• 0

Algemene voorwaarden laten checken?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb de algemene voorwaarden even bekeken, maar kom al zoveel tegen dat ik u wil ontraden om de desbetreffende voorwaarden zomaar te gebruiken. De voorwaarden zijn niet sluitend, bevatten te weinig informatie v.w.b. de beperking van de aansprakelijkheid, de wijze waarop een overeenkomst tot stand komt is niet conform de wettelijke vereisten, etc.. Welke voorwaarden wel te gebruiken, dat is niet 1,2,3 te zeggen. Ik word als legal consultant vaak met deze vaak geconfronteerd en uiteindelijk wijst de praktijk iedere keer weer uit dat een opdrachtgever er voor kiest om het advies op te volgen om zelflstandig voorwaarden op te laten stellen. Dit omdat er vaak teveel in modellen moet worden gesneden en het overleg daarover uiteindelijk duurder is als. Als startende ondernemer wilt u het liefst gratis aan algemene voorwaarden komen, maar helaas zal dit lastig worden, maatwerk is nu eenmaal niet gratis. Overigens kost het opstellen van dekkende voorwaarden aanzienlijk minder dan u denkt. Wilt u toch voorwaarden zelf opstellen dan hier enkele praktische tips:

1. Een model Algemene Voorwaarden ('AV') is niet meer dan een algemeen model. Stem je een model niet af op de onderneming, dan zijn de voorwaarden nagenoeg zonder enige waarde. AV zijn maatwerk, iedere onderneming is weer anders en iedere ondernemer heeft weer andere wensen, neem daarom niet zomaar een model als uitgangspunt;

2. Let bij het opstellen van de voorwaarden altijd bijzonder goed op de diegene jegens wie u de voorwaarden wilt gebruiken. Is dat een leverancier, afnemer of wilt u de voorwaarden beide richtingen op gebruiken? U dient regels in acht te nemen voor wat betreft de inhoud, de kenbaarheid, etc.) Houdt ook altijd rekening met de zogenaamde grijze en zwarte lijst uit het Burgerlijk Wetboek (artikelen 6:236 en 6:237);

3. AV worden pas opportuun als u er een beroep op doet. Op dat moment kunt u wel eens voor onaangename verassingen komen te staan als daaraan bijvoorbeeld ineens een hele andere uitleg aan gegeven.

 

Aldus luidt het devies: denk niet te lichtvaardig over AV en kopieer niet zomaar een model. Ondernemers zijn zich in het algemeen onvoldoende bewust van gevaren die kleven aan de voorwaarden die zij hanteren. Iedere keer weer ervaar ik dat het opstellen van AV geen sincure is en met zorg dient te geschieden. Om maar een voorbeeld te geven: Bij mijn laatste opdrachtgever werd ik gevraagd om de door hen gehanteerde voorwaarden aan te passen omdat deze lacunes bevatten. De desbetreffende opdrachtgever had door haar eigen voorwaarden voor circa € 50.000,- aan oninbare vorderingen openstaan.

 

Ik raad u dan ook dringend aan om, indien en voor zover u besluit een model te hanteren, de voorwaarden voor gebruik te laten controleren door een ter zake deskundige advocaat of jurist. Zoals gezegd, dit kan goedkoper dan u in eerste instantie denkt en zal vroeg of laat veel geld besparen. U doet er evenwel verstandig aan om het opstellen van voorwaarden over te laten aan een deskundige, die in samenspraak met u de voorwaarden opstelt. Wat u ook besluit, succes gewenst!.

 

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het kan ook veel simpeler.

 

Neem standaard voorwaarden die te verkrijgen zijn in de vorm van handboeken op cd rom bijvoorbeeld.

 

De volgende stap is dat je voorla kijkt naar de voorwaarden van je leveranciers. Dat is het aller belangrijkste. Staat daar in dat zij 1 jaar garantie geven, dan weet zo goed als zeker wie het geld gaat kosten als jij er vijf geeft. En zo moet je op zoek naar de kernpunten van de voorwaarden van je leveranciers.

 

Ander belangrijk ding, je garantie betreft het produkt, niet de vervolgschade. Sommige voorwaarden gaan er van uit dat de klant naar de onderneer toe moet, zo wordt transport kosten vermeden. En of dit soort voorwaarden hout snijden merk je als je met dit pakket naar een jurist gaat. En spreek met hem een fixed fee af voor het controleren en eventueel aanpassen van het geleverde.

 

En bedenk met alles, de eenvoud heeft zijn schoonheid. Geen moeilijke zijsprongen en uitzonderingen. Want ongewenste bijeffect is dat je dan weer vijf zijsprongen nodig hebt om de juridische gaten te dichten

 

Groet Raoul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.