• 0

Waarom houden bedrijven vast aan ‘slechte gewoontes’ ?!

Bedrijven tonen weinig lef en houden vast aan gewoontes waarover zij zelf al jaren ontevreden zijn. ‘’Zou u een duur restaurant blijven bezoeken waar de kwaliteit van het geserveerde eten en de bediening ondermaats zijn?’’

 

Binnen het MKB hebben wij een uitgebreid onderzoek verricht onder 500 bedrijven. Doel van het onderzoek is het vaststellen van de gebruikte middelen door bedrijven om vacatures binnen de organisatie in te vullen. Verder vroegen we naar de tevredenheid (of juist ontevredenheid) over deze middelen.

 

De resultaten van het onderzoek geven een duidelijk signaal vanuit het midden- en kleinbedrijf.

Hieronder treft u de hoofdlijnen van het onderzoek.

 

1. Welke middelen worden ingezet om personeel te werven?

 

Klein bedrijf (60 bedrijven, t/m 24 fte)

- 50% gebruikt printmedia

- 33% gebruikt een bemiddelingsbureau

- 5% gebruikt online media

 

Midden bedrijf (270 bedrijven, van 24 t/m 249 fte)

- 65% gebruikt printmedia

- 58% gebruikt een bemiddelingsbureau

- 18% gebruikt online media

 

Groot bedrijf (170 bedrijven, meer dan 249 fte)

- 94% gebruikt een bemiddelingsbureau

- 84% gebruikt printmedia

- 71% gebruikt online media

 

 

2. Aan het Midden en Klein Bedrijf vroegen wij, wat is uw ervaring met deze kanalen?

 

Bemiddelingsbureaus

- 54,5% vindt de aangeleverde CV’s kwalitatief ondermaats

- 36,4% is niet tevreden over de communicatie

- Veel gehoorde reacties zijn daarnaast: Bureaus zijn duur, bureaus zijn eerst commercieel daarnaast dienstverlenend.

 

Printmedia

- 63,3% gebruikt printmedia om kosten te besparen t.o.v. bemiddelingsbureaus

-24,6% is tevreden over de respons van dit medium

-Veel gehoorde reacties zijn daarnaast: Printmedia door mager resultaat toch duur, kost veel tijd.

 

Online media

Online media is in de doelgroep midden- en kleinbedrijf de grote onbekende.

Een klein percentage maakt maar gebruik van online kanalen voor het invullen van vacatures. Oorzaken hiervoor zijn:

- Onbekend

- Geen expertise binnen de organisatie

- Duur, vaak meerde kanalen nodig voor resultaat

 

*** ANALYSE ***

Als u een korte analyse los laat op bovenstaande resultaten, dan zult u zien dat er nog heel weinig MKB bedrijven gebruik maken van Online Media, terwijl grote bedrijven dit al lang geleden hebben ontdekt en steeds vaker gebruik maken van de mogelijkheden die internet te bieden heeft.

 

Dit is opvallend te noemen, zeker wanneer we dit afzetten tegenover de kanalen die wel door het MKB worden gebruikt (printmedia en bemiddelingsbureaus), omdat we constateren dat men hier lang niet altijd tevreden over is. Prijs en kwaliteit zijn hierbij de grootste factoren.

 

De uitkomsten van het onderzoek komen grotendeels overeen met een soortgelijk onderzoek van NOA (Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt)

 

*** OPLOSSING ***

Met bovenstaande analyse in ogenschouw ligt de oplossing voor het Midden- en Kleinbedrijf, al doordenkend, voor de hand: het vergaren van expertise van online middelen en deze op een doeltreffende manier in zetten voor de organisatie.

Er ligt een kans voor de ondernemer om geld te besparen op kostenpost die al jarenlang ongewenst hoog is.

 

*** KOUDWATERVREES ***

Met ons bedrijf hebben wij ons in bovenstaande oplossing verdiept en bieden daarmee het MKB de oplossing waarnaar het op zoek is. Hierover zal ik in dit artikel niet verder uitweiden.

