• 0

Bestellen zonder account

Vaak zie ik bij topics waarbij iemand vraagt wat men van zijn/haar webshop vind dat er gesuggereerd wordt om "bestellen zonder account" mogelijk te maken, of als dit mogelijk is dan wordt dit als een positief punt gezien.

 

Alleen heb ik een beetje moeite met de exacte betekenis van "bestellen zonder account" voor mijzelf vast te leggen.

 

Als ik vanuit mijzelf als klant denk en ik zie dat bestellen zonder account mogelijk is, dan ga ik er van uit dat mijn gegevens niet opgeslagen worden in een klantenbestand. Dat beeld heb ik daar tenminste bij.

 

Maar, als ik denk vanuit mijzelf als webwinkelier zijnde, dan is dit helemaal niet mogelijk. Ik heb immers de adresgegevens van de klant nodig om de bestelling naar toe te zenden en dus worden de gegevens hoe dan ook ergens vastgelegd in mijn systeem. Een bestelling verzenden zonder ook maar ergens de gegevens van de klant vast te leggen is volgens mij alleen mogelijk als een klant telefonisch besteld en jij dan direct, terwijl de klant zijn adres aan het opnoemen is, deze op het pakket schrijft, bij wijze van spreken.

 

Na wat verder onderzoek van mij bleek dat "bestellen zonder account" in de regel wordt gezien als "kunnen bestellen zonder wachtwoord te verzinnen". Maar komt bestellen zonder account dan niet in feite neer op het puur en alleen ontnemen van de klant zijn mogelijkheid om na de bestelling weer in te loggen om de status van zijn vorige bestelling(en) te zien?

 

Hoe zien jullie "bestellen zonder account" bij een webshop?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zien jullie "bestellen zonder account" bij een webshop?

 

Ik denk dat het vooral voor de klant moet gaan om de snelheid van het bestelproces, daardoor moet de drempel mbt eea zo laag mogelijk liggen.

Het is denk ik al voldoende drempelverlagend (vind ik, als ik zelf een bestelling doe), als ik niet éérst moet registreren, activatiemail beantwoorden, inloggen, voordat ik een bestelling kan doen.

 

De beste en makkelijkste manier is gewoon dat je de eerste keer dat je bestelt, je gegevens invult, en dat je gelijk met de orderbevestiging ook een activatiemailtje oid krijgt voor een account, wat je dan natuurlijk een eventuele volgende keer voort gemak kunt gebruiken :)

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik er (volstrekt) geen moeite mee om te bestellen mét account, inderdaad moet je de gegevens toch opgeven wil je je spullen geleverd krijgen. Wat ik dan wel weer waardeer is dat ik niet mijn ziel en zalighheid hoef bloot te geven om zo'n account aan te maken. Naam, afleveradres en telefoonnummer moet voldoen als verplicht op te geven informatie, andere gegevens facultatief (bijvoorbeeld bedrijfsinfo). Een geboortedatum opgeven riekt bij mij per definitie naar marketing.

 

Waar ik echt een godsgruwelijke hekel aan heb zijn sites die eerst al je accountgegevens willen opnemen voordat je bijvoorbeeld kunt zien wat de afleverkosten zijn. Kortom, jij moet jouw informatie prijsgeven voordat je voor de order relevante informatie krijgt aangeleverd, voordat je daadwerkelijk kunt beoordelen of je überhaupt wel een bestelling wilt plaatsen. Kom ik dat tegen, dan pas ik resoluut en neem ik de moeite te zien of het product ergens anders is te krijgen, desnoods duurder.

 

Verder wil ik gewoon niet dat mijn gegevens worden gebruikt voort marketingdoeleinden. Ik zou het waarderen dat je voor of direct tijdens het invullen van de accountgegevens een popup of kleine verwijzing krijgt naar de algemene voorwaarden, met daarin in ieder geval een directe link naar de omschrijving hoe er wordt omgegaan met je gegevens.

 

Kortom, ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben zonder dat ik er ontzettend veel moeite voor moet doen om dat uit te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

bij mij in de shop besteld 75% van de mensen zonder account.

Enige verschil bij mij is dat de klant dus geen wachtwoord hoeft op te geven en later dus niet kan inloggen.

