• 0

DGA loon, fictief loon, gebruikelijk loon. Ja, en?

Gebruikelijk loon, fictief loon, DGA salaris, het komt allemaal op hetzelfde neer. Maar waarom, wat moet je ervan weten en wat kun je ermee? Ik ga hierin iets verder dan wat de meeste DGA’s moeten weten, maar ik ben niet helemaal volledig omdat er nogal wat regels zijn over fictieve aanmerkelijke belangen.

 

Kort gezegd: welk salaris moet een DGA aan zichzelf uitkeren volgens de Wet Loonbelasting (artikel 12a) en enige jurisprudentie. De uitgebreide regel luidt dat iemand die een (middellijk) aanmerkelijk belang (verder AB) heeft in een vennootschap gebonden is aan de regels van het fictief loon (de formele benaming) als hij arbeid verricht voor die vennootschap.

 

 

Geschiedenis

In de vorige eeuw hadden nogal wat slimme DGA’s bedacht: “als ik mezelf nu eens geen of een laag salaris geef, van welke inkomensafhankelijke regelingen kan ik dan profiteren?”. En dus hadden DGA’s met tonnen winst in hun BV, maar door een laag inkomen, recht op aftrek van ziektekosten, kosten kinderopvang en giften. Daarnaast hadden de kinderen van de DGA’s vaak een leuke studiebeurs. Ze stonden nog net niet in de rij voor een bijstanduitkering, maar je begrijpt waarom de overheid hier iets tegen wilde doen. Het fictief loon was geboren in 1997. Of je even minimaal FL 80.000 wilde opnemen als salaris, bij gebreke waarvan de fiscus dan maar loonbelasting ging heffen over een fictief loon van FL 80.000.

 

Maar voor die DGA’s die echt tonnen verdienden in hun BV was dat niet hoog genoeg. Het toptarief was immers 60% en FL 80.000 werd belast tegen maximaal 50%. Dus ook daar kon meer gehaald worden. Nadere criteria werden gevormd waarmee de grootverdieners meer salaris moesten opnemen (later meer over die criteria).

 

 

Wie zijn de AB houders?

[*] Een aanmerkelijk belang heb je als je direct of indirect minimaal 5% van de aandelen bezit in een vennootschap of fonds voor gemene rekening (zoals een coöperatie).

[*] Dit geldt ook indien het enkel minimaal 5% stemrecht of winstrecht of enkel opties op aandelen betreft.

[*] Of als men 5% of meer heeft van een serie van een letteraandeel.

[*] Dan geldt dit ook nog als de partner of bloed- of aanverwant in de rechte lijn wel een AB heeft, maar jij – doch wel aandeelhouder – niet. Denk aan de BV van jouw partner of jouw kind die 96% heeft en jij 4%.

[*] En tot slot zijn er nog regels die oude aanmerkelijke belangen in stand laten na vervreemding van aandelen of splitsing van een vennootschap (maar dan wordt het te technisch).

 

 

Wat is dan het fictief loon?

Indien je tot vorenstaande groep hoort en arbeid verricht voor die vennootschap, ben je aan de beurt. De hoogte van het fictief loon kent ruwweg 3 richtlijnen:

 

[*] 1. op jaarbasis ‘fulltime’ arbeid € 41.000 (2010) tenzij een marktconform loon van iemand zonder AB in een gelijke functie lager ligt;

[*] 2. of als dat hoger is: 70% van een marktconform salaris verdiend door een niet AB-houder in dezelfde functie, met dan wel € 41.000 als ondergrens en nooit minder dan de best betaalde werknemer binnen het eigen concern die soortgelijke werkzaamheden verricht;

[*] 3. 70% van de managementfee die de holding BV ontvangt. Dit is de zogenaamde afroommethode (met dank aan de Hoge Raad) die nog wel eens toegepast wordt bij BV’s waarin de omzet volledig afhankelijk is van de inspanningen van de DGA (veelal eenmans-BV’s of -holdingstructuren).

 

[*] Ad 1: in de wet staat nergens dat het aantal uren werk in de week van invloed is op het fictief loon. Echter, ervaring leert dat de fiscus bij parttime werken akkoord gaat met een parttime factor op het gebruikelijk loon. Regels 2 en 3 even buiten beschouwing, zou je bij 2 dagen werk per week kunnen verzoeken om een loon van 2/5e maal € 41.000.

