• 0

Backup software

Na dat gekut met die harddisk crash heb ik toch maar besloten om een backup systeem op te zetten. Het idee dat ik nu heb is om een 120 gb externe HD aan mijn oude servertje te hangen (intern kan die geloof ik maar iets van 20 of 40gb aan) en dan iedere avond over het netwerk de schijven te backuppen.

 

Dus die van de server op mijn PC en die van mijn PC op de server.

 

Kennen jullie een programmatje dat dit goed zou kunnen doen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien is het iets om wat verder te kijken dan alleen software.

Zo heeft Maxtor bijvoorbeeld een "Maxtor OneTouch FireWire and USB"

 

Just press the button and your files are backed up in one simple step. With up to 300GB...

 

Geen idee of zoiets lekker werkt, maar ik vond het wel goed klinken.

 

 

Edit:

Ik zie dat ik mijn pagina's iets minder lang open moet laten staan... Zie OkiDoki...

Link naar reactie
  • 0

Een backup maken doe je natuurlijk om ervoor te zorgen dat je bestanden niet verloren gaan. Door een backup te maken op een andere harde schijf elimineer je alleen het probleem dat onstaat wanneer er een harde schijf crashed. Helaas zijn er nog genoeg andere oorzaken te verzinnen die ervoor kunnen zorgen dat er data verloren gaat en dan ben je met die oplossing nog nergens. Te denken valt aan brand, waterschade, kortsluiting, diefstal etc.

 

Een backup die je op een andere locatie bewaart heeft dan ook de voorkeur. Sta hier ook bij stil als je een oplossing verzint!

 

Ik werk op dit moment met CD Roms, maar wanneer dat aantal MB wordt overschreden kun je beter denken aan een externe harde schijf.

 

Belangrijk is dat je consequent bent in de uitvoering van de backups. En dat is lastig, weet ik ook uit eigen ervaring....

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Een harddisk is waarschijnlijk de beste en betrouwbaarste oplossing. Ik heb harde schijven in gebruik die al jaren draaien en nog steeds geen integriteitsproblemen geven. Bij een migratie wordt alles overgezet en dan gaat het werk gelijk weer door.

 

Maar voor een bedrijf is het ook belangrijk om van tijd tot tijd een vaste backup te maken. Nu is het tegen de huidige prijzen niet meer onmogelijk om dat ook op harddisk te doen, maar ik vraag me toch af...

 

Ik heb intussen op mijn Unix servers twee branders en een nachtelijk backup proces. Met het commando cdrecord worden de gemaakte zip bestanden overgezet. Dat gebeurt iedere nacht op cd rws en eens in de twee weken op cd-r's De kosten hiervan zijn minimaal: ongeveer vijf tientjes per jaar, want alle cd-rw's worden jaarlijks vervangen (moet met andere media ook om een betrouwbare backup te hebben).

 

Een extra voordeel van de geautomatiseerde backup is dat je goede logbestanden kunt genereren en je hebt er geen omkijken naar (ceedeetjes wisselen en klaar)

 

Mijn credo: Liever geen backup dan een goedkope, maar onbetrouwbare. Dus ook geen spotgoedkope cd's, maar een keurig merkschijfje!

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Een backup die je op een andere locatie bewaart heeft dan ook de voorkeur. Sta hier ook bij stil als je een oplossing verzint!

 

Dat is een gegeven dat vaak voor problemen zorgt. Backups maken die je redden bij een disk-crash of zelfs fatale human error zijn er in allerlei vormen.

 

Zelf denk ik eraan om bij een volgend systeem te zorgen voor een RAID (5) oplossing met een array van bijvoorbeeld 3 schijven. Dan is het sowieso geen probleem als er 1 het loodje legt.

 

Maar hoe zorg je voor een backup buiten je eigen locatie? Zolang het gaat om kleine hapjes (het soort dan op een CD past) is het allemaal wel te doen: je kunt CD's branden, of via netwerk een backup maken op een andere machine (bijv. een webserver als je er toevallig 1 hebt ;)).

 

Voor het back-uppen van mn volledige harddisk naar een andere locatie zie ik echter geen oplossing. Gevolg daarvan is dat ik alleen zeer belangrijke informatie elders in backup kan houden.

