• 0

Wat bedoelen ze nu precies ? (China)

Hallo,

Ik ben voornemens om een partij bomen te importeren uit China.

Verkoper brengt het verhaal zoals te lezen in onderstaande mail:

 

 

I suggest you to import at least one 20'ft reefer container. For example, if you need trunk height 200cm, it could load around 180pcs/20'ft reefer container. And the FOB price for trunk height 200-250cm is US$xx.4/pc. So it is only around US$xxx for you to import one 20'ft reefer container.

 

Ik heb verzocht voor een ''door to door'' offerte maar dit is wat ik kreeg te horen.

Wat bedoelen ze nu precies?

Vooral de laatste zin doet overkomen als een ''door to door'' bedrag maar volgens mij komen daar veel meer kosten bij.

Iemand enig idee wat de bijkomende kosten zijn van bijv. verzekeringen en douane?

 

Groet,Edwin.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laat ze eerst foto's maken van de kwaliteit voordat je begint over transport. Laat de leverancier schriftelijk bevestigen dat hij precies die trailer (nummer) met inhoud verkoopt. Stuur die foto's en gegevens op naar je transporteur, zodat zij daar in de Chinese haven kunnen vaststellen of die trailer/bomen conform de afspraak zijn. Als ze n.l. in China zijn uitgeklaard, krijg je ze nooit meer terug op die plek. Levering gebeurt dus FOB-China haven. Die Chinees wrijft al in z'n handen om anders te leveren, want dan kan hij douane-inspectiekosten e.d. incalculeren, die waarschijnlijk nooit zullen plaatsvinden.

Doe alles via een goede NL-transporteur, die in China met een betrouwbaar transportbedrijf samenwerkt. (b.v. Bosman/Ensign) Daardoor wordt de kans ge-elimineerd dat er mensen worden omgekocht.

 

Maar eerst nog de prijs. Heeft die Chinees je een eerlijke prijs in USD laten weten? Je zult best wel iets weten van internationale houtprijzen neem ik aan en dit hebben vastgesteld via internet?

 

Er is nog veel huiswertk te doen voordat je die Chinees blij maakt, heb ik zo het idee.

Link naar reactie
  • 0

p.s. Kwaliteit ligt natuurlijk ook vast in het gemiddeld aantal kwasten per lengte-eenheid. Leg dat ook vast! Als die Chinees "jajaja" blijft roepen, weet hij dat hij in de haven wordt ge-examineerd.

 

Als ik nog even nadenk komt er nog veel meer naar boven. Maar dat hoeft pas aan de orde te komen als we je hebt vastgesteld dat de prijs OK is.

 

Ik schat de kans dat deze bomen hier werkelijk aankomen op 50%.

 

Maar eerst niet alles ineens op je af laten komen, waardoor je in de war raakt. Dit moet stap voor stap afgewerkt worden en het zou een mooi voorbeeld voor HL kunnen zijn, hoe deze dingen gaan in China.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie...

Foto's heb ik al gehad en de prijs is ook prima.

Het gaat trouwens om levende bomen en niet puur voor het hout.

 

Wel schrik ik enorm van die 50% kans dat die bomen hier ook komen!

Het geld dat ik dan kwijt zou zijn kan ik mij niet veroorloven :'(

Die risico lopen is dan ook voor mij geen optie.

 

Wat kost een Hollandse tussenpersoon daar?

 

Edwin.

Link naar reactie
  • 0

Oeioei.... kunnen die bomen de reis overleven? Sturen ze die met aarde? Ik wist niet dat je levende bomen mocht exporteren/importeren met China. Heb je dat allemaal nagevraagd?

 

Als dat allemaal goed zit, heb je meer kans. Maar jij hebt al wel betaald voor een partij levende bomen, met alle risico's van dien.... Als dat schip gekaapt wordt bij Somalië valt dat niet onder de verzekering en als etc. etc.....

 

Heel vervelend dat ik zoveel "als" schrijf, maar ik ben bang dat je nooit alle risico's kunt afdekken.

Je kunt 100% levende bomen aan boord krijgen met een inspecteur als Paul Stuyver, maar dan moet hij wel een bomenkennen huren om te kijken hoe ze eraan toe zijn.

Ik kijk eens of daar een HS-code voor is. Dat is op z'n minst discutabel, daar de codes niet toegankelijk zijn..... Dan zul je EERST met de douaneman van de transporteur of de KvK of de douane zelf moeten overleggen.

HSTrees.thumb.png.353a9d2af2bb63ae7f1cd0a4ec6ed126.png

Link naar reactie
  • 0

U wordt bedankt Mr Odems :)

 

Als eerste reactie, VOOR dat U verder praat met de leverancier is om de douane in Nederland te bellen, voor te leggen wat U van plan bent en vervolgens zeker stellen dat U ook echt deze (levende) bomen kan importeren en ook hoe en waaraan je moet voldoen.

