• 0

marge auto gekocht

Goedemorgen

 

Ik zal mij als "startende kleine ondernemer " eerst even voorstellen

Mijn naam is Hendrik en woonachtig in Wolvega (FRL)

 

Ik ben ongeveer 3 weken geleden begonnen met het opstarten van een klussendienst (mod edit, link verwijderd, alleen in handtekening aub)

Ik doe dit naast mijn vaste baan als vrachtwagenchauffeur ...............met te weinig uren ;)

 

Ik heb alles geregeld denk ik zoals kvk nr. de belasting weet me ook al te vinden en gisteren een aansprakelijksheid verzekering voor de "zaak" geregeld

 

Nu heb ik een bedrijfsauto op het oog met de bedoeling die enigzins voor de zaak te gebruiken maar ook prive

De auto is een marge auto

 

Nu niet allemaal beginnen te lachen maar het gaat om de volgende auto (immers je moet klein beginnen)

 

Ford Courier van 1999 met 172000km op de klok

Deze auto gaat mij €950.00 kosten die ik uit eigen zak betaal immers van de belasting kan ik niks terug krijgen (marge auto )

 

Nu is mijn vraag of doel eigenlijk om die auto ook prive te gaan gebruiken ( ik rij nu 70 km per dag met de benzine auto ) naar mijn werkgever

En al kom ik uit friesland ook wie bint zunig dus ik wil niet de volle klap wegenbelasting voor die Ford betalen

 

Kan ik als de auto op prive komt (dus niet op de zaak ) nog in aanmerking komen voor dat lage wegenbelastingtarief of zeggen jullie zet de auto op naam v/d zaak , en hoe moet ik zoiets regelen ?

 

Er is hier al veel over dit onderwerp geschreven alleen ik zit dus nu met die Marge auto en met het feit dat de auto in het begin meer prive als zakelijk gebruikt zal worden

 

Ik ben dan een handige klusser maar van deze materie heb ik weinig verstand ..........

 

Alvast bedankt voor het antwoord en prettig weekend ...........Hendrik

www.klusjesdienstwolvega.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

zie hier:

 

-----------------------------------------------------------

Motorrijtuigenbelasting

 

U komt in aanmerking voor het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting voor ondernemers als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

 

* U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer van de Belastingdienst.

* De bestelauto staat geregistreerd op naam van de (rechts-)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.

* U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

 

Het lage tarief wordt automatisch toegepast als u als ondernemer voor de omzetbelasting staat geregistreerd.

 

 

--------------------------------

 

Hoef je dus helemaal niets voor te doen :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Karin en Joost bedankt voor het antwoord

Alleen is mij nog even niet duidelijk kan ik de auto prive op naam zetten (rechtspersoon met BTW nummer ) of is het verstandiger om de auto op de zaak te zetten

Omdat alles in een beginstadium is heb ik van de belasting te horen gekregen dat ik sta vermeld onder de noemer " resultaat uit overige werkzaamheden " en dus geen gebruik kan maken van de zelfstandigenaftrek .......wat dit ook maar inhoud ?

 

Dus als ik het lage motorrijtuigenbelastingtarief ook kan gebruiken als ik de auto op prive naam zet zou dat mooi zijn

www.klusjesdienstwolvega.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Bedankt voor jullie antwoorden, precies met deze zelfde vraag zat ik.

Ik wil zelf ook een marge auto aanschaffen, (prive) omdat ik te weinig rijdt per jaar en de bijtelling mij nekt als ondernemer wanneer ik ook prive ga rijden met de auto.

 

Nu twijfel ik dus tussen een marge en btw auto, het aanbod marge auto's is namelijk minimaal.

Wanneer ik als "particulier met bedrijf" een BTW auto koop, kan ik de btw niet aftrekken, zonde.. maar wat is verstandiger om te doen... btw auto of marge auto? Aangezien btw auto nieuwer is en meer aanbod.

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

 

 

Mvg,

Mark

Link naar reactie
  • 0

Beste Brood,

 

Bedankt voor je bericht, ik heb de tekst gelezen maar het komt niet helemaal goed bij mij aan.

Ik maak uit jou woorden dat je vermoed, dat wanneer ik PRIVE een BTW auto aanschaf, toch via mijn onderneming de BTW kan terugvorderen?

 

Kan iemand dit beamen?

 

p.s. Prive een BTW auto aanschaffen, zonder iets te doen met de btw, is dit ook mogelijk? Of moet men als prive verplicht een MARGE auto aanschaffen?

 

 

Mvg,

Mark

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.