Alvast vriendelijk bedankt!

 

M.v.g,

Johan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Allereerst waar is de leverancier gevestigd, binnen of buiten de EU.

Indien binnen de EU dan verlegd hij de BTW naar jou en moet je dit aangeven op de aangifte OB die je per kwartaal doet.

Ik meen dat je hier dan het bedrag van de inkopen invult bij verwerving binnen de EU (o.i.d., heb het formulier niet voor me liggen). Je betaald dus effectief 100 euro.

Jij gaat dan op de inkoopprijs van bijv. 100 euro (dus zonder de BTW) jouw marge leggen, zeg 50 euro en je verkoopt dan aan de klant als die binnen NL zit 150 euro + de btw van 19%. Deze BTW van 19% moet je dan aangeven op de aangifte OB en afdragen.

Is de leverancier buiten de EU gevestigd, dan levert deze zonder BTW, maar moet je bij invoer behalve eventuele invoerrechten 19% BTW betalen. Deze kan eventueel verlegd worden als je een verleggingsvergunning (art. 23) hebt.

Betaalde BTW kun je als voorbelasting terugvragen.

Effectief betaal je dus nooit BTW. Over het aankoopbedrag zonder BTW reken je oojk hier je marge en verkoopt dit binnenh NL met 19% BTW.

Verkoop jij weer buiten de EU dan reken je geen btw op de faktuur maar verleg je dit naar je afnemer. Verkoop je buiten de EU dan geldt het BTW 0 tarief voor export.

Hoop dat het zo iets duidelijker is.

 

 

 

Beste,

 

ik ben 100% nieuw met het verkopen via internet en ik heb gezocht op het forum maar de vragen die ik voorbij zie komen zijn allen een stuk geavanceerder dan waar ik naar op zoek ben. Ik hoop dus dat jullie eventjes de tijd willen nemen me dit te helpen begrijpen.

 

Ik wil dus graag een webshop beginnen en heb besloten te starten met dropshippen om de markt te verkennen, alvorens ik investeringen ga doen. De website waarvoor ik drop-ship bied hun producten aan zonder BTW, is het dus correct om het volgende aan te nemen?

 

De leverancier bied het product aan voor 100 euro excl. btw

Ik moet een prijs verzinnen voor het product, ik bereken dan eerst de btw over de 100 euro (119 euro dus) en besluit een winstmarge van 7%, totaalbedrag voor de koper wordt dus 127,33

Vervolgens moet ik dan dus over die 127,33 euro, 19% BTW aflossen (dus 24,20 euro)?

Of moet ik juist BTW aflossen over de 100 euro, dus 19 euro?

 

Alvast vriendelijk bedankt!

 

M.v.g,

Johan

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle antwoord! Het komt er dus eigenlijk op neer dat als ik een product van de leverancier van 100 euro, voor 120 euro doorverkoop, ik eigenlijk gewoon wat verlies lijd aangezien ik 22,80 af moet staan aan de belastingdienst? Het bedrijf bevind zich binnen de EU en ik verkoop ook alleen binnen de EU.

 

Bedankt voor de hulp

Link naar reactie
  • 0

Nee, als ondernemer betaal je nooit BTW. De 100 euro inkoop is het bedrag wat je betaald. Je voert het bedrag aan aankopen van je EU leverancier(s) op , maar dit bedrag draag je niet af. Je betaald dus gewoon 100 euro, daar zet je je marge op en bij verkoop belast je btw, verleg je btw of heb je btw 0 tarief

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

ikzelf besteed mijn administratie uit en mijn administrateur verzorgt de btw aangifte aan de hand van mijn inkoop- en verkoopfakturen. maar de grote lijnen ben ik wel mee bekend. Als je het btw aangifte formulier hebt zie je wel waar je alles moet invullen.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Nee, als ondernemer betaal je nooit BTW. De 100 euro inkoop is het bedrag wat je betaald. Je voert het bedrag aan aankopen van je EU leverancier(s) op , maar dit bedrag draag je niet af. Je betaald dus gewoon 100 euro, daar zet je je marge op en bij verkoop belast je btw, verleg je btw of heb je btw 0 tarief

 

Sure?

