• 0

Adviseur vergeet aangifte in te dienen

geachte;

ik ben op dit moment al een paar dagen aan het google.

wat mij opvalt is dat over dit onderwerp of de boekhouder verantwoordelijk is voor te late aangifte,geen duidelijk aantwoord te vinden is.

ik ben al 30 jaar bij mijn administratiekantoor,nooit problemen gehad.

alles wat de administratie betreft gaat direct naar hem toe,zo ook bericht van de centrale administratie voor aangifte.

nu blijkt dat hij voor 2006 geen aangifte heeft gedaan,met alle gevolgen van dien.

ik heb hem hier over aan gesproken,en hij zou er voor zorg dragen dat het in orde zou komen.

tot dat de aan maning als nog binnen kwam,weer gebeld en het zelfde antwoord.

ik heb er dus weinig vertrouwen dat dit nog goed komt.

ook las ik op mijn belasting aan slag dat dit al de 2de keer was van verzuim,dus een hoge boette.

ik las op uw site:

 

 

Zoals menig ondernemer reeds ondervonden heeft, deelt de fiscus nogal eens een boete uit. Aangifte te laat, boete. Betaling te laat, boete. Aangifte onjuist, naheffing met boete. Op 1 december 2006 heeft onze Hoge Raad beslist dat als de fout te wijten is aan de adviseur, dat dan geen boete opgelegd kan worden aan de belastingbetaler.

 

mijn vraag is of er verschil is met adviseur of boekhouder of administratiekantoor,of gelden hier voor de zelfde regels.

graag zou ik vernemen of hier al wat meer verhalen over bekend zijn.

en is het verstandig om zelf actie te onder nemen.

 

met vriendelijke groet

 

J s

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste J

 

Ik heb jouw vraag even afgesplitst van het onderwerp over de beboetbaarheid van de adviseur. Het is nl. aan de fiscus om dergelijke boetes aan een adviseur op te leggen, waarbij de adviseur medepleger is van bijv. een te laat ingediende aangifte.

 

Jouw casus gaat over een niet in gediende aangifte en wat je ermee kunt doen.

 

Ten eerste wordt het wellicht tijd om na 30 jaar een andere adviseur te zoeken. Als 2006 nog niet ingediende is, dan is er wel iets goed mis. Zijn 2007 en 2008 wel ingediend?

 

Ik zou jouw adviseur laten weten dat de boete voor zijn rekening komt. Jij vertrouwt er terecht op dat de aangifte over 2006 ingediend is. Deze is nu minstens 2 jaar te laat. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Als de band met de adviseur goed is en dit betreft een incident, dan raad ik je aan om voor te stellen dat je bij hem blijft als hij de boete voor zijn rekening neemt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost;

al vast bedankt voor je snelle reactie.

maar wat kan ik tegen over de belasting dienst doen?

gaan zij mee met het feit dat de boekhouder fout zit,of komen zij als nog bij mij aan kloppen.

en wat voor stappen adviseer je mij als de onderhandelingen niet goed verlopen?

en zijn er misschien anderen mensen die hier ervaring mee hebben gehad?

alvast bedankt

 

 

J s

Link naar reactie
  • 0

Erg vervelend, ik heb dezelfde problemen gehad, maar gelukkig met minder consequenties. Met de uitspraak van de Hoge Raad ben ik niet bekend, echter weet ik wel, en dit is mij altijd op het hart gedrukt, dat je zelf altijd verantwoordelijk blijft voor de aangifte. Je had dus zelf waarschijnlijk ook wel kunnen weten dat 2006 nog niet was ingediend, omdat je hiervoor dus ook geen ontvangstbevestiging o.i.d. van de BD hebt ontvangen. Is natuurlijk achteraf, maar een goede tip voor de toekomst.

