• 0

Waarom houden bedrijven vast aan ‘slechte gewoontes’ ?!

Bedrijven tonen weinig lef en houden vast aan gewoontes waarover zij zelf al jaren ontevreden zijn. ‘’Zou u een duur restaurant blijven bezoeken waar de kwaliteit van het geserveerde eten en de bediening ondermaats zijn?’’

 

Binnen het MKB hebben wij een uitgebreid onderzoek verricht onder 500 bedrijven. Doel van het onderzoek is het vaststellen van de gebruikte middelen door bedrijven om vacatures binnen de organisatie in te vullen. Verder vroegen we naar de tevredenheid (of juist ontevredenheid) over deze middelen.

 

De resultaten van het onderzoek geven een duidelijk signaal vanuit het midden- en kleinbedrijf.

Hieronder treft u de hoofdlijnen van het onderzoek.

 

1. Welke middelen worden ingezet om personeel te werven?

 

Klein bedrijf (60 bedrijven, t/m 24 fte)

- 50% gebruikt printmedia

- 33% gebruikt een bemiddelingsbureau

- 5% gebruikt online media

 

Midden bedrijf (270 bedrijven, van 24 t/m 249 fte)

- 65% gebruikt printmedia

- 58% gebruikt een bemiddelingsbureau

- 18% gebruikt online media

 

Groot bedrijf (170 bedrijven, meer dan 249 fte)

- 94% gebruikt een bemiddelingsbureau

- 84% gebruikt printmedia

- 71% gebruikt online media

 

 

2. Aan het Midden en Klein Bedrijf vroegen wij, wat is uw ervaring met deze kanalen?

 

Bemiddelingsbureaus

- 54,5% vindt de aangeleverde CV’s kwalitatief ondermaats

- 36,4% is niet tevreden over de communicatie

- Veel gehoorde reacties zijn daarnaast: Bureaus zijn duur, bureaus zijn eerst commercieel daarnaast dienstverlenend.

 

Printmedia

- 63,3% gebruikt printmedia om kosten te besparen t.o.v. bemiddelingsbureaus

-24,6% is tevreden over de respons van dit medium

-Veel gehoorde reacties zijn daarnaast: Printmedia door mager resultaat toch duur, kost veel tijd.

 

Online media

Online media is in de doelgroep midden- en kleinbedrijf de grote onbekende.

Een klein percentage maakt maar gebruik van online kanalen voor het invullen van vacatures. Oorzaken hiervoor zijn:

- Onbekend

- Geen expertise binnen de organisatie

- Duur, vaak meerde kanalen nodig voor resultaat

 

*** ANALYSE ***

Als u een korte analyse los laat op bovenstaande resultaten, dan zult u zien dat er nog heel weinig MKB bedrijven gebruik maken van Online Media, terwijl grote bedrijven dit al lang geleden hebben ontdekt en steeds vaker gebruik maken van de mogelijkheden die internet te bieden heeft.

 

Dit is opvallend te noemen, zeker wanneer we dit afzetten tegenover de kanalen die wel door het MKB worden gebruikt (printmedia en bemiddelingsbureaus), omdat we constateren dat men hier lang niet altijd tevreden over is. Prijs en kwaliteit zijn hierbij de grootste factoren.

 

De uitkomsten van het onderzoek komen grotendeels overeen met een soortgelijk onderzoek van NOA (Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt)

 

*** OPLOSSING ***

Met bovenstaande analyse in ogenschouw ligt de oplossing voor het Midden- en Kleinbedrijf, al doordenkend, voor de hand: het vergaren van expertise van online middelen en deze op een doeltreffende manier in zetten voor de organisatie.

Er ligt een kans voor de ondernemer om geld te besparen op kostenpost die al jarenlang ongewenst hoog is.

 

*** KOUDWATERVREES ***

Met ons bedrijf hebben wij ons in bovenstaande oplossing verdiept en bieden daarmee het MKB de oplossing waarnaar het op zoek is. Hierover zal ik in dit artikel niet verder uitweiden.

