• 0

Boekhouder verzaakt ernstig. Wat kan ik doen?

Hallo,

Hier komt een lang verhaal, hoop dat jullie de tijd nemen om mijn verhaal te lezen.

Februari 2009 ben ik overgestapt naar mijn huidige boekhouder omdat ik van mening was dat mijn toenmalige boekhouder zijn werk niet naar behoren deed. ( in een keer 17000 euro aan loonheffingen moeten betalen omdat ze niet tijdig waren ingediend)

Mijn huidige boekhouder heeft 2008 opnieuw ingeboekt en tegelijkertijd maandelijks 2009 meegenomen. Een opdrachtgever heeft ons om een WKA verklaring gevraagd, voorheen nooit problemen mee gehad, vandaag aangevraagd krijg je hem binnen 1week binnen. Twee weken terug heb ik mijn boekhouder gevraagd of hij dat voor me wil doen, diverse malen nagebeld of het al gebeurd was, boekhouder zegt "is geregeld ik heb het voor je aangevraagd"

Ondertussen, jullie willen niet weten hoe vaak ik vanaf oktober 2009 bij hem over de vloer ben geweest en gebeld heb om te vragen van waar onze loonstroken van werknemers blijft. Ieder keer heeft hij mij aan het lijntje gehouden met leugens van dat alles geregeld was en dat ik hem de tijd moest geven en dat ik mij vooral geen zorgen moest maken.

Vandaag heb ik gebeld met belastingdienst van waarom ze mijn aanvraag WKA verklaring hebben afgewezen. Ik kreeg tot mijn verbazing te horen dat omzetbelasting en loonbelasting vanaf oktober niet was ingediend!!! Onze boekhouder heeft dus flink lopen liegen tegen ons en wij hebben vanaf oktober schattingen zitten betalen waarover wij ook nog eens boete hebben moeten betalen want belastingdienst had zoiets van geen aangiftes ingediend dus uiteindeljk schatting van boekhouder hebben we betaald en schatting van belastingdiens hebben we betaald.

Wat ook heel erg is onze boekhouder heeft ondertussen wel maandeljiks administatiekosten geincasseerd.

Wat nu, kan ik mijn boekhouder aansprakelijk stellen voor zijn nalatigheid waardoor wij boetes hebben moeten betalen?

Ik heb al een andere boekhouder die okt.nov.en december voor mij opnieuw gaat inboeken, maar wat nu met afwikkeling van 2008 en 2009? Ik weet zeker dat mijn boekhouder daar moeilijk over gaat doen....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Alise

 

Of je hier iets tegen kunt doen, hangt af van jouw vermogen om te bewijzen dat de boekhouder de afspraken niet nagekomen is. Ligt ergens schriftelijk vast welke diensten hij voor welk bedrag levert?

 

Lijkt mij dat als hij nalatig is geweest, dat je zijn kosten moet terugeisen en de boetes op hem moet verhalen.

 

is hij bijv. aangesloten bij een organisatie of belangenvereniging?

 

@PJ: oude boekhouders steken vaak hun kop in het zand als een nieuwe boekhouder ergens om vraagt, laat staan als die een claim indient.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@PJ: oude boekhouders steken vaak hun kop in het zand als een nieuwe boekhouder ergens om vraagt, laat staan als die een claim indient.

 

Precies, daarom is het inderdaad van groot belang dat je 't hard kunt maken. Als dat zo is en de nieuwe boekhouder is een beetje handig, dan kan je proberen tot een minnelijke schikking te komen met de oude boekhouder (altijd beter dan een rechtsgang of gelijk de bijl er in zetten). Eventueel, als de nieuwe boekhouder dat niet kan of wil, schakel je een advocaat in, maar ik zou dat dan wel beperken in eerste instantie tot "onderhandeling", jij en je nieuwe boekhouder moeten dan zoveel mogelijk voorbereiden om de advocaat een goed handvat te geven, dat scheelt de advocaat veel tijd en jou daarmee veel geld.

Link naar reactie
  • 0

Niks minnelijke schikking! Prutsers die veel beloven maar dit niet waar maken gewoon keihard aanpakken! Naming and shaming, slechte rating geven op google en detelefoongids.nl e.d.!

