• 0

Webshop -> factuurstelsel of kasstelsel

Ik heb weinig verstand van boekhouden, maar aldoende leer ik.

Ik loop tegen het volgende probleem aan.

 

We hebben een webshop zoals er duizenden in NL zijn, en deze werken ook allemaal op een vergelijkbare manier.

Men besteld een product, kiest de betaalmethode en rond de order af. Men krijgt een factuur in de email.

 

In geval van betalen met Ideal is deze factuur betaald, en dat staat er dan ook op. We kunnen dus direct overgaan tot leveren.

 

Wanneer er gekozen worden voor betalen via overboeking, krijgt men ook een factuur maar daar staat dan op dat men het bedrag nog over moet maken. Wanneer het geld op onze rekening staat gaan we over tot leveren.

 

Voor zover ik begrepen heb werken wij met het factuurstelsel, omdat we facturen versturen.

 

Dit is dus hoe de dagelijkse praktijk is en dit werkt prima. Nu komen we bij de boekhouding.

 

Elke maand download ik de mutaties van de bank, en deze importeer ik in Snelstart. Elke mutatie wordt aan het juiste grootboek gekoppeld, en op deze manier wordt de bepaald hoeveel BTW we elke maand moeten betalen.

Omdat we de boekhouding dus aan de hand van de mutaties op de bank doen, schijnt het dat we hier met het kasstelsel werken. Maar dat mag dan niet, je werkt óf met het factuurstelsel óf met het kasstelsel, niet allebei.

Voor de duidelijkheid. We gebruiken snelstart niet voor het maken van facturen of klantenbeheer, dat zit allemaal in onze webshop

 

Van wat ik gehoord heb treden hier 2 problemen op

 

1:

Facturen die wel gemaakt worden maar nooit betaald, zie je niet terug op de bank. Hier doen we in de boekhouding niets mee. Officieel zou je hier wel BTW over moeten betalen.

In de praktijk werkt het bij ons dus anders. Wanneer men niet betaalt, leveren wij niet. Voor ons is het dus alsof de order niet bestaat en verdwijnt na een maand uit het systeem.

Wat er zou moeten gebeuren is dat je bij niet betalen hier een credit factuur voor maakt, zodat je de BTW weer terug kunt vragen. Maar omdat we de boekhouding aan de hand van bankmutaties doen werkt dat dus niet.

 

 

2:

Stel, op 31 januari verkoop je een product, op de factuur staat dus 31 januari. Klant betaalt de volgende dag.

Omdat we de boekhouding over januari doen aan de hand van mutaties op de bank, komt het bedrag wat betaald is voor deze order dus niet voor in de boekhouding van januari, maar in de boekhouding van februari.

Dit schijnt van de belastingdienst niet te mogen, omdat ze de BTW dan een maand te laat ontvangen.

Andersom, onze inkoop werkt op dezelfde manier, dus de door ons terug te ontvangen BTW krijgen wij ook een maand te laat.

 

 

Ik vermoed dat deze werkwijze door veel meer webshops aangehangen wordt, en dat het ook is wat je zou willen.

De regels van de belastingdienst zijn ook alleen theoretsich een probleem. Ik heb het gevoel dat ze niet afgestemd zijn om de moderne manier van zaken doen.

 

Wie heeft ervaring?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een verhaal maar eigenlijk is het simpel. Je moet inderdaad het factuurstelsel toepassen.

De gegevens van de Webshop (verkoopboek) worden in Snelstart ingelezen. Daarmee worden de omzetgevens en omzetbelasting in Snelstart verwerkt.

1. Klanten bestellen maar betalen niet, de levering gaat dus niet door. Daarom moet je in Snelstart of in het webshop programma de factuur crediteren. Daardoor voorkom je dat je over de niet ontvangen bedragen omzetbelasting moet betalen. Bij veel webshopprogramma's wordt pas na ontvangst van de betaling een verkoopfactuur aangemaakt.

Wellicht zit er in het webshop programma een optie om niet door gegane leveringen te annuleren waarna automatisch een creditnota wordt aangemaakt.