Link naar reactie
  • 0

Zelf denk ik eraan om bij een volgend systeem te zorgen voor een RAID (5) oplossing met een array van bijvoorbeeld 3 schijven. Dan is het sowieso geen probleem als er 1 het loodje legt.

Let erop dat RAID geen haarlemmermeerolie is. Er zijn systemen waarin een RAID-5 wordt afgeraden. Een lager niveau van RAID (maar dan wel hardwarematig) verdient soms de voorkeur.

 

RAID is alleen een beveiliging tegen crashes. Als de boel affikt of wordt gestolen (zoals afgelopen maandag te zien was in Opsporing verzocht) ben je de zaak kwijt.

Maar hoe zorg je voor een backup buiten je eigen locatie? Zolang het gaat om kleine hapjes (het soort dan op een CD past) is het allemaal wel te doen: je kunt CD's branden, of via netwerk een backup maken op een andere machine (bijv. een webserver als je er toevallig 1 hebt ;)).

Voor het back-uppen van mn volledige harddisk naar een andere locatie zie ik echter geen oplossing. Gevolg daarvan is dat ik alleen zeer belangrijke informatie elders in backup kan houden.

De meeste IT-specifieke verzekeringspolissen eisen een backup die minimaal wekelijks gedraaid wordt en fysiek buiten het kantoorpand (of in een brandveilige kluis) wordt bewaard.

Je kunt daarbij denken aan DLT- en andere mass-storage oplossingen. Band-capaciteiten groeien ongeveer met harde schijven mee. Ze zijn alleen niet goedkoop. Een USB harddisk is ook een draagbare oplossing. Zorg dan voor minimaal twee schijven, zodat je er altijd een hebt voor de volgende backup en een om mee naar huis te nemen.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Zelf heb ik twee identieke HD's in twee racks of lades (die je uit de PC kunt halen). Eens per week maak ik een Ghost image van de werk-HD op de backup-HD die dan in de kluis gaat. Eens per maand maak ik van de backup-HD een serie images van 700 MB die ik op CD's brand. De laatste set in de kluis bij mijn ouders en de een na laatste weer in mijn kluis.

 

Als er iets mis gaat kan ik gelijk verder werken op de backup-HD die ik dan in mijn PC schuif. Als het erg mis gaat kan ik de CD's terug zetten.

 

Redelijk veilig, denk ik..... Kosten: 40 euro voor de twee racks, een HD van 100 euro en 5 euro per maand voor de CD's.

 

PS. Ik heb in 1995 bijna mijn scriptie verloren, één week voordat ik ging afstuderen omdat mijn buurman die op de kat paste een spelletje had geïnstalleerd op mijn PC tijdens mijn vakantie. Halve HD naar de haaien en alleen met DiskDoctor waren grote delen van de tekst te redden. Sinds dien.....

Link naar reactie
  • 0
PS. Ik heb in 1995 bijna mijn scriptie verloren, één week voordat ik ging afstuderen omdat mijn buurman die op de kat paste een spelletje had geïnstalleerd op mijn PC tijdens mijn vakantie. Halve HD naar de haaien en alleen met DiskDoctor waren grote delen van de tekst te redden. Sinds dien.....

 

Bah zeg, dat zijn enge momenten :o

 

Maar je hebt het nu wel goed voor elkaar als ik dat zo lees.

 

Ik heb vandaag een "case" besteld dat samen met een HD gaat dienen als een externe harde schijf. Onze database bij IS (voor ICStats) wordt periodiek gekopieerd naar een server op locatie en vervolgens ook 1 keer op die nieuwe case. En die externe gaat dan weer naar een andere locatie. Op die manier spreiden we het risico toch wel. Nu nog de discipline om de backups ook te maken (eentje gebeurt automatisch, maar die externe natuurlijk niet)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Nu nog de discipline om de backups ook te maken (eentje gebeurt automatisch, maar die externe natuurlijk niet)

 

als je een beetje ruim zit in je traffic kan je er ook voor kiezen om naast het wegschrijven naar een 2e server in hetzelfde datacenter ook weg te schrijven naar een server op een fysiek andere plek. gewoon je backup downloaden is natuurlijk ook prima te doen (en automatiseerbaar). nu moet je steeds naar het datacenter toe om die hdd te halen, dat is waarschijnlijk duurder dan een beetje traffic erbij kopen (hoewel, bij IS... 6.50 per gb >:()

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het iets om wat verder te kijken dan alleen software.

