• 0

kasadministratie of factuuradministratie

Ik moet een administratie op gaan zetten voor mijn bedrijf.

Ik handel in margegoederen (tweedehands verzamelvoorwerpen) en verkoop meestal aan particulieren waar ik geen factuur bij uitschrijf.

 

Nu heb ik als leek "boekhouden voor Dummies" aangeschaft en stuit in het begin op de volgende vraag.

 

Volgens de schrijver heb je twee systemen van administreren en moet je de keuze maken tussen de kasadministratie (boeken zodra je het geld ontvangt of uitgeeft (zowel bank als kas mutaties)) of de factuuradministratie (boeken bij verzenden en ontvangen van facturen)

De belastingdienst zou een factuuradministratie verlangen en slechts in hoogst uitzonderlijke gevallen een kasadministratie accepteren.

 

Gezien mijn manier van handelen (verkopen aan particulieren zonder facturering waarbij ik de goederen in de meeste gevallen pas na betaling lever), lijkt me kasadministratie het meest gesschikt en vraag me af of ik dit gewoon kan gaan hanteren, of dat ik dit met de belastingdienst dien te overleggen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo TT,

 

Na het marge-gedoe durf ik bijna niet meer te reageren, maar ......

dit verhaal komt rechtstreeks uit de Wet en de Uitvoeringsbeschikking OB:

 

Artikel 26 Wet OB

 

Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld volgens welke daarbij aangewezen ondernemers die niet aan ondernemers plegen te leveren of diensten plegen te bewijzen, de belasting ter zake van leveringen en diensten worden verschuldigd op het tijdstip waarop de vergoeding wordt voldaan; alsdan wordt de belasting berekend over de voldane vergoeding.

 

 

Artikel 26 Uitv.beschikking OB

 

1.Als ondernemers als bedoeld in artikel 26 van de wet, worden aangewezen:

 

a.

 

1°. winkeliers;

 

2°. marktkooplieden;

 

3°. schoenherstellers;

 

4°. kappers;

 

5°. glazenwassers;

 

6°. exploitanten van wasserijen;

 

7°. rijwielherstellers;

 

8°. exploitanten van schoonheidsverzorgingsbedrijven;

 

9°. behangers;

 

10°. stoffeerders;

 

11°. exploitanten van horecabedrijven;

 

12°. advocaten die hun praktijk alleen uitoefenen;

 

13°. houders van autorijscholen;

 

b. andere dan de in onderdeel a genoemde ondernemers, indien zij hun prestaties als ondernemer uitsluitend of nagenoeg uitsluitend verrichten in of vanuit een inrichting welke bestemd is voor de verkoop van goederen of het verlenen van diensten aan anderen dan ondernemers;

 

c. niet onder de onderdelen a of b vallende ondernemers die niet aan ondernemers goederen plegen te leveren en diensten plegen te verlenen, behoudens voorzover zij goederen leveren als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de wet, mits zij op daartoe gedaan verzoek door de inspecteur zijn aangewezen. De inspecteur beslist op het verzoek bij voor bezwaar vatbare beschikking.

 

Als je geen echte winkel hebt, val je onder de laatste groep (art, 3, 2e lid gaat over onroerende goed). Dus nu moet je toch een briefje sturen naar de BTW inspecteur ;) met het verzoek om het kasstelsel te mogen toepassen.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine aanvulling op bovenstaande opsomming:

Als je meer dan 90% van de goederen aan particulieren levert, mag/moet je het kasstelsel toepassen. Is dat minder dan 90% maar meer dan 80%, dan kan je een vergunning aanvragen.

Succes,

Marije

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine aanvulling op bovenstaande opsomming:

Als je meer dan 90% van de goederen aan particulieren levert, mag/moet je het kasstelsel toepassen. Is dat minder dan 90% maar meer dan 80%, dan kan je een vergunning aanvragen.

En wordt die 90% dan berekend over je totale omzet, of het totaal aantal leveringen.

Wat als ik 500 particuliere klanten heb die ieder voor 1 euro kopen en 1 bedrijf dat voor 300 euro aanschaft in één koop ?

Link naar reactie
  • 1

Het gaat om de goederen, dus niet om het aantal afnemers particulier/ondernemers. Als een ondernemer goederen bij jou inkoopt voor privé-doeleinden, moet de verkoop als particulier worden aangemerkt.

Is jouw doelgroep particulieren maar verwacht je incidenteel iets aan een ondernemer te verkopen, pas dan het kasstelsel toe. Verwacht je dat meer dan 10% van de verkopen aan ondernemers zal zijn, vraag dan een vergunning aan.