 

Wat wij merken is dat ondernemers (of HR-Adviseurs) lang vasthouden aan de gewoontes waarover ze zelf al jaren ontevreden zijn. Het blijkt voor het MKB een grote stap om online media daadwerkelijk te gaan gebruiken, terwijl dit juist de oplossing waar ze naar op zoek zijn.

 

Blijkbaar hebben bedrijven last van ‘koudwatervrees’. Weet u waarom?

Want zeg eens eerlijk; wie gaat er voor de 2e keer naar een duur restaurant waar de kwaliteit van het geserveerde eten en de bediening ondermaats zijn?

 

 

Herkenbaar? Reageer gerust!

 

 

Edwin van der Poel

Adviseur RecCen

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Je verwart een nuchtere analyse met een promotiepraatje.

 

De analyse haal ik uit de cijfers die een onafhankelijke studiegroep heeft samengesteld.

Het gaat mij in dit artikel om kern: waarom geen internet recruitment in het MKB?

 

Dat e.e.a. verwantschap heeft met ons bedrijf lijkt me logisch, gezien het feit dat het een zakelijk platform betreft.

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Wel toevallig dat dè "voor de hand" liggende oplossing, precies is wat jouw bedrijf doet... ;)

Het goede citaat in deze is: "wij van WC-Eend, adviseren WC-Eend"

 

Maar los daarvan zijn je 'onderzoeks' resultaten ontzettend herkenbaar.

Zelf maak ik in de praktijk nog wel eens de volgende vergelijking:

Je hebt een auto vd zaak of lease auto, maar geen automonteurs in dienst.

waarom heb je wel ict mensen in dienst?

Waarbij voor sommige ondernemers vanzelfsprekend de term ICT mensen door andere disciplines vervangen kan worden.

 

Het is belangrijk om te weten waar je competenties liggen en deze maximaal te benutten. "schoenmaker blijf bij je leest"

Als je elders kennis of expertise vandaan haalt zou je uit moeten zoeken hoe je de kwaliteit hiervan kunt controleren en zou outsourcen geld moeten besparen.

 

 

http://www.omines.nl - Full Service Internetbureau - Kwaliteit zonder compromis - Technische perfectie.
Link naar reactie
  • 0

Wel toevallig dat dè "voor de hand" liggende oplossing, precies is wat jouw bedrijf doet... ;)

 

Zou kunnen maar hoeft niet. Wij hebben niet het alleenrecht op online recruitment. Dat wij een goede partner hier in zijn is mijn eigen subjectieve mening :) .

 

Maar de feiten zijn zoals ze zijn, en niet door ons verdraaid. En het probleem blijft desalniettemin bestaan: Koudwatervrees.

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

De analyse haal ik uit de cijfers die een onafhankelijke studiegroep heeft samengesteld.

Het gaat mij in dit artikel om kern: waarom geen internet recruitment in het MKB?

 

Ik denk dat deze "onafhankelijke studiegroep" zijn taak niet goed heeft gedaan. Maar 5% die internet recruitment gebruikt? Dat is naar mijn idee veel meer, als ik het zo om mijn heen zie is het zeker voor de kleinere bedrijven juist HET medium om mensen te werven. Mede omdat het een stuk goedkoper is dan de overige manieren van werving zoals papieren media en bemiddelingsbureau's.

 

Tuurlijk zal een kleine MKB-er geen dure monsterboard-accounts hebben, maar werven via internet doen ze zeker wel.

Link naar reactie
  • 0

De analyse haal ik uit de cijfers die een onafhankelijke studiegroep heeft samengesteld.

Het gaat mij in dit artikel om kern: waarom geen internet recruitment in het MKB?

 

Ik denk dat deze "onafhankelijke studiegroep" zijn taak niet goed heeft gedaan. Maar 5% die internet recruitment gebruikt? Dat is naar mijn idee veel meer, als ik het zo om mijn heen zie is het zeker voor de kleinere bedrijven juist HET medium om mensen te werven. Mede omdat het een stuk goedkoper is dan de overige manieren van werving zoals papieren media en bemiddelingsbureau's.