 

Wat wij merken is dat ondernemers (of HR-Adviseurs) lang vasthouden aan de gewoontes waarover ze zelf al jaren ontevreden zijn. Het blijkt voor het MKB een grote stap om online media daadwerkelijk te gaan gebruiken, terwijl dit juist de oplossing waar ze naar op zoek zijn.

 

Blijkbaar hebben bedrijven last van ‘koudwatervrees’. Weet u waarom?

Want zeg eens eerlijk; wie gaat er voor de 2e keer naar een duur restaurant waar de kwaliteit van het geserveerde eten en de bediening ondermaats zijn?

 

 

Herkenbaar? Reageer gerust!

 

 

Edwin van der Poel

Adviseur RecCen

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Uiteindelijk blijf je ondernemert. Ook slecht uitgevoerd onderzoek kan interessante inzichten opleveren. Het is vrijwel onmogelijk om een perfect onderzoek te doen onder mensen. Dan moet je gewoon je gezond verstand gaan gebruiken en onderzoeksresultaten interpreteren.

 

Om weer terug te gaan naar de eerste post: het is vrij duidelijk dat kleinere bedrijven geneigd zijn personeelsadvertenties in print te plaatsen, terwijl grotere bedrijven meer online doen. De ervaringen van kleiener bedrijven met print worden genoemd, maar de ervaringen van grotere bedrijven met online werving niet. Me dunkt dat als je online bemiddeling wil promoten, je behalve de ervaringen met print ook de ervaringen met internet nodig hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Aan topicstarter: als jullie van mening zijn dat het onderzoek methodisch klopt en representatief is, is dat goud voor jullie business. Dus schop ale crea bea's bij jullie in een hok en na een dag heb je een prachig aanbod ontwikkeld om die 'ontevreden' potentiele klanten binnnen te slepen. Waar wachten jullie nog op?

 

Niks onderzoek publiceren, gaan met die banaan!

 

Jij het begrijpt. Wij hebben inmiddels een flink bedrag geïnvesteerd en geloof me ik en meer nog mijn compagnon doen dit echt niet alleen omdat we het leuk vinden en geld geen rol speelt. Nee puur omdat ons gevoel een jaar geleden door het onderzoek, representatief of niet, meer dan bevestigd is! We gaan zeker met die banaan, moet sneller overigens heb je gelijk in, en binnenkort halen we gewoon de media, simpel!

MBK Recruitment is slim werven en selecteren tegen minder kosten en meer resultaat http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals in een eerdere reactie genoemd, vreemd (om niet te zeggen slecht) dat het eigen netwerk (en dat van het eigen personeel) niet wordt genoemd. In mijn ervaring zijn de kandidaten uit dit kanaal van bovengemiddeld goede kwaliteit, i.i.g. t.o.v. print en online. Men beveelt immers alleen mensen aan waarvan men zelf een goede indruk heeft.

 

Verder maakt het nogal wat uit voor wat voor positie je iemand zoekt en 'hoe je ideale kandidaat eruit ziet'.

Heb je een positie waarvoor de kandidaten schaars zijn, of wil je je vacature geheim houden, dan zul je eerder een bemiddelingsbureau in de hand nemen dan wanneer je een magazijnmedewerker zoekt. Ik denk dat dit eerste type vacature in het MKB verhoudingsgewijs veel minder voorkomt dan in het grootbedrijf.

Is mijn ideale kandidaat rond de 50 jaar, dan denk ik met print toch meer kans op succes te hebben dan online (gesteld dat ik geen IT-er o.i.d. zoek natuurlijk ;D ). Verder speelt ook mee dat het MKB i.h.a. vaker op lokaal/regionaal niveau zal zoeken dan het grootbedrijf. Ik vind het ook daarom niet gek dat men dan snel bij lokale/regionale printed media uit komt.

 

Kortom: de situatie in MKB recruitment is heel anders dan in het grootbedrijf. Die moet je dan ook niet probeeren één-op-één te vergelijken. Puur nieuwsgierigheid die ineens in me op komt: Zijn de recruitment opleidingen eigenlijk wel een beetje op het MKB gericht, of vooral op het grootbedrijf? Geen idee, maar ik denk eigenlijk het laatste. Klopt dat?