 

Ik denk dat je als eerste met de BD alles zal moeten afhandelen, of zelf doen en als je huidige boekhouder niet echt meewerkt, meteen een andere zoeken. Daarna bekijken wat de schade is en deze op de boekhouder proberen te verhalen. Hij is betaald voor diensten die hij uitgevoerd zou moeten hebben, dus in dit geval lijkt mij het wanprestatie van zijn kant.

Link naar reactie
  • 0

Erg vervelend, ik heb dezelfde problemen gehad, maar gelukkig met minder consequenties. Met de uitspraak van de Hoge Raad ben ik niet bekend, echter weet ik wel, en dit is mij altijd op het hart gedrukt, dat je zelf altijd verantwoordelijk blijft voor de aangifte. Je had dus zelf waarschijnlijk ook wel kunnen weten dat 2006 nog niet was ingediend, omdat je hiervoor dus ook geen ontvangstbevestiging o.i.d. van de BD hebt ontvangen. Is natuurlijk achteraf, maar een goede tip voor de toekomst.

 

Ik denk dat je als eerste met de BD alles zal moeten afhandelen, of zelf doen en als je huidige boekhouder niet echt meewerkt, meteen een andere zoeken. Daarna bekijken wat de schade is en deze op de boekhouder proberen te verhalen. Hij is betaald voor diensten die hij uitgevoerd zou moeten hebben, dus in dit geval lijkt mij het wanprestatie van zijn kant.

 

Helaas ben je altijd zelf aansprakelijk voor het indienen van de diverse aangiften (BTW, loonheffing en inkomstenbelasting). Ik maak mijn klanten er altijd op attent dat zij via het beschermde inlog gedeelte van de belastingdienst kunnen zien of een aanfite is uitgereikt en of deze en wanneer deze is ingediend. Ook ontvangt de klant zelf zijn aangiftebiljetten.

De klant weet dan in ieder geval wat er wel of niet is ontvangen en wat er is ingediend.

Als administratiekantoor heb je natuurlijk een verantwoordelijkheid, maar het lijkt mij dat je als klant toch ook belangrijke zaken en dat is het indienen van aangiften natuurlijk wel. Dus zorg altijd dat je de originele stukken zelf ontvangt.

De belastingdienst valt in deze lijkt mij weinig te verwijten, aannemende dat er een herinnering en vervolgens een aanmaning zijn verzonden.

Het blijft de moeite waard om bij de boete inspecteur een bezwaarschrift in te dienen met daarin alle feiten en omstandigheden (dus ook de uitleg van de boekhouder). in sommige gevallen wordt de boete, zeker bij een eerste verzuim, verminderd.

 

Los hiervan, de boekhouder heeft van je een opdracht ontvangen om de boekhouding en de particuliere aangifte(n) t verzorgen. dit moet hij tijdig en zorgvuldig doen. Doet hij dit niet, dan is hij civielrechtelijke aansprakelijk. Ik zou eerst overleg hebben en hem zo nodig ook aansprakelijk stellen voor de opgelegde boete(s). Als je zelf een rechtsbijstandsverzekering hebt die fiscale zaken dekt, kan je uiteraard ook deze inschakelen.

 

In ieder geval succes, Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Joost;

al vast bedankt voor je snelle reactie.

maar wat kan ik tegen over de belasting dienst doen?

gaan zij mee met het feit dat de boekhouder fout zit,of komen zij als nog bij mij aan kloppen.

en wat voor stappen adviseer je mij als de onderhandelingen niet goed verlopen?

en zijn er misschien anderen mensen die hier ervaring mee hebben gehad?

alvast bedankt

 

 

J s

 

De beboetbaarheid van jouw adviseur is aan de fiscus en dat betekent ook niet dat ze jou niet zullen beboeten. Als ze willen leggen ze aan beiden een boete op.

 

Tja, qua onderhandelingen is het nu moeilijk te zeggen wat te doen. Dat hangt natuurlijk af van hoe toeschietelijk hij is en wat hij bereid is wel en niet te doen. Vanaf dat punt kan ik je wel weer verder helpen. Ga dus eerst in gesprek en dan lees ik het hier wel weer.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.