Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
totus_tuus
totus_tuus
Ik heb vanaf 1 februari een eenmanszaak.
Mijn primaire handel is de in en verkoop van ansichtkaarten, tijdschriften, knipsels en overige tweedehands goederen. hoofdzakelijk van en aan particulieren.
Daarnaast verdien ik jaarlijks zo'n 1500 euro aan reclameinkomsten (google ads en andere buitenlandse adverteerders) via enkele sites die ik ooit heb opgezet als hobby.
Ik heb al het één en ander proberen op te zoeken over wat ik nu wel en niet moet administreren, maar ik kom er nog niet goed uit.
De zaken rond de tweedehands goederen en knipsels heb ik nu wel duidelijk (margeregeling met globalisreren)
Ik noteer braaf iedere inkoop en verkoop inclusief verzendkosten per tariefgroep, mijn zakelijke uitgaves, urenregistratie en kan straks als het goed is zonder al te veel problemen mijn kwartaalopgaaf voor de omzetbelasting invullen.
Alles loopt op dit moment nog via de privé rekening van mij en mijn vrouw, maar ik heb nu ook een extra rekening geopend.
Wat ben ik nu verplicht om te administreren wil ik straks behalve mijn omzetbelasting ook mijn inkomstenbelasting goed in kunnen vullen en voldoen aan alle wettelijke eisen ? (ik werk overigens het liefst gewoon met open office (spreadsheet))
Moet ik een bank en kasboek bijhouden, en zo ja, moet ik in dat bankboek ook al mijn privé transacties gaan noteren?
Ik las ook op dit forum dat je de verplichte balans en verlies en winstrekening in feite opmaakt binnen het aangifteprogramma en dus niet los op papier hoeft op te stellen. (moet ik natuurlijk wel weten welke zaken ik hiervoor allemaal moet bijhouden (en welke niet))
Moet ik mijn inkomsten uit de advertenties ook gaan opnemen, of kan ik bijvoorbeeld deze hobby aan mijn vrouw overlaten die dit dan eventueel opgeeft als neveninkomsten? (bespaart een hoop uitzoeken en administratie rond reclameinkomsten uit landen binnen en buiten de EU)
Ik snap dat het een hoop vragen zijn, en tevens ook echte beginnersvragen, maar hoe eerder ik alles duidelijk heb, hoe minders snel ik straks voor verrassingen komt te staan. Ik overweeg ook enkele goede boeken hierover aan te schaffen.
Mogelijk weten jullie geschikte titels die zoveel mogelijk aansluiten op mijn situatie?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag