• 0

Stoppen met kledingzaak.

hallo iedereen!

 

3 jaar geleden ben ik begonnen met een kledingzaak.

ik moet zeggen, de moeilijkste jaren uit mijn leven.

voor de opstart van de winkel investeerde ik 60 000 euro, eigen middelen, zonder een lening aan te gaan.

ik had er veel meer van verwacht.

na 3 jaar kan ik nog altijd geen loon overhouden en moet ik het redden door het inkomen van mijn man die thuis alles betaald.

het enige wat ik kan is met heel veel moeite mijn eigen kosten van de winkel betalen.

ik zit met een huur van ongeveer 1200 per maand.

per jaar ongeveer aankoop van 40 000 euro aan kleding.

helaas zit ik met veel overschot die ik dan kan doorverkopen voor slechts enkele euro's aan een opkoper om toch nog maar iets van cash flow te hebben.

enkele weken terug lag ik in het ziekenhuis omdat ik paniekaanvallen heb. dit komt allemaal door die winkel.

ik wil ermee stoppen, overlaten, ...

geld voor dure reclamecampagnes heb ik niet om een nieuwe boost te geven, dus dat is voorlopig ook geen optie.

en de omzetten die ik haal zijn ook niet bepaald om naar huis te schrijven.

zonder mijn man was ik al lang failliet gegaan.

wie weet raad?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Is een partner zoeken geen optie? Dat je samen met een vriend/vriendin of zakenrelatie samen de tent gaat runnen? Ik kan me sowieso voorstellen dat het erg lastig is zo in je eentje...

 

Wat denk ik niet gaat werken is een grote "marketingcampagne". Of je er nou geld voor hebt of niet. Waarom vraag je niet gewoon aan je klanten wat ze willen? Dan komen ze vanzelf terug, toch ?

 

Zet voor jezelf wel een duidelijke lijn neer... Als ik op die datum nog steeds geen winst uit de tent kan halen, dan kap ik ermee.

 

Kun je nog wat meer vertellen over je zaak? Je zegt dat je veel overschot hebt... Komt dat doordat je te veel inkoopt of te weinig klanten hebt ? :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Hallo Wendycle,

 

Hele vervelende situatie, en vervelend te horen dat het je ook in je gezondheid aantast.

 

Als de zaak je na 3 jaar nog geen belegde boterham oplevert, en het je bovendien gezondheidsproblemen geeft, denk ik niet dat het een verkeerde beslissing is om er een eind aan te breien. Je kan dan de verantwoordelijkheid van je af laten vallen, en tot rust komen met een "normale" baan.

 

Indien je echter nog wel op zoek bent naar de mogelijkheden die er zijn om je zaak opnieuw leven in te blazen, is het misschien een idee om iets meer informatie te geven over bijvoorbeeld je locatie (centrum? drukke straat?) en waar het naar jouw mening stukloopt? Je geeft aan dat je voorraad aan het eind van het seizoen voor een appel en een ei doorverkocht wordt, koop je misschien structureel te veel in? Krijg je wel genoeg mensen in je zaak? Als mensen iets bij je komen, komen ze dan regelmatig weer terug? Kijken mensen regelmatig in je etalage rond, of lopen ze over het algemeen aan je zaak voorbij? Zijn er misschien andere directe concurrenten die vlakbij alle mogelijke klanten van dienst zijn?

 

Ik wens je in ieder geval, ongeacht je beslissing, veel succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zit aan zee in belgie. In de winter heel kalm en in de zomer heel veel volk. Ik zit niet in de winkelstraat zelf, maar in een zijstraatje waar nog enkel zaken zijn. Het is maar 50m in het straatje en heel goed zichtbaar. maar mensen moeten moeite doen ook hé om binnen te komen. het probleem is, als er iemand binnenkomt kijken ze vlug even rond, vinden ze alles supermooi en zijn ze terug weg naar de winkelstraat. als er enkele klanten zijn en ze zien iemand kopen en passen blijven ze ook en kopen ze meestal ook wel iets. ik zet me 200% in voor mijn zaak! ok, de voorraad aan het einde van het seizoen is niet dramatisch veel, maar toch wel een klein stukje kapitaal. nu is het vakantie, ben ik al 2u open en heb nog geen kat gezien in mijn winkel. zelfs over de middag sluit ik nooit, ik ben hier, blijf hier eten, dus kan ik ook klanten ontvangen.

de meeste mensen die passeren kijken ook naar de etalage, vinden het mooi en zijn weer door.

de prijsklasse is normaal, van 20 euro voor een topje, ronde de 50 euro voor een jeans, niet duur dus.

de betaalbare mode.

een partner zoeken? en wat moet ik die persoon dan beloven van inkomsten? ik heb zelf met moeite 100 euro per maand over voor mezelf...

ik werk 60u per week, ik ben dat beu. een jaartje of 2 kan nog, maar wie gaat 3jaar werken voor niks???