Aangezien het om tweedehands goederen gaat, verwacht ik dat je meer aan particulieren zal verkopen maar omdat ik niet weet om wat voor goederen het gaat, durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

gr, Marije

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit is toch een kwestie van gezond verstand gebruiken.. de belastingdienst gaat je echt niet dwingen over te stappen op het factuur stelsel omdat je 1x aan een bedrijf hebt verkocht..

 

Je kunt proberen hier alle mogelijke uitzonderngen te gaan testen (wat je ook regelmatig doet) maar dan de enige manier om echt zeker te zijn of je kasstelsel mag toepassen is dan gewoon een beschikking aanvragen bij de inspecteur.

 

Totus het valt me op dat je je erg veel detail vragen stelt over de juiste toepassing van btw regels. Ofwel heb je weinig kaas gegeten van de btw regels (wat geen schande is) ofwel ben je "bang" om het verkeerd te doen. Ik wil je daarom adviseren om hiervoor een (betaalde) adviseur te raadplegen die in een keer samen met jou het hele btw proces voor jou onderneming kan overzien.

Door hier zoveel detailvragen te stellen loop je het risico tegenstrijdige adviezen te krijgen of zelfs verkeerde doordat jou vraagstelling steeds in kleine brokjes in een nieuw topic doet en mensen die reageren op die detailvraag reageren dus niet het hele verhaal overzien.

Link naar reactie
  • 0

Totus het valt me op dat je je erg veel detail vragen stelt over de juiste toepassing van btw regels. Ofwel heb je weinig kaas gegeten van de btw regels (wat geen schande is) ofwel ben je "bang" om het verkeerd te doen. Ik wil je daarom adviseren om hiervoor een (betaalde) adviseur te raadplegen die in een keer samen met jou het hele btw proces voor jou onderneming kan overzien.

Door hier zoveel detailvragen te stellen loop je het risico tegenstrijdige adviezen te krijgen of zelfs verkeerde doordat jou vraagstelling steeds in kleine brokjes in een nieuw topic doet en mensen die reageren op die detailvraag reageren dus niet het hele verhaal overzien.

 

Ik heb met één jaar economie op het atheneum en verder een loopbaan van 15 jaar als sociotherapeut in loondienst inderdaad weinig kaas gegeten van administratie en btw en wil graag precies weten hoe het allemaal zit.

Als ik echter een vrij algemene vraag stel op dit forum krijg ik te horen dat ik met google en via de site van de belastingdienst best zelf aan mijn antwoorden kan komen.

Stel ik gedetaileerde vragen over uitzonderingsgevallen dan ben ik ook op het verkeerde adres en moet ik een adviseur raadplegen ???

Volgens mij kunnen we dit forum dan net zo goed opdoeken ;)

 

Wat betreft de tegenstrijdige berichten heb je natuurlijk ook wel een beetje gelijk, maar of ik 100% zekerheid krijg als ik één adviseur bezoek is ook maar de vraag. Zelfs bij de belastingdienst krijg je tegengestelde antwoorden.

Het voordeel van verschillende mensen die naar mijn vraag kijken, is dat men elkaar controleert en ik de antwoorden eventueel zelf verder uit kan gaan zoeken, al heb je weer volkomen gelijk als je zegt dat voor een goed advies iemand eigenlijk het totaalplaatje moet weten.

 

Kortom: Ik zal hier vast nog wel wat vragen droppen, maar ik overweeg ook om bij blijvende onduidelijkheid eens te gaan praten met een adviseur.

Link naar reactie
  • 1

Wat betreft de tegenstrijdige berichten heb je natuurlijk ook wel een beetje gelijk, maar of ik 100% zekerheid krijg als ik één adviseur bezoek is ook maar de vraag. Zelfs bij de belastingdienst krijg je tegengestelde antwoorden.

Dat betekend dat het voor de medewerkers van de belastingdienst ook onduidelijk is. In dat geval kan je het niet fout doen, ze weten daar dan ook dat verschillende mensen regels verschillend kunnen en zullen interpreteren.

 

TIP:

Je kan bij de belastingdienst een startersbezoek aanvragen. Dan komt de "inspecteur" uit jouw regio bij je thuis om je te adviseren bij het opzetten van je administratie en hij zal uitleggen wat de regels ongeveer zijn. Je krijgt daar naderhand een schriftelijke bevestiging van (vraag er voor de zekerheid ook om). Maak zoveel mogelijk aantekeningen en zaken die hij niet schriftelijk heeft bevestigd vraag je dan alsnog om in een brief. Zo kan je later aantonen dat je je best hebt gedaan mocht het toch, volgens een andere inspecteur, niet goed blijken te zijn

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.