 

2. Wanneer de gegevens van het webshopprogramma netjes in Snelstart worden ingelezen dan gebruik je uiteraard de bankmutaties niet voor het doen van de aangifte omzetbelasting. Bij paypall en andere instanties worden namelijk vergoedingen ingehouden, daardoor zul je altijd verschillen krijgen met de omzet volgens het webshopprogramma en de financiële administratie.

 

3. Waarom boek je ook de inkoopfacturen niet in? Dat is ongetwijfeld net zo handig, zeker wanneer je de bankmutaties automatisch inleest.

 

Suc6

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Harmstra,

 

Toepassing van het factuurstelsel of kasstelsel word niet bepaald door de manier waarop jij je boekhouding voert.

Het feit dat jij facturen maakt wil nog niet zeggen dat je het factuurstelsel moet volgen of zelfs mag volgen, je kunt namelijk ook verplicht worden het kasstelsel te volgen.

De (verplichte) toepassing van het factuurstelsel of kasstelsel word bepaald door het feit of je verplicht bent een factuur uit te reiken (dan moet je factuurstelsel toepassen) of dat je aangewezen ondernemer bent voor kasstelsel. De regels daarvoor vind je hier

Jij moet je administratie aanpassen aan de methode die je verplicht bent om te volgen volgens de regels van de belastingdienst. maar in jou geval denk ik dat je (verplicht) op het kasstelsel uitkomt. waarom?

 

De kans groot dat jij met je webshop voor meer dan 80% levert aan particulieren, dan ben je op basis van de regels van de belastingdienst (zie eerdere link)kun het kasstelsel volgen door een beschikking aan te vragen om aangewezen te worden als kasstelsel ondernemer en als je meer dan 90% aan particulieren levert ben je zelfs automatisch / verplicht aangewezen als kasstelsel ondernemer . In dat geval voldoet jou methode van btw verwerken nu dus gewoon en heb je helemaal geen probleem.

 

punt 1 is dus geen probleem meer want pas bij ontvangst ben je btw verschuldigd

punt 2 is dus ook geen probleem meer.

 

Overigens weet ik dit uit eigen ervaring, ik heb 3 jaar geleden de administratie voor een grote webshop (50.000 klanten) opgezet en heb precies dezelfde denkfout gemaakt als jij. pas na enig gepuzzel kwam ik erachter dat deze webshop verplicht

was het kasstelsel te volgen doordat ze vrijwel uitsluitend aan particulieren verkochten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

omdat TS nu twee tegengestelde antwoorden heeft, wil ik de stand wel ff naar 2-1 trekken, door voor het antwoord van Roel te gaan. Art. 26 van de Wet OB en art. 26 van de Uitvoeringsbeschikking OB geven aan welke ondernemers het kasstelsel moeten toepassen.

 

Artikel 26 Wet

 

Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld volgens welke daarbij aangewezen ondernemers die niet aan ondernemers plegen te leveren of diensten plegen te bewijzen, de belasting ter zake van leveringen en diensten worden verschuldigd op het tijdstip waarop de vergoeding wordt voldaan; alsdan wordt de belasting berekend over de voldane vergoeding.

 

 

Artikel 26 Uitvoeringsbeschikking OB

 

1.Als ondernemers als bedoeld in artikel 26 van de wet, worden aangewezen:

 

a.

 

1°. winkeliers;

 

2°. marktkooplieden;

 

3°. schoenherstellers;

 

4°. kappers;

 

5°. glazenwassers;

 

6°. exploitanten van wasserijen;

 

7°. rijwielherstellers;

 

8°. exploitanten van schoonheidsverzorgingsbedrijven;

 

9°. behangers;

 

10°. stoffeerders;

 

11°. exploitanten van horecabedrijven;

 

12°. advocaten die hun praktijk alleen uitoefenen;

 

13°. houders van autorijscholen;

 

b. andere dan de in onderdeel a genoemde ondernemers, indien zij hun prestaties als ondernemer uitsluitend of nagenoeg uitsluitend verrichten in of vanuit een inrichting welke bestemd is voor de verkoop van goederen of het verlenen van diensten aan anderen dan ondernemers;

 

c. niet onder de onderdelen a of b vallende ondernemers die niet aan ondernemers goederen plegen te leveren en diensten plegen te verlenen, behoudens voorzover zij goederen leveren als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de wet, mits zij op daartoe gedaan verzoek door de inspecteur zijn aangewezen. De inspecteur beslist op het verzoek bij voor bezwaar vatbare beschikking.