 

HS code is prachtig, elk produkt heeft een nummer maar betekend nog niet dat je het dan ook mag invoeren in Nederland.

 

Ligt een beetje aan of je snelle of langzame boot hebt, het duurt 21-35 dagen voor het transport op zee, gaan de bomen dit overleven ? Voor het eerst dat ik over levende bomen uit China nadenk, en ik ben het met Mr Odems eens dat je op een risico factor moet rekenen.

 

Voor vervoer zou ik absoluut een snelle boot kiezen, geen zaken doen met een kleine toko. Grote vervoerder die hele trajekt China-voordeur snel en effectief kan begeleiden. Bied geen zekerheid, maar wel relative zekerheid dat de container ook echt rond de afgesproken datum bij je aankomt. Een extra week ergens op een haven in china lijkt me funest voor deze lading.

 

Ze zijn helemaal paranoia in Europa als het om hout en natuurprodukten uit China of asie gaat. In de grond of aarde en bomen zitten vast allemaal beestjes etc etc.. Dus je kan beter eerst even bij de douane in Nederland beginnen hoe hier mee om te gaan.

 

20ft Reefer Container? Nou, ga er maar gewoon vanuit dat ze van logistiek geen kaas gegeten hebben, dat is denk ik de beste conclusie. Waar het om gaat is of de prijzen die ze opgeven ex-works of FOB zijn. Indien FOB dan kun je gewoon zelf de logistiek regelen. Vanuit Nederland kost dit meestal meer is mijn ervaring. Indien niet FOB zijn er ook wel andere opties maar moet je rekenen op wat extra kosten voor export licentie, lokaal vervoer en douane handelingen etc etc. Vraag dit even na, wees brutaal en zeg; dit zijn toch FOB prijzen neem ik aan? Zeggen ze nee, dan hebben ze geen export licentie.

 

Er zijn op dit forum verschillende mensen die in China zitten en kunnen helpen. Ik zal de laatste zijn die mijzelf gaat aanprijzen dus ik zou zeggen; PM er een paar op stuur een email en kies diegene waar je je het beste bij voelt.

 

Veel Success

Link naar reactie
  • 0

Ik heb verzocht voor een ''door to door'' offerte maar dit is wat ik kreeg te horen.

 

Ik denk dat ze de vraag gewoon niet begrepen hebben. Ik vraag ook wel eens om "to door" rates en krijg dan volstrekt irrelevante informatie terug, Aziaten vinden 't niet leuk om te zeggen dat ze 't niet snappen.

 

Op zich geen ramp, gewoon FOB prijs opvragen en vragen met welke agent (zeevracht) ze samenwerken. Die om een offerte vragen voor de zeevracht en met welke agent ze in Rotterdam (of Hamburg of Antwerpen, wat dichterbij is) samenwerken. Die kan je dan benaderen voor de kosten inklaring en aflevering. Je kunt ook zelf een agent in NL benaderen en om een offerte vragen, maar meestal ben je duurder uit en de Chinezen willen niet per definitie graag met iedereen samenwerken. In Nederland gebruik ik zelf Slavenburg & Huyser, die werken weer met Hecny in Azië, bevalt me tot noch toe prima.

 

Ik vind de opmerking dat ze met een reefer container werken niet onmiddellijk vreemd, daarmee is de temperatuur aan te passen/constant te houden en ik kan me zo voorstellen dat nu juist dat de manier is om de bomen levend op bestemming te krijgen. Er zit natuurlijk wel een verschil tussen bijv. een cactus en een bos tulpen, je moet wel weten of de boom die je importeert overweg kan met een week of vier op transport. Wat zegt de Chinees als 'je 'm daarom vraagt? Heeft hij referenties van andere bedrijven in Europa of de US? Sowieso niet slecht om een referentie te hebben om ook de betrouwbaarheid te checken.

 

En verder, dat is inderdaad wel heel belangrijk, aan de hand van de soortnaam/namen inderdaad contact opnemen met de douane om te checken of je ze überhaupt wel mag invoeren. 't Kan best zijn dat 't mag, maar dat er aanvullende voorwaarden voor zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank allemaal! :)

 

De info is voor mij zeer nuttig geweest....

Ik houd het wel bij Europese kwekers en/of leveranciers,deze zijn wel duurder maar kan ik helemaal op safe spelen!

Toch blijft het jammer dat import uit China niet zó even geregeld is....

 

Nogmaals dank!

Link naar reactie
  • 0

Heel verstandig!

 

Hartelijk dank allemaal! :)

 

De info is voor mij zeer nuttig geweest....

Ik houd het wel bij Europese kwekers en/of leveranciers,deze zijn wel duurder maar kan ik helemaal op safe spelen!

Toch blijft het jammer dat import uit China niet zó even geregeld is....

 

Nogmaals dank!

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Oei wat een boel aannames en missers.Ben toevallig een paar maanden gelden met zoiets bezig geweest, helaas haakte de klant op het laatste moment af. Bij mij berof het winterharde palmen, lijkt ts ook mee bezig te zijn.