 

Link naar reactie
  • 1

Het is me ook niet helemaal duidelijk wat je wilt. Eerst schrijf je "ik wil ermee stoppen, overlaten...", vervolgens sluit je af met een verzoek om advies?

 

Betekent voor mij dat je de moed nog niet helemaal opgegeven hebt, wat super is! Kun je niet een aantal vrienden op een zaterdag de hele dag in je winkel dingen laten passen, of in de rij voor de deur gaan staan? Als mensen wel iets kopen als er meer volk in de winkel aan het rondneuzen is (wat ik wel snap, omdat het anders ongemakkelijk kan zijn), is dat misschien iets om eens te proberen. Kost niks, behalve misschien een broodje tussendoor voor die mensen :-)

Link naar reactie
  • 0

voordat ik de handdoek in de ring werp wil ik alle mogelijkheden bekeken hebben die er nog zijn.

ik heb het altijd met hart en ziel gedaan, dan is dat normaal.

dat van die mensen inhuren heb ik ook al aan gedacht hoor, maar ja, mijn vrienden weten niet van die sitatutie dus heb ik het heel moeilijk om dat aan de dag te brengen.

ik heb vorig jaar op verhuizen gestaan naar de winkelstraat, maar ja, de huur is dubbel (2500 per maand) dan zal ik ook meer moeten aankopen, en wat zal het dan zijn?

ik zit nu zonder lening, best zo.

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Wenycle,

 

Als gedeeltelijk lotgenoot vind ik jouw relaas herkenbaar. Dit moet echt een heel vervelende tijd voor je zijn. Om jou goede raad te kunnen geven, is er - zoals aangegeven - inderdaad wel meer gedetailleerde informatie nodig over de situatie om je te kunnen helpen beoordelen wat er nog aan opties zijn.

 

Maar de belangrijkste keus moet je nu wel maken ten gunste van je gezondheid, want zonder dat is er sowieso niets meer mogelijk. Mijn advies derhalve: werk eerst aan je herstel, probeer daarna vanuit een frisse blk de zaak nog eens onder de loep te nemen (desnoods met een goede, onafgankelijke adviseur).

 

Maar als je er nu al wat over kwijt kunt / wilt en je wilt het niet openlijk op dit forum ventileren, mag je het mij best via pm toesturen. Misschien zie jij nu iets over het hoofd, wat een buitenstaander wellicht toch opvalt.

 

Sterkte, succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Hallo Wendycle,

 

Geef het niet op, je hebt er al zoveel tijd en energie in gestoken dat dat erg zonde zou zijn. Je hebt het immers al drie jaar uitgehouden.

 

Rare vraag misschien maar wat voor ingang heeft je winkel. Een open uitnodigende ingang of één die gesloten is. Potentiële winkelbezoekers willen nogal eens afgeschrikt worden door een dichte deur, ook al staan de openingstijden duidelijk aangegeven.

 

Heb je overigens ook een reclamebord op de stoep staan?

 

 

Mono no aware desu.

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je toelichting.

 

De winkels die bij jou in de straat aanwezig zijn, zijn dat soortgelijke winkels of komen daar hele andere mensen op af? Heb je de mensen die je zaak uit liepen wel eens heel brutaal gevraagd waarom zij de zaak verlieten?

 

Verder vind ik het helemaal geen slecht idee om familie en vrienden te vragen om je een keer te helpen. Ik begrijp dat je het moeilijk vindt om hen te vertellen dat het financiëel wat minder gaat, maar misschien is dat juist ook een goede manier om over je stress heen te komen. Er zijn - vooral in deze tijden - gigantisch veel problemen die een duwtje in de rug goed kunnen gebruiken, en er zijn zat partijen die er veel slechter aan toe zijn dan jij.

