• 0

Een goed product verkoopt zichzelf

Aanbevolen berichten

  • 0

Net als Nils in een van de andere threads al meldde is een goed idee slechts de allereerst stap. Het kan op zoveel verschillende plaatsen misgaan, waardoor het (hoewel briljante) idee niet een succes wordt.

 

1) Oplossing is nooit uniek --> Als jij het kan bedenken kan een andere het ook

2) Probeer eerst anderen (investeerders/klanten) maar eens te overtuigen van jou 'briljante' oplossing. ALs jij hun taal niet spreekt, dan kom je nergens

3) Kun je tegen tegenslagen/onzekerheden? --> Elke ondernemer heeft momenten dat het minder gaat met het bedrijf/het project. Een groot gedeelte van de ondernemers haakt dan af (Of is hierdoor niet eens gestart!)

4) Hoe zet je je "unieke oplossing" om in een concreet product of service? --> Oftewel, op welke manier verwacht je er mee te verdienen en wie wil daarvoor betalen?

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan.... Nils had gelijk. Een goed/innovatief idee is stap 1. Daarna komen nog zoveel andere stappen en valkuilen!

 

Natuurlijk stel ik het hier ook heel zwart-wit, maar het geeft reden voor discussie denk ik.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

een voorbeeld;

 

+/- 8 jaar geleden zat ik middenin de luiers..vanwege de kids... en op een dag waste ik perongeluk een luier mee, die er vervolgens schoon en kapot weer uit kwam.

En ik kreeg een idee; Als er luierinzamel punten zijn die vervolgens in grote wasmachines gescheiden zouden kunnen worden en daarna hergebruikt, dan hebben we een minder grote luierberg.

In die tijd kon je meedoen aan een wedstrijd van een of ander luiermerk.dus..

Het idee was kant en klaar geschreven, en de postzegel zat al op de brief.

maar toen kreeg ik last van onzekerheid, ik dacht; ik weet technisch niet hoe het moet, je moet machines ontwerpen, ophaal service en depots aanleggen.

etc. moet ik octrooi aanvragen want als ik meedoe aan de wedstrijd kan mijn idee gepikt worden....

 

wat is nu de clou van dit verhaal:

2 jaar geleden was op het nieuws te zien dat een of andere "....." precies hetzelfde wat ik 6 jaar daarvoor had bedacht, in praktijk had gebracht.

 

Sindsdien heb ik mezelf voorgenomen dat als ik wat bedenk...dat ZELF ga uitvoeren, hoe idioot het dan ook klinkt. >:(

 

Maar ja, toen was er voor mij ook nog geen internet om mijn ideeen te toetsen :-\

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Ronald en Tirza,

 

Erg fijn dat jullie op deze manier hebben gereageerd. Een pleidooi tegen mijn stelling en een voorbeeld dat in lijn ligt met eerder geplaatste reacties.

 

Een uitvinding mag pas als zodanig worden gedefinieerd als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Een van die voorwaarden is dat het een oplossing moet zijn die niet voor de hand ligt!

 

Vroeger stond een goed product (erg relatief begrip) veel sterker. Er waren minder alternatieven waardoor de acceptatie van de doelgroep veel soepeler verliep. Tegenwoordig is de stand der techniek zo uitgebreid dat uitvindingen onderhevig zijn aan veel meer concurrentie en een kritische houding van de consument die ook over veel meer informatie kan beschikken. Een goed product wordt alleen maar een relatiever begrip.

 

Wanneer heb je een goed product ontwikkeld?

Als het voldoet aan een verwachtingspatroon?

Als het een wannahave van de consument is?

Als het veel wordt verkocht?..........

Het mooie is dat goed niet meer valt te definieren als je niet van te voren je doelen hebt vastgesteld. Het vergt zeer veel inzicht en creativiteit om een product tegenwoordig te verkopen.

 

..In our race to know How, we forgot to ask Why....

 

Eigenlijk verdient de uitvinder geen pluim maar degene die de uitvinding weet te commercialiseren. Hij die weet waar er behoefte is aan iets nieuws. Hij die als eerste de uitvinding zijn nut laat bewijzen.

 

Het luier-voorbeeld van Tirza is typerend! Het idee zelf kost vrijwel geen inspanning. Het is vaak een brainstorm of simpel gevolg van! Heb niet de illusie dat je als enige die oplossing hebt verzonnen. Met jou velen. Wederom de pluim voor degene die als eerste de stap durft te zetten!