 

2.Indien de in het eerste lid in de onderdelen a en b bedoelde ondernemers van de aanwijzing geen gebruik maken, dienen zij daarvan schriftelijk kennis te geven aan de inspecteur.

 

groet,

 

John

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer er gekozen worden voor betalen via overboeking, krijgt men ook een factuur maar daar staat dan op dat men het bedrag nog over moet maken. Wanneer het geld op onze rekening staat gaan we over tot leveren.

 

Wie heeft ervaring?

 

In onze webshop geven we een status aan een bestelling "betaling ontvangen" zodra dit ook daadwerkelijk is gedaan. Alleen bestellingen met deze status worden ge-importeerd door ons boekhoudpakket. Hierdoor is het, volgens onze nieuwe accountant, mogelijk het kasstelsel toe te passen.

 

Onze oude accountant wilde perse factuurstelsel met als gevolg dat alle ontvangsten van de bankrekening "gematcht" moesten worden aan de facturen. Een onnodige en tijdrovende klus.

 

We zijn nu aan het kijken naar kassa software die makkelijk te koppelen is aan onze webshop. Hiermee willen we alle verkopen per dag in de "kassa" importeren zodat deze in het dagoverzicht meegenomen worden. Dit scheelt ons weer facturen/bonnen printen en bewaren.

Link naar reactie
  • 0

Graag wil ik ingaan op bovenstaande vragen.

Ik ben al een eind op weg geholpen maar wil graag mijn laatste vragen hier stellen.

 

Naast een winkel heb ik ook een webshop. Ik lever alleen aan particulieren.

Voor de winkel heb ik altijd het kasstelsel aangehouden.

Sinds ik de webshop heb doe ik dit ook voor de webshop.

Voor de winkel gebruik ik geen facturen, voor de webshop wel.

 

Daarom twijfel ik of ik voor de webshop wel het kasstelsel mag gebruiken.

Net de belastingdienst gebruikt. Deze geven aan dat ik voor de winkel het kasstelsel moet gebruiken en voor de webshop het factuurstelsel.

Nu lees ik hier dat wanneer je alleen aan particulieren levert je het kasstelsel moet gebruiken.

 

Ik lees alleen niet dat wanneer je facturen stuurt dat het dan ook moet.

 

Bovenstaand verhaal is van 2010 en geeft wel aan dat het moet, ook al verstuur je facturen.

Is dat nog steeds zo?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Elsjehh,

 

De oplossing van je probleem kan vrij makkelijk zijn.

 

Laten we voorop stellen dat het kasstelsel gewoon van toepassing is. Dat de bankontvangst een dag later is (of meerdere als gevolg van boekdatum) neemt niet weg dat het moment van realisatie eerder is.

Hoe kan je het eenvoudig oplossen als je met een kassa werkt? (zelfde oplossing passen we namelijk ook toe bij fastfoodzaken die met pin en bezorgdiensten werken).

Boek alle verkopen in de kas (zodat je per omzetgroep makkelijk uitdraaien hebt).

De kasafslag boek je in de kasboek, met als uitgaven pin en webshop (beide tussenrekeningen).

Bij de bankontvangsten boek je de tegenrekening (dus het bedrag inclusief btw) af.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb net een adviseur gesproken over mijn hele situatie.

 

Deze geeft net als jullie aan dat ik als winkelier verlicht ben het kasstelsel te gebruiken.

Voor de webshop mag ik ook het kasstelsel gebruiken, maar omdat ik facturen stuur moet ik hier eerst schriftelijk toestemming voor vragen bij de belastingdienst.

 

Dit lees ik hier niet. Wie herkent dit, of is dit lulkoek en een verhaal om mij als klant binnen te halen.

 

Daarnaast gaf hij aan dat de pintransacties op de betaaldatum geboekt moeten worden.