 

Tenslotte, is het misschien zo dat je te 'eager' bent om je kleding te verkopen? Wanneer ik in een winkel kom, en de verkoper komt meteen op me afgestormt met allerlei dingen die mij "zooo leuk" zouden staan, ben ik snel weer weg.

Link naar reactie
  • 0

De winkels bij mij in de straat zijn een broodjeszaak, tearoom, kapper en nog een kledingzaak, maar van het duurdere segment. Ik durf niet vragen hoor aan mensen waarom ze zomaar weggaan... Dat vind ik er echt over. Dan vermoeden ze toch wel iets denk ik.

Eager? Als de mensen mij iets vragen zal ik hen helpen waar ik kan, anders laat ik de mensen gewoon met rust, zo hoort het.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik in die 3 jaar dat ik de winkel heb nog nooit een klant brutaal heb aangepakt of de deur heb gewezen. Zelfs niet als ze binnenkomen met een hond of dergelijke. Als die hond plast in de zaak, kuis ik het op en houd ik mijn mond. Altijd beleefd blijven!

 

Mijn ingang van de winkel is een gewone deur, bij warm weer staat die open, bij koud weer dicht. Je wilt toch niet dat de mensen kleding moeten passen in een koude ruimte?

Reclamebord heb ik niet staan, tenzij voor speciale dagen, anders zie ik daar het nut niet echt van in bij een kledingzaak.

 

 

Link naar reactie
  • 1

...

Eager? Als de mensen mij iets vragen zal ik hen helpen waar ik kan, anders laat ik de mensen gewoon met rust, zo hoort het.

...

 

Ik begrijp dat wel, maar het is niet persé juist. Sommige mensen willen graag geholpen worden, en beleefd vragen of ze naar iets op zoek zijn, is niets mis mee in mijn optiek. Die mensen zouden jouw instelling juist voor desinteresse kunnen opvatten! Elke klant wil zich gewaardeerd voelen op hun wijze, niet op jouw wijze. ;)

 

Kortom, er is niet 1 benaderingswijze die voor iedereen werkt. Varieer er eens mee, baat het niet, schaadt het ook niet, toch?

 

Dit is een voorbeeld van iemand die op een hele andere (extreme!) wijze verkoopt, én daar succes mee heeft: The Goop Guy.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie zat ik te denken aan een spectaculaire opruiming van het kledingoverschot maar toen ik las dat de zaak in België zit moet je wachten totdat je opruiming/uitverkoop mag houden, wat trouwens een veel eerlijker systeem is dan in Nederland maar dat is weer een ander verhaal.

 

Uit je posten lees ik dat alles héél normaal is; een normale winkel met een normaal assortiment voor normale prijzen, op deze wijze val je niet echt op dus doe daar in eerste instantie wat aan.

Net zo als het buitenbord, zet deze dagelijks buiten i.p.v. het alleen te doen bij speciale gelegenheden.

 

Mensen komen wel je winkel binnen maar gaan daarna meteen weer weg, trek daar je conclusies over en bekijk waar het in de winkel fout gaat.

Is het je assortiment of is het de algemene uitstraling van het interieur?

 

Ook heb ik nog wat vragen;

Wie zijn de mensen ( man of vrouw, leeftijd, sociale klasse etc.) in jouw doelgroep?

Waarom zou ik mijn kleding bij jouw moeten kopen en niet bij b.v. C en A, die ook gewone kleding verkopen?

Wil je zo doorgaan of het eens over een andere boeg proberen met b.v. iets van outdoorkleding van b.v. Parks?

 

Link naar reactie
  • 0
Mensen komen wel je winkel binnen maar gaan daarna meteen weer weg, trek daar je conclusies over en bekijk waar het in de winkel fout gaat.

Is het je assortiment of is het de algemene uitstraling van het interieur?

 

Ik denk toch niet dat het aan het assortiment kan liggen hoor, het is heel modieus en iedereen vind het mooi, dat weet ik ook van derden. Het interieus is ook modern, met zelfs een flatscreen aan de muur met een muziekzender op zodat de man die mee is met zijn vrouw een beetje in het zeteltje kan zitten terwijl ze aan het passen is.

Idd, het is enkel vrouwenkleding.

Mijn doelgroep is de modieuze vrouw. Waarom niet naar C en A? Tgo, bij mij heb je merken in hetzelfde prijssegment.