Dit is nou precies een van de redenen (er zijn er vele..ik hoop ze tegen te komen) waarom zoveel goede ideeen nooit of pas veel te laat naar buiten komen. Er wordt al snel gedacht "ik ben vast niet de enige die dit heeft verzonnen"...en dat klopt. Je kunt alleen wel de enige worden die er iets mee gaat doen. Al dan niet gepatenteerd. Want soms is het verstandiger zo snel mogelijk marktaandeel te veroveren zonder juridische bescherming om je voordeel te behalen dan veel kosten te maken door het aanvragen van patenten en kostbare tijd verliezen. Dit is bijvoorbeeld een aanbeveling op productengroepen die snelle ontwikkelingen doormaken. Tegen de tijd dat je je patent hebt is het niets meer waard omdat je product verouderd is.

 

Natuurlijk zijn er andere redenen aan te dragen om geen patent aan te vragen (denk aan Coca Cola die geen patent heeft op Cola!!!!!) maar daarover misschen later meer.

 

Conclusie: Een nieuw product is 1 maar het betekent niet dat het ook een goed product is in relatieve zin. Pas na de ideegeneralisatie volgt het belangrijkste deel en dat is voor de meesten niet weggelegd.....!

 

Do what's crazy, not what's stupid!

 

Groet,

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Ik kan de reactie van zowel Tirza als van Kleverlaan alleen maar onderschrijven en bevestigen. Een paar jaar geleden heb ik samen met mijn partners een geweldig idee uitgewerkt. We hebben samen met een design-buro een aantal prototypes van het produkt gemaakt, en het idee gepatenteerd.

Vervolgens zijn we de markt op gegaan, met de prototypes in de hand. Internationale presentaties gegeven bij supergrote firma's (daar moesten we het van hebben, dachten we), en iedereen riep hetzelfde: Prachtig, geweldig, dat moeten we hebben. Maar iedere keer als het op tekenen aankwam,kwam er wel wat tussen. Vraag me alleen niet wat, want als ik dat wist, .....

Moraal is dus: Ook al is het idee nog zo goed, ook al heb je twee patenten op het produkt, als de markt er niet aan wil, heb je dus gewoon NIETS in handen.

 

Het voorbeeld dat Tirza gaf komt me overigens ook bekend voor. Been there too, I think.

 

Goede marketing (of verkooptechniek, 't is maar hoe je het noemt) is dus net zo belangrijk, en misschien wel belangrijker!

 

Rob.

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

En er moet iemand zijn die in je idee gelooft.

 

In mij geval ben ik zover niet eens gegaan omdat ik inderdaad ook dacht dat, als ik op zoiets kan komen dan moet dit idee al lang door andere "knappe koppen"

bedacht zijn...als 'huisvrouw' moet je denk ik van heel goede huize komen om hier iemand warm voor te krijgen.

 

Feit blijft dat als je niets doet met je idee(er achter komen of je idee al ergens bestaat en uitgewerkt is).

je een ontzettend BAAL gevoel overhoud als je merkt dat inderdaad (pas 6 jaar later) iemand dit wel gedaan heeft.

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Tirza, Op het moment dat je dit overkomt, blijkt dat je zelf toch het vermogen hebt om voor praktische problemen een innovatieve oplossing te verzinnen. Ook al is het deze keer niet gelukt, die ideeen blijven toch wel komen en eens is het moment er rijp voor om eens wat met een idee te gaan doen.

 

Eerlijk gezegd ken ik je gevoel wel. Ik heb afgelopen jaren ook vaak ideeen gehad, die 1 of 2 jaar later pas uitgewerkt werden en als iets "heel innovatiefs" gezien werden. Soms heb je er echter geen tijd/zin/contacten voor om zo een idee tot uitvoering te brengen. Ik kies daarom ook zorgvuldig de ideeen uit waarmee ik wel verder ga en daar stop ik mijn energie in!

 

En geloof me, nu je voor je zelf begonnen bent, zullen die ideeen blijven komen en nu kun je er werkelijk wat mee gaan doen!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik las in eerdere discussies dat je van start bent gegaan Tirza! Hoe staan de zaken op dit moment? Hoe ben je je aquisitie aan het uitvoeren?

 

Groet,

 

Kanban

 

Ronald je was me net voor. Ideeen die tot uitvoer zijn bebracht door anderen moet je zien als een bevestiging van je innovatieve geest. Je moet je trots voelen. Frustratie is de slechtste drijfveer voor een entrepreneur.