 

Tuurlijk zal een kleine MKB-er geen dure monsterboard-accounts hebben, maar werven via internet doen ze zeker wel.

 

Misschien hadden we onderscheidt moeten maken in het gebruik maken van eigen websites en bijvoorbeeld werk.nl, wat veel kleine MKB-ers wel gebruiken.

 

Voor een serieuze vacature zal je betaalde middelen moeten gebruiken en dit doen in verhouding heel weinig kleine MKB-ers (5% dus volgens ons onderzoek)

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien hadden we onderscheidt moeten maken in het gebruik maken van eigen websites en bijvoorbeeld werk.nl, wat veel kleine MKB-ers wel gebruiken.

 

Voor een serieuze vacature zal je betaalde middelen moeten gebruiken en dit doen in verhouding heel weinig kleine MKB-ers (5% dus volgens ons onderzoek)

 

Naast de eigen site zijn er natuurlijk nog legio andere manieren om online te werven. Denk aan marktplaats i.s.m. monsterboard, diverse andere vacature/aanbodsite's, stagesite's, linkedin, hyves, twitter, facebook etc. etc. Waar de meeste kleine MKB-ers naar mijn idee toch gretig gebruik van maken om de eerste vacature's vervult te krijgen.

Dat deze vacature's in jullie ogen/onderzoek geen serieuze vacature's zijn is eerder een tekortkoming van het onderzoek dan de MKB-er.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Naast de eigen site zijn er natuurlijk nog legio andere manieren om online te werven. Denk aan marktplaats i.s.m. monsterboard, diverse andere vacature/aanbodsite's, stagesite's, linkedin, hyves, twitter, facebook etc. etc. Waar de meeste kleine MKB-ers naar mijn idee toch gretig gebruik van maken om de eerste vacature's vervult te krijgen.

Dat deze vacature's in jullie ogen/onderzoek geen serieuze vacature's zijn is eerder een tekortkoming van het onderzoek dan de MKB-er.

 

Jammer dat je een woord als 'serieuze vacature' zo letterlijk neemt, hier draait het natuurlijk niet om.

Tuurlijk zijn er vacatures in te vullen via de mediums die jij noemt, al zijn ze lang niet allemaal zo gratis als jij doet vermoeden.

 

Toch denk ik dat de eerste loodgieter die via Hyves wordt gevonden, nog geboren moet worden. Even als de eerste Bouwkundig Caculator via twitter.

 

Waarschijnlijk hebben wij de 500 bedrijven gebeld die niet representatief zijn voor jouw netwerk, die als ik jou moet geloven wel gretig gebruik maken van internet.

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat je een woord als 'serieuze vacature' zo letterlijk neemt, hier draait het natuurlijk niet om.

Tuurlijk zijn er vacatures in te vullen via de mediums die jij noemt, al zijn ze lang niet allemaal zo gratis als jij doet vermoeden.

 

Mocht ik de suggestie hebben gewekt dat ik alleen op gratis mediums doelde dan wil ik dat bij deze ontkrachten. Ook betaalde mediums kunnen worden door een kleine MKB-er gebruikt, wellicht heb ik dit niet duidelijk gezegd.

Link naar reactie
  • 0

Ook betaalde mediums kunnen worden door een kleine MKB-er gebruikt, wellicht heb ik dit niet duidelijk gezegd.

 

Monsterboard wordt zeer incidenteel door de kleine MKB-er gebruikt (minder dan 5% is zelfs mijn overtuiging).

Eenvoudig gezegd te duur voor weinig resultaat.

 

Sociale netwerken worden slechts veelvuldig gebruikt door bepaalde beroepsgroepen en leeftijdscategorieën.

Het overgrote deel van het MKB (bijvoorbeeld de technische sector) ontloopt dit kanaal vooralsnog.

