Ga naar inhoud
  • 0

ICT'er uniek

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     4,5k 25

Opleidingen zijn wel handig maar niet de reden voor originaliteit volgens mij. Als je een echte techneut bent lijkt het me slim om de marketing mechanismes eens goed te leren kennen. Wat lessen in communicatie, onderhandeling en diplomatiek zijn kan voor de meeste techneuten geen kwaad ;)

 

Wat voor mij een technische club direct onaantrekkelijk maakt is als ze contact gestoord zijn en alleen maar over techniek kunnen lullen.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Junior     20 0

Opleidingen zijn wel een goede bron van kennis, welke je eigenlijk meteen weer moet toepassen in de praktijk.

 

Opleidingen zijn wel handig maar niet de reden voor originaliteit volgens mij. Als je een echte techneut bent lijkt het me slim om de marketing mechanismes eens goed te leren kennen. Wat lessen in communicatie, onderhandeling en diplomatiek zijn kan voor de meeste techneuten geen kwaad ;)

 

Wat voor mij een technische club direct onaantrekkelijk maakt is als ze contact gestoord zijn en alleen maar over techniek kunnen lullen.

ok, duidelijk.

Opzich zijn dit dingen die heel veel mensen noemen, en waar ik het ook mee eens ben, alleen hoopte ik hier nog wat compleet vernieuwende visies tegen te komen. Maar als ik idd echt is wat men wil, dan ga ik daar natuurlijk in mee, want het zijn ook leuke vakgebieden! :)

 

Vernieuwende visie stimulatie.. Wat gaat er nou gebeuren de komende jaren? De trends... service,componenten,snel ontwikkelen,webservices,communicatie,complete integratie van alle bedrijfsprocessen,...,...,...,...,...

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     9,9k 461

Bedrijfskunde o.i.d. is natuurlijk nooit zonde van de moeite, maar dat is bijvoorbeeld psychologie, marketing of een buitenlandse taal - ik noem maar iets - sowieso nooit. Alles wat je bijleert en dat je in algemene zin ontwikkelt, is altijd mooi meegenomen. Bedenk qua carrière vooral of je je wilt specialiseren (verdiepen) of juist op of tussen meerdere vlakken uit de voeten wilt kunnen (verbreden).

 

Ik denk dat er sowieso altijd behoefte blijft aan geniale ICT'ers die op hun vlak alles kunnen maar verder niet zoveel, maar ook aan ICT'ers die bruggen kunnen slaan naar andere vakgebieden. Ligt er maar net aan waar je interesses en talenten liggen.

 

Je moet trouwens niet willen leren voor iets in de verre toekomst, maar je moet wél bereid zijn nonstop bíj te leren. Webservices e.d. zijn logische gevolgen van eerdere ontwikkelingen, niets volstrekt nieuws.

Link naar reactie
  • 0
Junior     20 0

Bedrijfskunde o.i.d. is natuurlijk nooit zonde van de moeite, maar dat is bijvoorbeeld psychologie, marketing of een buitenlandse taal - ik noem maar iets - sowieso nooit. Alles wat je bijleert en dat je in algemene zin ontwikkelt, is altijd mooi meegenomen. Bedenk qua carrière vooral of je je wilt specialiseren (verdiepen) of juist op of tussen meerdere vlakken uit de voeten wilt kunnen (verbreden).

 

Ik denk dat er sowieso altijd behoefte blijft aan geniale ICT'ers die op hun vlak alles kunnen maar verder niet zoveel, maar ook aan ICT'ers die bruggen kunnen slaan naar andere vakgebieden. Ligt er maar net aan waar je interesses en talenten liggen.

 

Je moet trouwens niet willen leren voor iets in de verre toekomst, maar je moet wél bereid zijn nonstop bíj te leren. Webservices e.d. zijn logische gevolgen van eerdere ontwikkelingen, niets volstrekt nieuws.

Het gaat mij vooral om verbreden.. en wat betreft de geniale ICT'ers etc. die zijn idd zeker nodig, je hebt zowel generalisten als specialisten nodig :)

 

Het gaat mij ook niet om leren voor iets in de verre toekomst, maar wel leren en vooruit kijken, inspelen op veranderingen die (gaan) plaats vinden.

Link naar reactie
  • 0
Moderator     7,7k 147

In mijn ervaring komen ICT'ers uit alle hoeken en gaten, meestal niet van een ICT-gerelateerde opleiding. Wellicht is dat wel veroorzaakt door de hype destijds, maar het geeft wel de huidige situatie weer.

