• 0

Kosten gas, water en licht in Horeca zaak

Tijdens het schrijven van een business plan loop ik tegen het punt aan dat ik een schatting moet maken van te verwachte kosten van gas, water en licht.

 

Ons plan licht erg dicht tegen een concept als VaPiano aan. Een fast service restaurant waar zo´n 250 gasten per dag worden verwacht en het pand heeft een oppervlakte van 350m2. Weet iemand misschien hoeveel kosten we ongeveer kunnen verwachten?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bastiaan,

 

VaPiano vind ik een mooi voorbeeld van een kansrijk horecaconcept: trendy en tegelijk tijdloos! Een vergelijkbaar concept is Julia’s van Servex/NS.

 

Natuurlijk is de omvang van deze kosten ook afhankelijk van de gekozen bedrijfsformule. Bij een fastservice concept zijn de energiekosten relatief hoger, bijvoorbeeld vanwege de benodigde grote capaciteit aan koel- en vriesapparatuur en gebruik van bijvoorbeeld frituur/bakwand, ovens/steamers en afzuiging. Het beoogde Italiaanse concept is geen standaard fastservice formule, maar in de prognoses zou ik wel met de cijfers van die categorie bedrijven rekenen.

 

In de exploitatie/kostenprognose in jouw businessplan kun je alle huisvestingskosten die je naast de huurlasten hebt (behalve energie ook belastingen, precario. e.d.) uitdrukken in een percentage van de omzet. Je ziet dan de onderlinge verhoudingen tussen alle kosten in een totaalplaatje. Op de site van het bedrijfschap horeca en catering vind je kengetallen die je daarbij kunt gebruiken: http://www.kenniscentrumhoreca.nl/Tools/Bedrijfsvergelijking/BedrijfsvergelijkingLight.aspx

 

Je kunt daar ook informatie vinden die je een globale indicatie geeft van je omzetcapaciteit. Bij een horecabedrijf met 350 m2 oppervlakte zal de verkoopruimte waarschijnlijk op zo’n 220 m2 liggen. De gemiddelde omzet voor een fastservice bedrijf in die categorie is volgens het bedrijfsschap € 5500 per m2, maar ik denk dat dit voor jouw concept toch lager ligt. Ook kun je kijken naar de gemiddelde besteding per gast. Deze zal uitkomen op een bedrag ergens tussen die in de fastservice sector en in Italiaanse restaurants, je kunt dan bijvoorbeeld uitgaan van een besteding per gast per bezoek van zo’n € 11,-. Jouw inschatting van 250 klanten per dag komt met 365 openingsdagen op jaarbasis uit op 91.250. De te behalen omzet is dan ruim € 1.000.000,-. Het kostenpercentage voor overige huisvestingskosten ligt daarbij tussen de 4 en 7 % van de omzet.

 

Als je een betrouwbare totale kostenprognose wilt opstellen voor je bedrijf zou ik zoveel mogelijk van de cijfers van de brancheorganisaties uitgaan. Ook bij een evt. financieringsaanvraag is het gebruik van dit soort kengetallen zeker aan te raden. Succes met de uitwerking van je plannen.

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Bedankt voor de hulp. We zijn nu druk bezig met alles te vergelijken met soort gelijke concepten. Ik zag toevallig afgelopen week Julia's op Leiden, wat ook een erg mooi concept is. Wij willen vooral met houtskool grillen gaan werken dus qua dat opzicht zullen we in de energie kosten wel iets lager zitten. Maar desondanks komen we toch aardig hoog uit in onze verwachtingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.