 

Maar let op: alleen als jezelf niets - maar dan ook helemaal niets - te verwijten valt! Dus niet doen als je zelf constant veel te laat de stukken aanlevert, of de nota's van de boekhouder niet/veel te laat betaalt!

 

Verder voortaan gewoon kiezen voor een ervaren boekhouder die aangesloten is bij een beroepsorganisatie met een klachten-/tuchtregeling. Ook al denkt men dat dit soort organisaties hun leden de hand boven het hoofd houdt, mijn ervaring is anders. Er wordt heel gewetensvol omgegaan met klachten. Op nestbevuilers zit het gemiddelde lid immers niet te wachten. Deze organisaties kijken bij klachten uiteraard ook inhoeverre de klant zelf medeverantwoordelijk is voor alle ellende. Lakse klanten genieten er dus weinig bescherming.

 

Tot slot: elk jaar switchen naar weer een andere boekhouder is vragen om ellende. Niet doen dus! Beter wat langer zoeken, iets meer navraag doen en iets meer betalen in ruil voor inhoudelijke kwaliteit en snelle service, dan elk jaar weer in zee gaan met een nieuwe stuntaanbieder. Kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Niks minnelijke schikking! Prutsers die veel beloven maar dit niet waar maken gewoon keihard aanpakken! Naming and shaming, slechte rating geven op google en detelefoongids.nl e.d.!

Vanuit jouw perspectief kan ik me dat ook goed voorstellen, ik heb ook een pl...hekel aan mensen die de kluit belazeren en waarschuw daar het liefst iedereen voor. Met minnelijke schikking bedoel ik niet dat de boekhouder er makkelijk vanaf komt, wel degelijk een claim indienen en proberen de schade te verhalen. Maar ook dat is een spel wat gespeeld moet worden en ik denk in het belang van gedupeerde, gelijk keihard aanpakken kan je onderhandelingspositie onderuit halen. Ik denk dat Alise er bij gebaat is dat ze haar schade vergoed krijgt of minimaal beperkt - het is ook best een bedrag waar we over praten.

 

Inderdaad moet je er wel van op aankunnen dat je zelf niet nalatig bent geweest. Het verhaal heeft vaak twee kanten en het andere deel kennen we niet, in onze adviserende rol moeten we er maar vanuit gaan dat de informatie die gegeven wordt volledig is en klopt. Maar je moet ergens vanuit gaan, persoon in kwestie behoort zelf te weten of de verstrekte informatie juist is, zo niet, dan maak je 't jezelf alleen maar moeilijker (en eigenlijk heb je 't dan ook verdiend :) ).

Link naar reactie
  • 0

Heren, ik dank jullie wel voor jullie aandacht en reacties.

Ik ben zelf niet nalatig geweest, altijd de stukken netjes gesorteerd en op datum ingeleverd. Ik heb wel een aantal mailtjes van zijn kant naar mij toe waaruit blijkt dat hij echt de laatste dag van de maand mij doorgeeft van wat er aan omzet en aan loonheffingen betaald diend te worden.

Een maand terug heb ik hem zelfs gemaild van dat samenwerking prettig moet blijven dat wij alles op tijd aangeleverd dienen te krijgen dat wij op deze wijze niet met hem verder willen gaan.

Hij is heel slim geweest merk ik nu, hij heeft niet schriftelijk maar telefonisch gereageerd op die mail en eigenlijk op alle correspondentie.

Wat betreft de nota's, die werden ieder maand automatisch afgeschreven, dus daar ben ik ook nooit nalatig in geweest, notas betreft verrichten van administratieve werkzaamheden en het geven van adviezen over de maanden. Nooit geen advies gehad, en sterker nog ik heb hem geleerd van dat alimentatie wel aftrekbaar is:)

Link naar reactie
  • 0

Kortom, je was te goeder trouw en de boekhouder heeft minimaal de zaak niet 100% correct geregeld.