Zo heeft Maxtor bijvoorbeeld een "Maxtor OneTouch FireWire and USB"

 

Just press the button and your files are backed up in one simple step. With up to 300GB...

 

Is vanaf a.s. zaterdag bij Officecenter in de aanbieding voor 199 ex btw. Mocht je nog geïnteresseerd zijn.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
als je een beetje ruim zit in je traffic kan je er ook voor kiezen om naast het wegschrijven naar een 2e server in hetzelfde datacenter ook weg te schrijven naar een server op een fysiek andere plek. gewoon je backup downloaden is natuurlijk ook prima te doen (en automatiseerbaar). nu moet je steeds naar het datacenter toe om die hdd te halen, dat is waarschijnlijk duurder dan een beetje traffic erbij kopen (hoewel, bij IS... 6.50 per gb )

 

Het downloaden naar een externe locatie doen we nu ook al (het is nog niet optimaal geautomatiseerd), maar ik wil dus ook een kopie maken van die download. Dat zal ik fysiek moeten doen.

Het is noodzakelijk omdat we de files vervolgens van de server verwijderen en dus niet meer in de backup van IS zal komen.

 

Traffickosten, sja door deze kopie besparen we weer op HD ruimte. Dat geldt natuurlijk zolang we nog op een gedeelde server zitten.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Leuk topic met veel verschillende oplossingen. Ik denk echter dat uiteindelijk iedereen zich wil beveiligen tegen de volgende zaken:

 

- virussen/ indringers

- diefstal

- schade door water en vuur

- systeem/ harde schrijf crash

- sabotage door een zojuist ontslagen personeelslid (tsja, ook dit kan gebeuren :-) )

- berscherming tegen je eigen vergeetachtigheid (oké, dit is misschien alleen bij mij het geval)

 

Met name die eerste ben ik hier nog niet echt tegengekomen (heb het topic vluchtig overgelezen) terwijl dit toch een reeel gevaar is. Natuurlijk hebben we een anti-virus pakket en een firewall, helaas blijkt het toch niet altijd voldoende.

 

Aan de hand van bovenstaande eisen vallen er snel een aantal oplossingen af naar mijn mening (ervan uitgaande dat je 1 oplossing wil). RAID beschermt je alleen tegen een crash (volgens mij).

 

Verder eisen beveiliging tegen diefstal en schade een systeem waarmee je de data gemakkelijk op een fysieke andere plaats kunt bewaren. Een verwisselbare/ externe hardeschijf of alle andere verwisselbare media.

 

Ten slotte ben ik van mening dat het backuppen van data met een weekinterval niet comfortabel is. Dit zou alsnog het verlies van een week kunnen betekenen. We komen meteen uit op het stukje discipline wat nodig is bij het handmatig backuppen. Wil je dit regelmatig doen zal hier toch een bepaalde discipline voor moeten worden ontwikkeld. Bij mij is dit niet wenselijk, ik wil mij zorgen maken over die zaken die er echt toe doen, mijn core business. Ik denk daarom dat voor het maken van backups een stukje automatisering absoluut geen luxe is.

 

Wat me verder opviel is dat verwisselbare media vaak vergeleken werd met niet-verwisselbare media zoals een HDD. Het grote verschil is dat je meerdere backuppen met verwisselbare media kunt bewaren. Je kunt cd-tjes en tapes zelfs archiveren. Zo zou je (indien wenselijk) over een jaar nog kunnen beschikken over de huidige data van je HD. Het grote nadeel van een HD is dat je slecht 1 of meerder backups tegelijk kunt bewaren. Stel dat je elke dag een backup wilt, en op vrijdag kom je erachter dat er op maandag iets fout ging, die data heb je dan al niet meer.