 

Ik koop iets in (in NL) voor 80 Euro. Daarvoor krijg ik een factuur met BTW (en die moet ik gewoon betalen). Ik betaal dus € 95,20.

 

Vervolgens verkoop ik het door met een opslag van € 20,00, dus 100+19% = 119,--.

 

Dan ga ik de aangifte doen. Ik mag € 15,20 als vooraftrek in mindering brengen. Ik moet € 19,-- afdragen. Daar zit dan toch een verschil in van € 3,80? Dus betaal ik BTW.

 

Het ligt anders als ik zaken inkoop die ik niet doorverkoop, bijvoorbeeld brandstof voor mijn auto van de zaak of paperclips voor op kantoor.

Link naar reactie
  • 0

Waar zit mijn denkfout?

 

Je betaalt € 80,00 inkoop + BTW = € 95,20. Je factureert € 100,-- + BTW = € 119,--.

 

€ 119,-- -/- € 95,20 = € 23,80, dan zou dat je marge moeten zijn, maar als de BTW geen rol zou mogen spelen, dan zou de marge € 100,-- -/- € 80,-- = € 20,-- zijn.

 

Ik ben even de weg kwijt :)

Link naar reactie
  • 0

jou denkfout zit in het feit dat jijde BTW beschouwd als onderdeel van je inkomsten en kosten voor jou en dat zijn ze niet. het is geen onderdeel van de marge. Die marge vind je terug in je winst en verliesrekening en de BTW word toch niet verantwoord in jou winst en verliesrekening.. je bent slechts "inhoudingsplichtige" of veredeld administratiekantoor namens de belastingdienst voor de BTW en die "stand" hou je bij in je balans

 

Bij inkoop boek je 80 euro als inkoopkosten in je winst en verliesrekening

en boek je op de balans een vordering van 15,20 op de belastingdiens

 

Bij verkoop boek je 100 euro als omzet in je winst en verliesrekening

en boek je op de balans een schuld van 19 euro op de belastingdienst.

 

In je winst ven verliesrekening heb je dus een marge van 20 euro

op de balans een schuld van 3,80 aan de belastingdienst...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil zeker niet de wijsneus uithangen, maar het heet niet voor niets Belasting op de Toegevoegde Waarde (BTW).

Uiteindelijk wil de belastingdienst 19% zien van het gehele bedrag van 100 euro, dit wordt betaald aan de belastingdienst door de 'toevoegers van waarde'.

 

In het 100 - 80 = 20 voorbeeld is 20 euro de door jou 'toegevoegde waarde'. Daarover draag je dus 19% belasting af, 3,80 dus.

Als jouw leverancier het weer heeft ingekocht voor 60 euro, dan heeft hij ook 3,80 afgedragen over zijn marge (80-60).

Als zijn leverancier het product origineel heeft vervaardigd, dan heeft hij over die 60 euro 19% afgedragen, dat is 11,40

 

11,40 + 3,80 + 3,80 = 19 euro

En dat is precies 19% van 100 euro.

En dat is precies het bedrag wat de belastingdienst wil ontvangen van de uiteindelijke consumentenverkoopprijs van 119 euro.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

@roel/futureal/johanbb6

 

Dat is ook precies het punt wat ik wil maken. Rob stelt dat je nooit BTW betaalt, maar ik ben evenals futureal van mening dat BTW inderdaad belasting over toegevoegde waarde is. Je doet aangifte omzetbelasting, oftewel, belasting over je omzet, dus belasting, dus betaal je.

 

In mijn voorbeeldje is het zo dat - als je denkt dat je geen BTW/OB betaalt - je er van uit gaat dat je marge € 20,00 is, maar feitelijk is die "netto" marge dus € 16,20.

 

Als je BTW betaalt op kosten mag je het volledig in mindering brengen en dan betaal je (uiteindelijk) geen BTW. Maar dan is er dus ook geen sprake van omzet en dus ook geen belasting over toegevoegde waarde.