 

Veel ICT'ers komen bijvoorbeeld uit de beta-studies, maar ik ken ook wel mensen die uit de gamma-vakken komen en de IT ingerold zijn. Wat dat betreft lijkt het erop dat je weinig specifieke vooropleiding nodig hebt om mee te komen in dit vakgebied.

 

Als je zelfstandig aan de slag wilt heeft het waarschijnlijk meer effect te gaan werken aan marketing, bedrijfskunde, etc. dan aan de inhoudelijke kant - waarschijnlijk kun je al lang wat je moet kunnen, nu nog verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0
Junior     20 0

Vaak zie je dat de super specialisten in opdracht werken (vaak kan het ze niks schelen wat of hoe zolang ze maar kunnen spelen). Als je wilt gaan ondernemen is het begrijpen (en misschien zelfs houden van) commercie erg belangrijk volgens mij.

u got a . there
Link naar reactie
  • 0
Junior     20 0

 

Kennis van een specifieke branche kan ook heel nuttig zijn. Automotive, toerisme, financiële dienstverlening, levensmiddelen, media. In elke vertical klagen ze over gebrekkige sectorkennis van ITers.

Dat is ook wel een aardige insteek.. nadeel is wel dat je redelijk tijdsspecifiek bezig bent, want de markt veranderd. Maarja, dat blijf je denk ik houden met studeren, wat je ook doet.
Link naar reactie
  • 0
Legend     272 3

BenM, je vergat de alpha-kneusjes. Nou val ik buiten de boot en ik zit toch al 15 jaar in dit vak en heb een alpha-studie gedaan :'(

 

Ik ben het eens met TwaLevel (zoals wel vaker). Je moet kennis van een bepaald vakgebied meebrengen. Dat hoeft wat mij betreft niet een specifieke branche te zijn. Je kunt ook een bedrijfsproces nemen. Maar doe nou niet zoiets als logistiek, daar zit de halve wereld al in en de andere helft heeft de CRM en de HRM markt te pakken. Dus neem zoiets als documentenbeheer, elektronische patientendossiers of watevver. Kortom: vind een niche. Dan valt het concurrerren mee.

 

Weet je al veel van computers, steek dan je opleidingsbudget in het verwerven van kennis over het vakgebied waarvoor je ICT diensten wilt ontwikkelen. Dat kan door middel van zelfstudie, praktijkervaring of het behalen van een diploma. Het laatste levert gelijk papieren bewijs op. Die ICT-kennis komt vanzelf.

 

Zorg verder dat je een produkt hebt. Als je diensten aanbiedt, stel dan een dienstencatalogus op. Je klanten moeten op een eenvoudige manier kunnen uitvinden wat je ze te bieden hebt. (Niet zoals die klant van mij die verbaasd opkeek, omdat wij die printer ook hadden kunnen leveren. au!)

 

Wel een tip: Basiskennis Prince II en ITIL.

 

Zo, dat zijn mijn ideeen over je vraag. Ik hoop dat je er wat aan hebt.


Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0
Moderator     7,7k 147

BenM, je vergat de alpha-kneusjes. Nou val ik buiten de boot en ik zit toch al 15 jaar in dit vak en heb een alpha-studie gedaan

 

Nee, ik discrimineer niet tegen je, je bent gewoon een minderheid ;D

 

Seriously, IT'ers komen inderdaad wel overal vandaan, soms niet eens uit hoge opleidingen. Vaak zijn het wel mensen die zonder al te veel voorkennis een bepaald 'trucje' snel kunnen leren. In staat zijn snel iets nieuws te leren is waarschijnlijk wel een vereiste om in de IT succesvol te zijn en te blijven. Systemen veranderen, bedrijven veranderen, collegae ook... en het is van levensbelang je aan te passen aan een evoluerende omgeving. Anders sterf je uit ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,5k 8

Volgens mij verschilt een ondernemende ICT-er niet van een ondernemende timmerman. Je moet goed zijn in de basis van jouw onderneming, het product of dienst die je levert en verder moet je je bekwamen in de overige vakgebieden of daarvoor specialisten inroepen, maar een helicopterview moet je daarvoor wel hebben.

 

Overigens zijn er natuurlijk ook ondernemers die goed zijn in ondernemen en niet in het product of de dienst die wordt geleverd. Deze mensen signaleren martbehoeften en creëeren de randvoorwaarden om in te kunnen spelen op die behoeften. Deze zetten echter over het algemeen vanaf het begin groter in, dat kan ook niet anders omdat ze het product of dienst niet zelf kunnen leveren en daardoor direct met hogere kosten zitten dan de ZZP-er


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.