• 0

Opening showroom, wat geef ik de ambtenaar?

Eindelijk is het bijna zover... na dik 2 jaar als webshop beledigd te zijn door allerlei leverancier openen we nu door enig succes toch onze eigen showroom/winkel in dierenartikelen.

 

Half maart gaat dit gebeuren.. Dit wordt gedaan door een wethouder van onze gemeente.

 

Wat ik me eigenlijk afvraag: Rekent zo'n figuur erop dat er iets klaarstaat voor hem/haar? En zo ja: Wat dan ongeveer? Kan me namelijk ook voorstellen dat zo iemand niets mag aannemen ivm omkoping e.d.

 

Iemand die hier iets nuttigs over kan melden? Eigen ervaringen/ideeën?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 2

Ik las eerst alleen de titel en kon een glimlach niet onderdrukken.

 

In Indonesië heb je de lokale sjamaan (of hoe 't daar heet) nodig om je nieuwe huis in te wijden en de geesten gunstig te stemmen (eigenlijk al eerder, voordat je begint te bouwen). Een pakje sigaretten gaat je dat dan minimaal wel kosten.

 

In Frankrijk moet je vriendjes zijn met de burgemeester en de notaris voordat je überhaupt aan bouwplannen moet denken. Ik schat dat in op een x-tal etentjes en een paar goede sigaren, vervolgens je nestelen in het clubje notabelen, ook handig voor later.

 

Als je daar in Nederland aan denkt loop je gerede kans dat 't je niet in dank wordt afgenomen. Ik schat in - maar heb hier geen ervaring overigens - dat de wethouder een fles wijn wellicht op prijs stelt. Blijkbaar moet je wel opletten hoe je dat brengt; http://wetboek.net/Sr/362.html?l=1

 

Edit @reusgever: ;D, die opmerking moest ik even smakelijk om lachen :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Volgens mij mag een kleinigheid altijd wel. En mocht er bij jullie een protocol zijn dat de wethouder dat niet zelf mag houden, dan gaat het op het gemeentehuis vast wel in een pool met een jaarlijkse verloting o.i.d.. Ik zou niet overdrijven, dus sowieso onder de 25 20 euro blijven. Als er pers bij de opening is en de wethouder komt op de foto, dan is dat al een beloning op zich.

 

Misschien een open deur, maar als die wethouder een huisdier heeft dan lijkt het mij niet zo moeilijk om iets te verzinnen ...

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Een hand......meer zal gevaarlijk zijn.....(omkoping)

Een klap voor zijn kop......het is een ambtenaar!!

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt hem gewoon iets uit je winkel aanbieden of anders idd een fles wijn o.i.d..

 

Het is aan hem/haar om te weigeren als dit volgens hem/haar tegen de regels is. Niet teveel zorgen over maken.

 

Het kan ook voorkomen dat je zijn autosleutels krijgt met het verzoek het na de opening in de kofferbak te leggen, of hij gaat uitleggen welke fiets van hem is (merk, kleur en speicale kenmerken) zodat je het in de fietstas kunt stoppen, of dat hij je vraagt mee te lopen naar het toilet/de bezemkast/het magazijn, of hij zegt dat hij nog wel een keer langs komt als er verder niemand is, of geeft je zijn privéadres :)

 

Allemaal al eens meegemaakt, dus laat je verrassen ;D

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Achteraf gezien inderdaad een niet handig gekozen topicnaam. :) Bedoelde er echt niets mee!

 

Tja.. kan altijd even informeren of de wethouder in kwestie een huisdier heeft.. En wellicht een flesje wijn oid als reserve achter de toonbank houden.

 

Het ging er mij meer om dat ik niet gelijk een verkeerd beeld oproep door iets te geven tijdens de opening. Het is meer een compensatie voor het feit dat de wethouder in kwestie op haar vrije zaterdag bij ons een lintje komt knippen. Vroeg me dus af of er ongeschreven regels waren voor dit soort situaties...

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het is misschien ook een fotokans voor de lokale pers, dus denk visueel. Laat de wethouder geen lintje knippen, maar bv een koord met pelpinda's (voor de vogels) of een snoer met hondebrokjes. Of een kooi openen met een grote tang.

 

Geef iets symbolisch. Een zak hondevoer voor een lokaal asiel of ander goed doel. Of een (levensgrote) cheque waarmee een zak voer te kopen is, zet daar bv ZAKGELD op. Zoek wel even uit of de wethouder misschien al eerder geassocieerd is met financieel gedoe, want anders breng je hem/haar in verlegenheid.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zorg dat je er achter komt of de wethouder zelf een huisdier heeft (of zijn kinderen). Geef hem dan als eerste "klant" iets uit de winkel. Kun je nog feestelijk presenteren ook bij de opening door de wethouder. Daar krijg je dan gratis extra reclame van van de aanwezig pers...

 

Of nog mooier. Geef je eerste 10 klanten de eerste 50 euro kado. De wethouder is dan meteen de eerste...

 

Vooral als je dat vooraf communiceert zul je een heleboel belangstelling hebben bij je opening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.