 

[*] Ad 2: verdient een ICT consultant € 100.000 als marktconform loon zonder dat hij een AB heeft, dan dient een DGA die hetzelfde werk doet een salaris op te nemen van € 70.000. Werkt er echter binnen zijn BV’s een werknemer (niet aandeelhouder) die hetzelfde doet en daarvoor € 90.000 krijgt, dan moet de DGA veelal ook € 90.000 aan salaris opnemen.

 

[*] Ad 3: veel kleine professionals die werken vanuit een Holding constructie (of ook met 1 BV) met zichzelf als enige ‘omzetgenerator’ kunnen nog wel eens te maken krijgen met de afroommethode. Het fictief loon wordt dan gesteld op 70% van de managementfee of winst die de (holding) BV ontvangt. Daarbij wordt ook gekeken naar de zakelijkheid van de fee om te zorgen dat de fee niet erg laag is t.o.v. de winst van de dochter BV. Deze grap komt van de Hoge Raad. Gelukkig komen we herhaling van die opvatting niet al te vaak tegen.

 

 

En vanaf 2010?

Twee nieuwe regels:

[*] 1. fictieve lonen onder de € 5.000 doen er niet meer toe. Werk je dus weinig en verdien je weinig zodat een fictief loon onder de € 5.000 van toepassing zou zijn, dan kun je dat achterwege laten

[*] 2. als de bedrijfsresultaten tegenvallen, dan kan een verzoek gedaan worden aan de fiscus om het fictief loon dienovereenkomstig te verlagen.

 

Ad 2: de rekensom is als volgt:

Gebruikelijk loon 2009 = Gebruikelijk loon 2008 x Omzet eerste halfjaar 2009 / Omzet eerste halfjaar 2008.

Gebruikelijk loon 2010 = Gebruikelijk loon 2008 x Omzet eerste halfjaar 2010 / Omzet eerste halfjaar 2008

 

Speel het spel.

De fiscus is er echt niet op uit om het vel over je oren te trekken en zo jouw BV in zwaar weer te brengen wegens te hoge loonkosten. Ook zal de afroommethode niet snel toegepast worden, mits je het zelf niet te bont maakt.

 

Verwacht je zwaar weer voor jouw BV(’s) neem contact op met de fiscus en doe een gemotiveerd verzoek tot verlaging van het fictief loon.

 

Gaat het goed? Blijf dan niet hangen aan een gebruikelijk loon van € 41.000. Er zijn niet veel signalen dat de fiscus blijft hameren op de 70% van een marktconform salaris of de afroommethode, maar als je bewust salarisverhoging uitstelt ten gunste van een hoger dividend (winst na 20% VPB en (van het restant winst) 25% IB box 2 geeft een gecombineerde heffing van 40%) of een oplopende rekening courantschuld, dan kun je vragen verwachten.

 

Vragen? Stel ze hieronder!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat ik met 2 uur in de week ruim klaar ben. Het betreft eigenlijk alleen het inboeken van de huurbetalingen en het weer ter huur aanbieden bij een verhuurbemiddelaar als er iets vrijkomt. Als er onderhoud gepleegd moet worden dan besteed ik dat uit of doe ik het zelf binnen mijn montagebedrijf en faktureer ik als montagebedrijf deze werkzaamheden weer aan de BV. Ik heb mijn inkomen destijds op zo'n 5 procent van de huurinkomsten gezet omdat ik zag dat er bedrijven zijn die voor dat percentage en soms zelfs minder de beheer van onroerend goed voor je overnemen. Maar feitenlijk doe ik nog minder omdat ik ook de verhuurbemiddeling uitbesteed.

Is er een grens van arbeidstijd waar je onder moet blijven om geen verplicht loon op te moeten nemen uit de BV ?

Mvg. Cornee

Link naar reactie
  • 0
Zie ik het goed dat als een werknemer >5% van de aandelen krijgt ook een salaris moet verdienen dat >70% van zijn totale inkomen in dat jaar is?

 

Nee dat zie je niet goed. Waar haal je dit vandaan?

Een werknemers met >5% is per definitie DGA en dient het daarvoor gebruikelijk loon te ontvangen (tenminste 42k bruto).

 

Staat verder los van overige verdiensten die bijdragen aan het totaal inkomen van dat jaar.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Zie ik het goed dat als een werknemer >5% van de aandelen krijgt ook een salaris moet verdienen dat >70% van zijn totale inkomen in dat jaar is?

Hoe zit dat met ex werknemers?