Dus niet op de dag van verkoop, maar op de dag van ontvangst.

 

Het ene verhaal spreekt het andere verhaal tegen.

Zelfs de belastingtelefoon zeggen elke keer wat anders.

 

Hulppppp

Link naar reactie
  • 0

Hulppppp

 

Als winkelier ben je aangewezen voor de toepassing van het kasstelsel.

Ook wanneer je wel een factuur moet uitreiken (bijvoorbeeld wanneer de klant een ondernemer of een rechtspersoon is en daar om vraagt) ben je de BTW op de bewuste factuur pas verschuldigd bij ontvangst van het geld. Je mag (of moet misschien) dus ook voor de facturen ‘het kasstelsel’ volgen als winkelier.

 

Het feit dat jij (vrijwillig) ook facturen uitreikt aan particulieren in je webshop verandert mijns inziens niets aan het voorgaande. Ik zou (als je dat makkelijker vindt) gewoon het kasstelsel voor alles toepassen (en geen overbodige meldingen aan de BD doen).

 

De vraag of je bij ‘PIN’ verkoopdatum of (latere) ontvangstdatum moet hanteren vind ik arbitrair. Je mag altijd verkoopdatum hanteren lijkt mij, maar zoek een methode die werkbaar is in jouw situatie zou ik zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de webshop mag ik ook het kasstelsel gebruiken, maar omdat ik facturen stuur moet ik hier eerst schriftelijk toestemming voor vragen bij de belastingdienst

 

Dus met andere woorden moet elke winkelier die een (BTW)nota uitschrijft en meegeeft aan iemand die daarom vraagt daar schriftelijk toestemming voor vragen?

Nee, dat is onzin.

Daarnaast is het ook afhankelijk van hoe je de webshop in je administratie gaat verwerken. Ik zou mijn voorstel gaan toepassen (zeker aangezien het een hoop administratie scheelt). Je hoeft namelijk niet alle webverkopen apart te administreren, dat mag als 1 geheel net als alle winkel verkopen als 1 geheel wordt geboekt (ik heb nog niemand gezien die alle kassabonnen uitprinte en 1 voor 1 in de administratie opnam, iedereen hanteert de dagtotalen. Dat kan met de webshop ook).

 

Daarnaast gaf hij aan dat de pintransacties op de betaaldatum geboekt moeten worden.

Dus niet op de dag van verkoop, maar op de dag van ontvangst.

Klopt, de pintransacties moeten geboekt worden op de betaaldatum van de bank. Maar dan wel op de balansrekening pintransacties en niet op omzet.

De omzet wordt gewoon aangeslagen op de kas en dit totaal neem je over in de administratie. Aangezien dat bedrag niet allemaal kontant wordt ontvangen boek je als uitgaven de balansrekening pintransacties en evt andere (zoals webshop).

 

Let wel, als je de methode van je adviseur hanteert heb je grote kans op dat je teveel omzet in de administratie opneemt aangezien de omzet die met de pin wordt ontvangen wel in de kassa wordt aangeslagen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wordt steeds duidelijker.

 

De pintransacties:

Waarom mag dit niet op de omzet geboekt worden?

Is dat omdat ik het niet op die datum heb verkocht?

 

 

Net als mollie, deze betalen ook altijd een reeks orders in een keer uit.

Soms is een order dan al 5 dagen oud.

 

Voorbeeld pin/ mollie:

Op 01-01 verkocht voor 121 euro

Op 02-01 is het geld binnen

Kan ik dan niet gewoon boeken op 02-01

Bank 121

Aan btw 21

Aan omzet 100

De btw wordt dan toch gewoon in het 1e kw afgedragen en de omzet in het juiste jaar geboekt..

 

Wanneer het op 31-12 is en op 03-01 wordt betaald dan moet het op de balans om de omzet wel in het juiste jaar te boeken?

Wat wordt dan de boeking?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, kijk maar in de BTW almanak van Elsevier (die ook als ‘Bijbel’ door de BD zelf gebruikt wordt).

