• 0

BTW afdragen

Beste,

 

ik ben 100% nieuw met het verkopen via internet en ik heb gezocht op het forum maar de vragen die ik voorbij zie komen zijn allen een stuk geavanceerder dan waar ik naar op zoek ben. Ik hoop dus dat jullie eventjes de tijd willen nemen me dit te helpen begrijpen.

 

Ik wil dus graag een webshop beginnen en heb besloten te starten met dropshippen om de markt te verkennen, alvorens ik investeringen ga doen. De website waarvoor ik drop-ship bied hun producten aan zonder BTW, is het dus correct om het volgende aan te nemen?

 

De leverancier bied het product aan voor 100 euro excl. btw

Ik moet een prijs verzinnen voor het product, ik bereken dan eerst de btw over de 100 euro (119 euro dus) en besluit een winstmarge van 7%, totaalbedrag voor de koper wordt dus 127,33

Vervolgens moet ik dan dus over die 127,33 euro, 19% BTW aflossen (dus 24,20 euro)?

Of moet ik juist BTW aflossen over de 100 euro, dus 19 euro?

 

Alvast vriendelijk bedankt!

 

M.v.g,

Johan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

...maar in de praktijk valt het wel mee.

Ik doe ook zelf m'n BTW aangifte (al het overige een accountant) en inderdaad valt 't mee, omdat de aangifte je gewoon een paar gerichte vragen stelt, zonder dat je er echt over na hoeft te denken hoe 't nu eigenlijk zit. Maar ik merkte nu zelf dat de onderliggende principes tot verwarring kunnen leiden. Ik ben er wel uit nu, in het rekenvoorbeeld wat ik gaf "in" je € 3,80 voor de belastingdienst, je moet dat wel betalen, maar het is geen "belasting", maar inderdaad een schuld aan de belastingdienst die je op bepaald moment (nou ja, op het door de belastingdienst aangegeven moment) moet betalen (edit: afdragen is misschien een beter woord).

Link naar reactie
  • 0

Nee... Als een bedrag inclusief BTW is, deel je deze door 1,19 om het exclusief bedrag te krijgen, in dit geval €84,04. Als je 19% bij €84,04 optelt kom je op €100,- uit. In het door jou genoemde voorbeeld ging je uit van inclusief bedragen, om deze exclusief te maken moet je daar inderdaad 15,96% vanaf halen(of delen door 1,19)

 

Verschil zit hem in de uitgangspositie. Of je van een bedrag inclusief BTW uitgaat of van een bedrag exclusief BTW.

 

Inderdaad, excuus, niet met een helder hoofd die berekening gedaan zie ik. Maar mijn vraag blijft hetzelfde. Als ik van een bedrijf iets inclusief BTW koop, moet ik dan de betaalde BTW terugvragen, of moet ik simpelweg alleen BTW afdragen over de winst die ik op dat product maak? In dit geval betaalt de klant dus eigenlijk mijn eerder betaalde BTW terug aan mij, en "betaal" ik alleen BTW over de gemaakte winst, aangezien er over het bedrag min de winst al BTW betaalt is door mij.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, excuus, niet met een helder hoofd die berekening gedaan zie ik. Maar mijn vraag blijft hetzelfde. Als ik van een bedrijf iets inclusief BTW koop, moet ik dan de betaalde BTW terugvragen, of moet ik simpelweg alleen BTW afdragen over de winst die ik op dat product maak? In dit geval betaalt de klant dus eigenlijk mijn eerder betaalde BTW terug aan mij, en "betaal" ik alleen BTW over de gemaakte winst, aangezien er over het bedrag min de winst al BTW betaalt is door mij.

De vraag is in eerste instantie waarom je geen BTW berekend krijgt, en wat koop je (een dienst, een product?). Krijg je geen factuur? Koop je uit het buitenland? Zit er uberhaupt wel BTW bij inbegrepen? In de 2ehands auto- en antiekhandel wordt gewerkt met het margesysteem, is dat misschien op jou van toepassing?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ze moeten wel BTW berekenen. En die moet je ook betalen. Zij dragen het af als ontvangen belasting en jij vraagt het terug als betaalde voorbelasting.

Alleen als ze niet in Nederland zitten dan kunnen ze de btw "verleggen" naar jou en moet je het opvoering als verwerving binnen de EU waarvoor de btw verlegd is. Er hoeft dan geen btw op hun rekening berekend te worden, maar er moet komen te staan "BTW verlegd"

 

Pixmania-pro is een groothandel in electronica, ze verkopen alleen aan bedrijven en daarom berekenen ze geen BTW. We hebben het hier dus over computer onderdelen, camera's, tv's etc. Ze zitten in Frankrijk volgens mij maar dat doet er verder niet toe, het is binnen de EU.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

sorry, zag niet dat ze in frankrijk zitten. dan moeten ze de btw naar jouw verleggen en je moet dit dan vermelden op je btw aangifte. daar is een apart vakje voor. ik weet niet precies welk vakje.

 

Ze moeten wel BTW berekenen. En die moet je ook betalen. Zij dragen het af als ontvangen belasting en jij vraagt het terug als betaalde voorbelasting.

