• 0

administratie opzetten eenmanszaak

Ik heb vanaf 1 februari een eenmanszaak.

Mijn primaire handel is de in en verkoop van ansichtkaarten, tijdschriften, knipsels en overige tweedehands goederen. hoofdzakelijk van en aan particulieren.

Daarnaast verdien ik jaarlijks zo'n 1500 euro aan reclameinkomsten (google ads en andere buitenlandse adverteerders) via enkele sites die ik ooit heb opgezet als hobby.

 

Ik heb al het één en ander proberen op te zoeken over wat ik nu wel en niet moet administreren, maar ik kom er nog niet goed uit.

De zaken rond de tweedehands goederen en knipsels heb ik nu wel duidelijk (margeregeling met globalisreren)

Ik noteer braaf iedere inkoop en verkoop inclusief verzendkosten per tariefgroep, mijn zakelijke uitgaves, urenregistratie en kan straks als het goed is zonder al te veel problemen mijn kwartaalopgaaf voor de omzetbelasting invullen.

Alles loopt op dit moment nog via de privé rekening van mij en mijn vrouw, maar ik heb nu ook een extra rekening geopend.

 

Wat ben ik nu verplicht om te administreren wil ik straks behalve mijn omzetbelasting ook mijn inkomstenbelasting goed in kunnen vullen en voldoen aan alle wettelijke eisen ? (ik werk overigens het liefst gewoon met open office (spreadsheet))

Moet ik een bank en kasboek bijhouden, en zo ja, moet ik in dat bankboek ook al mijn privé transacties gaan noteren?

Ik las ook op dit forum dat je de verplichte balans en verlies en winstrekening in feite opmaakt binnen het aangifteprogramma en dus niet los op papier hoeft op te stellen. (moet ik natuurlijk wel weten welke zaken ik hiervoor allemaal moet bijhouden (en welke niet))

 

Moet ik mijn inkomsten uit de advertenties ook gaan opnemen, of kan ik bijvoorbeeld deze hobby aan mijn vrouw overlaten die dit dan eventueel opgeeft als neveninkomsten? (bespaart een hoop uitzoeken en administratie rond reclameinkomsten uit landen binnen en buiten de EU)

 

Ik snap dat het een hoop vragen zijn, en tevens ook echte beginnersvragen, maar hoe eerder ik alles duidelijk heb, hoe minders snel ik straks voor verrassingen komt te staan. Ik overweeg ook enkele goede boeken hierover aan te schaffen.

Mogelijk weten jullie geschikte titels die zoveel mogelijk aansluiten op mijn situatie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Totus Truus,

 

Allereerst, gefeliciteerd met je eenmanszaak.

 

Zolang je niet grote aantallen omzet, is een spreadsheet prima te doen. Ik zou je het volgende willen adviseren: probeer vanaf het begin alles via de zakelijke rekening die je hebt aangevraagd te doen. Alle boekingen op de rekening die je voor je eenmanszaak gebruikt moet je specificeren. Natuurlijk kun je wel, als er op een afschrift 1 zakelijke aanschaf is, en 13 privé opnames/stortingen die 13 samen nemen en daarbij zeggen 'Privé'.

 

In principe kun je blijven doen wat je doet met de reclameinkomsten. Je kunt dus zelf bepalen of je dat je vrouw laat doen of dat je het via de eenmanszaak laat lopen.

 

Als je je inkomstenbelasting gaat invullen, vul je in het aangifte programma je balans en verlies&winstrekening in. Dat is wel wat lastiger te maken als je met een spreadsheet werkt, omdat je dan goed moet weten wat er op de balans en wat er op de v&w rekening komt. Dan is een boekhoudprogramma weer iets handiger omdat die dat goed voor je genereert (als je alles goed hebt geboekt).