 

Als die werknemer ook arbeid blijft verrichten voor de BV dan geldt voor hem/haar ook het fictief loon. Dat heeft echter niets van doen met 70% van zijn totale inkomen in dat jaar. Hij/zij moet gewoon weer gaan afwegen: 42K of als dat hoger is 70% van een marktconform loon. Het is niet gezegd dat marktconform het oude salaris is. Het kan evenwel een indicatie zijn waarop je het DGA loon kunt baseren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heel duidelijk artikel. Vraagje als een bedrijf een paar jaar met verlies draait en het bedrijfseconomisch niet mogelijk is om het gebruikelijk loon uit te keren en ook niet uitgekeerd heeft (de RC verhouding met de DGA is ook niet toegenomen). Dan is er spake van fictief loon. Kan het fictieve loon op balans opgenomen worden als informale kapitaalsstorting en moet er over het niet genoten fictieve loon loonheffing afgedragen worden?

Groet

 

Hendrik Jan

Link naar reactie
  • 0

Dag Hendrik Jan

 

HL is niet bedoeld voor adviseurs om kennis te vergaren voor de eigen onderneming, zie uit de huisregels:

 

Juristen/fiscalisten/boekhouders delen belangenloos hun expertise op Higherlevel.nl. Dit wordt enorm gewaardeerd. Echter, vragen vanuit die expertisehoek voor eigen klantdossiers zijn niet toegestaan en worden uit de open fora verwijderd.

 

Evenwel een tip: vraag de fiscus gewoon om toepassing van een nul-loon. Want nu is het - inderdaad - LB plichtig fictief loon.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Super column, maakt al heel veel duidelijk! Bedankt!

 

Word de 70% regeling en/of de €5000- regeling altijd zonder problemen toegepast? Of is het nooit echt 100% zeker dat je gebruik kan maken van deze regeling als je winst te laag is? Ik bedoel, laat ons stellen dat je 10.000 euro winst maakt. Dan kan de fiscus niet toch afkomen van 'Ja maar we gaan je die 70% regeling toch niet geven hoor'?

 

Komt er veel administratie of 'gedoe' kijken bij het aanvragen van deze regelingen?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Goede column, maakt veel duidelijk!

Internetbureau Subcolors

www.subcolors.nl | info@subcolors.nl

 

www.turkseadvocaten.nl | www.hostbedrijf.nl

 

Wilt u ook een professionele website ? dan bent u bij ons op het juiste adres, want wij weten dat de eerste indruk altijd blijvend is.

Link naar reactie
  • 0

Super column, maakt al heel veel duidelijk! Bedankt!

 

Word de 70% regeling en/of de €5000- regeling altijd zonder problemen toegepast? Of is het nooit echt 100% zeker dat je gebruik kan maken van deze regeling als je winst te laag is? Ik bedoel, laat ons stellen dat je 10.000 euro winst maakt. Dan kan de fiscus niet toch afkomen van 'Ja maar we gaan je die 70% regeling toch niet geven hoor'?

 

Komt er veel administratie of 'gedoe' kijken bij het aanvragen van deze regelingen?

 

 

Dank je en graag gedaan.

 

De regel dat onder een gebruikelijk loon van 5.000 feitelijk geen loon genoten hoeft te worden, kan gewoon toegepast worden, mits je in redelijkheid aan kunt tonen dat het gebruikelijke loon ook onder die 5.000 ligt. Bij een winst voor salaris kan ik me dat best indenken. Als ik een bedrijf heb en mijn manager realiseert maar 10K bruto marge dan ga ik daar zeker niet de helft van een hem uitbetalen als loon.

 

Het wordt al snel anders als de winsten hoger liggen. Door de bank genomen kun je stellen dat het niet echt gaat om 70%, maar om 63% omdat je ook nog eens (minstens) 10% ter dekking van toekomstige kosten, pensioen etc. mag meenemen.

 

Op 10K winst voor salaris dus een loon van 6300. Maar dan spreek je wel over de afroommethode en die is alleen aan de orde als de omzet voor minstens 90% door de DGA zelf gerealiseerd wordt. Daarnaast zal de afroommethode bij lonen onder de 43K geen rol spelen. De methode ziet juist op eenmans-BV's waarin hoge winsten worden behaald en waarvoor het lastig is om een marktconform salaris te duiden.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Complimenten!

 

Twee suggesties die misschien al langs gekomen zijn:

- Kun je het minimum aanpassen naar 43.000 (2013)?

- Bij optie 2 behandel je een meer verdienende medewerker. Wellicht is het goed hier aan toe te voegen dat dit onder omstandigheden wel is toegestaan (unieke kennis en kunde).