 

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Edwin,

 

Ik zou persoonlijk wat meer consistentie in de presentatie van de resultaten willen zien zodat je deze kunt vergelijken. Nu zie ik bij "bemiddelingsbureau" een percentage m.b.t. de kwaliteit van de cv's, bij "printmedia" een percentage over de respons en bij "online media" helemaal geen percentage. Zonder die cijfers kan ik niet bepalen of de respons en de kwaliteit van de cv's bij online media beter zijn dan bij de andere methoden. En slaat "respons" op het aantal reacties op een advertentie of op de kwaliteit daarvan?

 

Bij kwaliteits- en tevredenheidsonderzoeken worden nog wel eens verschillende schalen gebruikt voor de antwoorden. Als de ondervraagde kan kiezen uit "niet tevreden / neutraal / tevreden" krijg je een heel andere verdeling dan bij een keuze uit "niet tevreden / tevreden / zeer tevreden". Als je dan bij "bemiddelingsbureau" het percentage "niet tevreden" noemt en bij "printmedia" het percentage "tevreden" kan dat afhankelijk van de gebruikte schaal iets heel anders betekenen. En eigenlijk zou je ook de exacte formulering van de vragen moeten zien, omdat daardoor niet zelden de richting van het antwoord wordt bepaald. Gevaarlijke constructies zijn bijvoorbeeld "krijgt u altijd ...?" of "heeft u wel eens ...?"

 

Bij werving gaat het mijns inziens in eerste instantie om het resultaat. Interessant zou zijn om bij bedrijven die alle drie de media gebruiken te zien via welk medium de medewerkers hebben gesolliciteerd die uiteindelijk zijn aangenomen.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@ John Bouwmans

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ik ben met je eens dat de onderdelen die zijn uitgelicht weinig consistentie vertonen.

In het algehele onderzoek zie je dit veel meer terugkomen, maar dat is simpelweg te groot om een overzichtelijk artikel van te maken. Binnenkort zullen we het onderzoek op onze website publiceren. Daarin zijn veel meer achtergronden te vinden.

 

Met betrekking tot het resultaat heb je inderdaad gelijk. Wat wij hebben gemerkt is dat bedrijven niet snel tevreden zijn over het resultaat van een gebruikt medium. Wij vinden dat het gaat om de balans tussen aan de ene kant de kosten en aan de andere kant het resultaat. Het is interessant om hier een nader onderzoek naar te verrichten.

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Het onderzoek op zich kan best interessant zijn. En natuurlijk is dat prima samen te vatten, er zijn mensen die niks anders doen. Daar kun je dan prachtig over discussiëren. In zo'n discussie kun je je expertise koppelen aan het werk van je bedrijf. Ga je je bedrijf echter meteen opvoeren als oplossing voor een amper onderbouwd probleem, dan presenteer je jezelf als verkoper. En dat roept afwerende reacties op. Laat even weten wanneer het complete verslag online staat, en ik maak er wel een samenvatting van.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De analyse haal ik uit de cijfers die een onafhankelijke studiegroep heeft samengesteld.

Het gaat mij in dit artikel om kern: waarom geen internet recruitment in het MKB?

 

Ik denk dat deze "onafhankelijke studiegroep" zijn taak niet goed heeft gedaan. Maar 5% die internet recruitment gebruikt? Dat is naar mijn idee veel meer,...

 

Tuurlijk zal een kleine MKB-er geen dure monsterboard-accounts hebben, maar werven via internet doen ze zeker wel.

 

Misschien hadden we onderscheidt moeten maken in het gebruik maken van eigen websites en bijvoorbeeld werk.nl, wat veel kleine MKB-ers wel gebruiken.

 

 

'we'? Bedoel je nu het onderzoek of jijzelf?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Denk hier anders eens over na, bestaan er onderzoeken die subjectief zijn? het antwoord zal wel ja zijn, maar

ik denk dat het gross van alle onderzoeken subjectief zijn. Een mooi voorbeeld is het overbekende onderzoek van Mr. Al Gore, in eerste instantie waren de reacties toch wel instemmend en inmiddels zijn er meerdere onderdelen van het onderzoek discutabel. Laten we ons bijv. niet vergissen in wetenschappelijke onderzoeken, dat is gewoon business!!

