• 0

Kilometervergoeding

LS, (zeer geachtte leden van dit forum)

 

ik heb sinds juli vorig jaar samen met mijn compagnon een winkel in ict produkten. Mijn compagnon woont op loop afstand van de zaak ik daaren tegen moet elke dag ruim 78 kilometer rijden om naar de werkplek te gaan. In het begin hebben we geen concrete afspraken gemaakt over de kilometervergoeding. Alleen loopt het nu een beetje de spuigaten uit want ik lever gemiddeld 350 euro per maand in om op mijn werk te komen. Mijn compagnon wil niet de praten over kilometervergoeding want daar betaald hij volgens hem de helft van. Op welke manier zou ik een tegemoetkoming in de reiskosten kunnen krijgen en hoe zit dat fiscaal in elkaar.

 

Heb het een en ander op internet proberen uit te zoeken maar daar wordt ik niet echt wijs uit.

 

Met vriendelijke groet

 

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarom zou je partner extra moeten betalen voor jouw kilometers. Deze trek je tegen 19 cent per kilometer af, dit komt dus ten laste van de winst die neem ik aan door jullie gedeeld wordt. Hij betaald hier dus indirect al aan mee.

De keus om de zaak op 78 kilometer van je woonplaats te hebben heb je misschien zelf genomen. Je had ook voor een pand halverwege beide woonplaatsen kunnen kiezen.

Hoe het besluit tot stand gekomen is om voor deze locatie te kiezen weet ik natuurlijk niet. Maar stel dat je partner besluist een mooi huis te kopen op 100 km afstand van zijn werk, ga jij hem dan ook extra vergoeden.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Je mag jezelf €0,19 per zakelijke kilometer vergoeden. Dit zou op maandbasis in uw situatie dus ongeveer uitkomen op €320,-

 

Dat je compagnon geen reiskosten maakt wil natuurlijk niet zeggen dat u de kosten die u maakt niet vergoed mag krijgen... Het lijkt me dat hij er zelf ook profijt van heeft dat u naar de werkplek komt. Uiteraard betaald hij de helft mee, maar hij profiteert ook van de helft van de omzet die u genereert.

Link naar reactie
  • 1
Mijn compagnon wil niet de praten over kilometervergoeding want daar betaald hij volgens hem de helft van

Wat een ongelofelijke onzinredenatie! Jij maakt zakelijke kosten, en hij niet.

 

Op welke manier zou ik een tegemoetkoming in de reiskosten kunnen krijgen en hoe zit dat fiscaal in elkaar.

19 cent per kilometer declareren, dat kan onbelast aan jou worden vergoed.

 

Ik zit in exact dezelfde situatie: maar hier ben ik degene die dicht bij kantoor woont. Mijn compagnon rijdt circa 70 kilometer per dag. Uiteraard krijgt hij deze zakelijke kosten vergoed. Samen uit, samen thuis!

 

 

Waarom zou je partner extra moeten betalen voor jouw kilometers. Deze trek je tegen 19 cent per kilometer af, dit komt dus ten laste van de winst die neem ik aan door jullie gedeeld wordt. Hij betaald hier dus indirect al aan mee.

Lees even goed, zo te zien wordt er juist nog niets ten laste van de winst gebracht!

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De keus om de zaak te vestigen waar we zijn gevestigd is niet door mij gemaakt de winkel (best groot) staat al en ik ben er sinds juli bijgekomen als dga. Is er geen fiscale regeling dat ik de kosten verreken met mijn inkomen belasting of iets dergelijks. Sorry als ik iets vreemds neer zet maar ik ben geen fiscalist van daar dat ik een beroep doe op de leden van dit forum.

 

Link naar reactie
  • 0

Daarom schreef ik ook dat je 19 cent per kilometer moet rekenen en dat komt ten laste van de winst.

Dan is het probleem daarmee opgelost.

 

Mijn compagnon wil niet de praten over kilometervergoeding want daar betaald hij volgens hem de helft van

Wat een ongelofelijke onzinredenatie! Jij maakt zakelijke kosten, en hij niet.

 

Op welke manier zou ik een tegemoetkoming in de reiskosten kunnen krijgen en hoe zit dat fiscaal in elkaar.

19 cent per kilometer declareren, dat kan onbelast aan jou worden vergoed.

 

Ik zit in exact dezelfde situatie: maar hier ben ik degene die dicht bij kantoor woont. Mijn compagnon rijdt circa 70 kilometer per dag. Uiteraard krijgt hij deze zakelijke kosten vergoed. Samen uit, samen thuis!

 

 

Waarom zou je partner extra moeten betalen voor jouw kilometers. Deze trek je tegen 19 cent per kilometer af, dit komt dus ten laste van de winst die neem ik aan door jullie gedeeld wordt. Hij betaald hier dus indirect al aan mee.