 

In mijn shop wordt er ook echt geen klantaccount aangemaakt.

 

Bij oscommerce shops die ik voorheen gebruikte werd er evengoed een account aangemaakt maar enkel met een random wachtwoord.

Probleem daarbij was dat als iemand de wachtwoord vergeten button gebruikte hij alsnog een wachtwoord kreeg en kon inloggen en oude orders kon bekijken.

 

In mijn nieuwe shop is dat dus veel beter geregeld.

 

Maar hoe belangrijk het voor je klanten is om zonder account te kunnen bestellen is ook afhankelijk van wat je verkoopt.

 

Ideale situatie is dat mensen die zonder account bestellen na afloop van de bestelling gevraagd wordt of ze alsnog een account willen aanmaken. daarvoor hoeven ze dan enkel een wachtwoord (en eventueel gebruikersnaam als dat niet met e-mail adres gaat) op bte geven. je kan ze dan na het bestel proces proberen over te halen daartoe door ze de voordelen van een account uit te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Na wat verder onderzoek van mij bleek dat "bestellen zonder account" in de regel wordt gezien als "kunnen bestellen zonder wachtwoord te verzinnen". Maar komt bestellen zonder account dan niet in feite neer op het puur en alleen ontnemen van de klant zijn mogelijkheid om na de bestelling weer in te loggen om de status van zijn vorige bestelling(en) te zien?

 

In de praktijk komt het daar vaak wel op neer. Oscommerce doet het ook zo, zoals reeds genoemd.

 

Het verschil zal hem vooral in de beleving van de klant zitten, die denkt wellicht geen 'blijvende relatie' met de leverancier aan te gaan door te bestellen zonder account.

 

Uiteraard is het verder ook vrij onzinnig: Bij een webshop order moet je toch (vrijwel) alle gegevens administreren, in ieder geval NAW gegevens, en daarnaast is een mailadres voor evt vedere communicatie, verzendbevestiging en dergelijke wel zo praktisch.

 

Deze gegevens na afronden van de order weggooien is uberhaupt geen optie - je zult ze toch op zn allerminst in je administratie moeten opnemen, alleen al omdat de belastingdienst dat vereist.

Link naar reactie
  • 0

wel... ik gaf al aan dat de populaititeit ervan afhangt wat je verkoopt...

 

Zoals in mijn shop gaat het om sextoys en lingerie en willen mensen graag discreet bestellen en niet dat iemand na afloop nog eens stiekem in hun account kunnen inloggen (partner, ouders enz..) en kunnen zien wat ze allemaal besteld hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Het verschil zal hem vooral in de beleving van de klant zitten, die denkt wellicht geen 'blijvende relatie' met de leverancier aan te gaan door te bestellen zonder account.

 

Zoiets dacht ik al, meer een stukje psychologie dan dat het daadwerkelijk iets veranderd aan de situatie.

 

 

Zoals in mijn shop gaat het om sextoys en lingerie en willen mensen graag discreet bestellen en niet dat iemand na afloop nog eens stiekem in hun account kunnen inloggen (partner, ouders enz..) en kunnen zien wat ze allemaal besteld hebben.

Klopt, maar op zich zou je er van uit moeten kunnen gaan dat men hun wachtwoord voor zich houdt (en anderen dus niet op het account van jou klant kunnen inloggen)
Link naar reactie
  • 0
Klopt, maar op zich zou je er van uit moeten kunnen gaan dat men hun wachtwoord voor zich houdt (en anderen dus niet op het account van jou klant kunnen inloggen)

 

Klopt, maar vaak hebben de mensen wel toegang tot het e-mail account en dan is opvragen van wachtwoord een paar seconden werk en kan er alsnog ingelogd worden.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar vaak hebben de mensen wel toegang tot het e-mail account en dan is opvragen van wachtwoord een paar seconden werk en kan er alsnog ingelogd worden.

 

Zou dat nou zoveel uitmaken? Als je niet wilt dat je sexuele voorkeuren in de volledige huiselijke kring (of erger misschien, op je werk bijvoorbeeld) naar boven komen, dan neem je toch een hotmail of yahoo account?