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Hoi Daan,

 

Colmuns zijn altijd geschreven in de tijd. Updaten heeft niet echt zin. Het doel is dat de algehele tendens duidelijk is.

 

Maar er komt binnenkort een nieuwe column over dit onderwerp omdat er nieuwe wetgeving is die extra aandacht verdient in relatie tot het DGA loon (tipje sluier, crisisheffing hoge lonen en vrijwillige vrijval levensloop in 2013).

 

Groet en dank

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost

 

Ergens kwam ik deze opmerking tegen die ik nog niet in je kolum

tegen kwam, is deze uitspraak juist ?

 

Het DGA-normsalaris van € 44.000 is niet van toepassing bij afwezigheid van noemenswaardige werkzaamheden voor de bv. Artikel 12a, lid 3 van de Wet op de loonbelasting 1964 is van toepassing, waardoor een salaris achterwege kan blijven.

 

Met vriendelijk groet

Link naar reactie
  • 0

Beste WPronk, 2e alinea van de column?

Kort gezegd: welk salaris moet een DGA aan zichzelf uitkeren volgens de Wet Loonbelasting (artikel 12a) en enige jurisprudentie. De uitgebreide regel luidt dat iemand die een (middellijk) aanmerkelijk belang (verder AB) heeft in een vennootschap gebonden is aan de regels van het fictief loon (de formele benaming) als hij arbeid verricht voor die vennootschap.

Als er geen sprake is van (noemenswaardige) werkzaamheden/arbeid voor die vennootschap, is er ook geen verplichting tot het toe moeten passen van gebruikelijk loon

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Staat de belastingdienst het toe als je jezelf het minimale dga-salaris uitkeert (in dit geval 2013 dus 44.000) terwijl je managementfee in de persoonlijke Holding meer dan 100k is? Je voldoet hiermee niet aan de 70% regel, maar in mijn geval zijn de werkzaamheden/salaris wel verdedigbaar ivm met een ander gelijksoortig beroep. In mijn persoonlijke holding heb ik rente en aflossingsverplichtingen, en ik wil graag extra aflossen.

 

Kan ik dit jaar (2014) mijzelf nog extra salaris in 2013 (in de boeken uiteraard) geven?

 

Vriendelijke groet,

 

Link naar reactie
  • 0
Je voldoet hiermee niet aan de 70% regel, maar in mijn geval zijn de werkzaamheden/salaris wel verdedigbaar ivm met een ander gelijksoortig beroep.

De afroommethode kán worden toegepast als de winst volledig aan jou toe te schrijven valt en als je het té bont maakt. Met een salaris van 44% of minder van de managementfee c.q. winst, ga je vermoedelijk over de rand heen.

 

In mijn persoonlijke holding heb ik rente en aflossingsverplichtingen, en ik wil graag extra aflossen.
Daarvoor kun je ook het salaris gebruiken. Je bent immers niet verplicht om je netto salaris ook daadwerkelijk geheel uit te keren: je kunt dat ook niet of gedeeltelijk doen en de rest opnemen als rekening courant vordering, zolang je de loonheffing maar afdraagt!

 

Los daarvan: Bij een winst van meer dan 100K lijkt me € 44.000,- zelden een fiscaal optimaal salaris, zeker als je prive nog aftrekposten hebt (o.a. AOV, hypotheek, pensioen). Met een te laag salaris doe je jezelf tekort: je betaalt dan onnodig teveel belasting of benut je aftrekposten niet optimaal.

 

Advies: laat je voorlichten en gelijk je salaris optimaliseren (fiscaal en/of voor extra ruimte voor versneld aflossen)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Staat de belastingdienst het toe als je jezelf het minimale dga-salaris uitkeert (in dit geval 2013 dus 44.000) terwijl je managementfee in de persoonlijke Holding meer dan 100k is? Je voldoet hiermee niet aan de 70% regel,

 

Dag Siegried

 

Er is geen 70% regel. In jouw geval moet je je twee dingen afvragen:

1. ben ik zelf verantwoordelijk voor minstens 90% van de winst in de BV. Zo ja dan geldt (bij controle) de afroommethode. Kortweg wordt dan verwacht dat je 63% van de winst in je holding vóor salaris, opneemt als salaris.

2. zo nee dan gaat het om 70% van het salaris van een vergelijkbare dienstbetrekking. In 2015 overigens 75% van het salaris van de meest vergelijkbare dienstbetrekking.

 

Ik heb zojuist deze column over dit onderwerp geschreven:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/565

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.