Als ik het over een andere boeg wil gooien met een ander merk zal ik daarvoor reclame moeten maken en voor reclame is er geen geld. En als ik het dan op zijn beloop laat met een nieuw merk zal er tijd nodig zijn om dit kenbaar te maken en eerlijkgezegd, tijd is er wel, maar niet meer om tijd te verliezen aan weeral enkele jaren geen geld te verdienen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

Beste Wendycle,

 

Om te beginnen is het denk ik goed om voordat je je zaak definitief sluit nog eens alle opties doorloopt. Je hebt immers al drie jaar lang alles voor de zaak gegeven en ik kan me goed voorstellen dat je dat niet zomaar wilt opgegeven. De randvoorwaarden van je zaak klinken helemaal niet zo slecht. Dus wat is er aan de hand? Tijd voor gestructureerde analyse:

 

De locatie

Ga nog eens goed na wat de kenmerken van je locatie zijn...

* Je zit dicht bij een drukke winkesltraat (50m)

* Je zit in een badplaats met veel volk in de zomer

* Er zit een tearoom in de buurt

* ..........

 

...en zet dit af tegen je huidige aanpak de mogelijkheden die dit zou kunnen bieden

- Je zet géén stoepbord buiten, alleen bij speciale gelegenheden (jammer, de buren die rustig thee aan het drinken zijn zouden daarna zomaar even binnen kunnen lopen)

- Je hebt een gewone voordeur met de deur soms open, soms dicht

- Touristen: die zijn (vaak) al in een jubelstemming en wellicht eerder geneigd tot aankopen.

 

Je klanten

Bedenk wie je klanten zijn...

* Je vaste klanten

* De seizoensklanten

* koopjesjagers?

* komen er genoeg mensen binnen?

 

...en achterhaal wat hun behoeften precies zijn.

- Waarom komen de vaste klanten speciaal bij jou terug, ken je je eigen kracht?

- Wat zijn de behoeften van seizoensklanten, komen er veel ouderen/jongeren naar de plaats?

- Waarom gaan ze uiteindelijk niet over tot aankoop...?

 

Je inkoopbeleid

* collectievorming : sluit je collectie aan op de wensen van je klanten?

* Koop je misschien in naar jouw smaak of weet je ook precies wat je klant wil?

* Je houdt regelmatig een aanzienlijke voorraad over: moet je voorraadbeleid worden aangepast?

 

De kosten van je bedrijf

* Heb je een goed inzicht in de kosten van je winkel?

* Kan de huur misschien nog (tijdelijk) omlaag?

* Hoe staat het met de marge op je artikelen?

* Heb je inzicht in welke artikelen goed lopen en welke minder?

 

..................

.................

.................

 

Ik sluit me graag aan bij de opmerkingen van Rene van Zandwijk. Je geeft zelf heel erg aan dat je een gewone winkel bent met gewone prijzen etc. Daarnaast lees ik een beetje tussen de regels door dat je heel erg uitgaat van de wijze waarop jij zelf benaderd wil worden en de wijze waarop jij zelf een aankoop doet. Bijvoorbeeld bij het benaderen van een klant, bij het plaatsen van een stoepbord en bij het inrichten van de winkel. Fred Wiersma geeft hierover terecht aan dat er niet één universele aanpak is.

 

Wellicht komt je eigen voorkeur uiteindelijk toch ook teveel naar boven in je collectie en is er hierdoor onvoldoende aansluiting met wat de klant écht graag zou willen. Kijk hier eens goed naar. De hulp en visie van anderen is daarbij denk ik erg waardevol, maar dan alleen wanneer ze écht kritisch kunnen zijn. Echte buitenstaanders dus. Informatie van hen daar kun je zeker je voordeel mee doen...

 

Nogmaals:

Ga eens heel kritisch kijken naar de zaak, de mensen die binnekomen en probeer te achterhalen waarom ze vooral de laatste stap niet nemen. Het doen van een aankoop...

 

Ik hoop dat je iets met de opmerkingen kunt. Alvast veel succes toegewenst!

 

 

Adviesbureau Iris wijst u de weg

Link naar reactie
  • 0

Mensen komen wel je winkel binnen maar gaan daarna meteen weer weg, trek daar je conclusies over en bekijk waar het in de winkel fout gaat.

Is het je assortiment of is het de algemene uitstraling van het interieur?