 

Los van de almanak. Dat er voor de toepassing van het kasstelsel een ruimhartig standpunt zal worden ingenomen bijkt uit de vakstudie die weer verwijst naar een MvA uit de tijd van de zwart wit tv: :

 

“Bij het kasstelsel behoeft de belasting echter pas te worden voldaan over het tijdvak waarin het bedrag van de vergoeding is ontvangen. Vandaar dat voor het volgen van dit stelsel in beginsel slechts in aanmerking komen de ondernemers die geen facturen plegen af te geven aan andere ondernemers of, zoals het ontwerp het uitdrukt “die niet aan ondernemers plegen te leveren of diensten plegen te bewijzen". Gezien tegen deze achtergrond kan de gebezigde omschrijving stellig niet te eng worden geacht. Bedoeld zijn de ondernemers wier activiteiten in het algemeen zijn gericht op het verrichten van leveringen of het verlenen van diensten aan particulieren. Hoewel het niet de bedoeling is een al te strak standpunt in te nemen, ligt het toch voor de hand dat de uitvoering van de bepaling zoveel mogelijk geschiedt in overeenstemming met de ratio. Uiteraard zullen in de eerste plaats voor toepassing van de regeling in aanmerking komen de ondernemers die vanuit een bepaalde inrichting leveringen verrichten of diensten bewijzen aan particulieren, zoals de winkeliers, marktkooplieden, kappers, schoenherstellers, rijwielherstellers, garagehouders, behangers en stoffeerders, wasserijen, horecabedrijven enz. Dat deze ondernemers ook wel jegens ondernemers prestaties verrichten behoeft geen beletsel te zijn. Ook is het niet uitgesloten, dat andere ambachtslieden als schilders, loodgieters e.d. onder bepaalde omstandigheden van de regeling zullen kunnen profiteren.”

 

 

Link naar reactie
  • 0

De pintransacties:

Waarom mag dit niet op de omzet geboekt worden?

Is dat omdat ik het niet op die datum heb verkocht?

Niet mogen is een groot woord. De vraag is, hoe hou je bij wat je in de winkel hebt verkocht. Ik ga er vanuit dat je dat aanslaat op een kassa. Daarop wordt dus alle winkelverkopen (contant en/of pin) aangeslagen.

Als je dan de bank als realisatiemoment neemt, dan heb je kans dat je omzet dubbel genomen wordt en je kassaldo (contant geld) hoger weergegeven wordt dan dat deze in realiteit is.

 

 

Net als mollie, deze betalen ook altijd een reeks orders in een keer uit.

Soms is een order dan al 5 dagen oud.

 

Voorbeeld pin/ mollie:

Op 01-01 verkocht voor 121 euro

Op 02-01 is het geld binnen

Kan ik dan niet gewoon boeken op 02-01

Bank 121

Aan btw 21

Aan omzet 100

De btw wordt dan toch gewoon in het 1e kw afgedragen en de omzet in het juiste jaar geboekt..

 

Wanneer het op 31-12 is en op 03-01 wordt betaald dan moet het op de balans om de omzet wel in het juiste jaar te boeken?

Wat wordt dan de boeking?

Bij webverkopen wordt over het algemeen de bank als realisatiemoment genoten (dit in tegenstelling tot pin). Ook in mijn praktijk. Dan wordt de realisatiemoment 03-01.

 

In mijn praktijk zijn daar uitzonderingen op.

Dat is wanneer de webverkopen (thuisbezorgd.nl ed valt daar ook onder) ondergeschikt is aan de winkelverkopen. En als er een uitgebreide kassasysteem is waar je per produktgroep en per produkt kan aanslaan.

Dan worden deze webverkopen ook geregistreerd op de kassa (dus realisatie 31-12) en wordt de tussenrekening webverkopen/pin gecrediteerd. (want als je via de kassa precies kan zien hoeveel frikadellen je hebt verkocht, echter de thuisbezorgde frikadellen zitten daar niet bij dan heb je er niets aan).

 

Maar iedereen kan wel zeggen wat moet en mag. Maar het voornaamste is, wat is handig en werkbaar.