 

Oeioei.... kunnen die bomen de reis overleven? Sturen ze die met aarde? Ik wist niet dat je levende bomen mocht exporteren/importeren met China. Heb je dat allemaal nagevraagd?

Dat mag inderdaad gewoon. Volgens mij normaal gesproken liever zonder aarde ivm beestjes en schimmels, maar dat zou ik even moeten nakijken. Wel moeten de planten in Nederland geïnspecteerd worden.

 

Als dat schip gekaapt wordt bij Somalië valt dat niet onder de verzekering en als etc. etc.....

Bij mijn weten is er nog nooit een Europa-Azië varend "nomaal" containerschip gekaapt. Ze zijn te groot, varen te snel en wanden zijn te hoog. Zal niet zeggen dat het niet kan, maar risico is niet al te groot.

 

Heel vervelend dat ik zoveel "als" schrijf, maar ik ben bang dat je nooit alle risico's kunt afdekken.

Kun je dat ooit wel?

 

Ik schat de kans dat deze bomen hier werkelijk aankomen op 50%.

Waar baseer je dat op? Die zeevracht per 20ft is een van de meeste veilige transport vormen ooit. Ok, er lazert wel eens een container van een schip, maar met een mini transportverzekering van een paar tientjes heb je dat snel opgelost.

 

De handel in dit soort planten is redelijk recht door zee en wordt al jaren door veel bedrijven gedaan. Er kan natuurlijk iets fout gaan met de reefer. Als de koeling uit gaat ben je je lading waarschijnlijk grotendeels kwijt, maar misschien dat ze het met de huidige temperaturen op zee het nog wel even uithouden. Dan heb je nog de kans dat ze in Nederland afgekeurd worden voor import. Wat daar de kans op is weet ik helaas niet, maar dat zou je kunnen navragen bij de douane of verantwoordelijk controleur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik me voorstellen Odems, maar het lijkt allemaal wat lastiger dan het werkelijk is.

 

Wat bedoelen ze nu precies?

 

Er is er maar 1 die je dat kan vertellen, dat is de leverancier. Gewoon blijven doorvragen tot je exact weet wat je wilt weten.

 

Vooral de laatste zin doet overkomen als een ''door to door'' bedrag maar volgens mij komen daar veel meer kosten bij.

Door to door kunnen ze sowieso niet als ze niet als bedrijf in Nederlands ingeschreven staan.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Oeioei.... kunnen die bomen de reis overleven? Sturen ze die met aarde? Ik wist niet dat je levende bomen mocht exporteren/importeren met China. Heb je dat allemaal nagevraagd?

Dat mag inderdaad gewoon. Volgens mij normaal gesproken liever zonder aarde ivm beestjes en schimmels, maar dat zou ik even moeten nakijken. Wel moeten de planten in Nederland geïnspecteerd worden.

 

 

Planten met of zonder grond buiten de EU moeten altijd aangegeven worden voor inspectie. Met of zonder grond. Met grond loop je alleen verhoogd risico dat ze een zogenaamd quarantaine organisme vinden. Vraag me af of het voor de gezondheid van de bomen verstandig is om ze zonder grond te verzenden. Het is niet gebruikelijk om planten met wortels zonder enig grond te transporteren. Dat is vragen om problemen in Nederland wanneer je de bomen weer in de groei wil krijgen.

Verstandig om de boel via een extra kanaal te laten lopen, want de lokatie voor inspectie door de Plantenziektenkundige Dienst moet aan bepaalde eisen voldoen. Hoef je de zooi ook niet daarheen te slepen, dat doet de expediteur wel.

Heb jij je al wel verdiept in de eisen die ivoor nvoer van levend plantmateriaal gelden?

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=142,2268017&_dad=portal&_schema=PORTAL

 

Of even checken bij jouw expediteur.

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Door to door kunnen ze sowieso niet als ze niet als bedrijf in Nederlands ingeschreven staan.

 

Ik ben het eens met al je opmerkingen in dit topic, maar m.i. is "door to door" gewoon mogelijk. Het ligt er aan of je transport zelf regelt/aanvraagt of dat je 't aan de leverancier overlaat. In principe moeten ze gewoon in staat zijn via hun agent in China en die weer via hun partner in NL een "to door" prijs af te geven. Mijn ervaring is alleen dat ze het idee niet altijd begrijpen en/of geen zin hebben om 't allemaal uit te zoeken.

 

Jammer inderdaad dat Harkstee afhaakt. Risico is natuurlijk nooit 100% uit te sluiten, maar ondernemen is nu eenmaal risico, met een beetje uitzoekwerk en een gezonde "bezint eer ge begint" mentaliteit kan 't een interessante wereld openen. Anderzijds, je moet er wel tijd in stoppen en een afweging kan zijn dat je je tijd beter kunt besteden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.