Ik denk toch niet dat het aan het assortiment kan liggen hoor, het is heel modieus en iedereen vind het mooi, dat weet ik ook van derden. Het interieus is ook modern, met zelfs een flatscreen aan de muur met een muziekzender op zodat de man die mee is met zijn vrouw een beetje in het zeteltje kan zitten terwijl ze aan het passen is.

 

 

 

Dus............?

 

Er zijn mensen die gewoon in een winkel horen, qua uitstraling en lichaamstaal, maar er zijn ook mensen die daar ondanks alle ambities en goede bedoelingen gewoon niet thuishoren.

Link naar reactie
  • 0

 

Dus............?

 

Er zijn mensen die gewoon in een winkel horen, qua uitstraling en lichaamstaal, maar er zijn ook mensen die daar ondanks alle ambities en goede bedoelingen gewoon niet thuishoren.

 

Daarvoor was ik enkele jaren verantwoordelijke van een kledingzaak en daar kloegen ze nooit over mij.

Door mijn ambitie ben ik daar gestopt met werken.

ivm cijfertjes, ik heb een hele goede boekhouder die om de zoveel tijd alles voor mij op een rijtje zet, dus ik weet perfect hoe mijn financiele situatie is.

Mijn klanten: Ik heb de laatste 3 jaar al veel vaste klanten opgebouwd die altijd wel terugkomen.

Seizoensklanten heb ik ook wel, maar die mensen lopen ook graag eens rond op zoek in de streek waar ze op vakantie zijn naar nog niet ontdekte winkels, dus die kopen niet altijd.

Koopjesjagers... in de solden deed ik bijna direct -50 procent. de eerste dag van de solden haal je dan een leuke omzet, daarna is het terug naar af.

Komen er genoeg mensen binnen... naar mijn mening niet.

Zoals vandaag: ik ben al 5,5u open, er zijn 3 mensen binnengeweest en 1 iemand heeft gekocht (€30)

Hopelik niet het laatste van de dag.

klanten

ivm met mijn reclamebord: goed, vanaf nu zet ik het elke dag buiten, maar het is niet echt zichtbaar omdat er naast de stoep auto's geparkeerd staan en die nemen het zicht van het bord weg tov de mensen in de winkelstraat (dit was meteen de reden waarom ik het eigenlijk nooit buitenzet)

 

Mijn inkoopbeleid:

Ik ga meermaals per jaar op collectie bij mensen die echt professioneel zijn.

Ik ga nooit alleen maar altijd met enkele klanten (vriendinnen ondertussen) die helpen kiezen uit de collectie.

 

Ik wil gerust een extern persoon laten komen die prof. advies kan geven, maar wat kost dit dan?

Op den duur ga je aan alles twijfelen hé.

 

Link naar reactie
  • 3

Hoi Wendycle,

 

Ik heb even over je situatie nagedacht en wil je adviseren je toch een beetje in het digitale medium te verdiepen.

Hieronder zal ik daar verder op ingaan. Daarnaast is het misschien een idee om een naar je openingstijden te kijken

om zo jezelf een beetje rust te gunnen. Zolang jij onrustig bent, niet goed slaapt, enzovoort, ga je bergafwaarts.

En dat reflecteert op je persoon, je uitstraling en indirect dus ook op de winkel en kom je in een neergaande spiraal.

 

Bedenk eens wanneer het echt rustig is. Bijvoorbeeld, overweeg om op maandag de gehele dag dicht te zijn.

Of elke morgen een uur later open te gaan, zodat je wat tijd voor jezelf hebt. Daarnaast kun je eens kijken of er

stagemogelijkheden zijn in je winkel. Of een modeopleiding bij je in de buurt te benaderen en van hen bijvoorbeeld

'creaties' te tonen. Al is het maar dat leerlingen elkaar en hun ouders/familie verwijzen naar jouw winkel om hun

creatie te bekijken.

 

Dan het digitale deel. Probeer op een slimme manier een klantenbestand met adresgegevens en emailadressen op

te bouwen. Voorbeeld: bij ons in de buurt zit een lingeriewinkel die een soort klantenkaartsysteem heeft. Per 15 euro

krijg je een stempel, en bij 20 stempels krijg je 30 euro korting ( met in de voorwaarden: 30 euro korting als je minimaal

voor 100 euro koopt, bijvoorbeeld ). Of iets dergelijks. Bedenk zelf eens wat creatiefs. Klinkt aanlokkelijk voor klanten.