 

Nu komt wat johanbb6 zegt; hij koopt blijkbaar BTW-vrij. Behoudens dat ik me afvraag hoe dat kan kom je daarmee wel op een ander punt, namelijk; ik koop in België in voor € 80,00 en krijg een factuur met 0% BTW. Ik verkoop vervolgens voor € 100,00, breng 19% BTW in rekening en moet dus € 19,00 afdragen. Maar ik heb geen BTW in mindering te brengen, kortom, dan zou mijn "netto" marge wel € 20,00 zijn. Toch heb ik waarde toegevoegd. Roel, jij ziet het vanuit boekhoudkundig perspectief, enig idee hoe het dan zit?

Link naar reactie
  • 0

Als je in België inkoopt wordt de BTW verlegd naar jou. Je betaalt de BTW dan niet aan de leverancier en trekt deze vervolgens weer af in je BTW aangifte maar je geeft de BTW op in Nederland en trekt deze vervolgens weer af, in beide gevallen betaal je dus 0,00.

Nu verkoop je het product met 19% BTW en draagt deze BTW af. Indien de afnemer van jouw product geen BTW kan aftrekken (particulier bijvoorbeeld) betaalt deze de 19% die jij vervolgens als onbezoldigde belastingambtenaar weer netjes afdraagt aan de fiscus.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is correct. Je hebt het denk ik beter uitgelegd dan ik.

 

Die betaal je niet zelf, die betaald je klant. Je bent als het ware een doorgeefluik voor de belastingdienst. Jij incasseert het voor hen en geeft het dan door. Dus je betaald het wel, maar het is niet je eigen geld. Denk dat Rob hier op doelt....

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Roel legt het heel goed uit.

Er zit inderdaad wel een veschil tussen de "betaalde" BTW en de "te betalen"BTW.

Alleen je betaald dat niet zelf. Je berekend het door aan je klant die het vervolgens weer als voorbelasting aftrekt.

Het is een doorschuifsysteem en de enige kosten die je maakt is de tijd die je kwijt bent aan deze administratie als onbezoldigd belastingambtenaar.

Je koop voor 100 en betaald aan je leverancier 119, die krijg je terug van de belastingdienst dus per saldo ben je 100 euro kwijt.

jouw toegevoegde waarde is de winstmarge van 20 euro, dus je verkoopt voor 120 euro + 22,80 btw je faktuur is dus 142,80 die 22,80 betaal je aan de belastingdienst en per saldo heb je er dus de beoogde 20 euro aan overgehouden.

Uiteindelijk betaald de consument zonder btw nummer de BTW van 19% en die is dat bedrag echt kwijt. Door elke keer in de keten de belasting te heffen over het totale bedrag inclusief de Toegevoegde Waarde wordt het BTW bedrag aan het eind van de keten hoger en voor rekening van de consument.

 

 

jou denkfout zit in het feit dat jijde BTW beschouwd als onderdeel van je inkomsten en kosten voor jou en dat zijn ze niet. het is geen onderdeel van de marge. Die marge vind je terug in je winst en verliesrekening en de BTW word toch niet verantwoord in jou winst en verliesrekening.. je bent slechts "inhoudingsplichtige" of veredeld administratiekantoor namens de belastingdienst voor de BTW en die "stand" hou je bij in je balans

 

Bij inkoop boek je 80 euro als inkoopkosten in je winst en verliesrekening

en boek je op de balans een vordering van 15,20 op de belastingdiens

 

Bij verkoop boek je 100 euro als omzet in je winst en verliesrekening

en boek je op de balans een schuld van 19 euro op de belastingdienst.

 

In je winst ven verliesrekening heb je dus een marge van 20 euro

op de balans een schuld van 3,80 aan de belastingdienst...

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Maar het is dus ook zo dat als je als bedrijf iets koopt inclusief BTW, met de bedoeling dit product door te verkopen, je dan dit BTW bedrag terug kan krijgen? Of is het dan zo dat je alleen maar BTW hoeft te berekenen over de winst die je dan behaalt? Ik weet niet hoe dit werkt.

