• 0

opting-in

Ik ben een tijdje geleden met een eenmanszaak begonnen en wordt voor de belastingdienst als ondernemer v.d. omzetbelasting en niet als ondernemer v.d. inkomstenbelasting gezien . De zaak loopt nog niet echt fantastisch, maar wil het zeker wel aanhouden en een kans geven. Nu kan ik een leuke baan krijgen voor een paar dagen per week via het opting-in systeem (heeft wel weer met de inkomstenbelasting te maken). Op zich leuk maar hoe zit het nu met mijn eenmanszaak.

Wordt dit allemaal te ingewikkeld en krijg ik aan het eind van het jaar torenhoge aanslagen? Dit mag toch gewoon naast elkaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mevrouw Ten Cate,

 

Tuurlijk mag dat naast elkaar. Opting-in heeft niet zozeer met de inkomsten-, maar wel met de loonbelasting te maken, zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_hulp/ondernemen_hulp-17.html

 

De kans om als ondernemer te kwalificeren voor de inkomstenbelasting wordt er trouwens niet groter op. Maar als dat geen probleem voor u is, zie ik verder geen ellende. Mss anderen wel?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Bedankt voor je reactie. Moet ik extra belasting betalen als ik via de opting -in boven de 18.000 euro loon per jaar uitkom?

Wordt er dan niet extra gekort omdat ik een eigen zaak heb. Ik moet de inkomsten van mijn eigen zaak opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Dit wordt dan toch bij het jaarloon van de opting-in baan gerekend.

Sorry maar ben een groentje!

 

Weet je trouwens of je 2 opting-in betrekkingen mag hebben of dat je maar via 1 werkgever via opting-in mag werken?

 

Link naar reactie
  • 0

Je mag net zoveel werkgevers naast elkaar hebben als je (meestal met hun welbevinden) wil, dat is voor zover ik weet met opting-in niet anders. Wel mag maar 1 werkgever rekening houden met de heffingskortingen en bestaat de kans dat zij samen niet voldoende belasting inhouden, omdat de inkomsten gecumuleerd worden, maar de werkgevers daar geen rekening mee zullen houden. Bovendien komen de inkomsten uit je overige werkzaamheden daar natuurlijk nog bovenop. Wil je niet voor verrassingen komen te staan, dan is het verstandig om eens uit te rekenen hoeveel belasting je verwacht te moeten betalen en hoeveel er ingehouden wordt door de werkgevers. Het verschil zul je zelf nog moeten betalen, daarvoor kun je overwegen een voorlopige aanslag te vragen zodat je gedurende het jaar in termijnen kunt betalen, in plaats van alles achteraf in een keer (met rente).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.