• 0

Europees Verkooprecht?

Ik heb een vraag over een term die ik heb gehoord, namelijk "europees verkooprecht". Dat zou inhouden dat als je als bedrijf / groothandel op legale wijze aan producten bent gekomen (bijvoorbeeld via importeur) dat je vrij bent deze te verkopen aan een ieder die daar interesse in heeft.

 

Ik ken het voorbeeld van Philips waarbij webwinkels Philips televisies verkopen onder de door Philips geadviseerde verkoopprijs. Philips schijnt dit niet te kunnen verbieden, maar ze kunnen uiteraard wel de levering gaan weigeren aan die verkopers.

 

In mijn situatie verbiedt mijn importeur mij de door bij hen aangeschafte artikelen te verkopen aan particulieren, omdat hun franchisemodel dat niet toelaat (alleen zogenaamde dealers mogen verkopen aan particulieren). Ze leveren overigens wel gewoon aan mij.

 

In hoeverre sta ik in mijn recht om toch mijn artikelen te verkopen aan wie ik wil, ondanks de door dit merk zelf gehanteerde franchiseregels?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afspraak is afspraak ben ik 't mee eens, dus daarover alvast geen twijfel (tenzij er een zeer gegronde reden voor is).

 

Maar ik kan me wel voorstellen dat als een contract inbreuk maakt op wettelijk vastgestelde regels er dan sprake kan zijn van nietigheid van het contract, althans op die punten die niet in overeenstemming zijn met de wetgeving.

 

Ik ben er ooit zelf een keer op aangesproken door een klant aan wie ik niet wilde leveren, volgens hem had ik een leverplicht en hij zou er een rechtzaak van maken. Dat is uiteindelijk niet gebeurd (ook niet geleverd trouwens), maar ik vraag me wel af wie er nu in z'n recht stond. In dit geval ging het om een bepaalde collectie consumptiegoederen die via dealers werd verkocht, betreffende klant kocht ook bij mij - maar andere artikelen - en eiste levering van die zaken waar een andere dealer (bij hem om de hoek) voor was aangesteld.

Link naar reactie
  • 0

Niet:als jij leverancier met jou overeenkomt dat jij niet mag verkopen aan particulieren, dan heb jij je daaraan te houden. Doe je dat niet, dan pleeg je 'contractbreuk', ook wel 'wanprestatie' geheten.

 

Bedankt voor het antwoord. Maar ik ben niets overeengekomen met mijn leverancier. Hij bepaalt alleen nu opeens dat ik aan bepaalde doelgroepen niet mag verkopen. Ik dacht dat dat gescheiden zaken waren. Ik koop van hem, hij verkoopt aan mij. Punt. En vervolgens verkoop ik aan klanten met wie ik ook een klant/leverancier overeenkomst aan ga. Punt. Ik heb nog nooit gehoord dat bedrijven je dergelijke restricties kunnen opleggen.

Maar ik durf het niet aan om mijn eigen weg te gaan en een rechtszaak te riskeren, ik ben een eenmanszaak en de leverancier een groot amerikaans bedrijf.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Niet:als jij leverancier met jou overeenkomt dat jij niet mag verkopen aan particulieren, dan heb jij je daaraan te houden. Doe je dat niet, dan pleeg je 'contractbreuk', ook wel 'wanprestatie' geheten.

 

Bedankt voor het antwoord. Maar ik ben niets overeengekomen met mijn leverancier. Hij bepaalt alleen nu opeens dat ik aan bepaalde doelgroepen niet mag verkopen. Ik dacht dat dat gescheiden zaken waren. Ik koop van hem, hij verkoopt aan mij. Punt. En vervolgens verkoop ik aan klanten met wie ik ook een klant/leverancier overeenkomst aan ga. Punt. Ik heb nog nooit gehoord dat bedrijven je dergelijke restricties kunnen opleggen.

Maar ik durf het niet aan om mijn eigen weg te gaan en een rechtszaak te riskeren, ik ben een eenmanszaak en de leverancier een groot amerikaans bedrijf.

Die beperking maakt pas onderdeel uit van de overeenkomst vanaf het moment nadat jij, nadat je bekend bent geworden of redelijkerwijs had kunnen zijn met die beperking, weer heb gekocht van die leverancier.

Link naar reactie
  • 1

Dan zal je het belang moeten afwegen, wil je wel of niet per sé van deze importeur goederen blijven verkopen en na moeten gaan in hoeverre zij hun eisen - al dan niet redelijk en/of legaal - kunnen afdwingen.

 

Binnen de juridisch vastgelegde lijnen zijn er vaak marges, één die lastig is aan te tonen is traineren, namelijk prijzen verhogen, voorwaarden aanscherpen en nog een andere die heel vervelend kan zijn; levertijden opschroeven.

 

Misschien gewoon helaas even slikken voor de "time being", maar wel in je achterhoofd houden met wie je te maken hebt en het belang van deze leverancier afbouwen, desnoods langzaam, zodat je de tijd hebt goede vervanging te vinden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.