• 0

Google Website Optimizer

Hallo allemaal,

 

Ik kom de laatste tijd vaak als tip de Google Website Optimizer tegen.

Het klinkt als de ideale tool om uit te vinden wat nu echt werkt.

 

Zijn er hier mensen die dit al gebruiken?

Werkt het echt goed? En is het een beetje makkelijk toe te passen?

 

Zelf ben ik namelijk niet zo technisch en ik vind het moeilijk te doorgronden hoe het nu echt werkt en hoeveel tijd en werk het mij kost om dit te doen. Ik zou namelijk best eens willen spelen met verschillende knop-opties om te zien wat de beste lay out is en welke knop nu de meeste conversie oplevert maar snap niet goed hoe ik dat kan doen met de optimizer..

 

Is er misschien iemand die in jip en janneke taal dat wat kan verduidelijken?

 

Alvast bedankt!

 

Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Google Website Optimizer is een tool om twee versies van een landing page objectief op prestaties te kunnen beoordelen. Door Adwords worden bezoekers naar twee pagina's geleid en met behulp van de Optimizer kun je vervolgens kijken welke landing page het meest tot succes leidt.

 

In de praktijk is het vooral een tool voor websites die heel erg afhankelijk zijn van verkopen gegenereerd met behulp van Google Adwords. En om betrouwbare resultaten te verkrijgen is het belangrijk dat er een groot aantal verkopen gegenereerd worden binnen de tijd waarin getest wordt. Een Adwords-budget van enkele honderden euro's verspreid over enkele weken is dus zeker aan te raden!

 

Ik vind persoonlijk Website Optimizer een misleidende naam. Als het je gaat om het optimaliseren van je website en je hebt weinig technische kennis, ben je beter af met een goede SEO-adviseur. Dit is meer een tool voor de Adwords Professional.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Dan is het niets voor mij, mijn omzet komt vooral via de natuurlijke zoekresultaten van google.

De technische kennis zit bij mijn vriend, die is druk bezig met een nieuwe versie van de site maar soms hebben we een discussie over hoe een knop eruit moet zien of waar op de pagina hij zou moeten staan.

 

Daar leek deze tool mij een goede oplossing voor, maar aangezien 90% van mijn bezoekers niet via adwords komen gaat deze tool me daar niet verder mee helpen.

 

Karen

 

Link naar reactie
  • 0

En waarom zou je deze tool niet kunnen gebruiken voor bezoekers die vanuit de organische resultaten komt? Het maakt niet uit waar de bezoekers vandaan komen de tool bekijkt gewoon via welke versie van een pagina (origineel of een van de variaties) de meeste acties uit komen (conversie).

 

Bijvoorbeeld bij welke versie van een webpagina de meeste offerte aanvragen zijn gedaan.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar dat zie je toch niet helemaal goed. Een SEO-traject is niet gericht op landing pages. Enkel bezoekers die heel specifiek naar jouw website op zoek zijn kun je via een landing page laten binnenkomen, de rest zal toch heel divers binnen gaan komen en vanaf dat moment kun je al niet meer gaan benchmarken. Het mooie aan deze tool is dat -juist- met behulp van Adwords het binnenkomende verkeer verdeeld wordt over twee landing pages. De rest van je website blijft hetzelfde en deze landing pages hebben (in principe) geen SEO-waarde. Je kunt dus je SEO-traject gewoon onverstoord blijven doorlopen en daarnaast ook je Adwords-traject optimaliseren.

 

Er bestaan helaas nog maar weinig middelen om organisch verkeer qua conversie te optimaliseren. Buiten logisch nadenken, enquêtes en trial&error bedoel ik dan. Het lastige is dat je er voor moet zorgen dat het geen effect heeft op je SEO en dat kost heel erg veel tijd en geld (als je er iemand voor moet inhuren). Op dat moment is gebruik van Google Website Optimizer ook niet meer het meest voor de hand liggend.

 

Begrijp me niet verkeerd, Google Website Optimizer kan wonderen doen, maar het is echt bedoeld voor gebruik met Adwords.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

@Jaap , elke pagina op jouw site is ook een landingspagina dus je kan ook daar perfect GWO op plaatsen. Wel mee akkoord dat je heel moeilijk gaat testen als die landingspagina maar een heel beperkt aantal bezoekers krijgt maar een pagina die het goed doet in de serps en veel bezoekers binnen haalt, kan je perfect GWO zetten om de boel te testen..

 

@Karen : probleem is dat je moeilijk elke pagina kan gaan testen met andere knoppen. Het beste wat je kan doen is je best converterende product eruit vissen en die pagina gebruiken in een speciaal opgezette adwords campagne die je gaat splittesten. Je stuurt 50% naar je originele pagina en de overige naar je nieuwe. Daarvoor heb je zelfs geen GWO nodig :)

 

Dave

 

 

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

@Jaap , elke pagina op jouw site is ook een landingspagina dus je kan ook daar perfect GWO op plaatsen. Wel mee akkoord dat je heel moeilijk gaat testen als die landingspagina maar een heel beperkt aantal bezoekers krijgt maar een pagina die het goed doet in de serps en veel bezoekers binnen haalt, kan je perfect GWO zetten om de boel te testen.

Ho, daar ga je voorbij aan m'n punt. Natuurlijk kun je een verbetering in conversie meten wanneer je een productpagina verandert (zoals aangehaald in bovenstaand voorbeeld), maar dan ga je voorbij aan het punt van GWO. Dat soort dingen zijn met de geavanceerde segmenten van Google Analytics ook heel eenvoudig te meten en is dus geen specifiek voordeel dat je uit GWO kunt halen. Het voordeel van GWO zit 'm nu juist in die koppeling met Adwords.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik moet even iets missen maar er zijn toch een boel zaken (of het nu op een adwords landingspagina of andere is) die je absoluut niet met GA kan 'meten' of uitvogelen en ben je aangewezen op tools zoals crazyegg, clicktale,etc om mogelijke conclusies te trekken en die in een GWO test te verwerken.

 

Dave

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.