 

Een goed bedrijf zal altijd een marktonderzoek uitvoeren alvorens blindelings een product te ontwikkelen en de markt te benaderen. Als een onderzoek e.a. bevestigd en de behoefte c.q. het probleem duidelijk in kaart brengt, is het normaal dat dit onderzoek naar buiten wordt gebracht om e.a. duidelijk te maken. Er gebeurt niet anders in de media.

 

Reacties in de lijn van ´wij van WC-Eend adviseren WC-Eend´ maken deze discussie wel leuk en ´werkplezier´ is heel belangrijk ;)

MBK Recruitment is slim werven en selecteren tegen minder kosten en meer resultaat http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Zonder verslag zijn onderzoeksresultaten doelloos. Als ik een scherpe kanttekening mag plaatsen: 500 bedrijven lijkt mij nauwelijks representatief. Er zijn in NL krap 680.000 MKB ondernemingen. Wat zegt dan een onderzoek onder 0,07% van het MKB? Dove beweert ook dat bij onderzoek onder 121 vrouwen 80% van hen zelf vindt dat hun huid er stralender uitziet. Het zegt gewoon niets als de spoeling zo dun is!

 

Zomaar wat vragen die opkomen:

[*]Hoe is de geografische spreiding?

[*]Hoe is de branchespreiding?

[*]Is überhaupt onderzocht in hoeverre het MKB dat geïnterviewd werd ook daadwerkelijk actief en met enige constante mate zoekt naar personeel?

[*]Waarom kiezen die 500 dan voor papier/W&S en niet voor online?

[*]Zou het niet kunnen zijn dat 697.500 MKB-ers wel onderzoek doen naar online werving?

[*]En hoeveel van die bedrijven kunnen online adverteren op een afdoende responsieve site betalen?

[*]Leent de vacature zich sowieso wel voor online werving?

[*]Hoeveel vacatures worden vervuld uit een eigen netwerk (een sterke bron in het MKB)?

[*]Need I go on!

 

Of scheren we 500 MKB-ers over een kam om dat vervolgens als een Dove-reclame te presenteren "het MKB houdt vast aan slechte gewoontes, smeer hier vooral heel veel ReccenQXY212 overheen".? >;(

 

En dan nog even over eigen competenties (en dus outsourcing van W&S):

 

Een mooi principe is "markt, tenzij". Oftewel: als we het zelf beter kunnen (tenzij), houden we het in eigen huis. Als een ander het beter kan (markt) dan mogen zij het doen.

 

Deze stelling vereist echter veel meer inzicht. Als een ander het beter kan, wil dat niet zeggen dat de ander het goedkoper kan. Dat impliceert namelijk niets over de kwaliteit en consistentie van jouw leverancier.

 

In eigen huis beoordeel je eerst wat je zelf het beste kunt:

 

[*]controlling capabilities: wat kan ik het beste en geeft mij een voorsprong op mijn concurrentie?

[*]distinctive capabilities: de andere missiekritieke taken waarin jij beter bent dan de concurrenitie.

[*]Indistinctive capabilities: hiervoor zijn andere leveranciers te vinden die tegen een betere kostprijs en met behoud van mijn wensen en kwaliteitseisen mijn wensen behartigen (outsourcen). Het inkopen hiervan kan waardeverhogend werken.

[*]non-critical capabilities Idem, maar werkt niet waardeverhogend.

 

Op basis hiervan beoordeel je wat je uitbesteedt en hoe.

Als ik dan het MKB loslaat op vorenstaande: heeft jullie onderzoek dit onderscheid ook erkend en hoe?

 

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zonder verslag zijn onderzoeksresultaten doelloos. Als ik een scherpe kanttekening mag plaatsen: 500 bedrijven lijkt mij nauwelijks representatief. Er zijn in NL krap 680.000 MKB ondernemingen. Wat zegt dan een onderzoek onder 0,07% van het MKB?