Lees even goed, zo te zien wordt er juist nog niets ten laste van de winst gebracht!

 

 

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling: ik denk dat de partner denkt dat hij buiten de kilometers die uiteraard als zakelijke kosten gedeclareerd kunnen worden nog extra moet bijdragen in de reiskosten.

De partner stelt namelijk "daar betaal il al de helft van" , middels de 19 cent per km ten laste van de winst.

 

Daarom schreef ik ook dat je 19 cent per kilometer moet rekenen en dat komt ten laste van de winst.

Dan is het probleem daarmee opgelost.

 

Mijn compagnon wil niet de praten over kilometervergoeding want daar betaald hij volgens hem de helft van

Wat een ongelofelijke onzinredenatie! Jij maakt zakelijke kosten, en hij niet.

 

Op welke manier zou ik een tegemoetkoming in de reiskosten kunnen krijgen en hoe zit dat fiscaal in elkaar.

19 cent per kilometer declareren, dat kan onbelast aan jou worden vergoed.

 

Ik zit in exact dezelfde situatie: maar hier ben ik degene die dicht bij kantoor woont. Mijn compagnon rijdt circa 70 kilometer per dag. Uiteraard krijgt hij deze zakelijke kosten vergoed. Samen uit, samen thuis!

 

 

Waarom zou je partner extra moeten betalen voor jouw kilometers. Deze trek je tegen 19 cent per kilometer af, dit komt dus ten laste van de winst die neem ik aan door jullie gedeeld wordt. Hij betaald hier dus indirect al aan mee.

Lees even goed, zo te zien wordt er juist nog niets ten laste van de winst gebracht!

 

 

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

De keus om de zaak te vestigen waar we zijn gevestigd is niet door mij gemaakt de winkel (best groot) staat al en ik ben er sinds juli bijgekomen als dga. Is er geen fiscale regeling dat ik de kosten verreken met mijn inkomen belasting of iets dergelijks. Sorry als ik iets vreemds neer zet maar ik ben geen fiscalist van daar dat ik een beroep doe op de leden van dit forum.

 

 

Zoals aangegeven mag je jezelf €0,19 per kilometer belasting vrij vergoeden. Je compagnon zal altijd meebetalen, maar dat lijkt me niet meer dan normaal. Daarnaast zou je een zakelijke auto kunnen aanschaffen en deze voor dit verkeer gebruiken, maar veel goedkoper zal het niet worden in dat geval voor je compagnon.

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling: ik denk dat de partner denkt dat hij buiten de kilometers die uiteraard als zakelijke kosten gedeclareerd kunnen worden nog extra moet bijdragen in de reiskosten.

De partner stelt namelijk "daar betaal il al de helft van" , middels de 19 cent per km ten laste van de winst.

 

Ik zie het toch anders: IMHO geeft topicstarter nu tot 2 x toe overduidelijk aan dat er geen kilometers ten laste van de winst worden gebracht omdat de compagnon dat niet wil!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling: ik denk dat de partner denkt dat hij buiten de kilometers die uiteraard als zakelijke kosten gedeclareerd kunnen worden nog extra moet bijdragen in de reiskosten.

De partner stelt namelijk "daar betaal il al de helft van" , middels de 19 cent per km ten laste van de winst.

 

Ik zie het toch anders: IMHO geeft topicstarter nu tot 2 x toe overduidelijk aan dat er geen kilometers ten laste van de winst worden gebracht omdat de compagnon dat niet wil!

 

 

In mijn ogen is dat ook precies zoals TS het zegt en bedoeld... Van een eventuele reiskostenvergoeding zal de compagnon de helft gaan betalen en dat is het bezwaar schijnbaar.

Link naar reactie
  • 0

En je partner vindt dat je geen 19 cent per kilometer zou kunnen declareren en ten laste van de winst brengen?

Als hij de 19 cent geen probleem vind is er geen probleem.

Als hij vind dat je die 19 cent niet kunt declareren heb je echt een probleem.

Dit had bij het aangaan van het partnerschap (ik neem aan beide aandeelhouder van jullie BV) aan de

orde moeten komen, maar gedane zaken nemen geen keer.

Ik denk dat je dan moet proberen er tijdens een etentje of zo samen uit te komen zodat hij akkoord gaat met 19 cent per kilometer. Het was duidelijk dat je kosten ging maken vanaf het moment dat de lokatie van jullie bedrijf gekozen was.

 

even ter aanvulling; we verdienen allebei het standaard dga salaris alleen lever ik dus de gemaakte reiskosten in op mijn salaris. ik ben nog geen doorgewinterde ondernemer (altijd in loondienst geweest) ...ik heb hier dus echt een eenduidig advies in nodig.

