• 0

Nieuwe of 2e hands auto/vrachtwagen

Beste adviseurs / ervaringsdeskundigen

 

We zijn bezig een bedrijf op te zetten en nu komt het transport vraagstuk.

(hebben een vrachtwagentje nodig met laadklep)

 

Nu zie ik hier op 't forum dat een auto van 3 jaar of ouder beter privé kunt aanschaffen.

Is dat ook zo voor een vrachtwagentje?

Nieuwprijs is rond €38.000

huur is voor dezelfde wagen +/- €1200/mnd

2e hands ongeveer 5 jaar oud €12.000 (dus na een jaar huren is een 2e hands ook betaald)

 

Is het interessant om de eerste 2 jaar in een 2e hands te rijden en (voordat de belastingdienst langs komt) op dat moment nog een grote investering te doen.

of liever het 1e jaar huren/leasen en bijv. in het 2e jaar deze auto kopen.

 

We hebben al met een dealer gesproken en het is mogelijk om 'm later over te nemen tegen boekwaarde.

 

Dus wat is het beste voor een starter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het gaat niet alleen om de investering, het gaat, vanuit financieel oogpunt, om het hele plaatje. Hoe ouder, hoe groter de rol van de onderhoudskosten.

 

Mijn idee zou zijn altijd met een goedkope, goed onderhouden, gebruikte te beginnen, omdat daarmee je financieringsbehoefte lager is en je daardoor niet alleen minder directe financieringslasten hebt, maar je ook eerder een positief eigen vermogen hebt en houdt, waardoor je wanneer de groei doorzet makkelijker financiering zult kunnen krijgen.

 

Ik kan echter niet beoordelen of je met een gebruikte auto een voldoende betrouwbare auto hebt.

Link naar reactie
  • 0

Privé aanschaffen van een auto ziet op personenauto's die ook privé worden gebruikt. Daarvoor heb je een bijtelling op basis van de catalogusprijs.

 

Gebruik je een auto of vrachtwagen niet privé, dan is het geen keuzevermogen maar verplicht ondernemingsvermogen. Je hebt (onder voorwaarden) geen bijtelling, maar kunt (wel) alle kosten aftrekken. Vermoedelijk zal dat meer zijn dan 19 cent per km.

 

Kopen levert niet direct een aftrekpost op ter hoogte van het investeringsbedrag. Het is namelijk een bedrijfsmiddel en die moet je activeren en afschrijven (max 20% per jaar, er zijn wat uitzonderingen). Dus investeren "voordat de belastingdienst langs komt" zal niet zoveel helpen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Kijk vooral ook naar de doorlopende kosten.

Zo is een bestelbus op de balans van de zaak altijd goedkoper dan een bestelbus prive. (als je hem koopt)

Omdat een zakelijke bestelbus grijs kenteken heeft, en dus veel minder wegenbelasting, dan diezelfde bus prive.

Een prive-bestelbusje heeft namelijk gewoon geel kenteken en dus is dat een behoorlijke wegenbelasting.

 

Karen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk vooral ook naar de doorlopende kosten.

Zo is een bestelbus op de balans van de zaak altijd goedkoper dan een bestelbus prive. (als je hem koopt)

Omdat een zakelijke bestelbus grijs kenteken heeft, en dus veel minder wegenbelasting, dan diezelfde bus prive.

Een prive-bestelbusje heeft namelijk gewoon geel kenteken en dus is dat een behoorlijke wegenbelasting.

 

Karen

 

Beste karen,

 

Deze informatie is niet helemaal juist! Bij een eenmanszaak* hoeft je een bestelbusje niet op de balans te zetten om toch voor een grijskenteken in aanmerking te komen. Er is slechts vereist dat je voor de BTW als ondernemer bent aangemerkt (Je hebt een btw nummer) en dat je voor de btw de auto rekent tot het zakelijk vermogen. en dat de auto op naam van de ondernemer staat en dat de auto voor meer dan 10% voor de onderneming word gebruikt (zie deze pagina bij de belastingdienst)

 

Voor de inkomstenbelasting kun je de bestelauto nog steeds als privebezit aanmerken waarmee hij dus niet op de balans vermeld hoeft te worden.

 

Let op! dit geld even wel alleen ingeval van een eenmanszaak omdat daar de persoon en het bedrijf fiscaal als één worden beschouwd. zodra je een bv of andere rechtsvorm kiest dan moet de auto wel op de naam van de rechtspersoon staan.

 

(vorige week is dit ook aan de orde geweest op HL maar ik vind dit topic niet zo snel terug)

Link naar reactie
  • 0

 

Er is slechts vereist dat je voor de BTW als ondernemer bent aangemerkt (Je hebt een btw nummer) en dat je voor de btw de auto rekent tot het zakelijk vermogen. en dat de auto op naam van de ondernemer staat en dat de auto voor meer dan 10% voor de onderneming word gebruikt

 

Dat snap ik niet, als je een auto tot het zakelijk vermogen rekent, dan staat hij toch ook op de balans?