En het is altijd beter dan je collectie aan een opkoper verpatsen. En, misschien zou je, in plaats van je collectie aan een

opkoper te verkopen, een "megasale" houden. Noem het een verbouwingsopruiming. Hoge kortingen. Het zal in totaal

vast en zeker meer opleveren dan wat de opkoper betaald. Deel zelf wat flyers uit bij de lokale supermarkt waarin je

je supersale aankondigt op de vrije maandag die je net voor jezelf hebt gecreeerd. Zoek je potentiele klanten op. Doe

flyers onder de ruitenwissers bij het winkelcentrum. En dat hoeft echt geen flyer van vele vele euro's te zijn. Een geprint of

gekopieerd A5-je kan ook prima. Ok ok, ik draaf misschien een beetje door in mijn ideeen ...

Misschien komen hier nog andere ideeen.

 

Als je uiteindelijk een leuk klantenbakje hebt opgespaard: zet de emailadressen in een mailinglijst.

Let er wel op dat je de mailingslijst in de BCC zet van een nieuwe email, anders zien de ontvangers elkaar emailadres.

Geef aan dat de klant een email ontvangt omdat hij/zij een klantenkaart heeft, en zorg voor een pakkende tekst.

Of zorg voor een aanbieding die alleen voor mensen uit het klantenbestand geldt.

Geef een presentje als je klant een nieuwe klant aandraagt.

Als is het een ( leuk verpakte ) bonbon.

 

Mooi, ik ga ophouden, want eigenlijk zou deze post al een stuk korter worden dan nu het geval is.

 

Suc6 met het nemen van de juiste beslissing, en veel sterkte. Denk vooral ook aan je relatie en gezondheid !

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Pieter, in België mag je niet zomaar een uitverkoop houden.

 

Als je er echt van overtuigt bent dat je assortiment, winkelinrichting en jijzelf allemaal goed zijn dan blijven er een paar zaken open.

 

Past de uitstraling van de zaak wel bij het assortiment en past de prijsbeleid bij het assortiment, te goedkoop is ook niet goed.

Aan de hand van jouw opmerking over de flatscreen met de hele dag een muziekzender ga ik er van uit dat jouw doelgroep tot 25 jaar is, zo niet dan kan je beter een andere zender zoeken of i.s.m. een reisbureau reisfilms vertonen.

 

Een optie is om jouw assortiment éénerzijds uit te breiden met b.v. badkleding en lingerie ( beide doen het altijd goed in een badplaats) en dan anderzijds je merken in te dammen naar één of twee merken zodat daarvoor ( financiële) ruimte ontstaat.

Link naar reactie
  • 1

Pieters tip over nieuwsbrief is een goed idee, zo hou je je klanten toch wakker. Ik weet niet of het voor jou de moeite waard is, maar sommige winkels houden af en toe, bv voor nieuw seizoen, speciale koopavonden voor nieuwe collectie, de klanten die lid zijn van mailinglist mogen het dan dus als eerste zien. Maar dan moeten de klanten wel dichtbij genoeg wonen om speciaal daarvoor langs te komen denk ik. Maar dan heb je misschien wel meer verkocht in korte tijd.

 

Ik weet niet of je wat aan deze tip hebt, maar misschien kun je qua assortiment ook meer onderscheiden van andere winkels. Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar de 'unieke' kledingwinkels zijn vaak of veel duurder, of hebben lagere kwaliteit (bv acryl ipv katoen). Ikzelf heb daardoor de neiging de standaard kleding bij de grote zaken te kopen en de specialere, meer originele zeg maar, kleding bij de unieke winkel. Ik zeg niet dat je assortiment niet goed is want dat weet ik niet, ik probeer alleen na te denken wanneer ik kies voor 'n unieke winkel.

 

Er schiet me nog een klein tipje te binnen, zal niet veel effect hebben maar kost ook geen geld. Er zijn vaak sieradenmaaksters die graag adresjes zoeken waar hun creaties verkocht kunnen worden. Je kunt dan afspreken dat de sieraden pas betaald worden als ze ook verkocht zijn. De winst zal niet bijzonder groot zijn, maar het zorgt wel voor extra reclame voor je winkel, de sieradenverkoopster zal het immers rondvertellen en ook vermelden op eigen website. Je kunt eventueel doorgeven in welke stad je zit, dan zal ik op mijn kralenforum posten, wellicht is er een Belgische die graag mee zou willen werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iets als een flatscreen met muziekzender vind ik een minder geslaagd idee.