Hoe hou je de winkelverkopen bij (op papier of in kassa). Hoe uitgebreid hou je de omzet bij? (per artikel/omzetgroep of op 1 hoop). Hoe je een administratie moet en kan inrichten is 1 vraag, maar wat wil je eruit halen (welke informatie) dat is een andere vraag. Dat moet naar mijn mening op 1 lijn zijn, ongeacht welke verkoopmethoden/betaalmethoden je hanteert.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Hoe ik het nu doe is heel simpel, alle kasopbrensten noteer ik aan het einde van de dag in het kasboek.

Dit verwerk ik keer per kwartaal in het boekhoudprogramma.

Heel simpel: stel weekopbrenst 51 1210

Kas 1210

Aan btw 210

Aan omzet 1000

Datum: laatste datum van die week

Omschrijving: weekomzet week 51

 

De pin doe ik zo:

Noteer niks in het kasboek. Alle bonnen die zijn gepind op een dag niet ik aan de uitdraai van de pin eind van de dag.

Dit doe ik elke dag.

Een keer per kwartaal boek ik dit per dag in.

Stel pin opbrengst 04-05 121. Dan komt het 05-05 op de bank.

Ik boek dan op 05-05.

Bank 121

Aan btw 21

Aan omzet 100

Omschrijving: pin 04-05

 

Met mollie doe ik hetzelfde, alleen dan per week.

 

Kan iemand zich vinden in deze methode?

 

Mijn vraagstuk is nu dit, dit heb ik eerder gevraagd.

Alleen ben ik er nog niet uit wat nu te doen.

 

Op 31-12-2012 is er gepind voor 121.

Dit komt dus 03-01-2013 binnen.

Moet de omzet voor de inkomstenbelasting dan in 2012 of 2013 meegenomen worden.

Wanneer dit 2012 is, moet het op de balans komen?

 

Ik ga er vanuit dat de btw dan in 2013 afgedragen kan worden.

Omdat het om het kasstelsel gaat.

 

Dit verhaal geldt ook voor de webwinkel.

Ik verkoop op 31-12 2 orders, op 01-01 ook 2 orders.

Op 02-01 komt het geld binnen via mollie.

De kosten van mollie zijn 4 euro.

Dan is weer de vraag op welke datum moet de omzet geboekt worden, de kosten van mollie en de btw afgedragen worden.

 

Is hier een duidelijk antwoord op?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als dat voor jou werkbaar is, dan geldt de datum van ontvangst. Dus 02-01, zowel voor de te betalen BTW over de omzet als de te vorderen BTW over molliekosten.

 

Let wel, dat voor de IB je wel deze opbrengsten en kosten in het andere jaar moet verantwoorden (via overlopende posten). En let ook op dat als een maand eindigt midden in je week dat je de omzet splits in deze 2 maanden.

Het lijkt me niet de mooiste en makkelijkste oplossing, maar volgens mij niet fout en zolang het voor je werkbaar is.

Maar ik begrijp hieruit dat je alle winkelverkopen in een boekje schrijft en niet aanslaat op de kassa. Dat werkt prima, zolang het aantal verkopen beperkt zijn en blijven.

 

Als de verkopen stijgen, kan ik me voorstellen dat deze methode te bewerkelijk is. Om die reden, zou ik toch voorstellen om de pinverkopen (zoals bijna iedereen doet) gewoon bij de kasomzet meenemen en via een tussenrekening pin de bank en kassaldo corrigeren.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dank u.

Dit is helder.

 

Dus als de omzet op 31-12-2012 121 is. Ik ontvang het op 03-01 dan moet ik 21 euro btw afdragen ik kwartaal 1 2013.

De omzet van 100 euro moet ik meenemen in 2012 voor de inkomstenbelasting.

Zie ik dat zo goed?

 

De webwinkel verkoopt op 31-12-2012 voor 121 euro aan spul

En op 01-01 voor 121.

Totaal is dat 242.

De mollie kosten zijn excl btw 2 euro.

En op 02-01 ontvang ik het geld.

De volledige btw in het 1e kwartaal

De omzet van 100 euro en kosten van 1 euro moeten in 2012 meegenomen voor de ib?

Goed?????

 

Dank jullie!!!!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.