• 0

Magazine starten, online of op de ouderwetse manier?

Ik ben een magazine aan het opzetten.

 

Ik heb al een heleboel( 73) items uitgewerkt, ben een eind met mijn ondernemingsplan en heb mensen verzameld die alle creatieve aspecten onder hun hoede kunnen nemen. Momenteel ben ik onderzoek aan het doen naar mijn doelgroep en naar de mogelijkheden van lanceren. Daarvoor heb ik oa alle threads hier op hl gelezen.

 

Mijn oorspornelijke idee :

 

Online en offline is een organisch geheel, het gedrukte medium zal te koop zijn in de winkels en dmv een abonnement, de website zal verdieping en extra’s linken en zorgen voor verdieping,extra features en het zal de plek worden waar interactie met de lezers plaats vindt.

 

 

Nu zit ik met een heleboel vragen waar ik graag jullie antwoord op zou willen horen.

 

- Allereerst, afgezien van de creative commons site kan ik weinig vinden over het beschermen van mijn concept .Ik dacht aan het printen van alles wat ik heb, het naar mezelf opsturen zodat er een datum opstaat en dan de envelop dichtlaten. Iemand een beter idee?

 

 

- Wat is beter, winstgevender en handiger. Een ouderwets (tweewekelijks)magazine, een online magazine of een combinatie van die twee?

 

- Wat zijn de voordelen en nadelen van een offline en een online magazine?

 

- Hoeveel werknemers heb je nodig voor on en hoeveel voor offline?

 

- Wat zijn globaal de opstartkosten voor on en hoeveel voor offline?

 

- Met welke maak je het meeste winst?

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb al veel nuttige informatie opgepikt hier.

 

Groet

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maarten van den Biggelaar (oprichter van o.m. Quote) sprak laatst over een investering van 2 miljoen om een nieuw blad goed in de markt te zetten. nou denkt hij aan de bovenkant van de markt, maar toch...

Hier wat inspiratie van een succesvol uitgever: http://talkedo.tv/index.php?videoid=ZX5nFjfO, wellicht brengt het je op ideeen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alleen ervaring in het online gedeelte, maar ik zal eens wat spuien ;)

 

- Allereerst, afgezien van de creative commons site kan ik weinig vinden over het beschermen van mijn concept .Ik dacht aan het printen van alles wat ik heb, het naar mezelf opsturen zodat er een datum opstaat en dan de envelop dichtlaten. Iemand een beter idee?

Als je het naar jezelf opstuurt zou ik het wel aangetekend doen, ligt het allemaal wat beter vast qua datum.

Volgens mij kan je bij de notaris ook het eea laten vastleggen.

 

- Wat is beter, winstgevender en handiger. Een ouderwets (tweewekelijks)magazine, een online magazine of een combinatie van die twee?

Dit hangt helemaal af van welke markt je wilt bedienen. Als je doelgroep bv jongeren tussen de 12 en 18 zijn, zou ik zelf meer zien in een online medium. Doelgroep 80 tot 100 jaar, papier.

 

- Wat zijn de voordelen en nadelen van een offline en een online magazine?

Hangt geheel af van je doelgroep.

Voordelen online:

Snel nieuw content online.

Makkelijk groot bereik. (zeker als je je site 2 talig opzet)

Als je alles zelf doet, een relatief kleine investering.

 

Nadelen online:

Je bent 1 van de vele magazines online.

Nog niet iedereen zit op internet (al dis dit afhankelijk van je doelgroep)

Moeilijk verdien concept. De meeste Ezines halen hun geld uit advertenties (lage inkomsten), verkoop uit eigen webshop (hangt af van je doelgroep), organiseren van festivals, evenementen en beurzen. (ook dit weer afhankelijk van je doelgroep)

 

Voordelen papier:

Mensen lezen graag vanaf papier.

Klanten zijn vaak trouwer. (abonnee's zijn de beste klanten die je kan hebben, stukje constantie cashflow)

 

Nadelen papier:

Waarom 5 of 6 euri betalen voor een magazine als je het zelfde gratis op internet kan vinden.

Hot news komt met een beetje pech met 2 weken vertraging in je blad.

Verkoop en promotie een stuk lastiger (wat onderscheid jou magazine)

Investering is veel hoger, je blad moet wel gedrukt worden en verkoop je de hele oplage.

Als het blad bij de drukker ligt, is het definitief, je kan geen content meer wijzigen.

 

- Hoeveel werknemers heb je nodig voor on en hoeveel voor offline?

Even uit eigen ervaring.

