• 0

Aandelen t.o.v. financier: wat is de voor mij beste oplossing?

OK, het gaat om het volgende -

Een relatie en ik zijn van plan een bv op te starten ten behoeve van een nieuwe onderneming. Van de investering die nodig is, zal hij 40% inbrengen en voor de resterende fondsen zal de bank de bv een financiering verschaffen.

 

Ik heb zelf geen geld maar heb het idee voor de onderneming aangebracht, zal de dagelijkse leiding van het bedrijf hebben en zal mij daarvoor 'kapot werken' (een omschrijving die ik vaker in dit soort forums heb gelezen...:-). Zijn rol zal voornamelijk die van financier zijn, alhoewel een aantal taken wellicht organisch naar hem zullen vallen. Hij houdt zich ook met andere bedrijven bezig.

Ons idee is om bij succes in de loop der jaren minimaal nog 2 bedrijven er bij te openen en vervolgens na ca 10/12 jaar de zaken te verkopen.

Het betreft een succesvolle, bewezen formule met zeer interessante winsten en mogelijkheden.

 

Ik wil graag vanaf de start mede vennoot zijn omdat we 'samen' beginnen en heb hiertoe voorgesteld een verdeling van 40/60, opklimmend naar 50/50 vanaf jaar 3, daar dan ten aanzien van de aflossing naar bank de grootste risico's zullen zijn verdwenen.

Natuurlijk heb ik een financier/partner nodig om dit project te doen, maar hij heeft ook mij nodig vanwege de expertise en arbeidskracht.

 

Hoe redelijk is mijn eis? en Waarom wel? waarom niet? Alternatief?

Ik ambieer geen loondienst situatie maar wil vanaf dag 1 aan de bak voor mijn eigen bedrijf.

 

Graag jullie inzichten?

 

Dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Woodland,

 

Zo te lezen heb je nog een hoop leeswerk te verrichten voordat je instapt. HL is daar een goed medium voor.

 

Om te beginnen kom je weldegelijk in loondienst van de BV. Daarbij is het aan te raden om zelf een holding BV op te richten die aandeelhouder wordt van de gezamenlijke BV (jij komt dan in dienst van de eigen BV). Over het hoe en waarom van een holding BV is al erg veel geschreven op HL.

 

Er is door ons weinig te zeggen over de haalbaarheid van jouw eis tav de aandelenverhouding. Dat verschilt van branche tot branche en daarbij is degene met de centen natuurlijk een machtige partij.

 

Heb je al een reactie op jouw voorstel ontvangen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De situatie is summier beschreven. Ik weet niet of het om een groot bedrag gaat dat hij investeert? Als de vooruitzichten inderdaad zo mooi zijn en het investeringsbedrag is vrij beperkt, dan vind ik dat je nogal een fors percentage van je toko weggeeft. hij loopt dan lachend binnen zonder veel moeite te hoeven doen.

 

Gaat het om een forse investering en zitten er nogal wat risico's in, dan liggen de zaken uiteraard weer anders.

 

Gaat het voor jou alleen/hoofdzakelijk om het rond krijgen van de financiering? Dan moet je daarvoor gewoon shoppen, net zoals je voor alles wat je inkoopt zoekt naar de beste deal. Misschien wil een ander wel voor een veel lager aandeel de financiering verschaffen, of is er zelfs iemand die genoegen neemt met een achtergestelde lening (kost je in het begin rente, maar dan is bij verkoop over 10/12 wel de hele opbrengst voor jou!).

 

Geef niet te makkelijk een fors deel van je onderneming weg!

 

Heb een paar mensen meegemaakt die in het begin voor een paar duizend Euro de helft van hun onderneming hebben weggegeven, terwijl die al snel een veelvoud waard was (oplopend tot tonnen/miljoenen in een paar jaar). Zonde!

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties!!

 

Ik geef graag een update -

 

Het betreft dus een onderneming die we gezamenlijk zullen starten ten behoeve van een, zoals gezegd, bewezen franchise formule. Zonder details te willen geven, betreft dit een fastfood concept.

 

Inmiddels hebben we weer gesprekken gehad en we zijn een 50/50 partnership overeengekomen, waarbij de operationele leiding in mijn handen komt. Hij ontvangt een 50% (risicopremie) opslag op de door hem te ontvangen rente (tov de bankrentevoet).

We zullen beiden via holding bv's vennoot zijn en zo onze management fee declareren.

 

Eigen vermogen (partner) inbreng is 170.000 (maar gemaximeerd tot 200.000) en we hebben nog 260.000 financiering nodig.

We willen dit aantrekken zonder privé te hoeven mee te tekenen; niet alle banken zullen dit doen, maar we zijn er van overtuigd dat met een dergelijke ratio eigen geld/vreemd geld dit zou moeten kunnen.

 

Nog ideeën?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maak niet de fout dat je aandeelhouderschap met management activiteiten verwart.

Met andere woorden, beloon de "financier" niet met een managementvergoeding als hij niet daadwerkelijk werkzaamheden uitvoert.

 

Daarvoor hij hij al de beloning in de vorm van lening en aandelen.