 

Ik ben zelf een jaar bezig geweest met het opzetten van een bedrijf dat een unieke dienst ging leveren. Vlak voor dat we van start zouden gaan (na honderden uren werk) lanceerde een ander bedrijf (met relatief veel kapitaal) hetzelfde idee. In ons marktonderzoek en concurrentie analyse zijn we hen niet tegengekomen omdat zij net als wij in het geheim bezig waren. De concurrentiestrijd zijn we voornamelijk uit de weg gegaan wegens gebrek aan kapitaalkracht. We hebben het concept na goed overwegen (risicoanalyse) dan ook afgeblazen. Een enorme domper, dat begrijp je. Maar we waren de realiteit niet uit het oog verloren. Trots zijn we nu dat het concept dat gelanceerd is door die andere partij succes heeft! Hebben we toch een bevestiging van ons Kunnen! Dit is twee jaar geleden!

 

Het is de instelling die je als entrepreneur hebt!Entrepreneurs die frustratie als drijfveer hebben overleven toch nooit.....don't forget.

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Aan de ene kant baal je vreselijk, maar inderdaad aan de andere kant denk je ook; tjonge, wow, dat heb ik toch maar bedacht....

Alleen is het vaak zo dat negatieve gevoelens beter blijven hangen dan positieve..

 

Hmm, daar moet ik toch eens aan gaan werken.

 

Op dit moment ben ik in de weer met iemand achter de broek zitten die voor mij een logo zou ontwerpen(waarom doe ik dit zelf niet..) en via de eerste klanten ben ik bezig om anderen te bereiken.

In augustus begin ik echt actief met aquisitie voeren

ivm met vakantie`s e.d

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik werd weer eens getriggerd door de titel van dit bericht i NRC Handelsblad:

"Scherpe mesjes, korte haartjes" ! The summer is magic zal ik maar zeggen.

 

Anniewee .... in het kader van concurrentie en beide hetzelfde idee uitwerken, is dit toch een interessant bericht (I think).

 

Een elektrisch scheerapparaat betekent geen gehannes met lauwe sopjes en voorkomt een bebloed gezicht na afloop van het scheren. Maar een elektrisch toestel scheert minder glad dan de ouderwetse methode met kwast en veiligheidsmes. En tijdens kamperen is het vaak behelpen.

Lees verder

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Tirza....ik kom in zoveel van je reakties tegen dat je dingen maar "zelf" wilt doen. Straks als je bedrijf wat groter is kun je ook niet alles zelf doen. Ik weet het, het is soms moeilijk om anderen te vertrouwen en werk uit handen te geven, maar anderen hebben vaak toch de skills om iets beter uit te voeren (Neem nou dat logo).

(Zorg wel dat het gemaakt wordt met een programma als Illustrator!).

 

Het gaat om het goed managen van taken:

 

To manage: is to forecast and plan, to organise, to command, to coordinate and to control.(Fayol)

 

en een kwestie van gevoel hebben wie de juiste mensen zijn.......leer je met vallen en opstaan. Maar Tirza ik mag aannemen dat je in je leven al aardig wat mensenkennis hebt opgedaan.

 

Groet,

 

Kanban ;)

Link naar reactie
  • 0

Kaban,

Het 'zelf' willen doen heeft te maken met het beginnen van een onderneming.

Daarbij zul je eerst je eigen mogelijkheden aan moeten spreken om er goed mee te starten.

Ook ben ik afhankelijk van het beschikbare geld, dus zul je moeten kiezen.

Daarbij ben ik ook nog eens een sociaal mens die graag anderen, die in de knoop zitten maar wel degelijk iets beter kunnen dan ik, wil helpen.

Als je daarvoor kiest moet je dus een lange adem hebben, en ja soms heb je dan toch de neiging om te zeggen(mopperen); waarom doe ik dan zelf niet.

ik ken illustrator ook...

Niet dat ik hier de 'barmhartige samaritaan' wil uithangen, maar ook dit vind ik horen bij een eigen bedrijf.

 

By the way, ik wist niet dat ik dat zoveel had genoemd..moet ik dan inderdaad wat voorzichtiger mee zijn omdat dit eigenlijk niet bij mij past.

 

Thanx voor de opmerking!

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

moet ik dan inderdaad wat voorzichtiger mee zijn omdat dit eigenlijk niet bij mij past.