Het kost nogal wat investeringskosten. Bovendien moeten er BUMA/STEMRA ( Belgische variant ) voor betaald worden.

Daarnaast, als het interactieve tv is, moet er ook onderhoud gepleegd worden, wat kosten met zich meebrengt.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening ;)

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Pieter, in België mag je niet zomaar een uitverkoop houden.

 

Het was ook niet mijn bedoeling om zomaar een uitverkoop te houden.

Maar in ieder geval, op het moment dat een uitverkoop wel mag, proberen te voorkomen dat de collectie naar een opkoper gaat.

 

Dan maar zonder uitverkoop, maar als ze zichzelf een dag vrij gunt, bijvoorbeeld op de maandag, kan ze

aan face-to-face promotie doen, of flyerpromotie onder de autoramen. Daarnaast moet je proberen om

klant-contactgegevens te krijgen (emailadressen) waar je relatief goedkoop wat mee kunt doen.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Het zijn hier stuk voor stuk super goede tips, maar ik vraag me constant af, heb ik er nog wel zin in.

Ik heb de laatste 2 jaar al zoveel gedaan en geprobeerd, oa ook de mailings, flyers, koopavonden, etc dat mijn energie bijna op is.

Toen ik bevallen was 2 jaar terug stond ik 6 dagen later al terug in de winkel om de zaak te laten draaien, maar ik ben bijna aan het einde van mijn latijn.

Bestaan er goede firma's die langskomen en een extern oordeel vellen over hoe en wat zij van de winkel vinden?

Link naar reactie
  • 0

Dag Wendycle,

 

Het is een levendig forum geworden met veel tips en adviezen. Maar je stelt duidelijk (en dat gaf je bij de topic start al aan) dat je energie inderdaad op begint te raken en dat je al heel, heel erg veel hebt geprobeerd. Ik snap de frustratie, en dat op zich kan al een probleem worden. In dat licht is het misschien helemaal niet gek om de zaak op maandag eens even dicht te doen. Maar goed, nu naar structurele oplossingen.

 

Uit je reactie lees ik het volgende:

 

Er is structureel te weinig toeloop

Vandaag had je tot 15:00 slechts drie mensen over de vloer. Ik denk dat dat weinig is voor donderdag. Vanaf het forum is het moeilijk zonder precieze kennis van de locatie daar op in te zoomen. De geparkeerde auto's voor het stoepbord maken mij al wel iets meer duidelijk. Misschien heb je meer aan een bord hoog aan de gevel (als dit mag), maar verwacht daarvan niet dé oplossing. Kernvraag: Waarom weten klanten mij niet te vinden?

 

Een groot deel van de klanten gaat niet over tot daadwerkelijke aankoop

Daar moet een reden voor zijn. Of het nu de flatscreen is, de collectie, de benadering van de klant, het feit dat ze tourist zijn, het feit dat ze accesoires missen, het feit dat ze standaard kleding liever bij de grote zaken willen kopen (interessante opmerking van Sandra B.).., er moet te achterhalen zijn waarom mensen niet tot aankoop overgaan. Je hebt al het nodige uitgeprobeerd, ga nu kijken naar wat echt werkt en wat niet. Werkt écht helemaal niks? Kernvraag: hoe verhoog ik mijn conversie?

 

Wat nu?

Beide zaken kunnen worden bekeken en geannalyseerd, al dan niet met een professioneel bureau. Voor je daaraan begint bespreek met een (organisatie)adviseur wat het oplevert en zet dat af tegen de kosten. Het moet de bedoeling zijn dat je die investering terugverdiend. Zet de tips uit dit forum nog eens op een rijtje en kijk héél héél kritisch naar de zaak. Als dat écht niet meer lukt of je ziet het niet meer zitten om het nog eens te proberen hak dan de knoop door...

 

Nogmaals veel succes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adviesbureau Iris wijst u de weg

Link naar reactie
  • 0

Het zijn hier stuk voor stuk super goede tips, maar ik vraag me constant af, heb ik er nog wel zin in.