 

Volgens mij is de beste oplossing inderdaad een tape-streamer. Je kunt er het meeste mee. Verder vond ik de oplossing van Olafj (cd-tjes geautomatiseerd branden) ook erg goed, maar dan moet je inderdaad voldoende hebben aan 700 mb. Helaas zal dit voor de meeste gevallen niet opgaan. De mooiste backup is overigens een 'image' van de HD. Je kunt hem zo terug zetten en verder gaan waar je gebleven was bij een eventuele crash. Ook verborgen bestanden worden niet over het hoofd gezien.

 

Helaas is het even een uitgave zo'n streamer, maar je hebt dan wat goeds. Ik denk dat die uitgave best nog mee kan vallen. Zeker op een moment dat je je backup nodig hebt ben je er maar als te blij mee. En als je dan toch wat uit gaat geven, koop er dan ook wat goeds voor (zeg ik altijd maar tegen mezelf :-) )

 

Nou, ik hoop dat sommigen nog iets nieuws of iets van toegevoegde waarde in dit verhaal kunnen ontdekken. :-)

 

Grtz. Nathan

Link naar reactie
  • 0

Het grote nadeel van een HD is dat je slecht 1 of meerder backups tegelijk kunt bewaren. Stel dat je elke dag een backup wilt, en op vrijdag kom je erachter dat er op maandag iets fout ging, die data heb je dan al niet meer.

 

Dat hangt er maar net vanaf hoeveel data je wilt backuppen, en waarmee je vergelijkt. Als je het vergelijkt met een CDR kun je een jaar lang iedere dag een CD vol (700mb) backuppen op een 250 gb harddisk.

 

De mooiste backup is overigens een 'image' van de HD. Je kunt hem zo terug zetten en verder gaan waar je gebleven was bij een eventuele crash. Ook verborgen bestanden worden niet over het hoofd gezien.

 

Eigenlijk zou je verwisselbaar en raid moeten combineren voor zoiets: Je zet 2 schijven in raid-0, trekt er 1 uit als backup en plaatst een blanco. Je rebuild op die blanco schijf de raid configuratie, en je hebt nu een backup die 100% identiek is aan de vaste schijf.

 

Zelf gebruik ik trouwens niets geavanceerds, maar ik heb ook genoeg aan backups die op 1 cdtje passen... ik maak ze zowel naar een 2e harddrive als regelmatig naar een CD. Dat laatste vooral voor het geval van diefstal oid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vanwaar de discussie over de beperkingen van CDtjes? DVD Brander kost nog geen 200 euro, en vrijwel op iedere PC in te bouwen. DVD+r of +RW kost tegenwoordig ook niet meer zoveel, en een backup van 4,7gb is meestal wel toereikend...

 

Zelf hebben we er uitstekende ervaringen mee!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat me opvalt in deze discussie is dat verzekeringen geen aandacht krijgen. Heeft niemand een computerverzekering (behalve ik)?

 

Polissen voor computers en elektronica bieden meer dan een inboedelverzekering. Ook herstel hoort erbij. Ik heb mijn systemen thuis en bedrijfsapparatuur valt niet onder mijn particuliere inboedelverzekering. Dus moest ik me bezinnen op een aanvullende polis en had bij klanten al goede ervaringen (paperclip, stopcontact op de vloer... BOEM!) Alle herstelkosten werden vergoed. Ook als je zelf tijd erin steekt is dit belangrijk. Je zal maar net op dat doorslaggevende project zitten...

 

In ieder geval stellen veel polissen ook eisen aan de backup. De mijne wil dat ik een backup buitenshuis heb die niet meer dan een week oud is. Dan kan ik dus zeven cd's vol schrijven en dat is (gezipt) al gauw zo'n slordige 10 gig. Data die al langer dan een jaar niet is gewijzigd kun je natuurlijk op een permanente cd zetten.

 

Die dvd leek me ook wel wat. Er zijn ook al recorders die tot 9 gig gaan. Maarreh, heeft er iemand ervaring met cdrecord van Unix/Linux en dvd branders? Het probleem hierbij is trouwens wel dat de integriteit en duurzaamheid van de gegevensdragers nog niet overtuigend is komen vast te staan (ze bestaan gewoon nog te kort) of heeft iemand daar al wat anders over gelezen?

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.