Hoe kan je hem anders tot zakelijk vermogen rekenen?

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Het is wel wat off topic hier maar toch maar even... Dat is het beroemde (of moet ik zeggen beruchte) verschil tussen IB ondernemerschap en OB ondernemerschap

 

Je word voor Inkomstenbelasting (IB) en omzetbelasting (OB / BTW) apart beoordeeld of je wel of geen ondernemer bent.

Hierdoor kun je inderdaad in de wat vreemde situatie komen dat je voor de BTW wel ondernemer bent en die voordelen geniet maar dat voor de IB geen ondernemer bent.

Maar het levert ook weer een aantal mogelijkjheden op waarbij je als ondernemer van een eenmanszaak zelf kunt beslissen wat fiscaal de beste optie is voor jou om de auto aan te merken als zakelijk of prive

 

er zijn 4 mogelijkheden om zakelijk of prive aan te merken

 

1. Prive voor IB, en Prive voor OB

2. Prive voor IB en Zakelijk voor OB

3. Zakelijk voor IB en Prive voor OB

4. Zakelijk voor IB en Zakelijk voor OB

 

Je kunt dus de voor jou fiscaal meest voordelige optie kiezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik dank jullie allemaal voor de reacties, al duizelt het nu wel een beetje.

 

Maar als ik er een paar strekkingen uit naar voren haal, we willen dus een BV. (ivm risico privé bezit bij m'n compagnon)

 

Dan komt de auto altijd op de balans en ivm de onkosten is dat het meest gunstige in ons geval.

Een 2e hands in goede staat is dan weer beter voor de liquiditeit / financieringsbehoefte.

 

Heb ik de strekking zo goed begrepen?

 

@ ronaldinho

Kopen levert niet direct een aftrekpost op ter hoogte van het investeringsbedrag. Het is namelijk een bedrijfsmiddel en die moet je activeren en afschrijven (max 20% per jaar, er zijn wat uitzonderingen). Dus investeren "voordat de belastingdienst langs komt" zal niet zoveel helpen.

 

Je betaald toch BTW wat je weer kan terugvragen aan de belastingdienst, maar moet ook belasting betalen over je inkomsten.

Als ik dus de eerste jaren heel veel verdien en weinig investeringen doe moet ik veel afdragen.

Als ik daarentegen in de 1ste 2 jaar zorg dat ik de nodige investeringen doe, die ik zeker nodig heb in de komende jaren, dan kan die aan terug te vorderen BTW toch veel meer verrekend worden met de af te dragen BTW.

 

Of klopt dit niet wat ik zeg?

 

Sjoerd

Link naar reactie
  • 0

Ik dank jullie allemaal voor de reacties, al duizelt het nu wel een beetje.

 

Begin eerst met het onderscheid tussen BTW en de andere belastingen. In deze column staat het verschil met de IB, maar dat gaat voor de VPB evenzogoed op. Zie de BTW om te beginnen volledig los van de andere belastingen.

 

Dan komt de auto altijd op de balans en ivm de onkosten is dat het meest gunstige in ons geval.

Een 2e hands in goede staat is dan weer beter voor de liquiditeit / financieringsbehoefte.

 

Heb ik de strekking zo goed begrepen?

 

Nee, het is niet gezegd dat een goede 2e hands auto per se op naam van de BV moet. Veelal is dat juist ongunstiger, maar dat hangt af van zaken als welke auto, soort brandstof, dagwaarde, nieuwprijs, verhouding zakelijke km's t.o.v. totaal aantal km's.

 

Laat het gewoon eens goed voorrekenen door een fiscalist. Daar zijn ze voor ;)

 

 

Je betaald toch BTW wat je weer kan terugvragen aan de belastingdienst, maar moet ook belasting betalen over je inkomsten.

Als ik dus de eerste jaren heel veel verdien en weinig investeringen doe moet ik veel afdragen.

Als ik daarentegen in de 1ste 2 jaar zorg dat ik de nodige investeringen doe, die ik zeker nodig heb in de komende jaren, dan kan die aan terug te vorderen BTW toch veel meer verrekend worden met de af te dragen BTW.

 

Of klopt dit niet wat ik zeg?

 

Hier komt het onderscheid tussen BTW enerzijds en VPB of IB anderzijds weer om de hoek. Ronaldinho's reactie ziet op de VPB of IB, niet op de BTW. Tegenover het terugvragen van BTW op een aangeschafte auto, staat ook weer een jaarlijkse correctie wegens privé gebruik. Daarover staat in het board fiscale zaken ook een sticky.

 

Het kan best complexe materie zijn en als je als ondernemer niet durft te vertrouwen op eigen oordeel, koop dan wat advies in bij een fiscalist. Die is er juist in dit soort gevallen om te zorgen dat je de juiste keuze maakt en niet lukraak kiest en een berg euro's in de schatkist kiepert terwijl het niet nodig is.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.