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Okee, wat betreft mijn vraag of recruitment opleidingen een beetje op MKB gericht zijn...

 

Meest opvallende zin op de site van TS: "Recruitment voor het MKB". Stap 5 uit hun werkwijze: "Begeleiding van uw Recruitment Center tijdens het werving en selectie proces".

 

Ehm... heeft jullie onderzoek ook aan het licht gebracht hoeveel procent van de MKB-bedrijven beschikt over een Recruitment Center? Zo ja, tot hoeveel cijfers achter komma moest je gaan om afgerond niet op nul uit te komen voor het kleinbedrijf?

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze interessante reactie op de T!

 

Vreemd of slecht om eigen netwerk niet mee te nemen in het onderzoek is een mening en die deel ik niet deel.

 

Verder doe je een aanname door te denken dat vacatures waarvoor kandidaten schaars zijn in verhouding veel minder voorkomt bij het MKB. Deze aanname is overigens ook onjuist, alleen omdat ruim 50% van de werkgelegenheid te vinden is bij het MKB. En al zouden er bij grote bedrijven in verhouding meer functies zijn waar weinig kandidaten voor te vinden zijn in geval van een vacature, dan nog is het volstrekt onlogisch dat er bijna geen vacatures of functies zouden zijn bij het MKB waarvoor specifiek/schaars personeel nodig is.

 

Verder hoor ik wel vaker dat voor een vacature een persoon in de buurt/regio woonachtig moet zijn en dan is internet niet interessant. Dit is een verkeerde denkwijze, ook (of juist) lokaal/regionaal kan je middels internet kandidaten werven. Werkzoekenden zoeken (doorgaans) echt niet landelijk op internet maar juist lokaal en regionaal, bijv. door in Google zijn/haar gewenste functie en regio/plaats in te voeren. Dit niet alleen in Google maar ook als iemand zoekt in vacaturebanken naar vacatures. Hieraan toegevoegd, in lokale kranten adverteren voor een functie van bijv. magazijnmedewerker zal zeker (kunnen) werken. Maar hoe minder potentiële kandidaten en specifieker de vacature, hoe minder lokale kranten renderen. Daarbij wordt vaak de tijd die het kost om CV´s te beoordelen en kandidaten af te wijzen en/of uit te nodigen onderschat. En tijd is/kost geld.

 

Wat betreft 1 op 1 vergelijken, het doel van het onderzoek is gericht op hoe werven MKB bedrijven kandidaten en voldoen de huidige/aanwezige middelen om kandidaten te werven. Dat daarnaast het contrast tussen MKB en Grote bedrijven zichtbaar wordt gemaakt, doet in ieder geval niets af aan het feit dat veel MKB bedrijven, al dan niet bewust, niet tevreden zijn over de gebruikte middelen.

 

Wat betreft de vraag of Recruitment opleidingen op het MKB gericht zijn is mijn mening (stelling?) dat recruitment (werving en voorselectie) een VAK is. Tussen Werving voor grote bedrijven of MKB zit mijn inziens niet veel verschil al speelt bijv. naamsbekendheid (wel of niet aanwezig) wel een rol. Wel een interessante vraag overigens daar er nog niet zo heel lang serieuze opleidingen voor Recruitment bestaan.

 

Over jouw opmerking mbt Begeleiding van uw Recruitment Center...... RecCen staat voor RECruitment CENter.

Er staat dus in feite Begeleiding van uw RecCen(ter). Wij weten dat na het houden van een uitgebreid onderzoek

een groot deel van de respondenten dit begreep :). En om eerlijk te zijn heeft 0,01% binnen het MKB zelf een RecCen.

 

 

 

 

 

Zoals in een eerdere reactie genoemd, vreemd (om niet te zeggen slecht) dat het eigen netwerk (en dat van het eigen personeel) niet wordt genoemd. In mijn ervaring zijn de kandidaten uit dit kanaal van bovengemiddeld goede kwaliteit, i.i.g. t.o.v. print en online. Men beveelt immers alleen mensen aan waarvan men zelf een goede indruk heeft.