Alleen als ze niet in Nederland zitten dan kunnen ze de btw "verleggen" naar jou en moet je het opvoering als verwerving binnen de EU waarvoor de btw verlegd is. Er hoeft dan geen btw op hun rekening berekend te worden, maar er moet komen te staan "BTW verlegd"

 

Pixmania-pro is een groothandel in electronica, ze verkopen alleen aan bedrijven en daarom berekenen ze geen BTW. We hebben het hier dus over computer onderdelen, camera's, tv's etc. Ze zitten in Frankrijk volgens mij maar dat doet er verder niet toe, het is binnen de EU.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

sorry, zag niet dat ze in frankrijk zitten. dan moeten ze de btw naar jouw verleggen en je moet dit dan vermelden op je btw aangifte. daar is een apart vakje voor. ik weet niet precies welk vakje.

 

Ze moeten wel BTW berekenen. En die moet je ook betalen. Zij dragen het af als ontvangen belasting en jij vraagt het terug als betaalde voorbelasting.

Alleen als ze niet in Nederland zitten dan kunnen ze de btw "verleggen" naar jou en moet je het opvoering als verwerving binnen de EU waarvoor de btw verlegd is. Er hoeft dan geen btw op hun rekening berekend te worden, maar er moet komen te staan "BTW verlegd"

 

Pixmania-pro is een groothandel in electronica, ze verkopen alleen aan bedrijven en daarom berekenen ze geen BTW. We hebben het hier dus over computer onderdelen, camera's, tv's etc. Ze zitten in Frankrijk volgens mij maar dat doet er verder niet toe, het is binnen de EU.

 

Stel je koopt voor €1000,- Dan vul je in het vakje 4b €1000 in en daarnaast €190. Deze €190 vul je ook in bij 5B (voorbelasting) per saldo is er niets te betalen dan, maar is het wel goed aangegeven.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg!

 

sorry, zag niet dat ze in frankrijk zitten. dan moeten ze de btw naar jouw verleggen en je moet dit dan vermelden op je btw aangifte. daar is een apart vakje voor. ik weet niet precies welk vakje.

 

Ze moeten wel BTW berekenen. En die moet je ook betalen. Zij dragen het af als ontvangen belasting en jij vraagt het terug als betaalde voorbelasting.

Alleen als ze niet in Nederland zitten dan kunnen ze de btw "verleggen" naar jou en moet je het opvoering als verwerving binnen de EU waarvoor de btw verlegd is. Er hoeft dan geen btw op hun rekening berekend te worden, maar er moet komen te staan "BTW verlegd"

 

Pixmania-pro is een groothandel in electronica, ze verkopen alleen aan bedrijven en daarom berekenen ze geen BTW. We hebben het hier dus over computer onderdelen, camera's, tv's etc. Ze zitten in Frankrijk volgens mij maar dat doet er verder niet toe, het is binnen de EU.

 

Stel je koopt voor €1000,- Dan vul je in het vakje 4b €1000 in en daarnaast €190. Deze €190 vul je ook in bij 5B (voorbelasting) per saldo is er niets te betalen dan, maar is het wel goed aangegeven.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Pixmania-pro is een groothandel in electronica, ze verkopen alleen aan bedrijven en daarom berekenen ze geen BTW.

 

Johan,

 

ik hoop dat na alle verwarring in deze draad je nu inziet dat deze stelling van jou niet klopt. Ondernemers berekenen - tenzij ze vrijgesteld zijn - altijd BTW.

Maar als er tussen EU-landen gepresteerd wordt geldt er een speciale regel; die van de verlegging!

 

Robbert heeft dat kort maar krachtig heel goed uitgelegd met de zin: Stel je koopt voor €1000,- Dan vul je in het vakje 4b €1000 in en daarnaast €190. Deze €190 vul je ook in bij 5B (voorbelasting) per saldo is er niets te betalen dan, maar is het wel goed aangegeven.

 

Duidelijk?

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil zeker niet de wijsneus uithangen, maar het heet niet voor niets Belasting op de Toegevoegde Waarde (BTW).

Uiteindelijk wil de belastingdienst 19% zien van het gehele bedrag van 100 euro, dit wordt betaald aan de belastingdienst door de 'toevoegers van waarde'.

 

De toevoegers van de waarde betalen inderdaad de BTW, maar dit rekenen jullie toch door aan de klanten?

 

Als voorbeeld: Toen de schilders en de kappers naar het 6% tarief gingen veranderde de marges toch niet? Alleen de verkoopprijs incl. btw werd lager.

 

Totdat je inderdaad, zoals de kappers, je prijzen weer met 11% omhoog gooit, danpas stijgen je marges. Het enige wat er dan veranderd is dat van de € 11,90 die de klant betaald niet meer € 1,90 naar de fiscus gaat, maar € 0,65 cent ofzo.

 

Buitenlandse BTW kan je niet terug vragen door het op 5B te zetten!

 

Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-01.html

 

Link naar reactie
  • 0

sorry, zag niet dat ze in frankrijk zitten. dan moeten ze de btw naar jouw verleggen en je moet dit dan vermelden op je btw aangifte. daar is een apart vakje voor. ik weet niet precies welk vakje.