 

Maar door helemaal geen registratie te doen haal je inderdaad wel een extra drempel weg, in ieder geval die van extra tijd/energie om een bestelling te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Ook mijn ervaring is dat het vooral perceptie is.

 

Accounts worden toch gezien als drempel. moeilijk, wachtwoorden, extra gegevens invoeren, relatie met leverancier, ongevraagde reclame etc.

 

De praktijk tussen wel en geen account is inderdaad slechts een verschil tussen wel of geen wachtwoord koppelen aan je naam/mailadres evt icm een gebruikersnaam.

 

Hoewel klanten bij ons na plaatsen van de bestelling hun ingevoerde ordergegevens kunnen omzetten naar een account dmv het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord, doet slechts 10% dit.

 

Het is dus niet alleen in de branche van Vossie dat mensen graag zonder account bestellen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

 

Het is dus niet alleen in de branche van Vossie dat mensen graag zonder account bestellen

 

Zal ook wel met de gemakzucht van de gemiddelde mens te maken hebben. Niet alleen de moeite van het verzinnen van een wachtwoord maar ook het vooruitzicht om deze nog weer eens te onthouden zal denk ik al reden genoeg zijn dat mensen geen wachtwoord in willen vullen.

 

Ik ben in elk geval weer wat wijzer :)

Link naar reactie
  • 0

Om even iets specifieker te zijn... in jouw geval op kabel tje punt com word bij een bestelling zonder account wel een order in de database weggeschreven met bijbehorende NAW gegevens maar geen wachtwoord aangemaakt welke ook niet op te vragen is door de klant.

 

Wel kan de klant met een link in zijn bevestigings email de status van zijn order bekijken.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoewel klanten bij ons na plaatsen van de bestelling hun ingevoerde ordergegevens kunnen omzetten naar een account dmv het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord, doet slechts 10% dit.

 

Het is dus niet alleen in de branche van Vossie dat mensen graag zonder account bestellen

 

Tja, het vereist toch weer een actie. Recentelijk heb ik het voor een site opgelost door automatisch een (random) wachtwoord te genereren en dit met de orderbevestiging mee te sturen aan de klant. Uiteraard wordt deze gang van zaken op de betreffende website ook beschreven. Het e-mail adres is meteen de gebruikersnaam - dat scheelt ook weer iets om te verzinnen.

Link naar reactie
  • 0

... Het e-mail adres is meteen de gebruikersnaam - dat scheelt ook weer iets om te verzinnen.

Bij mij moet je gebruikersnaam kiezen maar als ik ooit weer webshop start hou ik het wel bij mailadres. Is toch weer extra handeling voor de klant om inlognaam te verzinnen, vooral als degene die al vaak gebruikt wordt al in gebruik blijkt te zijn.

 

Ik kan me voorstellen dat klanten soms vergeten dat ze er al hebben aangemeld of inlognaam niet zo snel weten. Vaak melden ze dan opnieuw aan omdat ze niet meer weten of er een account is. Als ze bij mijn webshop aanmelden en er al een account blijkt te zijn met datzelfde mailadres wordt er automatisch een mailtje gestuurd met inlognaam en wachtwoord. De klant krijgt dan dus foutmelding dat er al een account is met dat maialdres, en dat er wel mail is gestuurd zodat er alsnog ingelogd kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Tja, het vereist toch weer een actie. Recentelijk heb ik het voor een site opgelost door automatisch een (random) wachtwoord te genereren en dit met de orderbevestiging mee te sturen aan de klant. Uiteraard wordt deze gang van zaken op de betreffende website ook beschreven. Het e-mail adres is meteen de gebruikersnaam - dat scheelt ook weer iets om te verzinnen.

 

Je ontkomt toch niet aan logins met wachtwoorden, voor hoeveel instanties heb je 't tegenwoordig niet nodig; de bank, nutsbedrijven, verzekeraars, digid, you name it.

 

De simpelste oplossing is alles gewoon lekker per e-mail laten binnenkomen, een goede indexer op je mailbestanden zetten en voilá, met een druk op de knop binnen no time je login en password tevoorschijn getoverd. In die zin vind ik 't zelfs irritant als je op een site wel een wachtwoord moet opgeven, maar dat niet per e-mail bevestigd krijgt, dan moet je 't namelijk zelf ergens noteren (of aan jezelf mailen).