Ik fotografeer regelmatig voor 2 grote ezines, bij beide hebben ze een groep van ongeveer 15 man. Dan moet je denken aan webmasters, redactie, fotografen, reviewers, eindredactie, enz.

Andere uiterste is een goede vriend van mij die al 22 jaar een papieren magazine uitbrengt in zijn 1tje, Hij schrijft zelf de content, doet de layout, promotie enz. Ik geloof niet dat hij er veel geld mee verdient, maar het feit dat hij 22 jaar bestaat zegt genoeg.

 

- Wat zijn globaal de opstartkosten voor on en hoeveel voor offline?

Online:

Als je een beetje handig bent en er heel veel tijd in steekt ben je voor een paar tientjes klaar.

Als je alles laat doen en een costum CMS wilt met een klasse design, berekent op 500.000 unieke bezoekers per dag, reken dan maar op bedragen met 5 nulletjes

 

Papier:

Ik heb geen idee, geen ervaring mee.

 

 

- Met welke maak je het meeste winst?

Hangt af van je doelgroep. Papier heb je je advertenties en je verkoop, maar als je maar een kleine oplage hebt ben je niet interessant voor adverteerders.

 

Online,

Heb je er bv een webshop aanhangen, heb je voldoende bezoekers per dag om jezelf interessant te maken voor adverteerders.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Complimenten voor het enthousiasm!

 

De meeste uitgevers gaan ervan uit dat er de eerste twee jaar meer geld besteed dan verdiend wordt. Misschien is het goed je eens in de kosten van een tijdschrift te verdiepen. Vuistregel is dat drukwerk en distributie goed zijn voor 40% + 40%. Dan snap je al dat online een stuk goedkoper is. In beide gevallen zal je echter lezers moeten vinden, en het duurt doorgaans nogal een tijdje voordat je genoeg bereik opbouwt om voor adverteerders interessant te zijn.

 

Je auteursrechten zijn gewoon gedekt als je eenmaal publiceert. Voor de volledigheid kan je nog in de colofon melden: auteursrechten voorbehouden. Dan mag niemand jouw content overnemen, net zomin als jij content van anderen mag overnemen. Doen ze dat toch, dan zal je naar de rechter moeten stappen. En dat kost weer geld. Zeker wanneer je online publiceert is het handig om goed na te denken over welk deel je gratis weg wil geven aan kopieerders (rss, etc) en welk deel je wil beschermen. Creative Commons is gewoon gebaseerd op het auteursrecht, maar dient vooral om duidelijk aan te geven onder welke voorwaarden anderen jouw content mogen gebruiken.

 

Het is logisch om online te beginnen. Dan zit je niet vast aan de zelf opgelegde verplichting om elke twee weken uit te komen (erg ambitieus). Als je een rijke peetoom hebt kun je gewoon tig-duizend exemplaren laten drukken, maar dan moet je wel goed voor ogen hebben waar je distributie verwacht. Kiosken zitten niet bepaald te springen om weer een extra tijdschrift.

 

Als dit een echt serieus plan is, ben je helaas niet goed voorbereid. Maar zo kun je heel snel heel veel leren. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor jullie snelle commentaar! Ik heb er al een hoop aan.

 

Als je doelgroep bv jongeren tussen de 12 en 18 zijn, zou ik zelf meer zien in een online medium.

 

De doelgroep is 13-31.Of eigenlijk, de groep daarbinnen met een aandoening.

Waarom? ik ben uitgegaan van nieuwe situaties waarin mijn doelgroep graag informatie krijgt.

-Naar de middelbare school

- op kamers

- eerste kind

 

Als je alles zelf doet, een relatief kleine investering online

Ik kan zelf een site bouwen,maar alleen een redelijk simpele.Dus ik ga iemand inhuren die er veel verstand van heeft en kan zelf bijwerken.

 

Als je een beetje handig bent en er heel veel tijd in steekt ben je voor een paar tientjes klaar.[/i]

Ik ben wel behoorlijk handig. Ik heb een gratis fotograaf en ontwerper, ontwerp zelf ook, vormgeven etc is wel gedekt.

En 2 gratis schrijfsters moet ook wel lukken.

 

Hm, die vijf nullen is dat alleen voor de CMS?

 

 

Moeilijk verdien concept. De meeste Ezines halen hun geld uit advertenties (lage inkomsten), verkoop uit eigen webshop (hangt af van je doelgroep), organiseren van festivals, evenementen en beurzen. (ook dit weer afhankelijk van je doelgroep)

 

Ik ben op het volgende gekomen qua reclame.Ben ik nog iets vergeten?

links

freemiums

premiums

product placement

coupons

videos

banners

 

Een webshop past niet zo bij mijn concept en aan de rest heb ik wel gedacht, maar ik doe eerst 1 ding goed.

