• 0

Studieschuld bij IB-Groep als kosten aftrekken bij eenmanszaak of BV?

Hallo allemaal,

 

Ben nieuw op Higher Level en heb een boekhoudkundige vraag.

 

Ik ben voornemens om dit jaar ondernemer (eenmanszaak of BV - daar ben ik nog niet uit) te worden.

 

Eenmanszaak:

Nu vroeg ik mij af of je een studieschuld (bij de IB-groep) in 1 keer kan aflossen en of deze kosten van de bruto omzet afgetrokken mogen worden. De winst wordt hiermee lager en dus uiteindelijk ook de belastingdruk. Het gaat hier dus niet om de rente-aftrekbaarheid of de periodiek kosten maar daadwerkelijk de totale kosten van deze studie schuld (+/- 10.000 euro). Is dit mogelijk? Ik denk namelijk van wel maar zou toch graag de mening van wat experts willen horen...

 

Bij een BV had ik begrepen dat bij in dienstname een (studie-)schuld van een werknemer (dus ook DGA?) kan overnemen en deze kosten lijken mij dan wel fiscaal aftrekbaar.

 

Ik ben benieuwd naar jullie reactie! bij voorbaat dank!

 

Vrgr Antoine

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

In beginsel, buiten het feit of deze lening wel of niet zakelijk aangemerkt kan worden, is een aflossing van een lening nooit als kostenpost aan te merken. De rente daarentegen wel. Maar voor zover ik weet is een IB-groep lening niet zakelijk maar volledig privé, zie ook niet in op welk grond jij van mening bent dat je deze zakelijk kan boeken?

Link naar reactie
  • 0

ik zoek die informatie even op (link)

 

maar anders:

stel ik heb een autoleaseovereenkomst (financiele verplichting) bij BV X.

Ik ga uit dienst en naar BV Y. Het komt dan heel vaak voor dat de leaseauto + leaseovereenkomst dan door de nieuwe BV worden overgenomen.

 

nu is een studielening net zo goed een financieele verplichting.

vandaar mijn vraag..

 

Ik meen trouwens dat de IB-groep lening wel als zakelijk aangemerkt dan worden (is immers aangegaan tbv het beroep dat ik uitoefen). Op het moment dat ik eenmaal ondernemer ben en een cursus wil volgen (bijv. een MBA) dan zijn die kosten wel aftrekbaar?)

Link naar reactie
  • 0

Hier is een link:

 

Studiekosten na ontslag

 

" Nieuwe werkgever

Kiest een werknemer ervoor zelf ontslag te nemen, en blijft hij daardoor aan de terugbetalingsverplichting verbonden, dan is het volgens Veenstra raadzaam om dit bij de nieuwe werkgever aan te kaarten. 'Vaak is die bereid om (een deel van) de terugbetalingsverplichting over te nemen. Bedrijven mogen studieschulden namelijk, onder voorwaarden, belastingvrij overnemen.' ".

Waarom zou je dan niet wanneer je voor zelf begint ook hiervoor in aanmerking kunnen komen?

 

 

en nog een:

En hier nog een..

 

" Studiekosten zijn gewoon kosten. Kun je niet als investering activeren, maar komt ineens ten laste van de winst.

 

Terugbetaling van de studiekosten aan jouw werkgever kan als kosten in de onderneming. Wees wel bedacht op vragen van de fiscus. De studie is immers aangegaan als onderdeel van jouw loondienstverband. Kan dus zijn dat je die studiekosten in de IB aangifte moet opnemen onder studiekosten bij de persoonsgebonden aftrek. Dan heb je wel van doen met een drempel van 500 euro."

 

Ik zie het verschil niet tussen "oude werkgever" en " de staat der nederlanden in de vorm van IBG-groep Groningen"

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

ik zoek die informatie even op (link)

 

maar anders:

stel ik heb een autoleaseovereenkomst (financiele verplichting) bij BV X.

Ik ga uit dienst en naar BV Y. Het komt dan heel vaak voor dat de leaseauto + leaseovereenkomst dan door de nieuwe BV worden overgenomen.

 

nu is een studielening net zo goed een financieele verplichting.

vandaar mijn vraag..

 

Ik meen trouwens dat de IB-groep lening wel als zakelijk aangemerkt dan worden (is immers aangegaan tbv het beroep dat ik uitoefen). Op het moment dat ik eenmaal ondernemer ben en een cursus wil volgen (bijv. een MBA) dan zijn die kosten wel aftrekbaar?)

De lening is op geen enkele manier aftrekbaar. Wat wel aftrekbaar kan zijn, is een post studiekosten. En bij een studieschuld uit hoofde van een dienstverband is geen sprake van een studieschuld, maar van het in rekening brengen van studiekosten bij een vroegtijdig einde van het dienstverband. Die kosten zijn dan voor de nieuwe werkgever veelal aftrekbaar.

