• 0

Bedrijf in Buitenland

Goeden Avond!

 

Ik ben bezig met het opzetten van een firma in America. Ik vroeg mij af hoe het zat met de Nederlandse belasting, waar ik belastingplichtig bent.

 

De firma wordt een "holding company", ik zal hier uit geen inkomen krijgen, ik gebruik het alleen maar om kosten te denken zoals reizen, hotels etc. - Voor werk wat ik doe in America als 'consultant' stuur ik een factuur naar de werkgever/partner en incasseer dit via de firma. Nogmaals, al het geld in blijft in de firma. Ik geef mij zelf geen salaris.

 

Aangezien de firma in de staat Delaware zit, betaal ik 0% bedrijf's belasting in America. Moet ik deze kosten deklaren bij de Nederlandse belasting? Zo ja, als wat? inkomen?

 

Hartelijk dank voor alles moeite en kennis.

 

Vriendelijke groet,

 

Mark Webber

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Mark,

 

Een Delaware holding kun je prima oprichten, maar er zit een flink risico aan jouw wensen: als de fiscus stelt dat het bestuur van de Delaware holding in NL ligt (omdat jij hier jouw bestaanscentrum hebt), dan wordt die holding gewoon NL belastingplichtig. Daarmee geldt dan ook de plicht tot het fictief loon voor jou.

 

Iets om nog even goed over na te denken lijkt mij!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Interessant, zeker even over na denken.

 

Andere vraag: Als ik een 20% deel zou hebben in een LLC en de rest van de firma is verdeeld over Amerikanen, dan neem ik aan dat fiscus het bestuur niet kan aanzien als "NL", dus ben ik daarvoor ook niet belasting plichtig voor, correct?

 

Nogmaals hartelijk dank, zeer geapprecieerd.

 

Groet,

 

Mark

Link naar reactie
  • 0

Dag Mark,

 

Als jouw LLC feitelijk niet door jou bestuurd wordt, dan klopt dat. Let er wel op dat als het bestuur deels in NL plaats heeft door toedoen van jouw bestuurstaken, dat dan die vlieger niet opgaat. Dan zal het verdrag met de USA bepalen waar belasting geheven wordt. Daar houdt dan wel mijn kennis op :(

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.