• 0

starten vanuit een ww / bijstands situatie

Beste mensen,

 

Ik wil heel graag een eigen bedrijf starten en we zijn ook bijna zover dat dit van de grond komt.

Alleen ik zit momenteel in de WW en vanaf eind april kom ik in de bijstand.

 

Omdat ik niet denk dat ik op dat moment al een volwaardig inkomen uit de zaak heb, is mijn vraag:

Waar heb ik recht op?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zowel vanuit de WW (via het UWV) als vanuit de bijstand (BBZ) zijn er mogelijkheden voor ondersteuning en financiering. Voor zover ik de regelingen ken, kan de BBZ regeling, mits er een deugdelijk ondernemingsplan ligt, een goede manier zijn om snel uit de bijstand te komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil heel graag een eigen bedrijf starten en we zijn ook bijna zover dat dit van de grond komt.

Alleen ik zit momenteel in de WW en vanaf eind april kom ik in de bijstand.

 

Heb je al eens met het UWV gepraat over een zogenaamd IRO traject? Daarbij kun je met behoud van uitkering een poging wagen om je bedrijf van de grond te krijgen. Het WUV heeft budget ter beschikking voor advies en coaching via een IRO adviseur.

 

De aanloopperiode duurt 6 maanden. Slaag je niet een gezonde onderneming te starten dan val je terug op de (restant) WW. Slaag je er wel in, bedenk dan wel dat je een deel van de WW terug moet betalen over die 6 maanden en dat je daarna geen recht meer hebt op WW als het na die 6 maanden onverhoopt toch niet lukt.

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Als je dus parttime/fulltime werkt en daarnaast een bedrijf hebt :)

 

zeg dat dan ook ;)

 

Als je in de WW belandt vanuit je werk en daarnaast draait jouw onderneming wel door, dan zou ik meteen dit aangeven bij het UWV en vragen wat de gevolgen zijn voor jouw WW (gekort worden lijkt mij vanzelfsprekend).

 

Wat de gevolgen zijn voor financiering hangt af van de situatie. Welke financiering waarvoor?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De aanloopperiode duurt 6 maanden. Slaag je niet een gezonde onderneming te starten dan val je terug op de (restant) WW. Slaag je er wel in, bedenk dan wel dat je een deel van de WW terug moet betalen over die 6 maanden en dat je daarna geen recht meer hebt op WW als het na die 6 maanden onverhoopt toch niet lukt.

 

Dat is dus de vraag: ik ga komende april in de bijstand komen en heb dus geen recht meer op WW.

Als ik dan voor mezelf begin en het lukt niet, heb ik dan ook geen recht op bijstand meer?

Want als het dan niet lukt en ik blijf met schulden zitten en krijg ook geen uitkering, wat dan?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is dus de vraag: ik ga komende april in de bijstand komen en heb dus geen recht meer op WW.

Als ik dan voor mezelf begin en het lukt niet, heb ik dan ook geen recht op bijstand meer?

Want als het dan niet lukt en ik blijf met schulden zitten en krijg ook geen uitkering, wat dan?

 

Het recht op bijstand is niet afhankelijk van het al dan niet slagen van een onderneming. Onder de bijstand kom je wel in een (strenger) regime voor wat betreft de kortste weg naar werk. Als je eenmaal met de gemeente omtrendt de uitkeringsaanvraag om de tafel zit bespreek dan duidelijk je situatie en vraag een uitkering aan volgens het BBZ. Zij zullen dan beoordelen aan de hand van o.a. het ondernemingsplan of je daarvoor in aanmerking kan komen.

Wordt je daarvoor afgewezen dan kun je altijd nog in aanmerking komen voor de reguliere bijstand.

 

Succes!

 

 

 

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook een vraag ik denk ook na om vanuit een ww uitkering volledig met mijn VOF aan de gang te gaan. Nu las ik alleen dat een voorwaarde is dat de bedrijfsactiviteiten op het moment van aanvraag nog niet gestart mogen zijn.

 

Nu is het zo dat onze VOF al sinds nov 2009 bestaat maar dat we hem puur naast onze fulltime job hebben gerund. Echte verkoopactiviteiten hebben wij nog niet gedaan we hebben alleen wat goederen ingekocht voor het bedrijf. Denken jullie dat ik dan recht zou hebben op een ww uitkering als ik fulltime met mijn bedrijf aan de slag zou gaan?

 

En hoe kan ik het plan het beste presenteren aan het uwv zodat ik recht krijg op de uitkering?

 

Ik zie graag jullie reactie tegemoet en alvast hartelijk dank voor de hulp.

Link naar reactie
  • 0

Hallo hier Elke,

 

Ik zou een afspraak maken met een onafhankelijk arbeidsadviseur. De naam zegt het al, deze adviseur is onafhankelijk en dus niet verbonden aan het UWV of de gemeente.

 

U kunt hen bereiken via http://www.onafhankelijkarbeidsadviseur.nl/wat.htm en zijn gratis.

 

Op de site lijkt het alsof ze alleen ondersteuning bieden bij zoek naar werk maar dat is zeker niet zo.

 

Succes! Groeten, Elke

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.