 

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen. Ik zeg er ook bij dat ik geen expert ben, zoals er hier velen zijn. Ben iemand die 10 jaar geleden haar zaak heeft opgericht en tot nu toe de administratie zelf heeft gedaan. In het begin met vallen en opstaan, nu redelijk stabiel. Zo, dan weet je ook van wie je de informatie hebt ;D

 

Groet,

Phoebe

Link naar reactie
  • 0

Mijn grote angst is altijd dat er iets fout gaat bij de btw/ib aangifte. Ik ben daarom zelf ook begonnen met een accountant. Dat hoeft niet zo duur te zijn hoor. Er kwamen toch veel onverwachte zaken langs vorig jaar en ik was erg blij met haar.

 

Ga er niet mee rommelen, vooral niet als de administratie vrij complex is. Het zou zonde zijn als je jezelf daarmee in de vingers snijdt. Dus mijn advies: vraag wat rond in je omgeving, er is vast wel iemand die weer een boekhouder/accountant kent die je daarmee kan helpen. In elk geval om de boel op te zetten in het begin.

 

Veel succes en plezier met de onderneming (en de administratie :P)!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Totus Truus,

Niet gaan schelden hè. :)

Totus Tuus betekent: "geheel de Uwe" en was de lijfspreuk van Johannes Paulus II

 

Alle boekingen op de rekening die je voor je eenmanszaak gebruikt moet je specificeren. Natuurlijk kun je wel, als er op een afschrift 1 zakelijke aanschaf is, en 13 privé opnames/stortingen die 13 samen nemen en daarbij zeggen 'Privé'.

 

 

 

Is er eventueel een mogelijkheid om de gedane stortingen en uitgaves van het begin van deze maand over te boeken op de rekening van de zaak en deze dan hier op één of andere manier zodanig in te voeren dat niets verder niets hoef te administreren wat betreft mijn privé rekening (snappen jullie het nog) ?

Het kan natuurlijk ook dat ik in de toekomst nog stortingen op de oude prive rekening krijg of rekeningen die nu voor de zaak zijn via deze rekening betaal. Kan ik het geld dan gewoon overschrijven en en noteren als de originele transactie i.p.v. een overschrijving van mezelf (privé) rekening op de rekening van zaak.

Link naar reactie
  • 0

Eén letter verschil ;D

 

Maar het is goed mogelijk om dat achter te administreren. Je neemt de nu gedane zakelijke bonnen en/of gemaakte facturen en boekt die nu in met als 'tegenrekening' Privé. Privé is eigenlijk de poort tussen je privé administratie en die van je eenmanszaak. Betaal je een keer privé iets, dan verlaagt het saldo privé. Pin je een keer van je zakelijke rekening en gebruik je dat privé dan verhoogt dat saldo.

 

Stel, je beginbalans is helemaal leeg (debet = 0, credit = 0). Je hebt nu van je privé rekening een bon voor kantoorartikelen van 100 euro ex BTW. Dan zou je boeken:

4000 Kantoorartikelen 100

1900 OB Inkoop 19% 19

aan 0500 Privé 119

 

Je balans ziet er dan zo uit:

-------------------------------------------------------

OB Inkoop 19 Privé 119

Verlies 100

 

En je verlies & winstrekening zo:

Kantoorartikelen 100

Verlies 100

 

Verkoop je nu iets en is die factuur op je privé rekening betaald, dan boek je dat zo:

Privé 238

Aan OB Verkoop 19% 38

Aan Omzet 200

 

 

Je balans ziet er dan zo uit:

-------------------------------------------------------

OB Inkoop 19% 19 OB Verkoop 38

Privé 119

Winst 100

 

En je verlies & winstrekening zo:

Kantoorartikelen 100

Omzet 200

Winst 100

 

Als je op dit moment de BTW aangifte zou doen, zou je 38 euro BTW opgeven, min 19 euro voorbelasting zodat je 19 euro BTW afdraagt. Hoop dat het zo duidelijk is :)

Link naar reactie
  • 0

Als complete leek op dit gebied moet ik hier uit kunnen komen, maar het roept weer wel nieuwe vragen op.

Ik gebruik de margeregeling met globalisering.

 

In het voorbeeld wordt een verkoop ingeboekt opgesplitst in omzet en OB.

Op het moment dat ik iets verkoop weet ik de OB en de omzet nog niet. Die kan ik pas berekenen aan het eind van het kwartaal. Hoe handel ik dit af ?

