• 0

Goed doel en BTW

Ik heb net een container handel uit Vietnam binnengekregen. Normaliter verkoop ik alleen aan groothandel of detailhandel, maar dit wil ik direct aan de consument verkopen.

 

In Vietnam ben ik een paar keer geweest, 88 miljoen mensen waarvan zo'n 8 miljoen in Ho Chi Minh City. De levensomstandigheden zijn - voor hun eigen begrippen - niet slecht (voor die van ons wel!). Nagenoeg iedereen heeft onderdak en te eten, met wat mazzel kan je je een brommertje permitteren, verder werk je minimaal 6 dagen in de week en 1 keer per jaar ben je een week vrij met het Vietnamese nieuwjaar.

 

Op zich allemaal te doen - als je niet anders gewend bent - maar toch vallen er ook daar mensen buiten de boot en dan is 't echt niet fijn. De leveranciers betaal ik, de werknemers krijgen ook betaald, dus dat zit allemaal wel goed, maar toch vind ik dat er nog wel wat extra gedaan kan worden.

 

Het idee wat ik heb is om een gedeelte van de (consumenten)verkoopopbrengst te doneren aan een goed doel (direct in Vietnam). Ik vraag me dan af hoe 't met de BTW zit, kan je bijvoorbeeld het geld wat je doneert netto uit je verkoopprijs halen?

 

Voorbeeld; product wordt verkocht voor € 100,--. 5% daarvan wordt gereserveerd voor het goede doel. € 95,-- heb je dan over, kan je dit dan / 1,19 doen, waarmee de te betalen BTW op € 15,17 komt (ipv € 16,29)?

 

Iemand enige ervaring hiermee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Thanks John. Nu ik erover nadenk, misschien kan het wel, maar dan heb je waarschijnlijk een vergunning nodig, namelijk om geld in te zamelen voor een goed doel. Ik neem aan dat je dat dan ook duidelijk moet maken aan kopers, dan wordt het een soort koppelverkoop en dat lijkt me vanuit een onderneming met winstoogmerk niet wenselijk.

 

Daar komt dan wel een andere vraag uit voort; kan je donaties opvoeren als kosten (BV), cq deze direct ten laste van de winst brengen? Vanuit jouw optiek (meefinancierende staat) dan ook niet?

Link naar reactie
  • 0

Waarom maak je niet een afspraak met de locale leverancier, dat zij jou goede doel gaan helpen en dat jij in ruil daarvoor iets meer voor de producten betaald. Dan zijn het gewoon inkoopkosten voor jou (prijs wel zakelijk houden natuurlijk)

 

Geen slecht idee, alleen moet de leverancier dat natuurlijk ook intern kunnen verantwoorden, de Vietnamese belastingdienst staat niet bekend om z'n doorzichtigheid/hulpvaardigheid (waren niet zo lang geleden nog echte communisten). Ik zal 't eens opnemen met een van de (Europese) leveranciers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.