 

Dat is niet helemaal waar. Kansberekening eerste klas HBO: de grootte van de populatie en de omvang van de steekproef hebben geen verband. Op basis van een paar honderd respondenten uit een echte steekproef (dus alle deelnemers van de populatie maken een gelijke kans) kun je behoorlijk betrouwbare uitspraken doen.

 

Probleem is echter dat een goede steekproef zeldzaam is. Doorgaans zit er al een fikse systeemfout in de selectie van deelnemers, en dan heb je nog de nonrespons. Dat kun je met een eerlijke verantwoording en een goede analyse echter redeijk compenseren.

 

Suggestie is dan ook dat Marco Prins en Edwin van der Poel van Reccen dat onderzoeksverslag online zetten, zodat we op basis van iets meer analyse kunnen praten over verbeteringen in de personeelswerving voor MKBers. De beste reclame is een goede analyse en nuchtere discussie, geen hink-stap-sprong conclusies.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Aan topicstarter: als jullie van mening zijn dat het onderzoek methodisch klopt en representatief is, is dat goud voor jullie business. Dus schop ale crea bea's bij jullie in een hok en na een dag heb je een prachig aanbod ontwikkeld om die 'ontevreden' potentiele klanten binnnen te slepen. Waar wachten jullie nog op?

 

Niks onderzoek publiceren, gaan met die banaan!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is niet helemaal waar. Kansberekening eerste klas HBO: de grootte van de populatie en de omvang van de steekproef hebben geen verband.

 

Kansberekening Universiteit: de foutmarge wordt groter naar mate de omvang van de steekproef ver afwijkt van de omvang van de populatie. Daarbij opgemerkt dat de steekproef - ter verkleining van de foutmarge - volstrekt aselect moet zijn naar bijvoorbeeld zaken als geografie en in dit geval branche, aantal medewerkers, de behoefte aan personeel, de frequentie waarmee personeel gezocht wordt, etc.

 

Kom op Twa, je kunt niet gaan volhouden dat de gepostte data nauwkeurig genoeg is om een dergelijke conclusie te trekken. Dat weet TS ook en het had hem gesierd als hij zijn eigen foutmarges ook vermeld had.

 

Bovendien, en dat is de strekking van mijn post, mis ik een antwoord op waarom het MKB dan die weg kiest. Relateer dat nou eens aan de wijze waarop het MKB beslissingen maakt vanuit de eigen cometenties.

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is niet helemaal waar. Kansberekening eerste klas HBO: de grootte van de populatie en de omvang van de steekproef hebben geen verband.

 

Kansberekening Universiteit: de foutmarge wordt groter naar mate de omvang van de steekproef ver afwijkt van de omvang van de populatie.

 

Goh, is mijn herinnering zo roestig? Dan maar even nagerekend, via deze calculator (er zijn er meer). En inderdaad, de grootte van de populatie heeft invloed op de gewenste grootte van de steekproef.

 

Populatie = 6.800.000 > steekproef = 385

Populatie = 680.000 > steekproef = 384

Populatie = 68.000 > steekproef = 382

Populatie = 6800 > steekproef = 364

Populatie = 680 > steekproef = 246

 

Enfin, bij een eindige populatie (kleine populatie) maakt het verschil. Maar bij grotere populaties verdampt dat snel. Statistiek is een heel apart hoekje van de wiskunde. Wie logisch denkt, zou zeggen dat een populatie van 680.000 een veel grotere steekproef behoeft dan eentje die zeg honderd keer zo klein is. Maar in praktijk scheelt dat amper.

 

HBO is voor toepasbare kennis. ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Keurings- c.q. testaantallen worden voor massaproductie wereldwijd uit de MIL-STD-105E (kan inmiddels al F zijn) gehaald. Dus ook toegestane fouten die leiden naar herkeuring en/of afkeur. Vastgesteld d.m.v. de standaardafwijkingsformule, die al sinds vele jaren op elke (redelijke) calculator te vinden is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.