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0
...ik heb hier dus echt een eenduidig advies in nodig.

 

Je hebt een BV, dus ook een accountant voor het verzorgen van de aangifte. Als je zelf de confrontatie met je zakenpartner niet aan wilt/durft zou ik het in een gezamenlijk gesprek voorleggen aan de accountant. Die zal zondermeer aangeven dat declaratie van 19 ct/km gebruikelijk is, en dat het onzinnig is om deze zakelijke kosten prive te(moeten) nemen. Zakelijke kosten breng je ten laste van de winst. Het idee dat jouw compagnon "meebetaalt" aan jouw reiskilometers klopt gewoon niet: er worden gewoon zakelijke kosten gemaakt, niet meer en niet minder.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En dat is juist het probleem ik ben er eigenlijk vanuit gegaan (stom wellicht) dat de kilometer vergoeding geen probleem mag zijn.

 

Verder is deze bv een doorstart vanuit een ander bedrijf. Ik baal enorm dat we dit niet beschreven hebben in de eerdere afspraken.

Ik wil ook de werksfeer niet verpesten maar het zit me wel enorm dwars.

Ik had gehoopt dat er een mogelijkheid was om bijv bij de ib een extra post hiervoor op te nemen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik wil ook de werksfeer niet verpesten maar het zit me wel enorm dwars.

Vraag is wie de werksfeer hier verpest: iemand die zakelijke kosten maakt en die vergoed hoort te krijgen, wat zeer gebruikelijk en marktconform is, of iemand die dogmatisch - en kennelijk zonder enige kennis van zaken - roept dat dat niet gebeurt.

 

Nota bene: die 19 ct/km is slechts het bedrag wat belastingvrij vergoed mag worden. Dit is bij lange na niet gelijk aan de daadwerkelijke kosten die jij maakt per kilometer; die kunnen wel op het dubbele liggen (bereken de kosten voor jouw auto eens op de ANWB-site)

 

Het voorspelt wat mij betreft niet veel goeds voor jullie gezamenlijke toekomst als je hier al niet uit kunt komen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is dus 1 van de redenen om gebruik te maken van een holdingstructuur. Dan kun je het zelf bepalen. Ik zet hieronder graag even op een rijtje hoe de dingen nu op mij overkomen. Geef maar aan of je je er in herkent of niet.

 

Er lopen een aantal zaken door elkaar heen:

1. Beloning: Jullie hebben afspraken gemaakt over de beloning die je voor je werkzaamheden krijgt. Daar zit een interpretatieverschil in, jij dacht dat je een reiskostenvergoeding zou krijgen en je medeaandeelhouder dacht van niet. Zoals Norbert al opmerkt: 19 ct/km is wat je fiscaal onbelast mag vergoeden. Dat betekent echter niet dat je er recht op hebt, dat heb je pas als je expliciet hebt afgesproken dat je reiskosten worden vergoed (en tot welk bedrag) bovenop je salaris.

 

2. Samenwerking: Het lijkt erop dat jullie beiden de zaken niet helemaal scherp hebben en jullie je niet inleven in elkaars situatie. Ofwel jullie luisteren niet goed naar elkaar, ofwel jullie vertellen elkaar niet alles (bijvoorbeeld omdat je er vanuit gaat dat het wel duidelijk zal zijn voor de ander). Zowel praten als luisteren zijn essentieel als je samen dingen wil doen. Al is het alleen maar om het vertrouwen in stand te laten.

 

3. Fiscale optimalisatie: Je maakt reiskosten die niet onbelast vergoed worden. Daardoor verdwijnt er teveel geld naar de fiscus en lopen jullie dus geld mis.

 

Dit oplossen kan in het voordeel van jullie beiden zijn. Ik vind het niet meer dan logisch dat als je jouw beloning wilt verhogen, dat je medevennoot ook een hogere beloning krijgt, of jij op een ander gebied iets inlevert. Je hebt immers afspraken gemaakt waar je nu wat aan wil veranderen. Misschien heb je bij je toetreding wel zodanig onderhandeld dat je precies aan het max van je medevennoot zit. Dan kan ik me voorstellen dat hij er niet mee akkoord gaat dat je nu meer wilt. Want als jij meer krijgt, krijgt hij minder. Logisch toch?