Link naar reactie
  • 0

Aprofet,

 

Je haalt twee dingen door elkaar. Het overnemen van een schuld en het kunnen aftrekken van kosten.

 

Als een bedrijf een schuld overneemt is die schuld niet als kostenpost aftrekbaar. De kosten van die schuld echter wel (rente dus).

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Aprofet,

 

Je haalt twee dingen door elkaar. Het overnemen van een schuld en het kunnen aftrekken van kosten.

 

Als een bedrijf een schuld overneemt is die schuld niet als kostenpost aftrekbaar. De kosten van die schuld echter wel (rente dus).

 

 

 

Johan,

 

Ik vraag mij in dit geval af op welke grond de kosten van een overgenomen IB lening ten laste mogen komen van een onderneming. Welke "economisch verantwoorde" grondslag heeft deze overname van leningen van werknemers ?

 

M.i. kan de lening wel overgenomen worden doch dienen de daaraan te verbinden kosten dus aan de werknemer in rekening gebracht te worden. Anders hebben wij m.i. met verkapt loon te maken !

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De studieschuld IBG is ontstaan omdat er geleend is om "te kunnen leven" en niet als direct om de studie zelf te betalen, dus niet aftrekbaar in de ondernemerssfeer, maar ook niet in de IB als studiekosten.

Daarnaast is een zelfstandig ondernemer geen werknemer en daar is echt een verschil tussen.

Als er sprake is van een BV en en Dga zal er altijd een zakelijke grondslag door de DGA moeten worden aangetoond. Daarnaast wordt er sprake van en IBG schuld die niet eerder bij een andere werkgever bestond, dus is er geen sprake van overname, dit in aansluiting op mijn eerste aantekening.

Wat bij een eigen BV wel, onder voorwaarden, kan is dat de BV een bestaande studieschuld bij een oude werkgever overneemt.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Aprofet,

 

Je haalt twee dingen door elkaar. Het overnemen van een schuld en het kunnen aftrekken van kosten.

 

Als een bedrijf een schuld overneemt is die schuld niet als kostenpost aftrekbaar. De kosten van die schuld echter wel (rente dus).

 

 

 

Johan,

 

Ik vraag mij in dit geval af op welke grond de kosten van een overgenomen IB lening ten laste mogen komen van een onderneming. Welke "economisch verantwoorde" grondslag heeft deze overname van leningen van werknemers ?

 

M.i. kan de lening wel overgenomen worden doch dienen de daaraan te verbinden kosten dus aan de werknemer in rekening gebracht te worden. Anders hebben wij m.i. met verkapt loon te maken !

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

Ik bedoelde leningen in het algemeen! Niet de IBG-lening. Sorry voor de verwarring. Alhoewel ik me situaties kan voorstellen dat een onderneming een IBG-lening overneemt. Maar dan zal het eerder verkapt loon voor de werknemer zijn (en dus kosten voor de onderneming).

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met een vergelijkbare vraag. Ik heb een lening uitstaan vanuit prive naar een BV waar ik DGA ben. Over de lening wordt netjes rente betaald wat ik opgeef in box 1. Nu heb ik ook een IB-Groep studieschuld open staan welke ik dien af te lossen en waar ik dus rente over betaal. Ik heb de lening aan de BV persoonlijk dus eigenlijk gefinancierd met de IB-Groep lening (dat geld is niet uitgegeven maar netjes gespaard). Kan ik de rente die ik over de IB-Groep lening betaal nu als kosten opvoeren voor de lening aan de B.V. zodat ik over minder ontvangen rente belasting hoef te betalen? Een collega zit in een vergelijkbare situatie waarbij de lening niet via de IB-Groep maar via de ouders zijn gelopen. Maakt dat nog verschil?

Link naar reactie
  • 0

Die IBGlening ben je aangegaan om je studie van te betalen, niet om aan je BV uit te lenen. Daarnaast heb je blijkbaar geld gespaard en aan je BV uitgeleend. Je kunt dan de IBG-lening niet koppelen aan de vordering op je BV, omdat er geen (rechtstreeks) verband bestaat. Als je bij de IBG bent gaan lenen om dat geld aan je BV uit te kunnen lenen, dan is die koppeling er wel. Vraag is dan of de leningsvoorwaarden dit toestaan en of je aannemelijk kunt maken dat dit zo is (dus kun je de belastingdienst zover krijgen dat ze het gaan geloven - dat je het zelf gelooft is uiteraard niet voldoende).

 

Voor je collega geldt hetzelfde. Je kunt de lening alleen koppelen aan het doel waar deze voor is aangegaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.