 

Dus je koopt voor 100 incl. btw (je bent dan dus 19 euro kwijt aan BTW)

Je verkoopt voor 120 incl. btw

Je hoeft maar 3,80 aan de belastingdienst af te dragen. (19% van 20 euro)

Winst: 16,20

 

OF

 

Je koopt voor 100 incl btw (je krijgt 19 terug van de belastingdienst)

Je verkoopt voor 120 incl. btw

Je draagt 22.80 af aan de belastingdienst (19% van 120 euro)

Winst: Nogsteeds 16,20

Link naar reactie
  • 0

Maar het is dus ook zo dat als je als bedrijf iets koopt inclusief BTW, met de bedoeling dit product door te verkopen, je dan dit BTW bedrag terug kan krijgen? Of is het dan zo dat je alleen maar BTW hoeft te berekenen over de winst die je dan behaalt? Ik weet niet hoe dit werkt.

 

Dus je koopt voor 100 incl. btw (je bent dan dus 19 euro kwijt aan BTW)

Je verkoopt voor 120 incl. btw

Je hoeft maar 3,80 aan de belastingdienst af te dragen. (19% van 20 euro)

Winst: 16,20

 

OF

 

Je koopt voor 100 incl btw (je krijgt 19 terug van de belastingdienst)

Je verkoopt voor 120 incl. btw

Je draagt 22.80 af aan de belastingdienst (19% van 120 euro)

Winst: Nogsteeds 16,20

 

Niet helemaal correct. Als je iets koopt voor €100 inclusief BTW kan je €15,96 terugvragen van de belastingdienst. Als je dit vervolgens voor €120 inclusief BTW doorverkoopt moet je €19,16 afdragen. Per saldo moet je dan €3,20 afdragen aan de belastingdienst.

 

Je winst is vervolgens:

Omzet excl. BTW: 100,84

Inkoop excl. BTW: 84,04

Winst: 16,80

Link naar reactie
  • 0

In het B2B verkeer wordt altijd ex BTW ingekocht en ex BTW verkocht. De BTW wordt daarna opgevoerd.

Als ondernemer moet je dus altijd zeker weten waaruit de prijs die een leverancier offreert uit bestaat. Inclusief of exclusief BTW.

Ik offreer altijd exclusief BTW en vermeldt het BTW bedrag apart.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Nee... Als een bedrag inclusief BTW is, deel je deze door 1,19 om het exclusief bedrag te krijgen, in dit geval €84,04. Als je 19% bij €84,04 optelt kom je op €100,- uit. In het door jou genoemde voorbeeld ging je uit van inclusief bedragen, om deze exclusief te maken moet je daar inderdaad 15,96% vanaf halen(of delen door 1,19)

 

Verschil zit hem in de uitgangspositie. Of je van een bedrag inclusief BTW uitgaat of van een bedrag exclusief BTW.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat nu iedereen alles door elkaar haalt. in NL is de BTW 19%

Het steeds hoger wordende BTW bedrag komt door de steeds toegevoegde waarde door de volgende ondernemer

in de keten. 19% blijft altijd 19%. Uiteraard 6% voor diensten en produkten die met 6% belast zijn,

zoals levensmiddelen, boeken en tijdschriften etc.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

je bedoeld hier euro 15,96 geen 15,96 %

 

Nee... Als een bedrag inclusief BTW is, deel je deze door 1,19 om het exclusief bedrag te krijgen, in dit geval €84,04. Als je 19% bij €84,04 optelt kom je op €100,- uit. In het door jou genoemde voorbeeld ging je uit van inclusief bedragen, om deze exclusief te maken moet je daar inderdaad 15,96% vanaf halen(of delen door 1,19)

 

Verschil zit hem in de uitgangspositie. Of je van een bedrag inclusief BTW uitgaat of van een bedrag exclusief BTW.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

je hebt gelijk :-) omdat 100 een inclusief bedrag is. maar nu denkt de vraagsteller dat de btw"maar 15,95 procent is.

BTW is en blijft idd een moelijk verhaal, zeker als er grensoverschrijdende transacties plaatsvinden binnen en buiten de EU,

maar in de praktijk valt het wel mee.

 

je bedoeld hier euro 15,96 geen 15,96 %

 

Ik bedoelde dat om van een inclusief bedrag een exclusief bedrag te krijgen, delen door 1,19 effectief hetzelfde is als er 15,96% vanaf halen. Voorbeeld:

 

100 / 1.19 = 84,04

 

15,96% van 100 = 15,96

100 - 15,96 = 84,04

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.