 

 

Waarom 5 of 6 euri betalen voor een magazine als je het zelfde gratis op internet kan vinden

Ik heb een flair/fancy achtig tijdschrift in gedachten. Niet te duur, makkelijk te kopen van je wisselgeld, tweewekelijks.

Maandbladen verkopen steeds slechter las ik.

 

Hot news komt met een beetje pech met 2 weken vertraging in je blad.

Dat zou dan op de bijbehorende site of evt het blog komen

 

Verkoop en promotie een stuk lastiger (wat onderscheid jou magazine)

 

Het is een feel good lifestyle magazine. De artikelen geven de lezer het luxe, comfortabele gevoel dat alles mogelijk is en het leven prachtig. De insteek van het magazine is positief. Het is niet alleen voor mensen met aandoeningen, maar bij het samenstellen van het magazine wordt gelet op de gebruiksvriendelijkheid voor de doelgroep. Zo is bijvoorbeeld de getoonde make-up parfumvrij, zijn de interviews met rolmodellen die iets overwonnen hebben, staan er bij de recepten in kleur aangegeven welke stoffen erin zitten en hoe ze vervangen kunnen worden.

 

Positief

Onzichtbare selectie vooraf voor doelgroep

Kleurcode

Eigenheid

Body +soul+ mind

Intelligent

ontplooiing

oplossingsgericht

 

 

Hoeveel bezoekers moet je op een dag hebben om interessant te zijn voor adverteerders?

Een van mijn schrijfsters heeft nu al 10.000 bezoekers per dag, mijn andere is erg bekend onder de 12-16 groep.

 

Het is logisch om online te beginnen. Dan zit je niet vast aan de zelf opgelegde verplichting om elke twee weken uit te komen (erg ambitieus).

Ehm, ja ik ben nogal ambitieus.

 

Hm, ik zoek nog steeds zo'n oom ;) Aan geld valt wel te komen, maar niet aan bergen geld.

 

Kiosken zitten niet bepaald te springen om weer een extra tijdschrift.

Dat denk ik ook. Anderzijds, mijn doelgroep is uniek, er is nog niks wat op mijn magazine lijkt.

 

Als dit een echt serieus plan is, ben je helaas niet goed voorbereid. Maar zo kun je heel snel heel veel leren

Ja het is een serieus plan. En ja ik moet nog heel veel leren.

Ik denk dat ik qua concept en content goed voorbereid ben.

Maar financieel gezien ben ik nu alles aan het verkennen,daarin ben ik in het beginstadium. Vandaar mijn vragenbombardement.

 

Link naar reactie
  • 0

 

De omvang van je doelgroep moet vrij precies te omschrijven zijn. Vrouwen tussen 13 en 31 met een (bepaalde) aandoening. Of mik je ook op mannen?

 

Suggestie is aan een drietal boeken of bundels te denken, gesteund door een website. Drie, om de verschillende fasen in die leeftijdsontwikkeling aan te spreken. Boeken kunnen opgezet worden als tijdschriften: noem het tijdboeken en kom elk half jaar met een verse uitgave. Verkoop via de kiosk lijkt me echter uitgesloten. Is ook helemaal niet nodig, omdat je via de belangenclubs en communities aan direct sales kan doen.

 

Tweewekelijks is volstrekt onrealistisch als je geen ervaring hebt (en een paar ton op de bank). ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ze mogen de aandoening gemeen hebben, maar meisjes van dertien hebben toch heel andere interessen dan vrouwen van 31. Je kan waarschijnlijk behoorlijk precies uitrekenen hoe groot je doelgroep en de verschillende segmenten zijn. Ook moet na te gaan zijn in hoeverre je doelgroep is aangesloten bij communities die iets met deze aandoening doen. Dat geeft je een startpunt om te gaan rekenen. Stel dat tien procent te interesseren is voor je uitgave en dat je vervolgens kan groeien in je doelgroep (maar ook ouders en andere direct betrokkenen) met een laagfrequentie uitgave op papier en een site + nieuwsbrief, en een pakket dat interesant is voor sponsors/adverteerders die iets met deze doelgroep te maken hebben. Algemene adverteerders zijn doorgaans aandoeningsschuw, maar wellicht is in de sfeer van voeding en verzorging wel eea te vinden dat relevant is.

 

Zoek ook eens naar de mogelijkheden van digitale magazines, zoals die van IKEA mbv Ceros.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

OK, vrouwen tussen de 13 en 31 jaar met een bepaalde aandoening.