 

Blijt ook nog mijn vraag of ik dit ook allemaal zo moet gaan bijhouden, of dat de balans en winst en verliesrekening vanzelf wordt opgesteld als ik de juiste gegevens invul bij de aangifte.

 

Link naar reactie
  • 0

Is er eventueel een mogelijkheid om de gedane stortingen en uitgaves van het begin van deze maand over te boeken op de rekening van de zaak en deze dan hier op één of andere manier zodanig in te voeren dat niets verder niets hoef te administreren wat betreft mijn privé rekening (snappen jullie het nog) ?

Het kan natuurlijk ook dat ik in de toekomst nog stortingen op de oude prive rekening krijg of rekeningen die nu voor de zaak zijn via deze rekening betaal. Kan ik het geld dan gewoon overschrijven en en noteren als de originele transactie i.p.v. een overschrijving van mezelf (privé) rekening op de rekening van zaak.

Je moet er wel rekening mee houden dat de rekeningafschriften, voorzover daar posten op staan die tot je onderneming behoren, integraal in je administratie opgenomen moeten worden. Je kunt niet achteraf de geldstromen wijzigen door ze zelf naar de andere rekening over te boeken. Althans, je kunt die overboeking wel maken, maar dat verandert niets aan de bewaarplicht voor je privéafschriften waar de oorspronkelijke zakelijke boekingen op staan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je moet er wel rekening mee houden dat de rekeningafschriften, voorzover daar posten op staan die tot je onderneming behoren, integraal in je administratie opgenomen moeten worden. Je kunt niet achteraf de geldstromen wijzigen door ze zelf naar de andere rekening over te boeken. Althans, je kunt die overboeking wel maken, maar dat verandert niets aan de bewaarplicht voor je privéafschriften waar de oorspronkelijke zakelijke boekingen op staan.

 

Ik begrijp dat ik ale afschriften in zijn geheel moet bewaren, maar het is toch niet zo dat ik alle stortingen en betalingen die los staan van mijn bedrijf (salaris van mijn vrouw, pinnen van de boodschappen enz) in de boekhouding van mijn bedrijf moet opnemen omdat alles op één bankrekening binnenkomt ?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat ik ale afschriften in zijn geheel moet bewaren, maar het is toch niet zo dat ik alle stortingen en betalingen die los staan van mijn bedrijf (salaris van mijn vrouw, pinnen van de boodschappen enz) in de boekhouding van mijn bedrijf moet opnemen omdat alles op één bankrekening binnenkomt ?

Nee, die privé-bedragen hoef je niet in je boekhouding te vermelden, maar idd dus wel de afschriften bewaren waar die zaken op staan, ook al betreft 't een afschrift met alleen dat soort privé dingen. Doordat je bij die afschriften zakelijk niet van privé scheidt, mogen er geen 'gaten' ontstaan in deze basisdocumenten.

 

Men kan je niet verplichten zo'n scheiding aan te brengen, behalve als het een onoverzichtelijke puinhoop wordt die slechts met heel veel moeite te controleren is. Hoe dan ook, mijn advies zou overigens zijn: start een aparte zakelijke rekening.

Lijkt me ook voor jezelf wat overzichtelijker.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als complete leek op dit gebied moet ik hier uit kunnen komen, maar het roept weer wel nieuwe vragen op.

Ik gebruik de margeregeling met globalisering.

 

In het voorbeeld wordt een verkoop ingeboekt opgesplitst in omzet en OB.

Op het moment dat ik iets verkoop weet ik de OB en de omzet nog niet. Die kan ik pas berekenen aan het eind van het kwartaal. Hoe handel ik dit af ?

 

Blijt ook nog mijn vraag of ik dit ook allemaal zo moet gaan bijhouden, of dat de balans en winst en verliesrekening vanzelf wordt opgesteld als ik de juiste gegevens invul bij de aangifte.

 

 

Je boekt bij verkoop volledig naar OB. Aan het einde van het kwartaal boek je de OB van de omzet af naar te betalen OB.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.