Maak voor jezelf de rekensom wat zijn beloning wordt en de jouwe.

 

Nu vermoed ik dat deze scheef komt te liggen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen expert op het gebied van financieringen (finance niet vertalen in financieringen ;))

Laatst heb ik voor een klant in de horeca een aanvraag gedaan bij een bank, maar toen was het erg lastig. Het kwam er op neer dat de bank de volledige financiering afgedekt wou hebben. Destijds ging het om een bestaande onderneming met zeer goede resultaten.

 

Maar de tijden zijn inmiddels iets veranderd.......

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
Het betreft een succesvolle, bewezen formule met zeer interessante winsten en mogelijkheden.

Ondanks de goede markt- en exploitatiemogelijkheden die enkele formules bieden is er natuurlijk geen enkele fastfood franchiseformule die zekerheid kan of wil bieden over te behalen winsten. Daarbij spelen veel meer factoren een rol, zoals bijvoorbeeld de vestigingslocatie, het verzorgingsgebied en ondernemerscompetenties. Ik neem aan dat jullie door het doen van onder andere eigen (markt)onderzoek en benchmarking de verkoopverhalen van de franchisegever hebben kunnen relativeren.

 

Gezien de hoogte van het te investeren bedrag en het grote risico kan ik me voorstellen dat deze financier ook een aandeel in het bedrijf wil. Indien hij een reguliere bankrente en een aanzienlijke risico-opslag eist en daarnaast ook nog een managementfee wil ontvangen (welke beloning en voor welke kwantiteit/kwaliteit werkzaamheden?) legt dit een zware druk op de exploitatie. De vraag is of daarvoor wel voldoende rendement wordt behaald, zeker in de aanloop- en startfase. Het gemiddelde rendement in de fastfood ligt rond 15%, vóór aftrek van de ondernemersbeloningen. Heb je de consequenties van deze opzet al doorgerekend in de exploitatiebegroting van je financiële plan?

 

T.a.v. je strategie naar banken: kun je de franchisegever bij de verwerving van de externe financiering betrekken? Misschien dat zij direct of indirect een bank mede kunnen overtuigen met bewijzen van hun “zeer interessante winsten”. Ook kun je een beroep doen op de bank om gebruik te maken van de MKB borgstelling.

 

Heel veel succes!

Groet,

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Dank weer voor de reacties en Paul, had je mijn update gelezen?

 

We hebben inderdaad een uitgebreide exploitatiebegroting en liquiditeitsoverzicht, mede gebaseerd op de benchmarks die er door de franchisegever beschikbaar zijn gemaakt.

 

Helaas wil de franchisegever geen rol spelen bij de onderhandelingen naar de bank. Dat is algemeen beleid.

De MKB borgstelling is eenoptie alhoewel dat voor de bank een enorme administrative klus schijnt te zijn, waardoor ze geen voorstander zijn van dat soort regelingen.

 

Ik vind het eigenlijk waanzin dat bij een 40/60 split je alsnog aanvullende zekerheden moet verschaffen. Immers, het eigen vermogen aandeel is al een enorm bewijs van committment. Aan de andere kant, banken zijn geen ondernemers.....

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor jouw afweging en een kredietaanvraag zijn eigen onderzoek en eigen cijfers van fundamenteel belang, naast de benchmarkdata die jouw franchisegever zegt te hebben.

 

De MKB borgstelling kost een bank extra werk, maar biedt ook voor de bank voordelen.

 

Een bank is - net zoals jij - ondernemer/bedrijf (enkele uitzonderingen daargelaten...); cruciaal is de inschatting t.a.v. risico en rendement. Dat deze afweging door banken/kredietverstrekkers ten aanzien van bedrijven in de horecabranche extra kritisch wordt gedaan is gezien de historische branchecijfers alleen maar realistisch.

 

Leg je (geanonimiseerde) cijfers eens aan leden van dit forum voor, je krijgt dan zeker nuttige feedback!

 

 

 

N.B.

Je kunt me ook pm-en voor een reactie.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Wellicht heb ik het niet duidelijk gemaakt maar dit betreft een nieuwe exploitatie dus geen overname van een bestaande situatie. Dat is de reden waarom er geen historie is, maar slechts begrotingen gebaseerd op onze ervaring, onderzoek en de benchmarks die ter beschikking zijn gesteld.

 

Het is vrij simpel nu eigenlijk - we hebben nodig ongeveer 450 K en we brengen zelf in 170/200 K dus de rest willen we lenen, maar zonder privé mee te tekenen. Apparatuur/inventaris nieuwwaarde is zon 300 K, maar zal als borg wellicht niet verder reiken dan 100K?

 

En toen, dames/heren?

 

Groet!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of je dat gaat lukken. Zonder prive mee te tekenen al helemaal.

Maar niet geschoten is altijd mis.

 

Wat ik als backup plan mee wil geven, kijk eens op veiling sites. Helaas zijn er meerdere ondernemingen die over de kop gaan. Maar dat geeft als kans dat er ook nieuwe apparaten beschikbaar komen, tegen zeer voordelige prijzen.

Dat scheelt alweer in de investering.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.