 

Zonder zaken op papier wordt 't lastig om dat aan te tonen, een persoon met verstand van zaken zou zich er in moeten verdiepen. Wellicht dat de nieuwe boekhouder daarin kan helpen, de vraag is natuurlijk of hij daarop zit te wachten. Je hebt blijkbaar wel wat mail gestuurd, dat de boekhouder daarop alleen telefonisch reageert is van zijn kant niet heel sterk, anderzijds is het wellicht niet sterk genoeg om hem aan te kunnen spreken. Misschien valt vanuit de administratie nog wel iets aan te tonen. En wellicht dat hij vatbaar is voor "aan de schandpaal genageld" worden, maar dat is alleen maar echt sterk als je ook echt zaak maakt tegen hem en dat wint, anders is 't jouw woord tegen 't zijne.

 

Je zal je kansen moeten afwegen en dat tegen de eventuele kosten die je zou moeten maken om de boekhouder aan te spreken. Afhankelijk van het belang is het dat wel of niet waard.

 

Ander lastig punt is dat je als ondernemer altijd zelf eindverantwoordelijk blijft voor de goede gang van zaken binnen je bedrijf, ook al maak je goede afspraken met een derde, als deze nalaat correct te "leveren" blijft het toch jouw verantwoording en kan je je er richting bijv. belastingdienst niet op beroepen.

Link naar reactie
  • 0

Kortom, je was te goeder trouw en de boekhouder heeft minimaal de zaak niet 100% correct geregeld.

 

Zonder zaken op papier wordt 't lastig om dat aan te tonen, een persoon met verstand van zaken zou zich er in moeten verdiepen. Wellicht dat de nieuwe boekhouder daarin kan helpen, de vraag is natuurlijk of hij daarop zit te wachten. Je hebt blijkbaar wel wat mail gestuurd, dat de boekhouder daarop alleen telefonisch reageert is van zijn kant niet heel sterk, anderzijds is het wellicht niet sterk genoeg om hem aan te kunnen spreken. Misschien valt vanuit de administratie nog wel iets aan te tonen. En wellicht dat hij vatbaar is voor "aan de schandpaal genageld" worden, maar dat is alleen maar echt sterk als je ook echt zaak maakt tegen hem en dat wint, anders is 't jouw woord tegen 't zijne.

 

Je zal je kansen moeten afwegen en dat tegen de eventuele kosten die je zou moeten maken om de boekhouder aan te spreken. Afhankelijk van het belang is het dat wel of niet waard.

 

Ander lastig punt is dat je als ondernemer altijd zelf eindverantwoordelijk blijft voor de goede gang van zaken binnen je bedrijf, ook al maak je goede afspraken met een derde, als deze nalaat correct te "leveren" blijft het toch jouw verantwoording en kan je je er richting bijv. belastingdienst niet op beroepen.

 

Hoe kunnen we jouw adviezen serieus nemen als je je profiel niet eens invult? Je raaskalt maar door en door, terwijl er net door deskundigen op is gewezen dat er wel degelijk inhoudelijke wetswijziging is geweest. Als je met een boekhouder "samenwerkt", moet je toch een soort van vertrouwensrelatie opbouwen. En dat doen we allemaal wel eens met de verkeerde persoon. Maar dan wisten we in elk geval nog om welke persoon het ging en in jouw geval is dat slechts een gebruikersnaam.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kunnen we jouw adviezen serieus nemen als je je profiel niet eens invult? Je raaskalt maar door en door, terwijl er net door deskundigen op is gewezen dat er wel degelijk inhoudelijke wetswijziging is geweest. Als je met een boekhouder "samenwerkt", moet je toch een soort van vertrouwensrelatie opbouwen. En dat doen we allemaal wel eens met de verkeerde persoon. Maar dan wisten we in elk geval nog om welke persoon het ging en in jouw geval is dat slechts een gebruikersnaam.

Wel interessant dat je dat nu juist in dit topic opmerkt.

Maar let op: alleen als jezelf niets - maar dan ook helemaal niets - te verwijten valt!

De reden dat ik mijn profiel (nog) niet heb ingevuld is omdat ik een akkefietje met iemand heb en dat ik voordat de zaak is afgewikkeld niet kan bewijzen dat mij niets te verwijten valt. Als ik mijn mening geef over bepaalde zaken, bijvoorbeeld samenwerking met een verkeerde persoon, dan zou die mening kunnen worden uitgelegd als kwaadsprekerij of als stemmingmakerij en dat wil ik niet, zelfs de schijn niet. Maar ik snap je reactie, ik wil je best vertellen wie ik ben, maar dan (vooralsnog) via PM.