 

Voor gevoelige dingen, bestellingen bij Vossie, de bank etc.; ik heb de info simpel in een excel sheet wat weer met winrar is beveiligd. Voor zover daar mails van zijn binnengekomen verwijder ik die. (Oeps, Vossie gebruikt geen logins!).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in een aantal gevallen ook geen zin om mijn doopceel op te geven voor een simpele bestelling,

ook bij onschuldige produkten als een doos kattenvoer.

Als het teveel moeite kost ben ik meestal ook snel vertrokken, net als de gemiddelde online koper heb ik weinig geduld.

 

 

Voor gevoelige dingen, bestellingen bij Vossie, de bank etc.; ik heb de info simpel in een excel sheet wat weer met winrar is beveiligd. Voor zover daar mails van zijn binnengekomen verwijder ik die. (Oeps, Vossie gebruikt geen logins!).

Bank en dergelijke gevoelige codes heb ik juist niet in het excelbestand zeker aangezien deze op het bureaublad staat van een gedeelde computer. Gelukkig hebben we tegenwoordig van die handige telefoons... ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Voor gevoelige dingen, bestellingen bij Vossie, de bank etc.; ik heb de info simpel in een excel sheet wat weer met winrar is beveiligd. Voor zover daar mails van zijn binnengekomen verwijder ik die. (Oeps, Vossie gebruikt geen logins!).

Bank en dergelijke gevoelige codes heb ik juist niet in het excelbestand zeker aangezien deze op het bureaublad staat van een gedeelde computer. Gelukkig hebben we tegenwoordig van die handige telefoons... ;)

Winrar biedt een versleutelingsmogelijkheid. Als je password lang genoeg is en je doet er wat aparte tekens in, dan is het nagenoeg niet te kraken. Tegenwoordig kan je met een goede videokaart passwords ongeveer 10 keer sneller kraken dan met de normale CPU, dan nog duurt 't een paar jaar voordat je een goed password kraakt. Tegen die tijd heb ik 't wel weer een keer veranderd :)

Link naar reactie
  • 0
In die zin vind ik 't zelfs irritant als je op een site wel een wachtwoord moet opgeven, maar dat niet per e-mail bevestigd krijgt, dan moet je 't namelijk zelf ergens noteren (of aan jezelf mailen).

 

Een bedrijf dat mij een mail stuurt met mijn wachtwoord gaat direct op de black-list. Wachtwoorden hoor je nooit en te nimmer onversleuteld te verwerken, op te slaan of (de ergste zonde) buiten je systeem te laten komen.

 

Zijn er trouwens site- of shophouders die ervaring hebben met systemen als 'open-id'?

Link naar reactie
  • 0

In die zin vind ik 't zelfs irritant als je op een site wel een wachtwoord moet opgeven, maar dat niet per e-mail bevestigd krijgt, dan moet je 't namelijk zelf ergens noteren (of aan jezelf mailen).

 

Een bedrijf dat mij een mail stuurt met mijn wachtwoord gaat direct op de black-list. Wachtwoorden hoor je nooit en te nimmer onversleuteld te verwerken, op te slaan of (de ergste zonde) buiten je systeem te laten komen.

 

Zijn er trouwens site- of shophouders die ervaring hebben met systemen als 'open-id'?

 

Je hebt gelijk en ik had 't wat moeten nuanceren. Niet alle logins/passwords beschermen veiligheidskritieke gegevens, die mogen wat mij betreft per mail binnenkomen. Zaken zoals bank logins, e-mail passwords etc. is een andere verhaal. Die wil je inderdaad niet per mail en/of onbeschermd op je systeem.

 

E-mail kan je overigens vaak wel beter beveiligen dan standaard door providers is ingesteld, namelijk door gebruik te maken van de (meestal, niet altijd!) mogelijkheid die alleen over beschermde verbindingen binnen te halen (SSL, zie screenshot). Dat voorkomt ook het onbeschermd over internet sturen van je mail passwords.

SSL.thumb.jpg.ec6984cfb2076dfb785d6262364190c8.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.