Ik heb de laatste 2 jaar al zoveel gedaan en geprobeerd, oa ook de mailings, flyers, koopavonden, etc dat mijn energie bijna op is.

Toen ik bevallen was 2 jaar terug stond ik 6 dagen later al terug in de winkel om de zaak te laten draaien, maar ik ben bijna aan het einde van mijn latijn.

Bestaan er goede firma's die langskomen en een extern oordeel vellen over hoe en wat zij van de winkel vinden?

 

Het zou toch zonde zijn van die 2 jaar en alle extra kosten die er bij stoppen bijkomen.

 

Ik weet niet hoe het in België is maar in Nederland hebben we een heel actieve branchevereniging met goede adviseurs.

Ergens moet ik nog een link hebben van een adviseur uit België, ik zal deze eens opzoeken en plaatsen.

 

Met je zoektocht naar een extern bureau zal je de keuze moeten maken tussen iemand waarmee je goed kan praten of iemand die de boel aan gaat pakken en het liefste op no cure - no pay.

 

Nog een paar standaard tips van mijn kant ( zijn van mijn site en niet allemaal van toepassing op jouw situatie):

 

 

- Praat met, en vooral luister naar, uw klanten. Geef ze net even die extra aandacht die ze elders

niet krijgen.

- Begin een klantenpas systeem aan te leggen en leg uw vaste klanten in de watten, laat ze b.v.

als eerste profiteren van de uitverkoop.

- U bent veel flexibeler dan de grote ketens zodat u eerder kan inspelen op trends en nieuwe

ontwikkelingen, maar dan moet u dat wel doen en het niet negeren.

- Begin met een "huismerk", zoek een onbekend merk van goede kwaliteit en met een goede

uitstraling en gunstige prijs/kwaliteit verhouding.

- Maak gebruik van internet, begin een website met evt. een webshop en maak b.v. een Hyves

account aan.

- Zorg voor een goede "instore communicatie" dus duidelijke en met een uitgebreide informatie

schapkaarten en bewegwijzering.

 

Succes met je zoektocht.

Link naar reactie
  • 0

het is idd heel moeilijk om een beeld te vormen van de winkel als je het niet kent of de omgeving niet kent.

ik zal toch maar proberen om een extern bureau te vinden die een oordeel kunnen vormen.

dat kan er ook nog wel bij.

ik moet wel toegeven dat ik van dag 1 altijd in stijgende lijn ben gegaan qua omzet, dus dat zit goed, maar niet goed genoeg voor mij een loon uit te keren en dat begint door te wegen op mijn gezin en alle mooie dingen die ik moet missen in het privé leven.

we zijn zoiezo al gesloten op maandag, behalve de vakantie, dan is het 7 op 7 werken geblazen.

deze week ook opengedaan op maandag (en het is dus vakantie hier) en 0 EURO verkocht die dag.

in het begin dat je de zaak doet kan je dat nog relativeren, maar na 3 jaar ben je zo'n situaties beu, zeker als je dan moet kijken voor kinderopvang en zo en je die dag niet bij je kind kan zijn.

dit moest een mooie loopbaan worden met het oog op de toekomst van het nageslacht...

Link naar reactie
  • 0
Eager? Als de mensen mij iets vragen zal ik hen helpen waar ik kan, anders laat ik de mensen gewoon met rust, zo hoort het.

 

Probeer het eens met als iemand binnenkomt even vriendelijk te begroeten.

En als iemand een paar minuten aan het rondkijken is ga je er even naartoe met de vraag of ze kunnen vinden wat ze zoeken en dat als ze vragen hebben je het graag hoort.

 

Overigens las ik ook ergens dat als er iemand iets aan het passen.kopen is andere klanten ook plots iets gaan passen/kopen....

Misschien een idee vriendinnen op tijden dat je weet dat het wat drukker is eens te vragen of ze niet een paar uur lekker willen komen passen... dan lijkt het drukker in je shop en haalt mogelijk meer klanten over tot aankopen.

 

Heb je verder bij de ingang van het straatje een reclame bord staan? (als dat toegestaan is) met b.v. leuke aanbieding (vrouwen kunnen aanbiedingen erg moeilijk weerstaan, zelfs als ze het eigenlijk niet nodig hebben).

B.v. gratis accessoire bij aankoop van een product of minimum aankoop van 50 euro....

 

Misschien eens een mini modeshow houden bij je winkel met vriendinnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.