• 0

factuur op 2010 of 2009 laten zetten voor BTW?

Hallo,

 

Sinds 4 jan heb ik 'n eenmanszaak en ben ik BTW-plichtig.

 

In dec 2009 heb ik al kosten gemaakt ivm de bouw van 'n website.

Een factuur voor deze website betaalde ik in dec 2009, de laatste factuur betaal ik deze maand.

 

Nu heeft de websitebouwer de factuur van dec 09 me opnieuw gemaild, maar dan met de datum van jan 2010 er op. Ze dacht me daarmee 'n plezier te doen, omdat ik in dec 09 nog geen BTW-nummer had.

 

Ik vraag me af of dit nu handig is. De oude factuur van dec 09 kan ik toch opnemen als aanloopkosten en ook de BTW daarvan kan ik toch gewoon terugvorderen ook al was ik toen nog niet BTW-plichtig en had ik nog geen BTW-nummer?

 

Bovendien heb ik de betaling van deze factuur in dec al gedaan en niet in jan.

 

Klopt mijn redenering of zie ik nu iets over het hoofd?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Babs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat telt eigenlijk voor de Belastingdienst: datum van de factuur of de datum waarop de betaling heeft plaatsgevonden?

 

Als je het factuurstelsel hanteert: de factuurdatum.

Als je het kasstelsel hanteert: de betalingsdatum.

 

Zoek maar even op die 2 termen, zijn bergen topics over ;)

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

dat is de beroemde vraag over de toepassing van het kasstelsel of het factuurstelsel. Dat toevallig vandaag ook actueel is op HL.

 

Het is afhankelijk van aan wie jij je diensten levert. Strikt formeel of je verplicht bent een factuur uit te reiken of niet. In de praktijk komt het erop neer dat als je hoofdzakelijk (80-90% van je omzet)aan particulieren levert dan pas je het kasstelsel en anders pas je het factuurstelsel toe.

 

Bij het kasstelsel is de ontvangstdatum bepalend voor wanneer je de btw verschuldigd is

Bij het factuurstel is het de factuurdatum die de verschuldigdheid van je btw bepaald

 

Zonder te weten wat je voor activiteiten doet kan ik dus niet zeggen onder welke methode jij valt.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel en anderen,

 

Ik hoop dat jullie nog niet zijn afgehaakt bij deze discussie, want hij krijgt nog ´n staartje.

 

Het blijkt nu dat de websitebouwer de (nieuwe) factuur die op jan gesteld is maar in dec door mij betaald is, al bij de boekhouder heeft ingeleverd en zij kan het nu niet meer terugdraaien (zegt zij) want boekhouder heeft het al verwerkt.

 

Wat moet ik nu doen? Kan ik zelf die oude factuur van dec handhaven? Of moet ik meegaan met haar nieuwe factuur van januari, die ik dus al in dec vooruit heb betaald?

 

Hoe ga ik dat dadelijk doen bij de OB-aangifte (die ik overigens pas jan 2011 hoef te doen, maar wel fijn om nu al te weten hoe ik dit verwerk)?

 

Veel dank!

Babs

Link naar reactie
  • 0

Bij nader inzien denk ik dat het voor jou eigenlijk niets uitmaakt. of je nu van de oude factuur uitgaat of van de nieuwe je neemt de aftrek hoe dan ook in 2010 op. Feitelijk doe jij op de aangifte dus niets verkeerd. Dus ik zou het er bij laten zitten.

 

Het eventuele probleem ligt bij haar bij een controle, zij geeft namelijk de te betalen btw te laat op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het eventuele probleem ligt bij haar bij een controle, zij geeft namelijk de te betalen btw te laat op.

 

Nou, 't is eigenlijk nog erger. Antedateren van een factuur is valsheid in geschrifte.

 

Maar daar zou ik me als ik jou was niet druk om maken. Gewoon in aftrek brengen op je eerste aangifte OB.

 

Groet,

Ronald

www.van-der-vliet.nl. Fiscaal- en financieel advies, gericht op MKB en particulieren. Tevens adviseur voor curatoren en accountants op het gebied van financiele en fiscale fraude.

Link naar reactie
  • 0

Wat telt eigenlijk voor de Belastingdienst: datum van de factuur of de datum waarop de betaling heeft plaatsgevonden?

 

Heb ik voor de verandering eens een vraagje.

We hebben het hier over de inkoopkant. Bij het toepassen van het kas- of factuurstelsel (art. 26 wet en beschikking) gaat het over het moment van de verschuldigdheid van de BTW, de verkoop dus.

 

Is het niet zo dat je voor de verkopen moet aansluiten bij art 26 en dat dat los staat van de inkopen?

En zelfs, dat je bij de inkoop kas- en factuurstelsel door elkaar mag gebruiken?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 3

Wat telt eigenlijk voor de Belastingdienst: datum van de factuur of de datum waarop de betaling heeft plaatsgevonden?

 

Heb ik voor de verandering eens een vraagje.

We hebben het hier over de inkoopkant. Bij het toepassen van het kas- of factuurstelsel (art. 26 wet en beschikking) gaat het over het moment van de verschuldigdheid van de BTW, de verkoop dus.

 

Is het niet zo dat je voor de verkopen moet aansluiten bij art 26 en dat dat los staat van de inkopen?

En zelfs, dat je bij de inkoop kas- en factuurstelsel door elkaar mag gebruiken?

 

 

 

Het klopt dat je voor de inkoop en verkoopkant verschillende systemen kunt toepassen. Dus als je je verkopen op kasstelsel basis doet. dan mag je je inkopen toch op factuurstelsel basis doen. maar je mag bij inkopen niet het kassstelsel en factuurstelsel door elkaar gebruiken, je moet wel kiezen voor een bestendige gedragslijn

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij is btw meer jouw ding dan mijn ding...

 

Heb even verder gezocht, de Vakstudie merkt op het kasstelsel niet ziet op de aftrek van voorbelasting, zoals jij ook opmerkt. De Wegwijs verwijst kennelijk naar een resolutie waarin zou worden goedgekeurd dat de aftrek ook volgens kasstelsel plaatsvindt. Dat besluit heb ik nog niet teruggevonden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.