 

Ze moeten wel BTW berekenen. En die moet je ook betalen. Zij dragen het af als ontvangen belasting en jij vraagt het terug als betaalde voorbelasting.

Alleen als ze niet in Nederland zitten dan kunnen ze de btw "verleggen" naar jou en moet je het opvoering als verwerving binnen de EU waarvoor de btw verlegd is. Er hoeft dan geen btw op hun rekening berekend te worden, maar er moet komen te staan "BTW verlegd"

 

Pixmania-pro is een groothandel in electronica, ze verkopen alleen aan bedrijven en daarom berekenen ze geen BTW. We hebben het hier dus over computer onderdelen, camera's, tv's etc. Ze zitten in Frankrijk volgens mij maar dat doet er verder niet toe, het is binnen de EU.

 

Stel je koopt voor €1000,- Dan vul je in het vakje 4b €1000 in en daarnaast €190. Deze €190 vul je ook in bij 5B (voorbelasting) per saldo is er niets te betalen dan, maar is het wel goed aangegeven.

 

Ok, ik heb nog geen formulieren ontvangen aangezien ik mijn bedrijf pas 2 weken geleden heb geregistreerd maar ik ga er vanuit dat ik wel zie wat dit inhoud zodra ik ze krijg. Maar als ik het goed begrijp is de voorbelasting de 190 euro die ik al heb betaald, en bereken ik vervolgens alleen BTW over het bedrag waarvoor ik het extra doorverkoop.

Link naar reactie
  • 0

Buitenlandse BTW kan je niet terug vragen door het op 5B te zetten!

 

Nattetas,

 

Oh nee? Het gaat om BTW in rekening gebracht door een EU-land, maar verlegd naar de afnemer. Als het niet bij 5B kan, waar wilde je het dan neerzetten? Die verlegde BTW is gewoon voorbelasting. Of begrijp ik je verkeerd?

 

De rest van je post begrijp ik nl. ook niet. Mss ben ik gewoon moe. :-\

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik heb nog geen formulieren ontvangen aangezien ik mijn bedrijf pas 2 weken geleden heb geregistreerd maar ik ga er vanuit dat ik wel zie wat dit inhoud zodra ik ze krijg. Maar als ik het goed begrijp is de voorbelasting de 190 euro die ik al heb betaald, en bereken ik vervolgens alleen BTW over het bedrag waarvoor ik het extra doorverkoop.

 

Nee, je berekent BTW over je volle verkoopprijs. Die BTW geef je aan op je aangifte BTW (als die verkoop in NL plaatsvindt tegen 19 %, zet je dat bij 1-A). Bij 5-B trek je de belasting af die je bij inkoop hebt betaald. Per saldo draag je dan BTW af over de toegevoegde waarde. En nogmaals: jij betaalt geen BTW, wat je ontvangt draag je af. BTW is normaal gesproken geen kostenpost.

 

In jouw geval is er alleen nog die verlegde BTW (aangeven bij 4-B) die je aan de NL fiscus afdraagt. Maar die BTW had je zonder de EU-regeltjes ook moeten betalen aan de leverancier uit dat andere EU-land. En omdat die BTW aftrekbaar is, is het saldo dus weer 0.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik bump deze even omhoog want ik heb hier nog een snel vraagje over.

 

Betreft het bijhouden van de BTW verplichtingen.

 

Is het nou zo dat ik gewoon alle facturen van aankopen en verkopen moet bewaren en elk kwartaal (bij de aangifte) al die facturen door moet nemen en stuk voor stuk invullen wat ik verschuldigd ben/wat ik terug moet krijgen? Of moet ik de totalen bijhouden en eenmaal invullen? Want in dat geval update ik gewoon dagelijks het totaal, beter dan een keer uren lang tergend saai werk doen. >;(

 

Thx,

Johan

Link naar reactie
  • 0

Want in dat geval update ik gewoon dagelijks het totaal, beter dan een keer uren lang tergend saai werk doen. >;(

 

Dagelijks of iig zeer regelmatig je inkomsten en uitgaven in je boekhouding verwerken is niet alleen handig voor jezelf, het is ook verplicht. En aan het eind van het BTW-tijdvak de totalen aangeven. Ja, lijkt me wel zo handig.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Want in dat geval update ik gewoon dagelijks het totaal, beter dan een keer uren lang tergend saai werk doen. >;(

 

Dagelijks of iig zeer regelmatig je inkomsten en uitgaven in je boekhouding verwerken is niet alleen handig voor jezelf, het is ook verplicht. En aan het eind van het BTW-tijdvak de totalen aangeven. Ja, lijkt me wel zo handig.

 

groet,

 

John

 

En als je zelf de boekhouding niet doet dan is een excelsheet waarin je de facturen en kosten opneemt, met wat rekenregels wel zo handig voor de OB aangifte.

Boekhouding blijft natuurlijk mooier want dan heb ik ook toegang tot winst-en-verliesrekeningen en balansen tussentijds...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.