 

Hoe ben je van plan deze doelgroep te bereiken?

Heeft deze doelgroep ook daadwerkelijk interesse in jouw magazine?

Is het aandoening, waarvan de omgeving mag weten dat ze dat hebben?

(deze licht ik even toe. Een magazine voor bv mensen met diabetes kan rustig op de tafel slingeren. Een magazine voor mensen met andere ziektes / aandoeningen kan ik me voorstellen dat die niet op de tafel liggen. Er heerst, ten onrechte, nog steeds een hoop taboe op bepaalde ziektes / aandoeningen.)

 

Wat Twabla zegt, reken uit wat je potentionele doelgroep is en ga praten met drukkers en uitgevers wat je magazine gaat kosten.

Je geeft aan dat je een gratis fotograaf en schrijvers hebt, maar blijven ze ook gratis?

Bij gratis kan je ze niet verplichten tot inleveren van materiaal en je moet wel iedere keer je deadline halen. ( bij maandelijkse uitgaven kan je niet een maandje overslaan)

 

ps

bedrag van 5 nullen is wat overdreven, maar vergis je niet. Bij echt grote projecten lopen de kosten hard op. (al zou 4 nullen wat realistischer zijn :P)

 

Link naar reactie
  • 0

OK, vrouwen tussen de 13 en 31 jaar met een bepaalde aandoening.

 

Hoe ben je van plan deze doelgroep te bereiken?

ik heb een lijst, maar die is nogal lang...

 

Heeft deze doelgroep ook daadwerkelijk interesse in jouw magazine?

Dat ben ik nu aan het onderzoeken.Maar ik heb tot nu toe een aantal patienten gesproken en fysiotherapeute/ artsen/verpleegsters en die vinden het een goed idee.

 

Is het aandoening, waarvan de omgeving mag weten dat ze dat hebben?

Ja, het gaat over longziekten en allergie.

 

Je geeft aan dat je een gratis fotograaf en schrijvers hebt, maar blijven ze ook gratis?

Ja, veel mensen die online groot zijn doen het voor hun ervaring,extra bezoekers en een uitgebreid profiel op de site.

 

 

bedrag van 5 nullen is wat overdreven, maar vergis je niet. Bij echt grote projecten lopen de kosten hard op. (al zou 4 nullen wat realistischer zijn )

 

Mijn website zal zo'n 2000 kosten,valt mee he!

 

En ik heb van de kvk een coach gekregen,heel fijn. Een ondernemer met ervaring, maandag hebben we ons eerste gesprek.

 

Ik hou jullie op de hoogte!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook eens kijken of je dit blad niet gratis kunt verspreiden. Dan haal je de inkomsten alleen uit de adverteerders. Deze adverteerders gaan naar mijn idee dan veel sneller overstag omdat je het blad gratis verspreidt en gericht onder de doelgroep. Tevens is het drempel verlagend omdat het blad gratis is en wordt daardoor eerder gelezen. De kiosken haal je dan helemaal weg en denk dan aan specialisten, ziekenhuizen, doktoren, prive klinieken etc.

 

 

Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip!

 

Mijn doelgroep is erg vaak online, dus ik heb besloten er allereerst een digitaal magazine van te maken.

Dat is ook marketingtechnisch handiger. Later ga ik dit uitbreiden met allerhande andere producten.

 

Maar, ik ben al een eind gevorderd met mijn plan. In augustus hopen we online te gaan op airmagazine.nl

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mariëlle,

 

Mooie site, complimenten!

 

Heb je al eens gedacht aan een iPad-magazine? Ik heb nooit geloofd in abonnementen op websites, maar heb het idee dat mensen voor magazines op een iPad (of andere toekomstige PC-tablets) wel bereid zijn om iets te betalen, zeker als het magazine specifiek aansluit op je interesses c.q. leefwereld.

Link naar reactie
  • 0

M@rielle

 

Sinds februari heb jij volgens mij niet stil gezeten. Want je hebt in korte tijd een goed gevulde website ontwikkeld. Ik ben onder de indruk en ook een beetje overweldigd door de website. Dus daarvoor een reusje. Helemaal top.

 

Misschien wil je de website nog eens door HL laten checken via link. Hiermee kan je wat gratis tips en misschien inzichten verzamelen om het geheel nog beter te krijgen. Want zoals jij zegt, eerst de website daarna de rest. Ik ga hem in ieder geval al wel naar een paar mensen doorsturen die dit zeker leuk gaan vinden.

 

Micha

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.