 

Eerlijk gezegd zie ik geen deskundingen praten over inhoudelijke wetswijziging, lees ik ergens over heen of was dat een ander topic?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat was een topic van Joost afgelopen maandag, als ik me niet vergis. Over gedeelde aansprakelijkheid. Dus als dienstverlener kun je nu ook aansprakelijk worden gesteld. Helaas geldt dat alleen voor belastingzaken c.q. administratie.

 

Ik kan er ook niks aan doen dat jij in een netelige positie zit. Maar dat neemt niet weg dat ik graag zie wie iemand is en welke zaken hij drijft.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet zeggen dat ik 't niet echt kan vinden, wel deze (ook interessant voor TS): https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=28249

 

Verder; nogmaals, ik begrijp dat je wilt zien met wie je te maken hebt. Toch ben ik van mening dat ik - ook zonder ingevuld profiel - adviezen kan geven en kan proberen een (naar ik hoop af en toe wezenlijke) bijdrage aan hier gevoerde discussies te leveren. Doe ik dat niet goed, dan staat 't een ieder vrij gefundeerde kritiek te leveren, graag zelfs, want daar leer ik ook van.

 

De positie waar ik in zit is niet netelig, er is gewoon een geschil wat moet worden uitgevochten en dat kan je overkomen als ondernemer, just part of the deal en ik heb er al zoveel meegemaakt. Ik wil alleen niet dat de schijn wordt gewekt dat ik dit forum daarvoor misbruik. Wel heb ik om hulp gevraagd (en ook gekregen) en uit waardering probeer ik wat terug te doen.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe kunnen we jouw adviezen serieus nemen als je je profiel niet eens invult?

 

Simpel. Ik kijk naar de inhoud van de adviezen, en zelden naar iemands profiel. Wta ik tot nu toe van Karci gelezen heb geeft mij de indruk dat hij weet waar hij over praat.

 

Het is overigens wel gewenst maar niet verplicht om een HL profiel in te vullen. Dus daaraan conclusies verbinden is gevaarlijk.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

Ik krijg ene probleem na het andere. Ik heb mijn spullen bij de oude boekhouder weggehaald, over 2008 moet ik een flink bedrag aan belastingdienst betalen, volgen mijn boekhouder heb ik 125,000 euro aan prive opgenomen in 2008, dan hebben we het over 10.000 duizend per maand, te gek voor woorden, dus ik dacht ga me zelf even in verdiepen. Heren ik mis heel veel contant betaalde bonnen, helaas heb ik geen kopieen gemaakt van geleverde stukken. Ik heb geen poot meer om op te staan :'(

Link naar reactie
  • 0

Vreemde zaak, zou de vorige boekhouder de administratie soms als aanmaakmateriaal voor zijn openhaard hebben gebruikt? :) Ik mag aannemen dat jezelf een kladkasboek bij hield, wellicht kun aan de hand daarvan een en andere opzoeken.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

Het gaat hierbij om Kas, contant betaalde bonnen, werknemers hebben natuurlijk geen bankpas van mij dat ze die kunnen gebruiken voor tanken. bij diverse leverancier waar wij geen klant van zijn betalen wij ook contant. Zelf hield ik geen kasboek bij, zover ben ik niet in financieel administratie. Boekhouder heeft op een of ander manier kwijtgeraakt, misschien wel wetend, dus nu bedenk ik mij hij heeft alles op prive zitten boeken, en daarom dus zo'n hoge prive opname (125000,-) lekker makkelijk en bonnen zoals rovened zegt voor zijn openhaard gebruikt hihihi

Ik ga nu even naar mijn nieuwe boekhouder toe om gegevens van 2009 te controleren, of daar ook kas weg is

Tot later

Link naar reactie
  • 0

Alise, vraag je nieuwe boekhouder of hij de contante inkopen kan schatten o.b.v. oude en/of de huidige papieren administratie. Auto's rijden immers niet zomaar en verkochte artikelen moeten eerst worden ingekocht e.d. De Belastingdienst zal bij gebrek aan bewijsstukken iets soortgelijks doen om je omzet, kosten en winst te bepalen en om redelijke ambtshalve aanslagen vast te stellen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.