• 0

Vraag KOR

Goedendag,

 

Ik ben nu net een jaar bezig met een simpele eenmans zaak welke is voortgevloeit uit een hobby.

De boekhouding doe ik zelf gezien er niet gek veel facturen worden uitgeschreven er niet veel aankopen worden gedaan.

Nadat ik begonnen ben in begin 2009 had ik het één en ander vernomen over de KOR en deze dan ook toegepast zoals ik dacht dat goed was na veel informatie te hebben gelezen, gezien ik per jaar toch onder de 1345,- BTW blijf.

Ik doe per kwartaal aangifte voor de BTW, maar lees nu ook dat het nadelige gevolgen kan hebben als je de KOR steeds per kwartaal toepast, en dan aan het einde van de rit mogelijk verschil moet bijbetalen?

Hoe gaat dit in zijn werk, kan iemand me een voorbeeld geven eventueel aan de hand van onderstaande kwartaalopgaven die ik in 2009 gedaan heb?

Ik zit er niet op te wachten dat ik straks onverwacht een naheffing (als dit automatisch gaat?) krijg zonder dat ik me ervan bewust was.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en al veel wijzer geworden sinds het begin, maar ik blijf toch twijfelen over bovenstaande.

Alvast bedankt voor de reacties!

 

 

Kwartaal 1 2009

 

Verschuldigde omzetbelasting € 331,-

Voorbelasting 287,-

Vermindering volgens de KOR €44,-

 

Kwartaal 2 2009

 

Verschuldigde omzetbelasting € 172,-

Voorbelasting 164,-

Vermindering volgens de KOR €8,-

 

Kwartaal 3 2009

 

Verschuldigde omzetbelasting € 418,-

Voorbelasting € 1631,-

Geen KOR toegepast

Teruggekregen € 1213,-

 

Kwartaal 4 2009

 

Verschuldigde omzetbelasting € 172,-

Voorbelasting 266,-

Geen KOR toegepast

Teruggekregen € 94,-

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je past de KOR in principe over het btw saldo over een heel jaar toe. Daarom passen veel ondernemers em pas aan het eind van het jaar toe, dan weet je pas wat je definitieve btw saldo is over dat jaar.

 

Maar, als je em toepast, en je zou minder dan 1345 euro moeten betalen op jaarbasis, dan betaal je inderdaad niets.

Zou je iets moeten terugkrijgen aan voorbelasting, dan krijg je dat ook niet. Dus dan kun je em beter maar niet toepassen.

 

Jij hebt 1093 euro (som van geinde btw) btw geint, maar meer dan dat uitgegeven, namelijk 2348 euro (som van voorbelasting).

Je kunt em dus beter niet toepassen, je hebt namelijk recht op btw teruggaaf van 2348 - 1093 = 1255.

 

Ik raad je aan om digitaal een suppletie in te dienen over heel 2009, en daarbij de KOR niet toe te passen en dus bovenstaande bedragen in de vullen, waardoor je 1255 euro terugkrijgt.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.