 

Verder maakt het nogal wat uit voor wat voor positie je iemand zoekt en 'hoe je ideale kandidaat eruit ziet'.

Heb je een positie waarvoor de kandidaten schaars zijn, of wil je je vacature geheim houden, dan zul je eerder een bemiddelingsbureau in de hand nemen dan wanneer je een magazijnmedewerker zoekt. Ik denk dat dit eerste type vacature in het MKB verhoudingsgewijs veel minder voorkomt dan in het grootbedrijf.

Is mijn ideale kandidaat rond de 50 jaar, dan denk ik met print toch meer kans op succes te hebben dan online (gesteld dat ik geen IT-er o.i.d. zoek natuurlijk ;D ). Verder speelt ook mee dat het MKB i.h.a. vaker op lokaal/regionaal niveau zal zoeken dan het grootbedrijf. Ik vind het ook daarom niet gek dat men dan snel bij lokale/regionale printed media uit komt.

 

Kortom: de situatie in MKB recruitment is heel anders dan in het grootbedrijf. Die moet je dan ook niet probeeren één-op-één te vergelijken. Puur nieuwsgierigheid die ineens in me op komt: Zijn de recruitment opleidingen eigenlijk wel een beetje op het MKB gericht, of vooral op het grootbedrijf? Geen idee, maar ik denk eigenlijk het laatste. Klopt dat?

MBK Recruitment is slim werven en selecteren tegen minder kosten en meer resultaat http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

voor RECruitment CENter.

Er staat dus in feite Begeleiding van uw RecCen(ter). Wij weten dat na het houden van een uitgebreid onderzoek

een groot deel van de respondenten dit begreep :). En om eerlijk te zijn heeft 0,01% binnen het MKB zelf een RecCen.

 

Dank voor je eerlijke antwoord. Overigens staat een RecCenter bij mij voor iets heel anders, maar ik ben dan ook een product van de tv (Recreation Centre) ;).

 

Wellicht is het punt van Arjan over stap 5 wel een aanpassing waard op jullie site (daar gaf je geen reactie op).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Online media

Online media is in de doelgroep midden- en kleinbedrijf de grote onbekende.

Een klein percentage maakt maar gebruik van online kanalen voor het invullen van vacatures. Oorzaken hiervoor zijn:

- Onbekend

- Geen expertise binnen de organisatie

- Duur, vaak meerde kanalen nodig voor resultaat

 

 

Van de 500 bedrijven uit het onderzoek maakt 36% gebruik van online media. Ruim 24% bestaat uit bedrijven met meer dan 250 werknemers, dus het zijn vooral de grotere (met meer vacatures) die op internet actief zijn. En blijkbaar is het geen goedkoop alternatief, omdat vacatures breed verspreid moeten worden willen ze effectief zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Van de 500 bedrijven uit het onderzoek maakt 36% gebruik van online media. Ruim 24% bestaat uit bedrijven met meer dan 250 werknemers, dus het zijn vooral de grotere (met meer vacatures) die op internet actief zijn. En blijkbaar is het geen goedkoop alternatief, omdat vacatures breed verspreid moeten worden willen ze effectief zijn.

 

Een juiste combinatie van vacaturebanken is inderdaad essentieel om gewenste resultaat te bereiken. Als een MKB bedrijf dit 'zelfstandig' moet doen dan lopen de kosten op zonder dat daarbij enige zekerheid is geboden. Dan is een bureau, ondanks de prijs, toch een alternatief dat zekerheid biedt.

 

Er zijn bedrijven (waaronder wijzelf) die de drempel die er is voor de kleine MKB-er verlagen zodat ze wel gebruik kunnen maken van deze vacaturebanken. Waarbij ze zelfs een stuk extra dienstverlening en service mogen verwachten.

Het goedkope alternatief bestaat dus zeker, alleen is het bewustwordingsproces langer dan bij de grote bedrijven.

 

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.