 

Het leuke van dit forum is dat je ALLES kwijt kunt.

We hebben meedenkers en kritische peppers die je verder helpen met je idee! Zo zie ik dat tenminste, we ondersteunen elkaar door mee te denken! Alles blijven ventileren lijkt mij het beste. In dit verhaal dus zowel Kaban en Tirza een reusje erbij!

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Kermie,

 

Je haalt me de woorden uit de mond. Ik ben zeer te spreken over dit forum. Vooral opbouwende kritiek en ondersteuning van standpunten! Dit soort gesprekken zie ik als zeer waardevol voor mijn persoonlijke leerproces en hoop ook iets bij te dragen aan dat van anderen.

 

We blijven vooral doorgaan zo....

 

En Tirza, dat stukje idealisme siert je!!!!! ;D

Link naar reactie
  • 0

Tirza,

 

Misschien een tip: Je richt je toch voornamelijk op nieuwe internet gerelateerde bedrijven? Op de site van de KvK (in ieder geval die van Rotterdam) kun je de adressen van nieuw ingeschreven bedrijven (op branche) (geloof van een half jaar) vinden. Ik heb ooit ook via deze weg geaquireerd en het wierp zijn vruchten af! Een beetje brutaliteit mag best!

 

Succes,

 

Kanban

 

Trouwens laat ik eens een reus uitdelen!

Link naar reactie
  • 0

Waar moet je volgens jou beginnen op het moment dat je een idee hebt (je hebt het inmiddels omschreven)!!!

 

Wat is volgens jullie de eerste goede stap.......octrooionderzoek....marktonderzoek........???

Link naar reactie
  • 0

Wat is volgens jullie de eerste goede stap.......octrooionderzoek....marktonderzoek........???

 

Volgens mij gaat dat hand-in-hand. Octrooionderzoek is naast het onderzoeken van de stand der techniek ook onderzoeken waar de concurrentie mee bezig is. Een concurrent die zijn vinding heeft beschermd ziet er dus kennelijk/mogelijk een markt in. De truc is om de zwakke plek in het octrooi te gebruiken om het onderuit te kunnen halen, zodat jouw vinding weer een voorprong oplevert op de concurrent. Ook kan het natuurlijk zijn dat het gevonden octrooi alle wegen juist heel goed heeft dichtgetimmerd. Dan loop je dus op een doodlopende weg, en moet je naar andere oplossingen of ideeen zoeken.

Vindt je geen patent op jouw gebied, dan moet je extra voorzichtig zijn. Kan het überhaupt gepatenteerd worden, en waarom is er niets???

Marktonderzoek is uiteraard meer doelgroep gericht. Als uit dit onderzoek blijkt dat de markt latent of minimaal is zal penetratie wellicht zeer moeizaam zijn. Aan de andere kant, is de concurrent er dan mee bezig, of denkt deze ook: geen of weinig vraag, dus laat maar zitten. Op zo'n moment is tijd je vriend en kun je een voorsprong in je PLC opbouwen...

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zal er veel overlapping zijn in de verschillende stappen die de bedenker van een idee moet doorlopen.

 

Aan te raden is echter wel om te beginnen met een onderzoekje naar de stand der techniek. Dit kan gemakkelijk zelf worden gedaan. Manieren hiervoor zullen naar voren komen in een aparte topic die binnenkort verschijnt. Een marktonderzoek naar bijvoorbeeld behoeften van potentiele consumenten is in dit geval nog niet geheel relevant.

 

Eerst zal in de octrooiliteratuur een orrienterend onderzoek moeten plaats vinden naar vergelijkbare oplossingen. Op deze manier kan beoordeeld worden of de vinding in zijn huidige vorm al bekend is, of waarin de huidige vinding zich onderscheidt. Een resultaat van het onderzoek kan ook zijn dat het optioneel is de vinding wel verder te gaan ontwikkelen, maar zonder octrooi de markt te penetreren! Het niet aanvragen van octrooien kan een bewuste strategie zijn die later nog uitgebreid aan bod zal komen! Kan iemand mij het octrooi nummer geven van Coca Cola?

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Nee, zal niet lukken, is er immers niet...

 

Je hebt gelijk, in sommige gevallen moet je er van uit gaan dat je sowieso een voorsprong in tijd hebt, die de concurrentie maar moet zien in te halen. Is inderdaad produktafhankelijk.

 

Ben trouwens benieuwd naar wat er allemaal gaat komen, Kanban!

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.