 

Alleen: jullie kunnen allebei beter af zijn en dat zul je moeten uitleggen aan hem. Het minimum DGA-salaris is lang niet altijd fiscaal optimaal. Soms is het beter om daar wat boven te zitten (42%-schijf volmaken, bijvoorbeeld. Is mede afhankelijk van de eventuele IB-aftrekposten. Als jij je reiskosten onbelast laat vergoeden, krijg jij netto meer, terwijl de BV bruto betaalt - en netto dus (waarschijnlijk) slechts 80% kwijt is van wat jij netto extra krijgt - en dan reken ik de AB-claim nog niet mee. Als je mededirecteur hetzelfde bedrag (bruto) aan salaris, bonus, (belaste) kostenvergoeding of hoe je het ook wilt noemen, krijgt, is de verdeling wat dat betreft weer gelijk. In dat geval verdelen jullie dus het voordeel van de onbelaste reiskostenvergoeding en gaan jullie er dus allebei netto op vooruit. Hetzelfde kun je bereiken door een stukje salaris in te ruilen voor onbelaste reiskostenvergoeding (cafetariastelsel). Je verdient dan bruto minder, maar je houdt netto meer over, terwijl het voor de BV en je medeaandeelhouder niets uitmaakt. Je medeaandeelhouder heeft dan geen extra voordeel, maar zeker ook geen nadeel. Enige is dat je dan met het gebruikelijk loon zit, omdat je aangeeft nu op het minimum te zitten.

 

Ik kan me niet voorstellen dat je medevennoot niet wil meedenken als je hem vertelt dat het voor jullie beiden voordelig is, en uitlegt waarom. Wil hij dan nog niet luisteren, dan zul je je inderdaad af moeten vragen of je samen door wilt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik ga een gesprek aan om te kijken hoe we hier uit kunnen gaan komen ik hou jullie op de hoogte.... alvast bedankt voor de reacties en zienswijze..........

 

Even een gevolgvraag uit deze post; Heeft iemand tips of een url waarin uitgelgd wordt hoe je een holding start (nogmaals ik ben een beetje een nono wat betreft.)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In een bestaande BV-situatie is dat wat lastig. Tenzij de aandelen niet meer waard zijn dan de verkrijgingsprijs. Je zal dan kunnen denken aan het uitzakken van de onderneming in een dochter zodat een (gezamenlijke) holding ontstaat, gevolgd door een (ruzie)splitsing van die holding. Dat is wel een langlopend (en prijzig) traject.

 

Leesvoer hierover in begrijpelijke taal zou ik zo een-twee-drie niet weten...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok....maar ik heb een constructie bedacht (die hoop ik werkt) ;

1) ik kan toch prive een holding starten daar mijn aandelen in onderbrengen tegen aanschafwaarde

2) ik kan uit dientstreden bij de bv

3) en mezelf dan weer verhuren vanuit de holding aan de bv...

4) dan mezelf vanuit de holding kilometervergoeding geven.

 

weet niet of het werkt en welke haken en ogen eraan zitten maar dat is wat ik bedacht had....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn de twee eenvoudige opties toch al gegeven?

 

Ofwel jullie tellen allebei het bedrag waarvan jij vindt dat je het als km-vergoeding hoort te krijgen bij je salaris (ten koste van de winst). Ofwel, je salaris gaat wat omlaag en in plaats daarvan krijg je km-vergoeding. Dan verdienen jullie in totaal bruto evenveel en jij hebt iig een belastingvoordeel, maar mis je nog steeds een redelijke km-vergoeding.

 

Dat laatste lijkt echter niet haalbaar, dus zal je om de lieve vrede wil genoegen moeten nemen met het belastingvoordeel.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn de twee eenvoudige opties toch al gegeven?

 

Ofwel jullie tellen allebei het bedrag waarvan jij vindt dat je het als km-vergoeding hoort te krijgen bij je salaris (ten koste van de winst). Ofwel, je salaris gaat wat omlaag en in plaats daarvan krijg je km-vergoeding. Dan verdienen jullie in totaal bruto evenveel en jij hebt iig een belastingvoordeel, maar mis je nog steeds een redelijke km-vergoeding.

 

Dat laatste lijkt echter niet haalbaar, dus zal je om de lieve vrede wil genoegen moeten nemen met het belastingvoordeel.

 

Ok ok ......ik zat even verder te filosoferen........ sorry dat ik doordraaf

Link naar reactie
  • 0

Rob, vaak is het handig om de situatie even om te draaien: Hoe zou jij het vinden als jij een zaak hebt waar je ongeveer naast woont en je krijgt een nieuwe partner die jaarlijks +/- E 3.750 meer uit de werk-BV wil hebben dan jij omdat hij op grote afstand van de zaak woont en daar wil blijven wonen?

 

Een vergoeding lijkt mij alleen acceptabel als je partner er duidelijk voordeel bij heeft dat je blijft wonen op grote afstand.

 

Hoe dan ook, mijn advies zou zijn: spreek per functie een vast totaalbudget p.p. af voor bepaalde persoonsgebonden kosten die je niet aan je klanten kunt doorberekenen en laat iedere partner verder lekker zijn eigen zaakjes regelen zoals hij dat wil.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.